Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار تربت حیدریه با اشاره به اینکه این شهرستان پایتخت ابریشم ایران و محصول زعفران آن جهانی محسوب می شود گفت: جای خالی بازارچه محصولات خاص در تربت حیدریه مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، علی رستمی فرماندار تربت حیدریه در نشست شورای امنیت و سلامت غذایی شهرستان تربت حیدریه گفت:با وجودی که در بسیاری از شهرهای ایران بازارچه محصولات خاص آن خطه وجود دارد اما در تربت حیدریه چنین امکانی برای عرضه محصولات خاص منطقه نظیر زعفران یا ابریشم وجود ندارد و این خلاء در حالی است که تربت حیدریه پایتخت ابریشم ایران و محصول زعفران آن جهانی محسوب می شود ولی این شهرستان فاقد ویترینی برای اثبات این امر می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: هم اینک تنها طی فصل ۴۵ روزه برداشت زعفران یک بازار گل موقت در تربت حیدریه دایر شده و خیل عظیم خریداران گل و زعفران تر و خشک از سراسر ایران به این شهر می آیند اما این فرصت پس از همین مدت کوتاه تمام شده و فعالیت تا سال بعدی متوقف می شود.

فرماندار تربت حیدریه گفت: همچنین سیب زمینی، شیره انگور، حلوا جوزی، محصولات ارگانیک و دیگر تولیداتی که خاص این خطه هستند در شهرستان تولید می شوند اما به دلیل فقدان یک بازارچه خاص عرضه این محصولات تاکنون شناسنامه آنها گمنام باقی مانده است.

وی گفت: ۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۱ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند. بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد و یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است، تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در تربت حیدریه است زیرا برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می کند.

فرماندار تربت حیدریه افزود:همچنین ۸۵ درصد فرآیند ابریشم کشی از تولیدات پیله ابریشم در خراسان رضوی و بخش عمده آن در شهرستان تربت حیدریه انجام می شود، دو هزار کارگاه ابریشم کشی در شهر بایگ و روستای بسک این شهرستان رتبه نخست کشور را در این عرصه به نام خود سند زده است و روزانه در هر کارگاه دو کیلوگرم نخ ابریشم تولید می شود که بر همین اساس سالانه ۱۱۰هزار کیلوگرم نخ ابریشم در تربت حیدریه تولید می شود.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم حادثه تروریستی اهواز تشییع شهدا محرم هفته دفاع مقدس دفاع مقدس اهواز حمله تروریستی اهواز عاشورا حسن روحانی ابریشم بازارچه تربت حیدریه زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۵۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت:رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی به دفترچه کنکور ۱۴۰۳ به عنوان اولین رشته مقطع دکتری تخصصی (phd) به رشته های دانشگاه اضافه شد.
دکتر عباس خاشعی سیوکی افزود:یکی از اولویت‌های کشور اهمیت به حل بحران آب است و با توجه به ماموریت ویژه دانشگاه تربت‌حیدریه در امر کشاورزی، پژوهشگران و اساتید متخصص دانشگاه تربت‌حیدریه توان علمی خود را در رفع این بحران بکار گرفته‌اند.
او گفت:مقطع دکترای مهندسی آب- آبیاری و زهکشی که به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت رسیده است دریچه‌ای برای توسعه علم و تحقیقات بیشتر در منطقه شرق کشور فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی
  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه