Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - نبود شغل مناسب و درآمد کافي، دوري از خانواده، افزايش بيکاري، نبود امنيت شغلي و نداشتن بيمه همچنين نبود مکان مناسب براي اسکان در محل کار، قصه پرغصه کارگران فصلي است که براي يافتن شغل به شهرستان طارم مهاجرت کرده اند.

به گزارش ايرنا، همه ساله در فصل برداشت زيتون کارگران مهاجر از نقاط مختلف کشور و از شهرهاي دور و نزديک براي کار راهي شهرستان طارم مي‌شوند که بومي نبودن اين کارگران مشکل اسکان آن‌ها را به معضلي براي شهر‌ها و روستاهاي مختلف شهرستان طارم تبديل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تجمع و استراحت کارگران در خيابانها، ميادين و چهار راه‌ها نه تنها زيبنده چهره شهرستان طارم نيست بلکه مناسب شأن و منزلت کارگران نيز نبوده و نيازمند رسيدگي مسئولان به اين وضعيت و ساماندهي و فراهم کردن سرپناه مناسب براي اين قشر شريف و زحمت کش است.
اين روزها در هر گوشه از شهرستان طارم، کارگران ساک به دست يا کوله پشتي کوچک بر پشت به چشم مي خورند که در حاشيه ميادين اصلي شهر و يا خيابانهاي روستاها، خودروهاي عبوري را با چشم دنبال مي‎کند تا شايد او را براي کار روزانه در باغ زيتون خود ببرند. اين ماجراي هر روز کارگراني است که براي تامين مخارج زندگي از اقسي نقاط کشور براي کسب درآمد در اين شهرستان حضور پيدا کرده اند.
بسياري از اين کارگران نيز از حمايت بيمه برخوردار نيستند و به دليل، از کار افتادگي، نداشتن توان جسماني لازم و مهارت کافي قادر به انجام کار سختي چون بالا رفتن از درخت زيتون و برداشت آن نيستند. اين کارگران فصلي نيازمند حمايت بيشتر نهادهاي متولي در زمينه اشتغال، مهارت‎آموزي و بيمه‎ هستند.
اين کارگران که هر يک به نوعي در شهرشان براي خود شغلي دست و پا کرده بودند، حالا به خاطر شرايط بد اقتصادي و بيکاري به ناچار از خانواده جدا شده و براي فعاليت در کارهاي کشاورزي در شهرستان طارم حضور پيدا کرده اند.
در حاشيه خيابانهاي دهستان گيلوان يک گروه کارگر گردهم آمده اند که از شهرستان مريوان استان کردستان براي يافتن شغل به شهرستان طارم مهاجرت کرده اند و منتظر کارفرمايان باغدار هستند که آنها را براي برداشت زيتون به باغ خود ببرد.
سيد حميد سجادي 30 ساله اهل مريوان مي گويد: قبل از اينکه براي يافتن شغل به شهرستان طارم مهاجرت کنم، با توجه به نبود شغل در استان کردستان، با کولبري امرار معاش مي کردم، ولي با توجه به قوانين دولت جمهوري اسلامي ايران ديگر نمي شود با خيال راحت از راه شغل کولبري درآمدي کسب کرد.
وي به درآمد پايين اين روزهاي کارگران به رغم افزايش قيمت ها اشاره کرده و مي افزايد: از طريق شغل کولبري روزانه 2 ميليون ريال درآمد داشتيم و حالا که ديگر نمي توان به اين شغل دل بست، از طريق دوستان براي يافتن شغل در شهرستان طارم حضور پيدا کرده ايم.
او از مهمان نوازي طارمي هاي تعريف مي کند و مي گويد: مردم اين شهرستان مهربان هستند و به ما خيلي احترام مي گدارند و خدا را شکر درآمد بدي هم نداريم، ولي يکي از مشکلات اصلي در اين شهرستان نبود محل اسکان مناسب براي کارگران فصلي است.
اقبال اميني 47 ساله يکي ديگر از کارگران مريواني که شغل او نيز کولبري بوده داراي 2 فرزند است، مي گويد: وضعيت معيشت در استان کردستان بسيار بد است و با تمام سختي ها با کولبري درآمد کسب مي کرديم، ولي متاسفانه ديگر نمي شود به کولبري به عنوان يک شغل نگاه کرد و به اجبار براي يافتن شغل و کسب درآمد به شهرستان طارم آمده ايم.
وي مي افزايد: نه مزد خوبي داريم نه بيمه، از پاداش و عيدي هم که خبري نيست، اگر بلايي سرمان بيايد معلوم نيست سرنوشت همسر و فرزندمان مي شود. روي درخت هاي بلند رفتن و کار کردن در بلندي آسان نيست، اما کارگران فصلي چاره اي جز اين ندارند که با وجود همه سختي ها تن به هر کاري بدهند تا بتوانند امرار معاش کنند.
علاقۀ زيادي به کار کردن دارم، دوست دارم روي پاهاي خود بايستم، با توجه به اينکه دانشگاه قبول شدم و از نيم سال دوم بايد آماده رفتن به دانشگاه باشم براي تهيه پول تحصيل و براي کار به شهرستان طارم آمده ام.اينها صحبت‌هاي سيد فرشاد سجادي 19 ساله است که امسال در رشته معماري دانشگاه سنندج پذيرش شده و از مريوان به طارم مهاجرت کرده است.
مرتضي رضايي مجري طرح شرکت تعاوني تامين نياز سروش ماهان شهرستان طارم در خصوص اسکان کارگران فصلي گفت: با توجه به حضور تعداد زيادي از کارگران فصلي بخصوص در فصل برداشت زيتون در شهرستان طارم و پيگيري هاي فرمانداري شهرستان براي ساماندهي اين قشر زحمت کش، در حال احداث خانه اسکان در دهستان گيلوان هستيم.
وي افزود: در فاز اول اين طرح خانه اسکاني به مساحت 240 مترمربع در حال اتمام احداث است که به صورت اتاقهاي مجزا تقسيم بندي شده و مجهز به سرويسهاي بهداشتي و حمام مي باشد و همچنين در صورت درخواست کارگران، غذا به نرخ بسيار پايين براي آنها سرو خواهد شد.
مرتضي رضايي ادامه داد: خدمات رساني در اين مجموعه با نرخ دولتي و بسيار پايين خواهد بود و در صورت مساعد بودن شرايط طرح توسعه اين خانه اسکان در برنامه قرار خواهد گرفت.
به گزارش ايرنا، بر اساس قانون کار، شغل‌هاي فصلي به کارهايي گفته مي‌شود که بنا به ماهيت و طبيعت کار، فقط در مقاطع مشخص و معيني از سال انجام مي‌شوند. مانند انواع فعاليت هاي کشاورزي، ماهي‌گيري، کارخانه هاي قند، برنج‌کوبي، پنبه پاک‌کني و غيره. به آن عده از کارگراني که فقط در فصل اين فعاليت‌ها (کارهاي فصلي) به کار اشتغال دارند، کارگران فصلي مي‌گويند.
با تغيير فصل‌ها فعاليت کارگران فصلي و معيشت آن‌ها هم متحول مي‌شود. برخي از آن‌ها در زمستان و برخي در تابستان کار‌هايشان رونق مي‌گيرد. اگر براي کارگران ساختماني و کشاورزان، تابستان‌ها زمان کسب روزي است، صيادان شمال کشور از آغاز پاييز تورهاي خود را به دريا مي‌اندازند. کارگران فصلي تنها 3 تا 8 ماه از سال مشغول به کار هستند و در باقي سال بيکار هستند يا روي به کارهاي ديگري مي‌آورند. اين امر لطمه هاي جبران ناپذيري را به سفره‌هاي کوچک آن‌ها وارد مي‌کند. به کارگران فصلي در زمان شاغل بودن، کارگر روزمزد يا پاره‌وقت هم گفته مي‌شود.
با اينکه به صورت رسمي آماري از تعداد کارگران فصلي در کشور وجود ندارد؛ اما حداقل مي‌توان از اين مطمئن بود که گسترده جغرافيايي حضور آن‌ها وسيع و براساس طبيعت و بافت اقتصادي هر منطقه از کشور متفاوت است.
هم اکنون بين 24 تا 30 درصد از نيروي فعال در کشور به صورت متناوب بين کار فصلي و موقت در حال حرکت هستند به نحوي که در تابستان در باغ هاي ميوه، بوستانها، زمينهاي کشاورزي و غيره کار مي کنند و در فصول پاييز و زمستان نيز به دنبال انجام کار موقت ديگري هستند.
در سال جاري براي برداشت محصول زيتون از 20 هزار هکتار باغ زيتون در طارم نزديک به 4 هزار نفر کارگر فصلي از استانهاي گيلان، کردستان، اردبيل، کرمانشاه، آذربايجان شرقي و غربي، سيستان و بلوچستان، کهکيلويه و بويراحمد و ساير شهرستانهاي استان زنجان براي يافتن شغل در اين شهرستان حضور پيدا کرده اند.
در شهرستان طارم به علت داشتن شرايط جغرافياي خاص، خاک حاصلخيز و همچنين آب و هواي مساعد بيش از 60 نوع انواع محصول زراعي و باغي کشت و برداشت مي شود و به همين جهت همه ساله تعداد زيادي از کارگران فصلي براي يافتن شغل در اين شهرستان حضور مي يابند به طوري که فقط براي مرحله داشت و برداشت زيتون در شهرستان طارم يک ميليون نفر روز شغل در سال جاري براي کارگران فصلي ايجاد شده است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعيت (حدود 5 درصد جمعيت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کيلومتري شمال شرقي زنجان واقع شده است و با استانهاي قزوين، اردبيل و گيلان همسايه است.
9886/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه انتخابیه زنجان و طارم

نبی‌الله محمدی

محمد اسماعیلی

کد خبر 6093409

دیگر خبرها

  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب/نجات جان دو انسان توسط امدادگران
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب نهبندان
  • نجات 8 نوجوان گرفتار در رودخانه فصلی قائنات
  • ۸جوان گرفتار در رودخانه فصلی قاین نجات یافتند
  • تقدیر از کارگران نمونه خرمشهر
  • بارندگی آب، برق و راه برخی از روستاهای بخش شنبه و طسوج مسدود کرد
  • بارش شدید برخی راه‌های ارتباطی دشتی را مسدود کرد
  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است