Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگ و جامعه_خبرگزاری بسیج:مقدمه: مقاومت جانانه مردم در دفاع ازکیان ایران اسلامی در برابر کینه توزان بعثی، ملت ایران را به درخشان ترین نمونه دفاع و رادمردی در تاریخ معاصر تبدیل کرده است. همبستگی و مشارکت همگانی مردم در پیشبرد مراحل نفس گیر دفاع هشت ساله در کنار دولت و نیروهای مسلح کشور، صحنه های ستودنی و ماندگاری آفرید آنچنانکه نسلی ازنوجوانان دهه شصت مسیر زندگیشان متاثر از حماسه ها و فداکاریهای روزگار خود گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادرانی که با همت بلند و عقیده ای استوار فرزندان خود را تشویق به حضور در صحنه های دفاع کرده و در همه مراحل رزم و  جانبازی و اسارت و شهادت  صبورانه  و با افتخار کاروان ملی دفاع مقدس را همراهی کردند و امروز نیز با شکیبایی بر عهد خود پایدارند، پرورش دهنده این شیرمردان بودند.

وجود ده‌ها هزار شهید نوجوان و اسرای دانش آموز که در فصل آغازین زندگی، خود را فدای ملت و آرمان های والای انقلاب کردند و حتی در اسارت نیز هویت اعتقادی و فرهنگی ملت ایران را به شایستگی نمایندگی کردندهمگی نمونه هایی از اوج عزت و اقتدار ایران در زمانه دفاع مقدس به شمار می آیند.

دفاع مقدس ما در جنگ هشت ساله درسهای فراوان و ماندگاری را برای دوستان و دشمنان حتی در فضای امروز جهان بجا گذاشته است. صرف نظر از تغییرات اساسی که در تکنولوژی ها و تجهیزات  نظامی و سیستم های دفاعی طی سه دهه گذشته رخ داده است تجلی جوهره ایمان به هدف و شجاعت در ابراز عقیده و دفاع از آن درایرانیان، برای دشمنان و بدخواهان نقطه توقف و تجدیدنظر اساسی در سیاستها و راهبردهای خود درمواجهه با تحولات منطقه ای شده است.

گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس و اتفاقات بزدلانه دشمنان با حملات تروریستی در اهواز نشان داد که امنیت این کشور اتفاقی نیست و مرهون خون شهدایی است که جان و خود را فدا کردند.حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و یاد گرامی شهیدان بهانه ای است تا با سردار حق طلب، رییس سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس گفتگویی ترتیب دهیم که از نظرتان می گذرد:

 

**به عنوان اولین سوال در خصوص اهداف و سیاست گذاری ها و مأموریت‌های  سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس توضیح بفرمایید و این سازمان با چه هدفی فعالیتهای خود را در راستای صیانت است آثار دفاع مقدس  آغاز کرده است؟

با درود و سلام به ارواح طیبه شهدا امام شهدا و عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، و تسلیت شهادت  حضرت علی بن حسین  و جمعی از شهدای واقعه تروریستی اهواز در خصوص ماموریت ها و اهداف سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مطالبی را عرض خواهم کرد.

سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در راستای دو عنوانی که بر روی این مجموعه قرار گرفته است مأموریت‌ها و سیاست‌های خود را طرح ریزی می کند بر همین اساس حفظ آثار و همچنین نشر  ارزشهای دفاع مقدس از مهمترین مأموریت های این مجموعه خواهد بود

گفتنی‌ست فرهنگ متعالی دفاع مقدس،برای کشور و نسل جوان امروز همچنین برای نسل های آینده بسیار ارزشمند و گران سنگ است از این جهت نشر فرهنگ دفاع مقدس می تواند  برای امنیت این کشور تا سالیان سال با اتکا به این فرهنگ و این روش مفید باشد.

فرهنگ متعالی دفاع مقدس می تواند مشکل گشا و راه حل بسیار مفیدی برای بسیاری از معضلات و چالش های موجود کشور  ارائه دهد به گونه ای که این فرهنگ نه‌تنها معضلات امنیتی بلکه می تواند چالش هایی در حوزه های سیاست موضوعات فرهنگی اجتماعی اقتصادی علمی طریق راه ارائه دهد.

ما هشت سال جنگ حق علیه باطل را پشت سر گذاشته ایم در حالیکه در این هشت سال شاید به اندازه یک قرن تجربیات بسیار ارزشمندی را در زمینه‌های مختلف کسب کرده ایم  بر همین اساس علت آنکه من هشت سال دفاع مقدس را با ۱۰۰ سال تجربه مقایسه می کنم و آن را برابر می دانم این است که دفاع مقدس ویژگی هایی داشت که در طول تاریخ برای هیچ کشوری اتفاق نیفتاده بود.

لذا جمهوری اسلامی ایران در هشت سال جنگ در مقابل یک کشور ایستادگی نکرد به گونه‌ای که طبق اسناد و مستندات موجود تاکنون قریب به ۴۰ کشور با حزب بعث عراق در جنگ مقابل ایران همکاری کردند.این کشور با تجهیزات و امکانات خود را به راحتی در اختیار صدام می گذاشتند و این تجهیزات بر خلاف عرف امروز اتفاق می افتاد یعنی اغلب کشورهای پیشرفته دارای امکانات و تجهیزات نظامی بهترین تسلیحات را برای خود نگه می دارند  و تسلیحات دست دوم و رده خارج خود را به کشورهای دیگر می فروشند،اما در جنگ ایران با عراق بهترین و به روز ترین تسلیحات کشورهای پیشرفته جهان در اختیار صدام قرار می گرفت.

گفتنی است علاوه بر آنکه از لحاظ کمی و تعداد کشورهای مختلفی از صدام حمایت می‌کردند از لحاظ کیفی  نیز تسلیحات که در اختیار این کشور قرار می گرفت به روز به حساب می آمدند یعنی این اتفاقاتی که در جنگ ایران با عراق  رخ داد در طول تاریخ  برای هیچ کشوری رقم نخورده است.

بر همین اساس وقتی کشور فرانسه  تولید هواپیمای میراژ را برای کشور خود  به وزارت دفاع اش سفارش می‌دهد؛قبل از آنکه خود فرانسه از این تولیدات هواپیماها استفاده کند آن را همراه با خلبان در اختیار کشور عراق قرار می دهد  تا در جنگ علیه ایران استفاده کند.

آن زمان پیشرفته ترین هواپیما در بلوک شرق هواپیمای میگ ۲۹ بود که  رژیم سابق شوروی از آن استفاده می کرد  و همین هواپیما به راحتی در اختیار عراق قرار می گیرد یا از این دست مثال می توان به پیشرفته ترین تانک زرهی با قابلیت ضد موشک بودن با نام t۷۲ با عنوان پیشرفته ترین تانک بلوک شرق و کشور شوروی سابق در اختیار عراق قرار می‌گیرد.همچنین موشکهای اگزوسه در زمان جنگ در اختیار عراق قرار می‌گیرد و این در حالی است که ده سال بعد کشور انگلیس از این موشک علیه آرژانتین در جنگ فالکلند استفاده می کند.

تمام این مساله ها نشان از این است که پشتیبانی عجیب و غیرقابل معمولی از کشور عراق برای مقابله با ایران صورت گرفت. البته این پشتیبانی ها تنها به بخش تسلیحاتی مربوط می شود و از لحاظ نیروی انسانی و تامین سرباز نیز در جنگ ایران و عراق کشورهای مختلفی با صدام همراهی کردند و به یک روایتی بیش از ۳۰ کشور در جنگ اسیر گرفته شد گفتنی است گاهی از این نیروهای انسانی به صورت منفرد در جنگ حضور داشتندو برخی هم به صورت سازماندهی شده در جنگ فعالیت می کردند به گونه ای که کشور سودان یک تیپ و گردان در اختیار صدام می گذاشت  تا در  جنگ شرکت کنند.

گفتنی است از لحاظ اطلاعاتی نیز تجهیزات و امکانات پیشرفته در اختیار عراق قرار می گرفت بر همین اساس هواپیماهای شناسایی و اطلاعاتی آواکس آمریکا به همراه سیستم های راداری و ماهواره های دقیق اطلاعاتی و جاسوس های مختلف برای عراق فعالیت می کردند.

همچنین از لحاظ پولی و سرمایه پشتیبانی که از کشور عراق در جنگ مقابل ایران شده است بی نظیر است به طوری که برخی از کشورهای عربی چکهای سفید امضا در اختیار صدام می گذاشتندحتی برخی از کشورهای عربی به جای رژیم بعث عراق نفت فروختند و پول آن را در اختیار آنها گذاشتند. به گونه ای که ماموران خرید تسلیحات رژیم بعث عراق در هر کشوری حضور می یافتند  هیچ گونه نگرانی نسبت به هزینه و بحث های مالی آن  تسلیحات نداشتند چون هم کشور مبدا خرید اسلحه و کشورهای عربی تضمین کرده بودند منابع مالی قراردادهای صدام را تامین خواهند کرد.

تمام پشتیبانی ها از عراق در جنگ علیه ایران در حالی صورت می گرفت که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید اقتصادی و تسلیحاتی و اطلاعاتی قرار داشت. بر همین اساس ایران به هیچ گونه امکانات و ابزار های ماهواره ای برای نقشه و عکس هوایی نداشت و در بخش  تسلیحات  ما را از خرید سیم خاردار محروم می کردند یعنی سیم خارداری که حتی می تواند مصرف عادی داشته باشد و در بخشی از زمین های کشاورزی و مهار کردن دام ها استفاده شود به بهانه آن که شاید در جنگ مورد استفاده قرار بگیرد از خریدار محروم بودیم.

 

لذا در چنین شرایط سختی که شامل محاصره اقتصادی هم می شود شاهدهمراهی و اجماع در بین دشمنان جمهوری اسلامی که از مراکز و سازمانهای بین المللی نیز علیه ایران استفاده میکردند هستیم. یعنی دشمنان از یک هجمه عظیم با استفاده از تبلیغات و بلندگو های غربی  به دنبال تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی بودند و سوی دیگرر هجمه سیاسی از طریق مجامع بین المللی ایران را تحت فشار قرار می داد.

 

بر همین اساس در سخت ترین روزهای دفاع مقدس علیرغم آنکه کشور عراق در جنگ با ایران از سلاح ممنوعه شیمیایی استفاده می کنند برخی از شهرهای ایران و خود عراق و از جمله سردشت و حلبچه را مورد حمله شیمیایی قرار می‌دهد هرگز قطعنامه بین المللی به عنوان محکومیت عراق به عنوان استفاده کننده است سلاح شیمیایی صادر نمی شود.بر همین اساس هیچ گونه از قطعنامه های بین المللی عراق را به عنوان متجاوز اعلام نمی‌کند  که همه این موارد نشان از پشتیبانی‌های مجامع بین المللی از حزب عراق دارد.بر همین اساس شورای امنیت سازمان ملل و سازمان حقوق بشر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران متحد می شوند تا شرایط را برای این کشور سخت و تنگ تر کنند.

اما به لطف قول قوه الهی علیرغم فشارها و تحریم های شدید علیه ایران، کشور ما مانند سنگ زیرین آسیاب ورزیده تر و قدرتمندتر ظاهر می شود، یعنی تحمل فشارها در جنگ باعث بروز توانمندی ها شد به گونه‌ای که شاید در شرایط عادی  برای کشور به دست آوردن این توانمندی ها صد سال به طول انجامد.

به عنوان مثال اگر دوره و زمان رشد تسلیحات در کشورهای مختلف را بررسی کنید شاید ۵۰ سال طول بکشد تا یک کشور  بتواند از صفر تا صد  تکنولوژی تولید موشک  به دست آورد اما این تکنولوژی در جمهوری اسلامی به علت فشارهای جنگ در کوتاهترین زمان محقق شده است.

ما در ابتدای جنگ موشک آرپی‌جی در اختیار نداریم تا بتواند اهداف را در فاصله ۸۰۰ متری مورد اصابت قرار دهد.اما امروزه توانسته ایم به تکنولوژی ساخت موشکهای قاره پیما دست یابیم به گونه ای که این موشک ها نه تنها در بعد مسافت بلکه از لحاظ دقت و کنترل در نوع پیشرفته ترین موشک های جهان به حساب می آیند.

 

شاید این  شبهه در ذهن خیلی از افراد به وجود آید که چطور جمهوری اسلامی توانایی ساخت پهپادی را دارد که تکنولوژی آن موجب شده است ایران را در رتبه پنجم ساخت پهپاد در جهان قرار دهد،یا آنکه ایران توانایی ساخت موشک های پیشرفته دوربرد را دارد اما در صنعت ماشین سازی لنگ است؟

بنابراین در پاسخ به این شبهه باید گفت که اگر فرهنگ دفاع مقدس در تمام حوزه های کشور نشر پیدا کند می تواند آن بخش ها را نیز رشد دهد به گونه ای که در تولید علم صنعت موضوعات اجتماعی و فرهنگی می توان از  ارزش های دفاع مقدس الگوبرداری کرد.آن روزها حس برادری محبت و ایثار در بین رزمندگان کم نظیر بود از طرفی نیز فرهنگ اخلاص و ایثار می تواند الگو های بسیار زیبا و اثر گذاری باشد  که امروزه  در بین مردم و جامعه ما نشر و توسعه یابد.

 

اگر در شرایط اقتصادی امروز به یکباره قیمت یک کالا سر به فلک می کشد و یا در بازار نایاب می‌شود، و علت بخش عمده ی کمبود این کالا هجوم مردم برای خرید آن است نشان از لزوم توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس  در بین مردم دارد.به عنوان مثال وقتی با کمبود کالای ساده ای مانند پوشک مواجه هستیم علت آن خرید نیاز یک ساله برخی مردم در یک شب است که این کالا را  نایاب می‌کند.

طبیعتاً در هر کشور پیشرفته که هیچ مشکل اقتصادی ندارد وقتی مردم برای تامین نیاز دو ساله خود یک شبه هجوم می آورند بازار با مشکل مواجه می شود.این فرهنگ در مقابل فرهنگ و رفتاری است که رزمندگان عزیز ما در هشت سال دفاع مقدس از خود نشان می دادند به گونه ای که رزمندگان از ضروری ترین نیاز شخصی خود به نفع همرزمش آن گذشت می‌کردند  لذا اگر امروز فرهنگ ایثار و محبتی که در بین رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس وجود داشت در بین مردم توسعه یابد کسی  به دنبال خرید نیاز یک ساله در یک شب نمی روند و کالاهای خود را به اندازه نیاز روزشان تهیه می‌کنند تا دیگران نیز از این کالا استفاده کنند.بنابراین قناعت مردم که متاثر از نشر فرهنگ دفاع مقدس است موجب می شود که نه کالای کمیاب شود و نه قیمت آن سر به فلک رود.

تمام این موارد ضرورت نشر و توسعه فرهنگ دفاع مقدس را در بین مردم نشان می دهند همچنین در کنار این نشر حفظ آثار دفاع مقدس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که برخی از واقعه های تاریخی  به راحتی تحریف شده و در مدت زمان کوتاهی به فراموشی سپرده شده اند به عنوان مثال واقعه غدیر که پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله و سلم در حجة الوداع آن را رقم زدند،پس از ۷۰ الی ۸۰ روز مورد تحریف و فراموشی قرار گرفت به گونه ای که پس از این مدت و رحلت  و نقلی شهادت پیامبر صلی الله دختر ایشان حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت می‌رسند.

بنابراین سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس برای آنکه این وظیفه مهم یعنی صیانت و توسعه فرهنگ دفاع مقدس را دنبال کند سعی کرده است در یکی از معاونت های خود  نسبت به جمع آوری اسناد و مدارک اهتمام ویژه ای  بورزد  و شاید امروز یکی از بزرگترین و ارزشمندترین آرشیو دفاع مقدس  در اختیار این سازمان است.گفتنی است این آرشیو ها که اغلب اسناد و مدارک فرهنگی از دفاع مقدس هستندمنبعی برای استفاده آیندگان است که می‌تواند سالیان سال از آن بهره برد.

**در خصوص نحوه جمع آوری و تهیه آرشیوها اسناد در سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس توضیح بفرمایید و تاکنون چه تعداد سند از جنگ تحمیلی جمع‌آوری شده است؟

امروز میلیون‌ها برگ سند از هشت سال دفاع مقدس به دست ما رسیده است؛ به گونه ای که  سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در تمام استان های کشور مراکزی را در اختیار دارد که هر استان آرشیو مخصوص به خود  را دارد از طرفی نیز انتقال اسناد و آرشیو ها از تمام استان‌های کشور به تهران کاری سخت و دشوار بوده و ما برای حفاظت از آنها اقدامی در خصوص انتقال شان نکرده ایم.

بنابراین آرشیوهای به وجود آمده از ۸ سال دفاع مقدس در ۳۲ استان کشور پراکنده است و کار خوبی که طی سالیان اخیر موفق به انجام آن شده ایم دیجیتالی کردن اسناد موجود است این اسناد شامل وصیت نامه دست نوشته و عکس هستند که اغلب در سیستم های رایانه ای ثبت و ضبط شده اند ضمن آنکه اطلاعات صوتی تصویری و نگاتیو عکس های مختلف برخی از آثار به جا مانده از شهدا و دفاع مقدس نیز به صورت فیزیکی نگهداری می شود.

گفتنی است که اطلاعات آرشیو شده به صورت دیجیتالی از طریق شبکه داخلی شبا در سازمان بسیج قابل دسترسی است و در آینده نزدیک قصد داریم این آرشیو ها را بر روی اینترنت قرار دهیم زیرا اغلب آنها اطلاعات طبقه بندی شده نیستند و می تواند به راحتی در اختیار عموم مردم محققان و نویسندگان در حوزه دفاع مقدس قرار گیرد.

 

**سوالاتی که در ذهن مخاطبان ایجاد میشود محصولات و خروجی فعالیت های سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس است آیا این محصولات صرفاً به بخش آثار مکتوب همچون  چاپ و نشر کتاب مناسب میشود و یا آنکه در زمینه های مختلف نیز تولیداتی خواهید داشت?

همانطور که می دانید سازمان  حفظ و نشر آثار دفاع مقدس دارای پنج معاونت تخصصی بر همین اساس یکی از معاونت ها به عنوان جمع آوری اسناد و مدارک هشت سال دفاع مقدس وظیفه و مأموریتی در زمینه آرشیو اطلاعات را بر عهده دارد گفتنی است در کنار این معاونت، معاونت فرهنگی و هنری نیز فعالیت دارد.که عمده فعالیت های آنها مربوط به تولید محصولات فیلم مستند سریال و ساخت سرود و موسیقی در حوزه دفاع مقدس است.همچنین پیگیری و اجرای برنامه های خواص در ایام هفته دفاع مقدس بر عهده معاونت فرهنگی و هنری است. از این دست برنامه ها می توان به برنامه ی با نوای کاروان اشاره کرد که با رویکرد جنگ فرهنگی ویژه ایام دفاع مقدس برگزار می شود.

همچنین معاونت نشر و ادبیات از دیگر زیرمجموعه های سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است که عمده فعالیت آنها به تولید آثار مکتوب همچون نشر کتب از طریق اسناد و روایات به دست آمده در هشت سال دفاع مقدس متمرکز می شود این کتاب ها شامل زندگی نامه و وصیت نامه شهدا، رمان و همچنین کتاب های مربوط به نقش مردم در جنگ تحمیلی و نیز شفاهی دفاع مقدس شامل عملیات های مختلف و نحوه شکل گیری آنها است.

گفت نیز معاون طنز و ادبیات دفاع مقدس به جز  تألیف و ترجمه کتب متولی برگزاری نمایشگاه ملی دفاع مقدس در ایام سال است همچنین وظیفه برگزاری نمایشگاه استانی و  و نمایشگاه کتاب در یادمان های کاروان های راهیان نور نیز بر عهده این معاونت خواهد بود.

شایان ذکر است معاونت روایتگری و زیارتگاه ها از دیگر معاونت های سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است که مسئولیت تربیت و آموزش راویان جنگ تحمیلی  بر عهده این بخش است، بر همین اساس تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار راوی دفاع مقدس شناسایی و تربیت شده اند و با تشکیل پرونده و شرکت در کلاس های مختلف متعهد به بیان سالم صحیح و دقیق روایتگری  دفاع مقدس شده اند.

همچنین تهیه امکانات روایتگری شامل کارت جلیقه از دیگر اقدامات معاونت روایتگری و زیارتگاه ها است گفتنی است این معاونت متولی بیش از ۵۰ زیارتگاه و یادمان در مناطق راهیان نور است شامل بخش هایی از آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و استان های دریایی همچون هرمزگان و بوشهر است که پذیرایی زائران مناطق جنگی را بر عهده دارد.

معاونت کنگره‌ها و یادواره ها نیز از دیگر معاونت های تخصصی سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس می باشد این معاونت در سال بیش از ۲۰ هزار یادواره در سراسر کشور برگزار می کند و هر سال بین  ۳ و یا ۵  کنگره ملی دفاع مقدس در کشور برگزار میکند گفتنی است طی سال جاری تا چند روز آینده اجلاسیه های کنگره ملی استان البرز را برگزار  و در روز جمعه مورخ ۶ مهرماه  میزبان علاقمندان درکنگره نهایی آن خواهیم بود.

این اجلاس ای ها از چند ماه گذشته آغاز به کار کرده و در هر شهرستان یادواره هایی برگزار و طی جمعه اول ماه مه اجلاسیه نهایی آن در استان البرز برگزار می شود  بر همین اساس در ماه آبان نیز کنگره ملی استان قزوین میزبان علاقمندان خواهد بود و به همین ترتیب در آذرماه کنگره ملی استان خراسان جنوبی و در ماه بعد آن در استان کرمان این کنگره برگزار می شود.

در واقع طی سال ۱۳۹۷ معاونت کنگره‌ها و یادواره‌ها موفق به برگزاری ۴ کنگره ملی در سراسر کشور خواهد شد و هرسال تقریباً ۲۰ هزار یادواره در سراسر کشور برگزار می شود که برنامه ریزی و محتوای این کنگره ها و تامین اعتبارات اآن بر عهده این معاونت است.

 

**سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس ویژه این ایام برنامههای خاص و مشخصی را دنبال می کند لطفاً در خصوص این برنامهها توضیح بفرمایید.

هفته دفاع مقدس یک برنامه مشترکی  بین نیروهای مسلح می باشد که هر بخش برنامه‌ریزی خاصی را دنبال می کند  گفتنی است این برنامه ریزی‌ها مبتنی بر بخشنامه های است که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ می گردد امسال نیز همچون سال‌های گذشته دستورالعمل برگزاری گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین از طریق سازمان حفظ و نشر ارزشهای  دفاع مقدس تهیه شده و به امضای ریاست سازمان بسیج رسید.

عمده ترین برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس  بر عهده سپاه و بسیج است علت این موضوع نیز ماهیت و ماموریت این دو سازمان و گستره آن در همه جای ایران از جمله کوچکترین روستاها و دهستانهای کشور است.به همین اساس بخش عمده ای از برنامه های هفته دفاع مقدس شامل برنامه های روتین هر ساله است که  از این دست برنامه‌ها می‌توان به رژه نیروهای مسلح  اشاره کرد که میزبانی این رژه یک سال بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک سال برای ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و امسال ارتش میزبان برگزاری رژه نیروهای مسلح است.

همچنین برگزاری نمایشگاه های هفته دفاع مقدس شامل نمایشگاه کتاب تجهیزات و تسلیحات نظامی که برای مردم جذاب است از دیگر برنامه‌های هر ساله این هفته خواهد بود.غبارروبی از گلزار مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس در شب جمعه هفته جاری و برگزاری یادواره های شهدا، سرکشی به خانواده های شهدا، برگزاری جلسات با حضور جانبازان و ایثارگران و سرکشی به آنها در ایام هفته گرامیداشت دفاع مقدس به اوج خود می رسد.

به غیر از ده ها برنامه ای که به صورت روتین و هر ساله در ایام گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می شود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین برنامه های شاخصی را نیز برگزار می کنند.این برنامه‌ها به صورت انحصاری برگزار شده و سایر برنامه های هفته دفاع مقدس در بین نیروی انتظامی ارتش جمهوری اسلامی به صورت مشترک برگزار می شود.

از برنامه‌های انحصاری ویژه ایام دفاع مقدس بازسازی عملیات های هشت سال جنگ تحمیلی در استان‌های کشور است بر این اساس هر استانی طبق جدول از پیش تعیین شده یکی از عملیات مهم دفاع مقدس را به صورت نمایشی برای مردم بازسازی می‌کنند.معمولا این استانها یک نقطه ی مناسبی را به لحاظ جغرافیایی  که مشابه سرزمین عملیاتی است که در زمان جنگ به وقوع پیوسته  انتخاب و این عملیات به صورت واقعی به نمایش در می آید و مردم از نزدیک  صدای گلوله ها انفجار و تیراندازی  مشاهده می کنند.

بر این اساس مجوز بازسازی عملیات های مهم هشت سال دفاع مقدس با تایید  فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر می شود که امسال نیز این اتفاق بر اساس جدول زمان بندی شده برای ۳۲ سپاه استانی محقق می شود بازسازی عملیات های هشت سال دفاع مقدس یکی از برنامه‌های انحصاری سپاه و بسیج است که برای مردم و بازدیدکنندگان بسیار جذاب و دیدنی است طبق آمار و نظرسنجی اعلام شده پرمخاطب ترین برنامه های هفته دفاع مقدس مربوط به همین نمایش های رزمی است که برای سنین مختلف بسیار زیبا و هیجان انگیز می باشد.

طبق گزارشهای اعلام شده در برخی از شبها نزدیک به ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار بازدیدکننده از نمایش بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس داریم  که گاهی این تعداد به ۲۵ هزار نفر نیز می‌رسد. گفتنی است این نمایش به مدت یک هفته در استان ها برنامه ریزی می شود اما گاهی بر اساس حجم بالای درخواست  بازدیدکنندگان و استقبال مردم، این نمایش ها به ۱۰ تا ۱۵ شب ادامه یافته است.

برنامه «آبروی کوچه ها، افتخار محله» از دیگر برنامه های شاخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین در ایام هفته دفاع مقدس است بر همین اساس یادمان و برنامه‌هایی در کوچه ها و محله های شهر ها در جلوی خانه شهدا با کمک همسایگان اجرا می شود همچنین در  محله هایی که شهدای بسیاری دارد یادمانی با عنوان افتخار محله، ویژه چند شهید برگزار می شود.

 

همچنین یک برنامه بسیار خوبی که طی چند سال اخیر شاهد برگزاری آن هستیم راهپیمایی و دوی همگانی است که توسط سازمان بسیج ورزشکاران سازماندهی شده و در مراکز استانها و برخی شهرستانها روز جمعه ۶ مهرماه شاهد پیاده روی خانوادگی با حضور علاقمندان به نظام جمهوری اسلامی، یادگاران دفاع مقدس، ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا از پیر گرفته تا جوان با نشانه ها، علم و یادمانی از دفاع مقدس همچون سربندها چفیه ها  خواهیم بود.

علاقه مندان مسیری  را به عنوان پیاده روی طی می کنند و در یک نقطه  از شهر جمع شده و شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی و ورزشی شامل اجرای سرود و نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس و اهدای جوایز می باشند.

 

**یکی از کارکردهای مهم حفظ و نشر آثار دفاع مقدس صیانت از این فرهنگ برای بهره مندی از نیازهای روز کشور است امروز جامعه درگیر یک مادی گرایی غرب گرایی در بین مسئولین و نیز مشکلات عدیده اقتصادی سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برای انتقال این فرهنگ بر اساس نیاز روز و مخاطبین چه برنامه ریزی هایی را  پیش بینی کرده است؟

همان طور که در ابتدای سخنانم به آن اشاره کردم دفاع مقدس تنها در حوزه امنیتی دفاعی و نظامی الگو نیست بلکه می‌توان از این فرهنگ  در سایر حوزه ها و نیازهای کشور بهره برد. به عنوان مثال اکنون در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و بر این اساس بیش از ۲۰۰۰ راوی در مدارس کشوربه روایت گری می‌پردازند.

این راویان علاوه بر پرداختن به موضوعات جنگ جهاد ایثار و پیروزی های رزمندگان اسلام نمونه هایی از فداکاری های دفاع مقدس متناسب با سن دانش آموزان و اقتضایی کاری آنها بیان می کنند. بر این اساس پرداختن به درس خواندن رزمندگان در ایام جنگ و در خط مقدم جبهه یکی از این موضوعات است یعنی راویان برای دانش آموزان بیان می‌کنند که رزمندگان چطور در شرایط سخت جنگ در سنگرها درس خود را فراموش نمی کردند.

لذا وقتی جوان دانش آموز ۱۵ و ۱۶ ساله در شرایط سخت جنگی در سنگری که برق ندارد و با یک فانوس کم سو بدون وجود وسایل گرمایشی و سرمایشی و غذای خوب و محل استراحت مناسب و جای وسیع، زیر گلوله دشمن همراه با نگرانی و التهاب و اضطراب از حمله دشمن درس می خواندند؛ دانش آموزان امروز که در زیر کولر با وجود مربیان شایسته، امکانات آموزشی همچون تخته وایت برد و  وسایل پیشرفته همچون تبلت و لپ تاپ توجیهی برای درس نخواندن ندارند.

 

 این موضوع در زمینه های دیگر هم اتفاق می‌افتد  یعنی سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به راویان خود سفارش کرده است که در موضوعات مختلف و مقتضی زمان و مخاطبان مطالب مورد نیاز و از دفاع مقدس بیان کنند بر همین اساس به حول قوه الهی سه جلسه هیئت اندیشه ورزی در این سازمان برگزار شده است که در آن   همکاران مسئولین و معلمان وزارت آموزش و پرورش مشارکت داشتهدفاع مقدس ویژه قشر دانش آموز بحث و بررسی صورت گیرد

همانطور که میدانید جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دانش آموزدر قالب کاروان های راهیان نور به سرزمینهای جنوبی و غربی کشور اعزام می شود که این  اعزام از طریق سازمان هماهنگی اردوی راهیان نور و بسیج دانش آموزی و همچنین سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس  صورت می پذیرد.

البته گاهی اعزام دانش آموزان به مناطق راهیان نور در سال های مختلف به یک میلیون نفر نیز رسیده است لذا با توجه به حضور جمعیت بالا و انبوه دانش آموزان نیازمند روایتگری دفاع مقدس ویژه این سنین خواهیم بود. همچنین سالانه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دانشجو در قالب کاروان راهیان نور به مناطق اعزام می‌شوند ویژه آنان نیز  راویان دفاع مقدس مطالب را بیان میکنند.

این اتفاق در خصوص اقشار اصناف و طبقات مختلف جامعه نیز اتفاق می افتد و ما برنامه ها را ویژه این مخاطبان برنامه ریزی می کنیم در همین راستا کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است که به صورت موضوعی به مطالب مختلف می‌پردازد به عنوان مثال با استناد به وصیت نامه ها زندگی نامه ها و اسناد شهدا ویژگی شهدا را پیرامون موضوع صرفه جویی بیان کرده است این موضوعات پیرامون تحصیل شهدا همچنین همت و علاقه شهدا برای استفاده از وسایل تولید داخل  می باشد بر همین اساس شهدایی در هشت سال جنگ تحمیلی و حضور داشتند که به نقل از خانواده آنها ملزم به استفاده از وسایل شخصی  تولید داخل بودند.

همچنین کتاب هایی از شهدا به چاپ رسیده است که تنها به موضوعات محبت، دوستی، شرکت در نماز جمعه، بخشش و...  پرداخته است. در همین راستا خاطره ای از یکی از شهدا در ذهنم هست که از طبقه ضعیف جامعه بودند پدر این شهید علی رغم مشکلات فراوان اقتصادی و مالی برای فرزند خود یک پیراهن نو می‌خرد و این شهید در سن جوانی  و سنی که هر انسانی دلبسته داشته های خود است این پیراهن نو را علیرغم نیاز فراوان به دوست نیاز مند تر  خود هدیه می کند.

بنابراین فرهنگ دفاع مقدس در موضوعات مختلف طبقه بندی شده بر اساس نیازهای روز جامعه تبیین می شود به عنوان مثال اگر جامعه درگیر تحریم‌های اقتصادی است و اگر پرداختن به موضوعات این چنینی بیش از پیش نیازمند تبیین است سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس به تولید و نشر کتاب هایی پیرامون این موضوع پرداخته است.

این آثار در قالب کتاب داستان و مستند در اختیار علاقمندان قرار می گیرد نکته قابل تامل و جالبی که در این مجال به آن می‌پردازند دسته بندی و اولویت بندی وصیت نامه شهدا پیرامون موضوعات مختلف است که طبق آمار از اسناد موجود به دست آمده است بر این اساس شهدا پس از توصیه به حفظ اسلام و انقلاب اسلامی ۹۵% وصیت نامه شهدا به حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه توصیه کرده‌اند.  و پس از آن حدود ۸۰ درصد از وصیتنامه شهدا به حفظ حجاب در بین بانوان  و  ۸۴% وصایای شهدا به عدم دلبستگی به مادیات پول و ثروت  پرداختند.

طبق این آمار گویی شهدا از ۳۰ سال گذشته چنین روزهایی را در کشور پیش بینی میکردند و در زمانی وصیت نامه ها نوشته شده است که  در جامعه معضل بدحجابی وجود نداشت و یا اغلب افراد درگیر دنیا طلبی و جمع مال و ثروت نبودند گویی شهدا می‌دانستند که ۳۰ سال آینده چه اتفاقی می افتد و برخی از مسئولین توچالدلبستگی به دنیا و مسائل رانت خواری و فساد اقتصادی می شوند.

سالهای اول انقلاب وضعیت حجاب در کشور بسیار مناسب تر  وضع کنونی بود و جای سوال اینجاست که چطور این شهدا در ۸۰% وصایای خود به موضوع حفظ حجاب اشاره کردند. آن زمان خبری از اختلاس و رشوه فساد اقتصادی نبود و باز جای سوال اینجاست که چرا ۸۴% از وصایای شهدا به موضوع پرهیز از دنیاطلبی پرداخته شده است.

همچنین ۶۰ درصد از وصایای شهدا به موضوع نگرانی از آمریکا اسرائیل و استکبار پرداخته و همچنین توصیه به نماز جماعت شرکت در نماز جمعه در ۸۵% وسایل شهدا وجود دارد، گفتنی است طبق امار ۶۵ درصد از وصایا به موضوع اطاعت از ائمه معصومین به خصوص حضرت امام حسین علیه السلام و موضوع کربلا پرداخته است.در واقع موضوع بندی و گزارش دهی از وصایای شهدا نمایانگر شخصیت و درون و افکار این رزمندگان الهی است  که رساندن این پیام ها و افکار به مردم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

**شاید یکی از سوالاتی که در ذهن مخاطبان ایجاد شود طریقه آشنایی نسل های جدید با موضوعات دفاع مقدس است بر این اساس سازمان نشر و حفظ ارزشهای دفاع مقدس برای بیان نو و تازه مطالب و تبیین ارزش های هشت سال جنگ تحمیلی چه تمهیداتی را پیش بینی کرده است و آیا به طور کلی تبیین موضوعات دفاع مقدس دارای انقضای زمانی است؟

حضرت امام خامنه ای مدظله العالی تعبیر شایسته و جالبی را پیرامون هشت سال دفاع مقدس دارند بر این اساس رهبر انقلاب همواره می‌فرمایند که جنگ گنج است. لذا سوال پیش می‌آید که آیا ما می‌توانیم این گنج عظیم را استخراج کنیم؟ در این مجال همانطور که می دانید یکی از مهمترین ویژگی های گنج ارزشمندی آن پس از گذشت سال هاست.

در واقع گنج چیزی است که از قدیم الایام باقی مانده است و هرچه قدیمی تر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود وقتی در یک صندوقچه ای از جواهرات و طلا باز می شود هیچکی به فکر کهنگی و گذر زمان این گنج نیست و این موضوع را ارزش می داند.

لذا دفاع مقدس برای ما یک گنج است در اوایل استخراج این گنج عظیم و پر سابقه هستیم امروز میلیون ها برسند از هشت سال جنگ تحمیلی باقی مانده است و سالیان سال نیاز دارد که از این اسناد و مدارک محققان پژوهشگران و نویسندگان مطالب مختلفی را استخراج کنند.

امروز کتابی به نام دا  نوشته می‌شود    که  آن به سرگذشت یک خانم در ایام دفاع مقدس می‌پردازد و یا کتاب پایی که جا ماند به موضوع سرگذشت یک جوان ۱۵ و ۱۶ ساله و کتاب سرباز کوچک امام و یا کتاب من زنده ام خانم آباد و همچنین کتاب آب هرگز نمی میرد و یا کتاب مهتاب گم شد و بسیاری از کتابهای دفاع مقدس که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تقریظ فرمودند و تعداد آن به حدود ۵۰ کتاب می‌رسد؛ تنها بخشی از گنج گمشده دفاع مقدس را تبیین می‌کند و در واقع تمام این کتاب‌ها تنها سرگذشت ۵۰ نفر از عزیزان ما در دوران دفاع مقدس است لذا اگر این موضوعات را ضرب در تعداد حضور رزمندگان و شهدای بکنیم که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند رقم و حجم بالایی  می شود.

همانطور که میدانید میلیون‌ها نفر در هشت سال جنگ تحمیلی حضور داشتند که هرکدام دارای خاطرات و سرگذشت متفاوتی بودند  لذا می‌توان صدها هزار از این نوع کتابها از خاطرات دفاع مقدس به چاپ رساند.لذا همواره موضوعات دست نیافتنی و جدید در دفاع مقدس یافت می شود که می تواند برای مخاطبان تازگی داشته باشد و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند دفاع مقدس و جنگ ما یک گنج عظیم است و به همت مسئولین و ما خدمتگزاران در سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس دارد این گنج عظیم را بیش از پیش استخراج کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

**سازمان حفظ و نشر  ارزش های دفاع مقدس در خصوص برخی از کج فهمی ها و یا اقدامات ضد ارزش علیه فرهنگ دفاع مقدس مطالبهگری دارد؟ این سازمان  به طور مشخص در خصوص حذف داستان شهید فهمیده از کتاب های درسی چه اقداماتی انجام داد؟

همانطور که می دانید داستان شهید فهمیده در مقطعی از کتاب‌های درسی حذف شد که با موج عظیمی از اعتراض ها روبرو گشت که دوباره این داستان در کتاب‌های درسی گنجانده شد؛ متاسفانه دیدگاه هایی در کشور وجود دارد که  گاها به نظر می‌رسد این نظرات مغرضانه باشند و با هدف از بین بردن فرهنگ اصیل اسلامی و دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی به وجود می آیند اما اگر خوشبینانه بخواهیم با موضوع برخورد کنیم می توان برخی از این نظرات را بد سلیقه گی و یا تصورات غلط برخی از کارشناسان که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار دارند بدانیم.

متاسفانه برخی از کارشناسان که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفتند این طور توجیه می کنند که گنجاندن درسی پیرامون شهید فهمیده می‌تواند بر گسترش خشونت طلبی  صحه گذارد  لذا باید در مقابل این نوع تفکرات و حرکات مردم خوب و شریف کشور ما و متفکرین ما و علاقمندان به اسلام و رهبر و انقلاب و دفاع مقدس که یک حادثه بسیار بزرگ تعیین‌کننده و تاریخی در کشورمان است  هوشیار باشند از مسئولین، کارشناسان و دولتمردان مطالبه کنند  تا ارزش‌های دفاع مقدس حفظ شود.

 

اگر ما مردم و مسئولین نسبت به جریان ها و نگاه هایی که به تضعیف ارزشهای دفاع مقدس کمک می‌کند بی توجه باشیم از بین خواهند رفت همچون که هر آثار و ارزشی اگر مورد غفلت و عدم نگهداری مناسب قرار بگیرد از بین میرود. امروز اگر هر مقبره و مکان تاریخی همچون مسجد امام خمینی در شهر اصفهان و یا مسجد شیخ فضل الله و بسیاری از آثار باستانی مورد توجه و مرمت قرار نگیرد در طول زمان نابود خواهد شد لذا فرهنگ و آثار دفاع مقدس نیز نیاز به مرمت و نگهداری دارد.

به حول قوه ی الهی امروز با تشکیل سازمان‌های همچون حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس در سپاه و بسیج و یا تاسیس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در ستاد کل نیروهای مسلح تهدیدات و نگرانی‌ها برای کمرنگ کردن و یا خدای نکرده از بین بردن ارزشهای دفاع مقدس بسیار کمتر شده است.

 

**شما به عنوان یکی از فعالان در عرصه حفظ و نشر دفاع مقدس وظیفه خطیری در نگهداری روحیه ایثار فداکاری و از خودگذشتگی دورانی از این کشور را بر عهده دارید به نظرتان علت تغییر رویه مسئولین نسبت به نگاه آن دوران چیست؟ چطور می شود که  برخی از مسئولین با گذر از چنین روزهایی افکار و ارزش های مقدس را به باد فراموشی داده اند؟

اتفاقی که امروز در کشور ما شاهد آن هستیم  برگرفته از غفلت  نسبت به انقلاب و فرهنگ انقلابی و اسلام ناب محمدی است.همچنین غفلت از ارزش‌ها و فرهنگ ناب دفاع مقدس نتیجه ای جز دنیا طلبی برخی از مسئولین را به دنبال نخواهد داشت.در واقع تمام این اتفاقات نیاز به مراقبت دارد ما مثال های متفاوت و متنوعی در طول تاریخ داریم که افرادی در زمانی  در جنگهای اسلام چنان از خود گذشتگی ها و فداکاری را نشان دادند اما پس از گذشت آن دوران دچار غفلت و انحراف شدند. زبیر شخصیتی است که در گذشت از مادیات و فداکاری در راه اسلام از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم لقب سیف الاسلام را به خود اختصاص می‌دهد.اما بعد از یک دوره که شرایط انقلابی و جهاد و فداکاری های  اوایل اسلام  به پایان میرسد همین فرد  پس از مرگش دهها و صدها شتر بار طلاها و اندوخته هایش است.

حتی برخی از روایات در خصوص شخصیت زبیر در اواخر عمرش می‌نویسند که به قدری اندوخته و سرمایه‌های مادی داشت که با تبر طلاهای این شهر را نمی توانستند خرد کنند  لذا اگر  در صدر اسلام چنین شخصیت‌هایی وجود داشته اند امروز هم می تواند افرادی باشند که علی‌رغم درک دوران جنگ و از خودگذشتگی های آن زمان امروز دچار استحاله شوند و متاسفانه  این اتفاق نیز افتاده است.

 

علت این موضوع هم برخی از دیدگاه های مسئولین جمهوری اسلامی است؛ متاسفانه یکی از روسای جمهور این نظام به صراحت اعلام کرد که اکنون وقت آن است که مردم از امکانات و رفاه مادی پس از جنگ استفاده کنند تا آنجا که می توان رفاه و راحت‌طلبی را برای مردم به ارمغان آورد.ما نیز منکر رفاه مردم نیستیم و هر کسی که در دنیا زندگی می‌کنند باید از امکانات دنیا بی استفاده کند ولی این استفاده از  دنیا  نباید تبدیل به دنیا طلبی شود.متاسفانه برخی از مسئولین در نظام جمهوری اسلامی  دنباله و راه خطایی را پی گرفتند و اگر مغرض نبودند در موضع خود اشتباه کرده اند و  با این جهت‌گیری خودشان به سمت دنیا طلبی مردم را نیز به آن جهت سوق دادند همانطور که در روایات ذکر شده که مردم پیروی دین و عقیده ی رهبرشان هستند؛

وقتی در زندگی یک مسئول مشاهده می‌کنید که خود و فرزندان و محل زندگی شان در بالاترین نقطه ی شهر قرار دارد، و یا از وسایل و ابزار آنچنانی خارجی استفاده می کنند که به قول برخی لوستر منزل یکی از وزرا تنها  ۴۰۰ میلیون تومان ارزش دارد مردم نیز تشویق و تحریک می شوند تا تمام هم و غم خود را برای به دست آوردن رفاه طلبی و دنیا طلبی به کار گیرند.

 

لذا با این دنیا طلبی، مستضعفین و محرومین جامعه به باد فراموشی گرفته میشوند و این فقرا هستند که زیر دست و پای دنیا طلبان نابود می شوند.متاسفانه در جمهوری اسلامی برخی از این ارزش ها به فراموشی سپرده شده و تعدادی از مسئولین و مردم دچار در دنیا طلبی شده‌اند این در حالی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس برخی از مردم علیرغم فقر و تنگدستی فراوان نامه هایی همراه با هدایای بسیار محقر و کوچک برای رزمندگان ارسال می‌کردند و مردم علیرغم نیاز مادی و مالی پشتیبان رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل بودند گاهی این بسته ها شامل چند دانه مغز کرده پسته و یا چند عدد تخم‌مرغ می‌شد که نشان می‌داد این خانواده مستضعف وسعش در حد اندکی بوده است.

چطور می‌شود زمانی مردم از نیازها و اولویت های خود برای کمک به رزمندگان می گذرند اما اکنون همین مردم و برخی از آنها دچار دنیا طلبی شده اند.متاسفانه در شرایط اقتصادی امروز چه اتفاقی افتاده است که برخی از مردم علیرغم نیاز شدید هموطنانشان برخی از کالا ها را احتکار می کنند.این اتفاقات نشان از غفلت از فرهنگ ها و ارزش های ناب دوران دفاع مقدس دارد و امیدوارم این موضوعات روزی اصلاح شود.

 

**پرداختن به موضوع دلایل پایان یافتن جنگ تحمیلی و تعبیر معروف امام به نوشیدن جام زهر موضوعی است که برای اغلب افراد و به خصوص نسل جوان مورد توجه است با توجه به آن که شما در اسناد و مدارک دفاع مقدس  اشراف کامل دارید در این خصوص توضیح بفرمایید.

 

یک سوال بسیار مهم و پیچیده و اساسی است که قاعدتاً باید مسئولین عالی رتبه زمان جنگ پاسخ دهند اما آن چیزی که من اطلاع دارندهرگز نظام جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ با تمام توانش به میدان نیامد.علت آن نیز دیدگاه های مختلفی است که در بین برخی از مسئولین سیاسی و نظامی کشور حاکم بود.بر همین اساس خاطرم است که وزیر صنایع وقت در زمان جنگ و در اوج مشکلات اقتصادی و تحریم ها از خارج از کشور چوب اسکی وارد کرده بود وی در پاسخ اعلام کرده بود که جنگ به جای خودش و تفریح و اسکی و ورزش مردم نیز جای خود را دارد.

این در حالیست که در رژیم بعث عراق که در مقابل ما  می جنگیدند طبق مستندات و قانون و مقررات خودشان اگر کالایی همچون آهن وارد این کشور می‌شد ابتدا نیازهای خط مقدم جبهه را تامین می‌کرد و در صورت باقی ماندن آهن آلات آنها را در پشت جبهه و همچنین نیازهای نظامی همچون ساخت پادگان ها  استفاده و اگر  از این کالاها مقداری باقیمانده آنها را در زمینه ساخت پل ها و جاده ها برای رفت و آمد جبهه ها مصرف می کردند و در مرحله آخر در صورت باقی ماندن آهن آنها را به دست مردم می رساندند.

 

این درحالیست که در دوران جنگ مسئولین جمهوری اسلامی این رویه را به طور برعکس انجام می‌دادند یعنی اگر محصول و کالایی وارد کشور می‌شد ابتدا در بین مردم توزیع و در صورت باقی ماندن آنها را به جبهه های جنگ می فرستادند.

 

ما هیچگاه در زمان جنگ نه از لحاظ نیروی انسانی با آن که جمعیت ایران دو برابر جمعیت عراق بود و نه از نظر امکانات به صورت کامل استفاده نکردیم.در حالی که جمعیت ایران در آن زمان حدود  ۳۰ میلیون نفر و عراق دارای جمعیت ۱۴ میلیون نفر بود اما هرگز در زمان جنگ نیروی انسانی ایران به اندازه نیروی انسانی عراق نبود البته رژیم بعث از و اجبار و اعدام استفاده می‌کرد و اغلب نیروهای جمهوری اسلامی ایران داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا می‌کرد.

البته توجیه این موضوع منبع اختلاف نظر است برخی از افراد عقیده داشتند که اگر مردم در رفاه نبودند و سختی معیشت  در کنار جنگ به آنها فشار می آورد نمی توانستیم جنگ را هشت سال ادامه دهیم.که تمام این موضوعات جواب دارد و می‌تواند در جای خود بحث شود. تجهیز نشدن کامل امکانات و نیروی انسانی موجب شد که ما همچون روزهای اوایل جنگ نتوانیم عملیات های بزرگ و گسترده انجام دهیم. از طرفی نیز یک حمایتهای ویژه ای از صدام در روزهای آخر جنگ صورت گرفت به گونه ای که غرب و دنیای استکباری محکم ایستادم که ایران در جنگ با عراق پیروز نشود. این اتفاق با دادن برخی از سلاح های خاص همچون بمب های شیمیایی به صدام  بر خلاف همه معاهدات بین المللی نشان از آن بود که استکبار از خط قرمزها گذشته و نمی‌خواهد که ایران پیروز جنگ باشد.

به گونه ای که دست من اعلام کردم که اگر ایران بخواهد به سمت بغداد حرکت کند از بمب اتم استفاده می کنند بنابراین اگر امروز دقیق بررسی کنید جنگ ایران با عراق نمی توانست به راحتی و با دادن هزینه کم منجر به سقوط صدام و اشغال خاک عراق شود. ضمن آنکه اشغال خاک عراق به دست ایران تبعاتی برای انقلاب به همراه داشت و این عنایت الهی بود که جنگ در آن. به پایان برسد زیرا اگر ایران کشور عراق با تصاحب می‌کرد  در تبلیغات بین المللی ایران یک اشغالگر محسوب می شد به گونه‌ای که ایران اشغالگر سرزمین‌های عربی می شد  و همین موضوع می‌توانست موجب اتحاد و قوای کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران شود.

امروز وقتی همه تحلیل گران از لحاظ سیاسی نظامی شرایط پایان جنگ را بررسی میکنند به نظر می رسد که خداوند متعال بهترین وضعیت را برای پایان جنگ برایمان رقم زد. بدون آنکه متوجه باشیم در آینده چه رخدادهای پیش می آید و صدام روزی به کویت حمله میکند و قطعنامه ها را می پذیرد تا  آنکه عراق به دست آمریکایی ها اشغال شده و روزی به آغوش جمهوری اسلامی ایران برمی گردد.

 

اما در ظاهر کار این است که تمام امکانات برای پیروزی در جنگ محقق نشده و امام خمینی رحمت الله علیه شعاری فراتر از جنگ جنگ تا پیروزی اراده و ایشان اعلام کردند جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان و در چنین حالتی رهبر انقلاب قول و قرارهایی به مردم داده بود و اعلام فرموده بودند که راه قدس از کربلا میگذرد لذا پذیرفتن قطعنامه در آن زمان و شرایط برای ما سخت و دشوار بود و ایشان تعبیر از نوشیدن جام زهر کردند.

البته برخی نیز این طور تعبیر می‌کنند که نوشیدن جام زهر و تعبیر امام برای کوتاهی، کم کاری و خیانت برخی از مسئولین بوده است یعنی امام از برخی از مسئولین توقع بیشتری داشته است اما آنها نتوانستند آن توقع را محقق کنند.

 

جالب است بدانید که امام نسبت به کم کاری و یا خیانت برخی از مسئولین بسیار آشفته می‌شدم این درحالیست که به گفته نزدیکترین محافظ امام به ایشان  هرگز امام در طول عمر خودموضوعی نبوده است که خاطرشان را مکدر کند و یا دچار تشویش و نگرانی شوند حتی در زمان بمباران تهران امام در بالکن حاضر می‌شدند و بدون آنکه ذره‌ای تشویش و نگرانی در چهره ایشان وجود داشته باشد آسمان را نگاه می‌کردند.

ایشان حتی در برابر سخت ترین و تلخ ترین خبرها نیست خم به ابرو نمی آوردند بگونه ای که رفتار ایشان در مواجهه با خبر شهادت شهید رجایی و باهنر گواه بر این مدعاست امام حتی در شهادت فرزندشان حاج آقا مصطفی خمینی با چنان استحکام و اطمینان خاطر برخورد می کنند که تنها در تشییع جنازه ایشان 7 قدم حضور پیدا می‌کنند و به درس خود می رسند.امامی که در مقابل سخت ترین خبرها و شهادت ها مستحکم بودند تنها یک بار بسیار نگران و مضطرب به نظر می رسیدند و تنها موضوعی که امام رحمت الله را نگران می کرد اختلاف، کوتاهی و خیانت در بین مسئولین بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران

رضا علیجانی با اشاره به تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی.ان.ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

 ۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام مدفون هستند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • اجرای ۷۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی در مرکزی
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • ورزشگاه امام خمینی اراک در حال بازسازی/ حضور هواداران لغو می شود؟
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • فیلم| گفت‌وگوی بی‌پرده ده‌نمکی در برنامه برمودا/وقتی مسعود ده‌نمکی قرار بود وزیر ارشاد شود