Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@12:11:11 GMT

صادرات پسته به هفت‌ کشور دنیا

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۹۵۶۱۴

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از پایان برداشت محصول پسته از سطح 3610 هکتار باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید طاهرپور ظهر امروز در بازدید از باغات پسته این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود 15 واحد ترمینال ضبط پسته و 50 دستگاه خانگی در سال جاری میزان 4332 تن پسته خشک برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی و سفید را از جمله ارقام اصلی کشت شده در باغات شهرستان دانست و بیان کرد: ارقام فندقی و بادامی بیشترین فراوانی در بین ارقام منطقه دارد.   مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اظهار کرد: در سال زراعی جاری در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته بخصوص پسیل پسته اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد به تعداد 200 هزار عدد و فرمون و تله شکار انبوه 5400 عدد به صورت مبارزه غیرشیمیایی به ترتیب با پسیل و چوب‌خوار پسته صورت گرفته است.   طاهرپور در ادامه با اعلام اینکه در کل سطوح باغات پسته به میزان دو میلیارد و 400 میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف سموم شده است، گفت: برگزاری 46 مورد کلاس‌ آموزشی در تمام نقاط پسته خیز شهرستان به صورت پی‌درپی و کلاس در مزرعه و چهره به چهره از دیگر اقدامات در جهت تولید محصول سالم است که باعث شده بهره‌برداران و کشاورزان با روش‌های کنترل آفات و نحوه کود دهی باغات پسته آشنا شوند و عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند.   وی ادامه داد: توجه ویژه به بحث تغذیه گیاهی مثل چال کود، محلول‌پاشی‌های به‌موقع و استفاده از عناصر مورد نیاز گیاه مثل کلسیم که باعث تقویت گیاه و در نتیجه مقاومت آن در برابر آفات می‌شود.   طاهرپور با تأکید بر اینکه در بین محصولات کشاورزی پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد و مهم‌ترین محصول ارزآور کشاورزی، پس از نفت و فرش، سومین کالای مهم صادراتی ایران است.   وی از صادرات پسته این شهرستان به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان خبر داد و افزود: نوسانات قیمت از جمله مشکلاتی است که هر ساله پسته کاران با آن درگیر هستند.   انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به کسب رتبه هفت کشوری در مبادلات تجاری گفت: عملکرد سال قبل در بیشتر بخش‌ها روند افزایشی دارد و مبادلات تجاری استان به بیش از ۳میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت. - اخبار استانها -

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، صادق نامدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از مبدا آذربایجان شرقی به 103 کشور مختلف دنیا صادرات انجام شده است، گفت: میزان صادرات سال گذشته از گمرک های استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را 2 میلیون و 930 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 541 میلیون دلار بوده است.

وی، پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشورهای ترکیه 30.8 درصد، عراق 20.2 درصد، ارمنستان 17.57 درصد، جمهوری آذربایجان 3.6 درصد و گرجستان 3.5 درصد اعلام کرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمرهای استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات 12 ماه سال 1402 در مجموع 549 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 750 دلار از مبداء 63 کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد 29 درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی، پنج کشور عمده مبدأ واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشورهای ترکیه 57درصد، امارات متحده عربی 12درصد، چین 11درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی 2 درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در 12 ماهه سال گذشته 607 هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص 3.4 درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است. در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان 70 هزار و 105 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 به میزان 33 درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست