Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-18@19:53:40 GMT

گام‌های مستحکم بورس در اقتصاد ۹۷

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۹۵۵۵۹

رویداد۲۴ از ابتدای پاییز تاکنون؛ یعنی در چهار روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بورس تهران با بازدهی ۱۲.۵ درصدی همراه شده است. شاخص کل که پرونده عملکرد شهریور ماه را در سطح ۱۶۰ هزار واحدی بست، هم اکنون و با تداوم رکوردشکنی‌های تاریخی، هم اکنون در محدوده ۱۸۰ هزار واحد قرار دارد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال به بیش از ۸۷ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راندمانی که به نظر می‌رسد بر محور جذب نقدینگی‌های فراوان و فضای امن سرمایه گذاری بازار سهام شکل گرفته است.

چرا بورس با اقبال همراه شد؟

از ابتدای سال تاکنون تحولات اقتصاد کلان تمامی بازار‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود بار‌ها دیده شد که مقامات ارشد کشور از جمله رییس جمهور، بازار سرمایه را محل اصلی جذب نقدینگی در کشور دانسته و مردم را به حضور در این بازار دعوت کرده اند.

به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با توجه به اینکه از ابتدای سال بازار‌های موازی با افزایش چشمگیر نوسان قیمتی همراه بوده اند، تقاضا برای سهام به عنوان دارایی امن سرمایه گذاری بی نظیر بوده است. تلاطم قیمتی در بازار‌های ارز و سکه باعث شد ریسک سرمایه گذاری در آن بازار‌ها بیش از قبل شود. این موضوع منجر به ضرورت انتخاب بازاری جدید میان سرمایه گذاران شد، بازاری که بتواند با پوشش ریسک مناسب، سودآوری معقولی به همراه داشته باشد.

در این زمینه کارشناسان بر این باورند، بازار سهام با توجه به شرایط مطلوب بنیادی بهترین گزینه سرمایه گذاری بوده و این موضوع اصلی‌ترین دلیل جذب قابل توجه نقدینگی‌های سرگردان از بازار‌های دیگر است. به عنوان مثال: بنابر آمار‌ها در ۲ روز ابتدایی پاییز ۶۵۳ میلیارد تومان نقدینگی از سمت حقیقی‌ها به بازار سهام وارد شده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

دلیل عملکرد موفق بنیادی بورس در شرایط فعلی اقتصاد

علاوه بر این موضوع چند عامل دیگر نیز وجود داشت، که هر یک تاثیر بسزایی بر کارنامه بسیار موفق بورس تهران داشت. عملکردی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، این بازار را به درخشان‌ترین بازار سرمایه گذاری در کشور بدل کرده است.

اثر نرخ رشد ارز بر شرکت‌ها

بعد از تسریع رشد نرخ دلار در مسیر صعودی، اولین گروه‌های بورسی که از این رشد قیمتی منتفع شدند شرکت‌های صادرات محور بودند. با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد از ارزش بازار بورس تهران در اختیار این شرکت‌ها ست، طبیعاتا چشم انداز سودآوری آن‌ها اثر مستقیمی بر روند بازار سهام داشت.

رشد قیمتی در کالا‌های ضروری

موضوع دیگر رشد نرخ تورم است، که شرکت‌های تولید کننده کالا‌های ضروری از آن متاثر شدند. به همین دلیل این شرکت‌ها از میانه‌های تابستان برنامه رشد قیمتی محصولات خود را اعمال کردند این موضوع در سودآوری این شرکت‌ها اثر مثبتی به وجود آورد و در نهایت چشم انداز سودآوری این گروه‌ها بار دیگر نقدینگی‌های جدیدی را به تالار شیشه‌ای وارد کرد.

حذف قیمت گذاری دستوری برای کالا‌های پایه

بعد از تغییر سیاست‌های ارزی و تک نرخی شدن دلار، موضوعی که کماکان تعیین و تکلیف نشده بود، نحو تعیین فرمول قیمت گذاری محصولات فلزی، پتروشیمی و پالایشگاهی بود. ابهامی که از سوی سیاست گذار باقی مانده و بورس کالا را وارد چالش جدی کرد. سرانجام بعد از جلسات متعدد و کش و قوس‌های فراوان وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفت که حذف سقف رقابتی قیمت‌ها برای محصولات فلزی، پتروشیمی و پالایشگاهی می‌تواند در زدودن فضای رانتی در بازار اثر قابل توجهی داشته باشد. سرمایه گذاران نیز با استقبال از شفاف سازی صورت گرفته درخصوص این گروه ها، بار دیگر تقاضای خود در بسیاری از این شرکت‌ها را افزایش دادند و موج جدیدی از جذب نقدینگی در بورس آغاز شد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 گام مستحکم بورس اقتصاد تحولات اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۵۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه بهمن با بیان اینکه پیگیری برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه در سال جاری  پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال حداقل دو شرکت کرمانشاه را در بورس پذیرش کنیم و دو شرکت پروژه نیز از طریق پذیره‌نویسی در بازار سرمایه تامین مالی شود.

وی اظهار کرد: به علاوه در تلاشیم امسال با اقداماتی که صورت گرفته، طرح‌های کوچک کرمانشاه بتوانند از سکوی تامین مالی استفاده کنند

محمد بهمن مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : سال گذشته بعد از ۱۵ سال شاهد پذیرش شرکت‌های جدیدی از استان در بازار سرمایه بوده‌ایم

 وی این شرکت‌ها را شامل ذوب آهن بیستون، مانیزان و یک شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد و افزود: به علاوه سال گذشته برای اولین بار شاهد پذیره‌نویسی و تامین مالی شرکت سوخت سبز زاگرس (بیواتانول) در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بودیم

. به گفته مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه، در حال حاضر تعداد شرکت‌های استان کرمانشاه که در بازار سرمایه حضور دارند ۹ شرکت شامل پنج شرکت در بورس، سه شرکت در فرابورس و یک شرکت در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای است. . مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت معاملات بازار سرمایه کرمانشاه در سال گذشته داشت و گفت: در این سال ارزش مجموع معاملات بورس و فرابورس به حدود هشت هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل از آن حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. بهمن این میزان کاهش ارزش معاملات را با توجه به شرایط بازار طبیعی دانست و ادامه داد: از این میزان معاملات پنج هزار میلیارد تومان ارزش معاملات فروش و سه هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرید بود. وی از ایجاد ۷۸ هزار کد معاملاتی جدید در سال گذشته در کرمانشاه خبر داد و گفت: مجموع کد‌های معاملاتی کرمانشاه در حال حاضر به یک میلیون و ۳۹۰ هزار کد رسیده است

دیگر خبرها

  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد