Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سعید فرح بخش پیش از ظهر دوشنبه در همایش «یاران بی ادعا» با اشاره به هفته دفاع مقدس و دستاوردهای جنگ تحمیلی اظهار داشت: بعد از انقلاب ایران در سال ۵۹ مورد تهاجم کشور عراق قرار گرفت و این تهاجم بسیار گسترده بود؛ صدام در نظر داشت که شهرهای مرزی به ویژه خوزستان را اشغال کند.

وی با بیان اینکه در ابتدای جنگ هم عراق موفق بود و لشکر صدام تا دروازه های شهر اهواز آمده بود و برخی شهرها مثل خرمشهر را می خواستند اشغال کنند، تصریح کرد: تهاجم اولیه بسیار گسترده و غافلگیرانه بود؛  ارتش ما هم برای مقابله با این تهاجم آمادگی لازم را نداشت، بعد از گذشت ایام کوتاهی ایران مقاومت کرد و جلوی پیشروی را گرفت و حالت تهاجمی به خود گرفتیم توانستیم شهرها و مناطق خود را آزاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با تاکید بر اینکه فعالیت های مختلفی انجام دادیم و نتیجه آن در دفاع مقدس حصول دستاوردهایی در زمینه های اجتماعی، نظامی، سیاسی و ... بود، افزود: تجربه جنگ باعث شد که بسیاری از کشورها حتی خیال دست درازی به ایران را نداشته باشند؛  در بخش های نظامی، صنایع دفاعی، تاکتیک های جنگی و ... تجربه های ارزنده ای کسب کردیم.

فرح بخش با اشاره به اینکه امروز کمتر کشوری جسارت می کند که به کشور ما نگاه نظامی داشته باشد، کشورهای متخاصم فشار می آورند اما جسارت ورود به کشور را ندارند،  این مرهون تجربیات هشت سال دفاع مقدس است، گفت: در آن ایام تقریبا یک کشور تنها بودیم؛ کشورهای بلوک شرق و غرب با صدام بودند و از او حمایت می کردند،  این تنهایی باعث شد تجربیات زیادی کسب کنیم و امروز اندوخته بسیاری در حوزه صنایع جنگی داریم.

وی با بیان اینکه در بحث سیاسی هم تجربه کسب کردیم؛  توانستیم چالش ها را پشت سر بگذاریم و برخی کشورها را با خود همسو کنیم، مثل کشورهای پاکستان و سوریه و ... تصریح کرد: توانستیم آمریکا را به چالش بکشانیم، دارایی های کشور را آزاد کردیم و به لحاظ تعاملات بین المللی موفقیت هایی کسب کردیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس بحث خودباوری بود که در جوانان ایجاد شد، افزود: وقتی جنگ شروع شد به تدریج توانستیم روی پای خود بایستیم و سازماندهی به نیروها بدهیم و بسیج مردمی ایجاد کنیم، با همین بسیج مردمی بسیاری از توطئه ها خنثی شد، بدون اتکای به شرق و غرب روی پای خود ایستادیم.

فرح بخش با اشاره به اینکه شهید حسن باقری جوانی بود که در ابتدای جنگ اکثر عملیات های نظامی را ایشان طراحی می کرد؛ این نشان می دهد که زمینه پرورش استعدادها در کشور فراهم شده بود، اظهار داشت: فرماندهان جنگی که توانستند جنگ را اداره کنند و از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند جوانانی بودند که ۱۸ ساله و ۲۰ ساله بودند؛ زمینه بروز خلاقیت ها و استعدادهای آن ها در دفاع مقدس فراهم شده بود.

وی یادآور شد: این جوانان هرکدام فرماندهی شدند و ما در آن دوران با وفور فرماندهانی مواجه بودیم که هرکدام سردار و امیری بودند؛  شهید صیاد شیرازی از این دست فرماندهان بود.  

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان رشد باورهای دینی را یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس دانست و افزود: جوانان تحت این ارزش ها رشد و پرورش پیدا می کردند،  فضایی که در ایام جنگ وجود داشت به ویژه در جبهه قابل قیاس با هیچ زمانی نیست،  ارزش های دینی و انسانی مورد توجه مردم بود.

فرحی بخش با بیان اینکه تحکیم وحدت ملی از مشخصات ایام جنگ و دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: همه تفکرات و گروه های سیاسی در خدمت جنگ و اهداف انقلاب بودند، درست بود اختلاف سلیقه داشتند ولی آن وحدت و هارمونی و هماهنگی بین نیروهای انقلاب وجود داشت،  همه سلایق سیاسی وحدت داشتند و در راستای منافع ملی و اسلامی کشور حرکت کردند.

کد خبر 4413165

منبع: مهر

کلیدواژه: خرم آباد دانشگاه علمی کاربردی لرستان هفته دفاع مقدس ماه محرم بوشهر کرمانشاه هفته دفاع مقدس خبرگزاری مهر مشهد عاشورا گرگان مراسم عزاداری رژه نیروهای مسلح شهرکرد سانحه تصادف شیراز دفاع مقدس جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مرحوم حاج احمد راستگوی قلعه جوقی امروز در سن ۹۶ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سنی دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید کریم راستگوی قلعه جوقی در دهم فروردین ماه ۱۳۴۶ در شهر روستای قلعه جوق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه موسیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دیگر خبرها

  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان