Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- گردشگری به عنوان یکی از برجسته و کارآمدترین بخش های اقتصادی، دستاوردهای بسیاری را نصیب جوامع مختلف می کند و به منظور رونق بخشی به این صنعت می بایست توسعه حمل و نقل، خدمات بانکداری الکترونیکی و اندیشه بهره وری را در دستور کار قرار داد تا بدین گونه با درآمد حاصل از این صنعت، توسعه روزافزون کشور تحقق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال می تواند رهیافتی برای پیشرفت اقتصادی باشد. این صنعت به خصوص در زمانی که سود فعالیت های اقتصادی دیگر در حال کاهش باشد، جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است. امروزه صنعت گردشگری به اندازه ای در رشد اقتصادی - اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را «صادرات نامریی» نام نهاده اند. صنعت توریسم از جمله صنایعی به شمار می رود که در سال های گذشته به سرعت گسترش یافته و در ردیف یکی از بزرگ ترین منابع درآمد جهان درآمده است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، در گزارش سالیانه خود از آمار و ارقام گردشگری بین المللی در 2017 میلادی رونمایی کرد که نشان از افزایش تقاضا برای گردشگری بین المللی در تمامی نقاط جهان دارد. این آمار نشان می دهد که بیش از یک میلیارد و 323 میلیون گردشگر در دنیا سفر کرده اند.

برپایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران دارای رتبه 10 از جاذبه های باستانی و تاریخی است و پنجمین مقام را در دارا بودن جاذبه های طبیعی در جهان دارد. بدین شکل امید است تا مسوولان مربوطه با توجه بیش از پیش به این صنعت مهم و با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و با سرمایه گذاری مناسب در صنعت گردشگری سبب رونق روزافزون چرخه اقتصادی و دستیابی به رشد و توسعه شوند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری در زمینه گردشگری برنامه ای را با این مضمون تنظیم کرد که «ایران می‌تواند تا 1400 خورشیدی به هدف جذب سالانه 9 میلیون گردشگر خارجی شامل از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد.» با در نظر گرفتن چنین هدفی، ایران می بایست تا این مقطع زمانی 36 میلیون گردشگر خارجی را جذب کند. گرچه دولت دوازدهم در این برنامه وعده تحقق حتمی این میزان گردشگر خارجی را در ایران نداده است اما برای رسیدن به آن تلاش خواهد کرد.

«گردشگری و تحول دیجیتالی»، شعار برگزیده برای روز جهانی گردشگری در 2018 میلادی است. گردشگری پیشرفته دیجیتال می تواند به بهبود و گسترش کارآفرینی، توانمندسازی جوامع بومی و مدیریت کارآمد منابع موجود منجر شود و کمک کند تا فرصت های تازه ای برای صنعت گردشگری از طریق هوش مصنوعی، داده های وسیع و سکوهای دیجیتالی به وجود بیاید.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی به مناسبت روز جهانی گردشگری در گفت وگو با «اردشیر اروجی» کارشناس گردشگری، استاد دانشگاه و مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی به بررسی وضعیت این صنعت در کشور پرداخت. در ادامه متن این گفت وگو را می خوانیم:

** گردشگری و تحولات دیجیتالی
سازمان جهانی گردشگری برای بالابردن سطح آگاهی عمومی درباره نقش گردشگری و تاثیر آن بر جامعه جهانی و عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همه ساله شعاری را با هدف خاص برای این روز انتخاب می کند. «گردشگری و تحولات دیجیتال» شعار برگزیده سال جاری است که می تواند رهیافتی برای خروج از ساختار سنتی و پر هزینه باشد. در همین راستا کشورها نیز متناسب با این شعار، آمارهایی از وضعیت گردشگری خود را در راستای اطلاع رسانی ارایه می کنند. در همین زمینه و در سال جاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرد که امسال به مناسبت ماه محرم در این روز، هیچ گونه برنامه ای اجرا نمی شود که این مساله جای تامل بسیار دارد زیرا این روز صرفا برای معرفی، بررسی آماری و مقایسه گردشگران داخلی و خارجی، وضعیت ارزآوری و ... است جشن و پایکوبی برگزار نمی شود که این سازمان از آن سرباز می زند.

مساله حمل و نقل نیز از جمله مسایل مهم و کلیدی در سفر به شمار می رود از آنجا که گفته می‌شود بیشتر گردشگران داخلی به وسیله وسایل شخصی اقدام به سفر می‌کنند باید شرایطی فراهم کرد تا آنها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در اولویت انتخاب‌های خود قرار دهند. برنامه ریزی دیجیتالی در تمام دنیا گسترش یافته و کشورها نیازهای مورد نیاز خود را در زمینه گردشگری با استفاده از فناوری های دیجیتالی برطرف می سازند. متاسفانه در ایران یک گردشگر داخلی نمی‌تواند برای 6 ماه آینده خود برنامه ‌ریزی و بلیت رفت و برگشت را تهیه کند زیرا خرید و فروش در طول سال صورت نمی‌گیرد. در حالی که کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری با تحولات دیجیتالی و اطلاعاتی این امکان را برای مسافران خود فراهم می‌آورند تا در طول سال بتوانند برنامه زمانی حمل و نقل خود را انتخاب و رزرو کنند. اگر چنین سیستم‌هایی گسترش یابد و نظارت درستی روی آنها صورت پذیرد در این شرایط فضای رقابتی نیز ایجاد می شود تا مسافران بتوانند با خیالی راحت‌تر مکانی را که می‌خواهند در طول سفر در آنجا اقامت داشته‌ باشند، انتخاب کنند.

** نداشتن آمارهای صحیح؛ بزرگترین معضل صنعت گردشگری
نداشتن آمار صحیح و مستمر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت گردشگری به شمار می رود که مانع رشد و سرمایه گذاری در آن می شود زیرا سرمایه گذار برای ورود به این حوزه، نیاز به آمارهای صحیح دارد، آمار درباره گردشگر ورودی، خروجی و داخلی، آن هم به صورت فصل به فصل که باید به یک سامانه آماری دقیق دسترسی داشته باشد و به راحتی وضعیت گردشگری ایران را در چند سال اخیر مطالعه و مقایسه کند و سپس با تکیه بر آگاهی های لازم در مسیر سرمایه گذاری گام گذارد.

این آمارها در برنامه ریزی سیاست مداران هم می تواند نقش بسزایی داشته باشد زیرا آنان متوجه می شوند چه سیاست هایی را برای تشویق ورود گردشگر اعمال کنند و چه زیرساخت هایی نیاز دارند تا سرمایه گذاران ترغیب شوند که به صنعت گردشگری وارد شوند. به همین جهت بزرگترین خدمتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند انجام دهد، ایجاد سامانه آماری درست و دقیق به شمار می رود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

**صنعت گردشگری جایگزین صادرات نفت
مسوولان معتقدند که باید صنعت گردشگری جایگزین نفت شود و در حالی که بیش از 9 میلیون گردشگر از کشور خارج و پنج میلیون گردشگر وارد می شوند و هنوز در این زمینه به برابری نرسیده و گردشگری همچنان به خودش بدهکار است. کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که مسوولان باید با پذیرش اینکه بدون استفاده از سیستم آماری گردشگری نمی توان آمارها را اعلام کرد تا رسیدن به آن زمان از ارایه آمار خودداری کنند اما باید دانست تا زمانی که وضعیت ارایه آمارها به همین منوال پیش برود، توسعه در زمینه گردشگری داخلی و گردشگری ورودی حاصل نخواهد شد. سرمایه گذاران نیز برای ورود به این حوزه ریسک نمی کنند و بنابراین زیرساخت ها رشد نخواهند کرد. از طرفی دیگر سیاست مداران اهمیت و ضرورت این صنعت را متوجه نخواهند شد و در برنامه ریزی های خود کمترین اولویت را لحاظ می کنند و در نهایت شاید سال ها به طول بیانجامد تا صنعت گردشگری جایگزین فروش نفت شود.

**وضعیت کنونی اقتصادی کشور؛ تاثیرگذار در جذب توریسم
وضعیت کنونی اقتصادی می‌تواند صنعت گردشگری را با رونق روبرو کند و گردشگران خارجی‌ را برای دیدن ایران ترغیب کند. وقتی از گردشگری حرف به میان می آید باید سه حوزه را مد نظر قرار داد؛ حوزه نخست گردشگری داخلی بدین معنا که مردم تا چه اندازه توانایی بازدید را از شهرهای مختلف ایران دارند. بنابراین سفرهای داخلی باید جایی در برنامه زندگی مردم داشته باشد. البته در چنین شرایطی باید همگان به منافع ملی فکر کنند نه اینکه عده‌ای، منافع صنفی خودشان را ترجیح دهند به عنوان مثال، شرکت‌های هواپیمایی به بهانه افزایش قیمت ارز، قیمت بلیت را افزایش دادند و بهانه ‌هایی مطرح کردند. دومین حوزه در این عرصه، گردشگری خارجی اتباع ایرانی است. یعنی اختصاص ارز مسافرتی باعث می شود تا مسافران بسیاری به جای دیدن از مناطق گردشگری ایران، راهی کشورهای دیگر شوند در حالی که هیچ کشوری این یارانه را به مسافران اختصاص نمی‌دهد تا از کشور ارز خارج کنند. با حذف ارز مسافرتی حق سفر از مردم سلب نمی شود اما گردشگران باید تصمیم بگیرند که می‌توانند با درآمد و هزینه‌ای که دارند به کشور دیگر بروند یا به سفر در داخل کشور خود بپردازند.

همچنین مساله سوم این که اختصاص ارز گردشگری، تراز گردشگری منفی به دنبال دارد و این یک نقطه ضعف برای گردشگری کشور به شمار می رود.

افزایش قیمت دلار، معادل ریالی بیشتری را نصیب گردشگران خارجی‌ می‌کند و باعث خواهد شد تا گردشگران بیشتری برای سفر به ایران تمایل یابند چراکه گردشگری برای آنها ارزان تر تمام می شود. این موضوع می‌تواند به نفع صنعت گردشگری ما باشد چون ورودی مسافران را افزایش می‌دهد و تراز گردشگری را مساوی می‌ کند. اما برخی سوء استفاده ‌ها همچون درخواست دلار به جای تومان در هتل ها سبب می‌شود، گردشگر خارجی با مشکل مواجه شود. بنابراین نباید به خاطر منافع کوتاه‌مدت، منافع بلندمدت را از دست داد چراکه ورود گردشگر خارجی می‌تواند به توسعه صنعت هتلداری و افزایش اشتغال بیانجامد.

**فراهم آوردن زیرساخت ها برای جذب گردشگر
حذف ارز مسافرتی و افزایش قیمت ارز، می‌تواند به نفع توسعه گردشگری داخلی باشد اما این موضوع پیش ‌شرط ‌های زیادی دارد، مواردی مانند اینکه پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های لازم را برای گردشگری داخلی فراهم آورد، آزادی‌های اجتماعی بیشتری برای مردم مهیا و‌ امکان سفرهای گروهی و تفریحات سالم و بدون نگرانی برای گردشگران ایجاد شود، دفاتر خدمات گردشگری اجازه داشته باشند تورهای جذاب گردشگری برگزار کنند و باید دانست پیامدهای اینکه مردم به خاطر نداشتن شادی به کشورهای دیگر بروند بسیار بیشتر از آن است که بتوانند در کشور خود شاد باشند.

فرودگاه ها در حقیقت ترمینال های هوایی، ریلی و زمینی ویترین‌های کشور هستند و اگر مسافر با وارد شدن به ترمینال ها با فضا و نمایی زیبا روبرو شود در همان برخورد نخست می تواند تصورش از آن کشور را شکل دهد. همچنین راهنمایان گردشگران باید به خوبی بتوانند با گردشگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات لازم از جمله مشخصات هتل، شهرهای مورد نظر گردشگر و... را به درستی ارایه دهند. فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) قرار بود تا تمامی سفرها از این مسیر انجام شود اما متاسفانه به دلیل برخی کاهلی ها این موقعیت را از دست داد و فرودگاه امارات به عنوان مسیر پروازها شناخته شد. بنابراین بایستی با تامین و تجهیز زیرساخت ها و برنامه ریزی های مناسب این صنعت را گسترش داد تا سهم کشور از 0.4 درصد در زمینه گردشگری به حداقل یک درصد در سطح جهانی برسد.

پژوهش**9117**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها روز جهانگردي توسعه گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۵۰ نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود

عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب ضمن عرض تبریک اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی در جریانات جاری مطرح کرد: با توجه به اینکه توسعه متوازن تهران یکی از مهم‌ترین شعار‌های شهرداری تهران است، شهر آفتاب را باور کردیم و امروز بر این باور خروجی‌ها را می‌گیریم. هرچند که هنوز جای کار دارد، اما نشان‌دهنده این است که می‌توان ارزش مجموعه ورشکسته ۱۰ هزارمیلیارد تومانی را به ۶۰ هزار میلیارد تومان رساند و به عنوان سایتی که دارد کارش را مقتدر پیش می‌برد در صنعت نمایشگاه شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه شهر آفتاب به عنوان سایت مقتدر و صاحب سبک و قابل توسعه در این صنعت شناخته می‌شود، اظهار داشت: نقطه اوج نمایشگاه شهر آفتاب زمانی است که وزیر صمت در نمایشگاه شهر آفتاب حضور یافت و شخصا پروانه بهره‌برداری گرید الف صنعت نمایشگاهی کشور را به شهر آفتاب تقدیم کرد.

تقدسی‌نژاد با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ نمایشگاه را به شهرداری شناساندیم و در سال ۱۴۰۲ در صنعت نمایشگاهی مورد قبول واقع شد، گفت: بنا بر این است که در سال ۱۴۰۳ سایت نمایشگاهی شهر آفتاب در سطح ملی شناخته شود و در سال ۱۴۰۴ شناخت بین‌المللی از این سایت رخ دهد.

تقدسی‌نژاد در رابطه با برگزاری نمایشگاه پلیمر اظهار داشت: اولین نمایشگاه شهر آفتاب در سال ۱۴۰۳ نمایشگاه پلیمر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمار کشور ما در دنیا در صنعت پلیمر با تولید ۸ میلیون تن در سال یازدهمین کشور است، تصریح کرد: ایران تنها ۲ درصد تولید کل دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شعاری را با عنوان نمایشگاه حل یک مساله است، مطرح کردیم، گفت: نمایشگاه‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود، اما صرفا تکرار نمایشگاه‌هایی است که در مکان‌های مختلف برگزار می‌شوند. هر نمایشگاه باید بتواند موضوعی را از صنعت و موضوع نمایشگاهی حل کند.

تقدسی‌نژاد افزود: هر نمایشگاه مکلف است صنعت را با مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌های بزرگ تهران ارتباط دهد. نمایشگاه‌هایی از این دست می‌توانند با آوردن هیئت‌های تجاری خارجی و مصرف‌کنندگان بزرگ صنعت پلیمر بازارسازی کنند و مسیر‌های جدیدی را برای سودآوری بیشتر شرکت‌ها ایجاد کنند.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب همچنین گفت: امید داریم که امسال موضوع توسعه سالن‌ها را پیش ببریم. موضوع سرمایه‌گذاری را برای مجتمع تجاری و هتل‌ها در نظر گرفته ایم که جزو بسته‌های سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری است. برای توسعه نمایشگاه شهر آفتاب بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در این راستا باید فراخوان گذاشته شود و مراحل آن طی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در طرح جامع اولیه نمایشگاه شهر آفتاب تغییراتی ایجاد شده است که با مصوبه شورا می‌تواند اجرایی شود. به عنوان مثال نمایشگاه دائمی در طرح اولیه نبوده است و به عنوان موضوع جدید در حال اضافه شدن است تا مکمل نمایشگاه‌های بسته باشد.

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه تعداد نمایشگاه در سال جاری نزدیک به ۵۰ نمایشگاه است، بیان داشت: نمایشگاه خودرو، موتورسیکلت، نوشت‌افزار، نمایشگاه صنعت و... جزو نمایشگاه‌های بزرگ ما است. برای نمایشگاه ساختمان نیز با تدبیری چند نمایشگاه متعدد در نظر گرفته شده است. این نمایشگاه برای اولین‌بار در سال گذشته وارد شهر آفتاب شد و برای اولین‌بار سازه عظیمی در داخل سالن نمایشگاه ظرف ۴ روز ایجاد شد که این امر منحصر به شهر آفتاب است و هیچ سایتی قابلیت اجرای آن را ندارد.

تقدسی‌نژاد در پایان مطرح کرد: در صنعت پلیمر تولیدمان در کشور به نحوی است که در خاورمیانه اول، در دنیا یازدهم و در حوزه علمی هجدهم هستیم. این تعداد ۷ عقب‌ماندگی حوزه علمی خود نشان می‌دهد فضای دانش‌بنیان‌ها از فضای تولید عقب‌تر است. از دانش‌بنیان‌ها انتظار می‌رود به ارزش‌آفرینی در این صنعت کمک کنند که خودشان را به تولید برسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • امنیت پایدار مناطق غربی کشور موجب توسعه این مناطق خواهد شد
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • ترکش‌‌ جنگ بر تن شرکت‌ های گردشگری
  • ترکش‏ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری
  • تامین آب پایدار و ارتقای ایمنی راه‌ها در اولویت مطالبه از دولتمردان است
  • ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی
  • ارائه خدمت ۱۳۷ قایق به بیش از ۱۵ هزار گردشگر نوروزی بوشهر
  • ۶۷۵ هزار گردشگر نوروزی از خدمات دریایی استان بوشهر استفاده کردند
  • امسال ۵۰ نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود