Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اولین اُنتولوژی (هستی‌شناسی) علمی شعر آئینی ایران به قلم رضا قنبری شاعر و منتقد ادبی تالیف و برای انتشار به دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تحویل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، اُنتولوژی‌ها در جهان کتاب‌هایی مهم و منبع هستند که در آن‌ها به هستی‌شناسی گونه‌های مختلفی چون فلسفه، شعر، داستان، تاریخ‌نگاری، طب و غیره یک کشور پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این آثار که عموما هستی شناسی یک کشور را در یک بازه‌ زمانی خاص در بر می گیرند در واقع رویکردی استنتاجی - استدلالی و داده‌پردازانه دارند.
به گفته قنبری در بخش اول این کتاب به تعریف ریخت‌شناسانه و جامعه‌شناختی از آئین در جهان پرداخته و سویه‌ها و وجوه‌ آئین به اختصار بررسی شده است؛ بخش دوم به تبیین و بررسی آئین و شعر آئینی در ایران و در شعر کلاسیک اختصاص دارد و در بخش سوم به طور خاص روند تکاملی و تحولی شعر آئینی در دوره معاصر مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: پخش چهارم دسته‌بندی محورهای شعرهای آئینی در دو دسته‌ محورهای اصلی و فرعی، و بخش پنجم کتاب نیز منتخبی از بهترین و مهمترین اشعار آئینی ایران در دوره‌ معاصر است.
برای تالیف مقدمه‌ علمی این کتاب از 22 منبع مطالعاتی تاریخی و جامعه‌شناسی استفاده شده که در بخش پایانی مقدمه به اسامی آن‌ها اشاره شده است.
این شاعر و ‌منتقد معتقد است: ایران کشوری مذهبی است و‌ در آن از شعر تا عکاسی ‌و نقاشی و غیره آمیخته‌با نگره‌های مذهبی بوده است اما تا کنون بررسی ادبی محکم و علمی درباره وجوه و زوایای شعر آئینی (مذهبی) ایران انجام نشده بود و گاه فقط کتاب‌هایی به شکل گزینه اشعار منتشر شده که البته در نوع خود ارزشمند هستند.
وی اضافه کرد: بررسی ادبی و متکی بر نگره علمی درباره شعر آئینی به‌خصوص شعر با سمت و سوی مذهبی، واجب و ضروری به نظر می‌رسید و حاصل 3 ماه کار سخت، فشرده و متمرکز ، کتاب حاضر است.
در بخش گزینه اشعار این کتاب نیز هر چند از پیشکسوتان شعر آئینی نیز شعرهایی آمده اما بیشتر به شاعران نسل جوان پرداخته شده که زبانی نو و غنی به شعر مذهبی داده‌اند.
به منظور مواجه کردن مخاطب با شعر به دور از هرگونه تقسیم‌بندی و پیش‌فرض، از آوردن هرگونه ترتیب‌بندی در قالب سن و اسم، پرهیز شده است؛ همچنین تاکیدی برای انتخاب اشعار از شاعران صاحب کتاب وجود نداشته و هر شعر خوب و ارزشمندی در هر نشریه مَجازی و حقیقی مورد استفاده بوده است.
قنبری پیش از این اولین اُنتولوژی شعر ایران را با نام «زخم و رویا» در سال 90 تالیف و ‌منتشر کرده بود که همچنان در زمره منابع دست اول شناخت جریان شعر دهه‌ هفتاد ایران قرار دارد.
فراهنگ**9246** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شعر آييني قنبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۲۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری

رضایی رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» به قلم دکتر مهدی محمودی کامل آباد عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مهری محمدیان پژوهشگر دانشگاه فنی و حرفه‌ای تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان نتشر شد.

وی افزود: کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در ۱۲۳ صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است.

بیشتر بخوانید

انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه

در معرفی کتاب آمده است: سؤال پژوهش جایگاهی برتر در شکل‌گیری ساختمان یک پژوهش دارد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از صاحب‌نظران امر تحقیق کامیابی یا ناکامی پژوهش‌ها را وابسته به کیفیت سؤال‌های پژوهش می‌دانند. بررسی شمار زیادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معماری در ایران نشان می‌دهد که بخش چشمگیری از کاستی‌ها در فرایند پژوهش دانشجویان از کجروی یا ضعف در ساخت و پیکره‌بندی سؤال‌های پژوهش سرچشمه می‌گیرد.

انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می‌کند، تلاش می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید را به چاپ برساند.
علاقمندان برای دریافت کتابِ «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» به درگاه اینترنتی ۱۶ book.ir مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بدرود آقای پل استر
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی