Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- چشمه آبگرم ایوب در منطقه گیفان بجنورد، توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی تملک و در حال بهره برداری است اما شرکت آب منطقه ای استان مدعی است که این تصرف وجهه قانونی ندارد.

چشمه آبگرم ایوب پیغمبر، در روستایی با همین نام، بر روی تپه‌ای به ارتفاع 300 متر از سطح دره گیفان در 80 کیلومتری شمال شرق شهرستان بجنورد واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه آماری از شمار مراجعان به این منطقه در دست نیست، اما گوگردی بودن آب چشمه‌ و برخی خواص درمانی و تسکینی که برای آن برمی شمارند سیب شده سالانه گردشگران زیادی برای استفاده از آب آن راهی منطقه شوند.
آب این چشمه، 47 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد و 2 استخر مجزا برای استفاده زنان و مردان در مجاورت آن ایجاد شده است.
این در حالی است که سخت گذر بودن و دوری مسیر روستای ایوب پیغمبر و از سویی مشخص نبودن متولی این مجموعه، سبب شده تا وضعیت این منطقه گردشگری آنگونه که باید سامان نگیرد.
شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با تاکید بر تولی گری این شرکت در امور آب، بر لزوم انعقاد قراردادی از سوی اوقاف و امور خیریه برای بهره برداری و کسب درآمد از این چشمه اصرار دارد.
در همین حال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی مدعی است اگر مدیریت این چشمه به این اداره واگذار شود، درآمدهای حاصل از گردشگری آن را صرف همان مجموعه کرده و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد داد.

* اوقاف قراردادی با آب منطقه ای ندارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای بهره برداری از چشمه آبگرم ایوب، قراردادی با این شرکت ندارد، ادامه وضعیت کنونی و کسب درآمد آنان از این چشمه قانونی نیست.
سیدابراهیم علوی اظهار داشت: اکنون چشمه ایوب پیغمبر توسط اداره کل اوقاف در حال بهره برداری است که بر اساس قانون باید قراردادی در این خصوص با آب منطقه ای بسته شده باشد اما تا کنون چنین نشده است.
وی افزود: اداره کل اوقاف، بدون توجه به قوانین، اقدام به بهره برداری از چشمه آبگرم ایوب و واگذاری آن به افراد ثالث کرده است.
علوی با اشاره به برنامه های این شرکت در خصوص چشمه های آبگرم اظهار داشت: عدم توجه نهادها به قوانین و دخل و تصرف و گاهی راهنمایی نابجا می تواند سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در این بخش فراری دهد.
وی گفت: نداشتن تخصص ارگان های متصرف در خصوص مسائل آب و گاهی حفاری های بدون کارشناسی و مجوز، سبب از دست رفتن چشمه ها و همچنین بروز تنش های اجتماعی در منطقه می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس ماده یک قانون توزیع عادلانه آب، آب دریاها، رودهای جاری، نهرها، دره ها و دیگر مسیل های طبیعی اعم از سطحی و زیرزمینی، سیلاب ها، فاضلاب ها، زهابها، دریاچه ها، مرداب ها، برکه های طبیعی، چشمه سارها و آب های معدنی از مشترکات بوده و مسئولیت حفظ و اجازه بهره برداری از آن به وزارت نیرو، به نمایندگی از دولت محول شده است.
علوی افزود: همچنین به استناد ماده 21 قانون یاد شده، تخصیص و اجازه بهره برداری از منابع عمومی آب برای مصارف کشاورزی، صنعت و دیگر بخش ها در انحصار وزارت نیرو است.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه در خصوص آبگرم ایوب بدون توجه به قوانین یاد شده اقدام به دخل و تصرف و واگذاری بهره برداری از آن به اشخاص ثالث کرده که این شرکت در راستای عمل به وظایف قانونی خود اقدام به مکاتبات لازم کرده است.
وی گفت: با توجه به اختلاف به وجود آمده بین این 2 دستگاه دولتی، موضوع برای حل اختلاف از طریق استانداری در حال پیگیری است.
علوی اظهار داشت: این شرکت پس از حل اختلاف، نسبت به بهره برداری اصولی و در چهارچوب قانون واگذاری چشمه آبگرم با رعایت تمام ضوابط زیست محیطی اقدام خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: آبگرم ایوب پیغمبر در بجنورد با آبدهی 10 لیتر در ثانیه، آبگرم مهمانک در مانه و سملقان با 32 لیتر در ثانیه، آبگرم گرماب فاروج با 39 لیتر در ثانیه و آبگرم قراجه با 24 لیتر در ثانیه از چشمه های آبگرم استان هستند.

* هیات فقهی سازمان اوقاف نظر می دهد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی هم گفت: برای تعیین تکلیف این مشکل، با سازمان اوقاف و امور خیریه مکاتبه شده و مقرر است هیات فقهی و حقوقی این سازمان نظر خود را در باره موقوفه بودن و یا نبودن چشمه اعلام کند.
حجت الاسلام عظیم آسوده اظهار داشت: ما تابع قانون هستیم و در صورتی که اعلام شود اوقاف حق بهره برداری از چشمه مزبور را بدون مجوز شرکت آب منطقه ای ندارد، نسبت به انعقاد قرارداد با آن شرکت و طی مراحل قانونی اقدام خواهیم کرد.

* خدمات دهی به گردشگران چشمه ایوب باید سامان گیرد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی وضعیت ارائه خدمات به گردشگران منطقه ایوب پیغمبر را چندان مطلوب نمی داند.
عبدالله سهرابی می گوید: این اداره کل در حد توان، خدماتی را برای گردشگران روستای ایوب پیغمبر فراهم آورده، 11 دستگاه کانکس برای اقامت گردشگران تعبیه کرده و توقفگاه و محوطه سازی آنرا انجام داده اما این اقدامات کافی نیست.
وی اظهار داشت: در کارگروه گردشگری استان هم تامین 60 هکتار زمین برای اجرای طرح گردشگری این منطقه مصوب شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بهره بردار چشمه آبگرم ایوب پیغمبر است، گفت: انتظار می رفت اوقاف بخشی از درآمد حاصله را صرف همین مکان کند تا شرایط برای حضور مردم بهبود یابد.
سهرابی افزود: اگر تولی گری این چشمه به گردشگری واگذار شود، درآمدهای حاصل شده از مردم، برای بهسازی و فراهم کردن شرایط بهتر همان مکان هزینه خواهد شد.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بجنورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست شهرداری منطقه ۷ شهرداری مشهد گفت: یکی از طرح‌های عمرانی سطح منطقه ۷، اجرای بوستان پنج هکتاری بانوان طُرق است که نقش زیادی در ارتقای نشاط و شادابی بانوان منطقه خواهد داشت.    مجید وحدتی پور افزود: این طرح هم اکنون پیشرفت ۴۶ درصدی داشته و امسال ۳۱ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته است.   وی ادامه داد: شهرداری منطقه به طور جدی پیگیر تکمیل و بهره‌برداری از این طرح بود و سال گذشته نیز ۱۷ میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده بود.   وحدتی پور ابراز امیدواری کرد با اهتمام مضاعف و تخصیص و تامین اعتبارات، تا پایان امسال از این طرح مهم فضای سبز منطقه، بهره برداری و گام موثری برای بانوان مشهدی برداشته شود.

دیگر خبرها

  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف