Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- معاون اقتصادي رييس جمهوري ابتکار تاسيس «سازوکار ويژه» براي تسهيل پرداختهاي مربوط به صادرات و واردات ايران از سوي اروپا را قدمي رو به جلو عنوان کرد و گفت: با توجه به حمايت جدي دولت هاي پنج گانه و اتحاديه اروپا از اين نهاد مالي تهديدهاي آمريکا روي آن اثر نخواهد داشت.

به گزارش ايرنا، «محمد نهاونديان» در پايان نشست هيئت دولت و در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ايرنا درباره ابتکار تاسيس سازوکار ويژه اتحاديه اروپا براي تسهيل پرداخت هاي مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ايران، گفت: تصميمي که دو شب گذشته توسط خانم موگريني در توافق برجام اعلام شد تصميم پنج کشوري است که الان طرف ايران هستند و اين تصميم قدم مهم و رو به جلو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: اين ايده از مدتي قبل به عنوان يکي از راهکارهاي عملياتي براي رفع مشکلات تهديد آمريکا براي شرکتها و بانکها مطرح شد و اکنون تصميم اتخاذ شده و اعلام شد.
معاون اقتصادي رييس جمهوري اضافه کرد: به اين ترتيب نهاد ويژه مالي عهده دار اين کار مي شود و وجوه حاصل از صادرات نفتي وغير نفتي ايران با اين نهاد منتقل شود و واردات و تخصيص ها هم از طريق اين نهاد عمل مي کند.
نهاونديان تصريح کرد: با توجه به حمايت جدي دولت هاي پنج گانه و اتحاديه اروپا از اين نهاد مالي، تهديدهاي آمريکا روي آن اثر نخواهد داشت.
وي افزود: با توجه به اينکه اروپايي ها اعلام کردند که کماکان در برجام مي مانند و تصريحي که در اطلاعيه اخير درباره عادي سازي تجارت و مبادلات اقتصادي با ايران داشتند، تعبيه نهاد مالي براي اين کار قدمي رو به جلو تلقي مي شود.
معاون اقتصادي رييس جمهوري در پاسخ به سوال ديگري درباره وضعيت ارز اظهار داشت: وقتي درباره بازار ارز صحبت مي کنيم، بايد در اين که در مورد چه بخشي از بازار صحبت مي کنيم دقيق باشيم؛ قسمت قابل توجهي از مبادلات تجاري و ارزي که در رابطه با کالاي اساسي است با نرخ رسمي انجام مي شود.
وي اضافه کرد: قسمت عمده مبادلات تجاري هم در بازار ثانويه صورت مي گيرد که بانک مرکزي با ميانگين وزني مبادلاتي که توسط صرافي ها و بانکها صورت مي گيرد آن را اعلام مي کند.
نهاونديان خاطرنشان کرد: در بازار سوم شايد کمتر از پنج درصد مبادلات انجام مي شود و اين بازار هم بايد درحد خود مورد توجه قرار گيرد. نرخي که کمتر از پنج درصد مبادلات ارزي کشور صورت مي گيرد، قابليت آن را ندارد که نرخ مرجع تلقي شود اما به هر حال انتظارات آتي و همچنين التهاباتي که ممکن است از عواملي اثر بپذيرد، اثر مي گذارد.
سيام*82021**1053**1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انتقادفرماندار شهرستان بستان آباد ازعدم پرداخت وام‌های تکلیفی بر عهده نهاد‌ها
  • تاکید بر لزوم پرداخت وام‌های تکلیفی در شهرستان بستان آباد
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران