Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:53:46 GMT

نقش توسعه گردشگری در افزایش درآمد ارزی پایدار

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۹۱۲۷۶

نقش توسعه گردشگری در افزایش درآمد ارزی پایدار

تهران- ایرنا- متخصصان گردشگری معتقدند توسعه و رونق کسب و کار در این صنعت علاوه بر بهبود تصویر کشور در نزد گردشگران بین المللی و علاقه مندان به سرمایه گذاری در ایران،بهبود اقتصادی،اشتغال و درآمد مناسب ارزی و پایدار را به همراه داشته و زمینه ساز تقویت ثبات و آرامش اجتماعی جامعه خواهد شد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، انجمن متخصصان گردشگری ایران همزمان با روز جهانی گردشگری با صدور بیانیه ای تاکید کرد: این انجمن همسو با جهت گیری های کلان سازمان جهانی گردشگری در تلاش است تا ضمن گرامیداشت این روز، با اطلاع رسانی و آگاه سازی و متقاعد کردن سیاستگذاران دربه حداکثر رساندن منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تاثیرات منفی زیست ‌محیطی ناشی از توسعه گردشگری را هم به حداقل ممکن برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این بیانیه با تبریک روز جهانی گردشگری به همه دست اندرکاران، صاحب نظران، ذینفعان و علاقمندان به توسعه این صنعت در کشور تاکید شده است: این انجمن شناسایی جاذبه ها و مزیت های ویژه و رقابتی صنعت گردشگری کشور و معرفی حرفه ای آن در بازارهای هدف، فراهم سازی تسهیلات حداکثری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از اولویت های مهم و تاثیر گذار در این حوزه می داند.
«انجام مطالعات راهبردی و تدوین برنامه توسعه و مدیریت گردشگری، تدوین و اجرای برنامه های حمایتی از بخش خصوصی دست اندرکار این صنعت، توجه به اصول و مبانی گردشگری سبز و همچنین بکارگیری افراد متخصص و حرفه ای در بدنه کارشناسی و مدیریت اجرایی بخش های مختلف سازمان متولی از دیگر اولویت هایی عنوان شده که به اعتقاد انجمن باید در دستورکار متولیان این حوزه راهبردی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور قرارگیرد.
در بیانیه انجمن متخصصان گردشگری ایران همچنین از مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری به عنوان فرصتی مغتنم برای تبادل تجربیات و هم اندیشی جهانی در راستای رفع موانع و محدودیت های موجود برای توسعه همه جانبه این هنر- صنعت در جهان امروز یاد شده است.
** روز جهانی جهانگردی دریک نگاه
به گزارش ایرنا، 27 سپتامبر؛ روز جهانی جهانگردی نامگذاری شده و از دید سازمان ملل، جهانگرد یا گردشگر کسی است که کشوری غیر از کشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر اینکه، این بازدید به منظور احراز هیچ­گونه شغل و کسبی نباشد و حداقل 24 ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف کند.
از سال 1980، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز 27 سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد.
اساسنامه این روز در تاریخ 27 سپتامبر سال 1970به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.
هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان عنوان شده است.
فراهنگ ** 1355 ** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گردشگري روزجهاني انجمن متخصصان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری