Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از پایان کار برداشت محصول پسته از باغات شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و گفت: از 4500 هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان خلیل‌آباد بیش از 4 هزار تن محصول پسته برداشت می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید طاهرپور در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی، با بیان اینکه بخش کشاورزی مهم‌ترین بخش این شهرستان محسوب می‌شود اظهار داشت: کار برداشت محصول پسته از سطح 3610 هکتار از باغات پسته بارور شهرستان به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه خلیل‌آباد با داشتن حدود 4500 هکتار باغات پسته بارور و غیر بارور یکی از مناطق تولید پسته در استان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری با وجود 15 واحد ترمینال ضبط پسته و 50 دستگاه خانگی، میزان ۴ هزار و 300 تن پسته خشک برداشت می‌شود.

 

کاهش چشمگیر مصرف سم در باغات پسته خلیل‌آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اکبری، اوجی، کله قوچی، احمد آقایی، فندقی و... را از جمله ارقام پسته شهرستان خلیل‌آباد دانست که ارقام فندقی و بادامی بیشترین فراوانی را در منطقه دارد و تصریح کرد: قسمت اعظم این محصول در دهستان کویر بخش ششطراز شهرستان واقع شده که دارای آب شور بوده و منطقه ای کویری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مهمی در راستای تولید محصول سالم برای این باغات انجام شده است، تصریح کرد: مبارزه زمستانه با استفاده از یخ آب و شخم زمستانه، کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از سایر روش‌های غیر شیمیایی از جمله اقداماتی است که در راستای تولید محصول سالم انجام می گیرد.

طاهرپور با اشاره به اینکه چوب‌خوار پسته که یکی از آفات مهم پسته محسوب می‌شود، اذعان کرد: برای مبارزه با آفت چوب‌خوار پسته با استفاده از تله های فرمونی توانسته‌ایم این آفت را کنترل کنیم و حتی می توان گفت امسال هیچ‌گونه سمی در جهت کنترل این آفت استفاده نشده است.

طاهرپور پسیل پسته را یکی دیگر از مهم‌ترین آفات پسته دانست و عنوان کرد: با استفاده از کارت زرد، تقویت و تغذیه گیاهی و محلول پاشی این آفت کنترل شد به‌طوری که کمترین میزان مصرف سم در باغات وجود داشته است.

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: در سال زراعی جاری در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته بخصوص پسیل پسته اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد به تعداد 200 هزار عدد و فرمون و تله شکار انبوه 5 هزار و 400 عدد به صورت مبارزه غیر شیمیایی به ترتیب با پسیل و چوب‌خوار پسته صورت گرفته است.

 

پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد

این مقام مسئول با بیان اینکه در کل سطوح باغات پسته به میزان 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف سموم شده است، تشریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در تمام نقاط پسته خیز شهرستان به صورت پی‌درپی و کلاس در مزرعه و چهره به چهره از دیگر اقدامات در جهت تولید محصول سالم است که باعث شده بهره برداران و کشاورزان با روش‌های کنترل آفات و نحوه کود دهی باغات پسته آشنا شوند و عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: توجه ویژه به بحث تغذیه گیاهی مثل چال کود، محلول‌پاشی های به‌موقع و استفاده از عناصر مورد نیاز گیاه مثل کلسیم که باعث تقویت گیاه و در نتیجه مقاومت آن در برابر آفات می‌شود.

طاهرپور با تأکید بر اینکه در بین محصولات کشاورزی پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد و مهم‌ترین محصول ارزآور کشاورزی، پس از نفت و فرش، سومین کالای مهم صادراتی ایران است.

 

نوسانات قیمت پسته در بازار از جمله مشکلات پسته کاران است

وی با بیان اینکه پسته خلیل‌آباد به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می‌شود، تأکید کرد: نوسانات قیمت این محصول در بازار از جمله مشکلاتی است که هر ساله پسته کاران با آن درگیر هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در پایان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی مهم‌ترین بخش در شهرستان خلیل‌آباد محسوب می‌شود، تأکید کرد: شهرستان خلیل‌آباد نیز از جمله شهرستان هایی است که محصولات تولید آن نظیر انگور، کشمش، پسته، انار و زعفران غالباً تجاری و صادراتی هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خلیل آباد

دریافت 14 MB

تصویربردار: حسین نوری

کد خبر 6096417

دیگر خبرها

  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • مراسم عزاداری روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خلیل آباد