Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،«حسن خلج طهرانی» ظهر امروز در مراسم تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثار گران ضمن اشاره به حادثه‌ی اخیر تروریستی در اهواز اظهار داشت: امیدواریم که با توان رزمی که در داخل کشورمان وجود دارد در آینده‌ای نزدیک جواب دندان‌شکنی به باعث‌وبانیان این حادثه‎ تلخ تروریستی داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تیتر یک روزنامه‌ با این مضمون که شهدای اهواز بر دوش 80 میلیون نفر ایرانی تشییع شدند، گفت: این اتفاق با تمام تلخی‌هایش نشان داد که ملت ایران از انسجام، وحدت و هم‌دلی قابل‌توجه‌ ای برخوردار است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس ضمن تسلیت این حادثه‌ی تلخ به مردم ایران اظهار امیدواری کرد: امیدوارم که دیگر در این مرزوبوم شاهد چنین اتفاق‌های تلخی نباشیم و تمام اقشار جامعه فارغ از هر دین، مسلک و اعتقادی در کنار هم در آرامش کامل زندگی کنند.

خلج طهرانی در ادامه ضمن تبریک هفته‌ی دفاع مقدس خطاب به حاضران در این مراسم گفت: شما ایثارگران مایه‌ی افتخار این مرزوبوم هستید و آرزو دارم در سایه‌ی عظمت خداوند همیشه در صحت و سلامت باشید.

وی با اشاره به یک مستند تلویزیونی گفت: خبرنگاری دریکی از آسایشگاه‌های مخصوص جانبازان اعصاب و روان  از پدر یکی از این عزیزان پرسید که اگر دوباره جنگ شود این اجازه را به پسرت می‌دهی که بازهم به جنگ برود؛ آن پدر بزرگوار به خبرنگار گفت این بار خود من نیز با او به جبهه خواهم رفت؛ پاسخ این پدر بزرگوار به‌خوبی نمایانگر عظمت و بزرگی ایثارگران و کسانی است که بی‌هیچ چشمداشتی هشت سال از میهنمان دفاع کردند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه دفاع مقدس دارای هفت ویژگی منحصربه‌فرد است ابراز داشت: اولین مورد دفاعی بودن این جنگ بود چراکه ما نه آغازکننده این جنگ بودیم و نه قصد و نیتی برای انجام آن داشتیم، در کلام‌الله مجید نیز به دفاع از حقوق انسان‌ها در جنگ اشاره و توصیه‌شده است.

خلج طهرانی با اشاره به راز و نیاز و نمازهای جماعت و فرادای رزمندگان اسلام گفت: معنویت بعدی پررنگ در دوران جنگ تحمیلی است؛ ما شاهد فضای معنوی حاکم بر جبهه‌های حق علیه باطل بودیم و این خود یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دوران است.

وی از استقامت رزمندگان و فرماندهان به‌عنوان سومین ویژگی دوران دفاع مقدس نام برد و اضافه کرد: استقامت، راست‌قامتی و دفاع جانانه‌ی رزمندگان ما در میان مردم دنیا زبانزد بوده و هست.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس بابیان خاطره‌ای از رشادت‌های شهید باکری گفت: چهارمین درسی که دوران دفاع مقدس به ما داد، درس شجاعت است.

خلج طهرانی ادامه داد: موضوع پنجم مروت و بزرگواری رزمندگان است؛ همان‌گونه که می‌دانید باوجوداینکه صدام مناطق مسکونی و شهری کشورمان را بمباران می‌کرد؛ ما با توجه به اینکه امکان تلافی را داشتیم سابقه‌ای نمی‌توان یافت در این دوران که ما چنین کرده باشیم و این نشانگر مروت و جوانمردی ایرانیان در این دوران است.

وی از بی‌اعتنایی رزمندگان به امور دنیوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یادکرد و افزود: رزمندگان بسیاری را می‌توان به‌عنوان‌مثال نام برد که به تمام لذت‌های دنیوی، خانواده، دانشگاه، تحصیلات و... پشت کردند و درراه کشورمان به مقام شهید یا جانبازی نائل شدند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس روحیه‌ی شهادت‌طلبی را به‌عنوان آخرین و والاترین ویژگی این دوران نام برد و افزود: در این دوران رزمندگان ما باگذشت از جان خود به ما درس ایثار و شهادت‌طلبی دادند.

خلج طهرانی در ادامه حادثه‌ی تروریستی روز شنبه در اهواز اشاره کرد و گفت: روحیه‌ی شهادت‌طلبی را در بین افراد نظامی که در میدان رژه بودند نیز شاهد بودیم این افراد خود را به‌عنوان سپری حائل و انسانی در برابر گلوله و غیرنظامیان قراردادند تا جان این افراد را حفظ کنند.

وی در پایان اشاره به اینکه زبان از بیان این ایثار و ازخودگذشتگی‌ها قاصر است، گفت: تنها خداوند متعال است که می‌تواند اجر این افراد را به شکلی که شایسته‌ای به آن‌ها عطا کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جانبازان خانواده های معظم شهدا خلیج فارس دوران دفاع مقدس دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی

  کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناد 
از تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمع‏بندی می‏توان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاش‏هایی است که با بهره‏گیری از فنون و ابزار‏های خاص خود به جمع‏آوری و حفظ داده‏های حاصل از تجارب شخصی افراد و گروه‌های اجتماعی می‏پردازد. این داده‏های تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفته‏شده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبه‏شونده ‏و مصاحبه‏گر ‏پرسا در یک گفت‌وگوی طرفینی حاصل می‏گردد؛ بنابراین تاریخ‌ شفاهی‌، تکنیک، روش‌ و شیوه‌ای‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از ابزاری‌ چون‌ ضبط‌صوت‌ و دوربین‌ فیلمبرداری‌ (صوت‌وتصویر) خاطرات، مشاهدات‌ و مسموعات‌ عامل‌ هدایت‌کننده، مجری‌ و نقش‌آفرین یا شاهد و حاضر یک‌ صحنه، رویداد و واقعه‌ تاریخی‌ را در قالب‌ کلام‌ و سخن‌ (گفت) ثبت‌ و ضبط‌ می‌نماید.
   
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نه‌چندان دوراست که تلاش می‌کند با روش‌های دقیق علمی تمام رویداد‏های مختلف و جنبه‏های وقایع دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دست‌یافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیک‌سو با واقعه‏ای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف،‏ توضیح،‏ تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساسات‌وعواطف‌فردی‌وجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمین‌اساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگی‌منحصربه‌فرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام می‌رسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقش‌آفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیم‌قرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصف‌ناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهی‌شان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بی‌بدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم می‌کند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفت‌وگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار می‌شود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ ‌شأن افراد و سازمان‌ها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفه‌ای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی به‌خوبی می‌دانند که رعایت پروتکل‌های مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفه‌ای و الزام‌آور است.
   
یادآوری چند نکته:

۱- 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آماده‌سازی برای انتشار است، که امروز به گنجینه‌ای گرانبها و کم‌نظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.

۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفه‌ای و با بهره‌گیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام می‌شود و در مرحله گفت‌وگو هیچ موضوعی از قلم نمی‌افتد.

۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربه‌فرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.

۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذی‌قیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیق‌ترین مجموعه‌های تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.

۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشت‌های حاشیه‌دار برای دیده‌شدن روی نیاورند.

دیگر خبرها

  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است