Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@02:50:26 GMT

فردی با گروه خونی نادر در گیلان شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۹۵۶۲۰

برای اولین بار فردی با مشخصات گروه خونی 0 بمبئی از گروه های خونی نادر، در استان گیلان شناسایی شده است.

گزارش روابط عمومی انتقال خون استان گیلان به خبرگزاری ایرنا حاکیست؛ خون فرد بستری شده در یکی از بیمارستان های رشت پس از بررسی در بیمارستان به اداره کل انتقال خون گیلان ارجاع شد که با انجام آزمایش های لازم گروه خونی، او به عنوان اولین دارنده گروه خونی O بمبئی که یکی از گروه های خونی نادر است، در استان معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از هماهنگی های لازم با سازمان انتقال خون کشور در کوتاه ترین زمان ممکن دو کیسه خون O بمبئی به اداره کل انتقال خون استان گیلان ارسال که پس از انجام آزمایشات کراس مچ برای تزریق به بیمار به بیمارستان تحویل داده شد.
یکی از دو واحد گروه خونی O بمبئی مربوط به نوه فرد بستری شده در بیمارستان بود.
بنا به این گزارش، اداره کل انتقال خون استان گیلان در نظر دارد خانواده فرد بیمار را برای انجام آزمایش های گروه خونی فرا خوانده تا پیش از وقوع هر حادثه ای گروه خونی نادر شناسایی شده و پیش بینی لازم انجام شود.
خون اهدایی افراد با گروه های خونی نادر در بانک خون گروه های نادر در سازمان انتقال خون ایران برای افراد نیازمند به این گروه های خونی ذخیره می شود. گروه خونی فردی که بین پنج تا 10 هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد، گروه خونی نادر نامیده می‌شود.
همه با رایج‌ ترین گروه‌های خونی که عبارتند از ‎ A.B.AB.‎و گروه خونی ‎ O‎آشنا هستیم ، اما 360 نوع گروه خونی غیر از گروه‌های یاد شده شناسایی شده که ممکن است فرد در زمانی متوجه نادر بودن خون خود ‌شود که دچار حادثه‌ای شده یا صدمه‌ای دیده باشد یا زنانی که سقط‌ های مکرر داشته‌اند متوجه این موضوع شوند که دارای گروه خون نادر هستند‎.‎
از هر دو میلیون ایرانی، یک نفر از این گروه خونی برخوردارند.
سالانه به طور میانگین بیش از 200 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد مورد نیاز مورد مصرف قرار می گیرند.
استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن، آمار بالای جراحی های قلب و عروق، تصادفات، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!

گاهی اوقات در طبیعت اتفاقاتی هستند که باید منتظر وقوع آن‌ها باشیم.

به گزارش فرادید، یکی از این اتفاقات در بِرمینگام، انگلستان افتاده، جایی که گیاه‌شناسان با هیجان و اشتیاق منتظر گل دادن گیاهی به نام برج یاقوت کبود (Sapphire Tower) بودند.

گل دادن گیاه برج یاقوت کبود (Puya alpestri) از رشته‌کوه‌های آند شیلی ممکن است ۱۰ سال طول بکشد.

این گیاه یکی از اعضای خانواده بروملیاد یا آناناسیان است. این گیاه که معمولاً در ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متری در کوهستان‌ها یافت می‌شود، برای گرده‌افشانی گل‌هایش به مرغ مگس‌خوار متکی است.

اما در گلخانه باغ‌های گیاه‌شناسی برمینگام، گیاه‌شناسان از قلم‌مو برای گرده‌افشانی استفاده می‌کنند. گل‌های این گیاه رنگ فیروزه‌ای متالیک خیره‌کننده با بساک‌های نارنجی دارند و بین برگ‌ها و خار‌های سبز تیره قرار دارند.

هر گل فقط چند روز دوام می‌آورد. در غیاب گرده‌افشان‌های طبیعی، ما به جای مرغ مگس‌خوار با دست اقدام به گرده‌افشانی می‌کنیم.

این گیاه ۲۰ سال در این مجموعه بوده و تصور می‌شود فقط بین ۱۰ روز تا دو هفته گل می‌دهد و در این مدت کوتاه، ما فرصت داریم از منظره نادر و تماشایی گل‌های این گیاه لذت ببریم.

این گیاه رشد بسیار کندی دارد، بنابراین مشاهده گل دادن آن، اتفاقی نادر و هیجان‌انگیز است.

متأسفانه این گیاه مونوکارپیک است؛ به این معنا که پس از گلدهی می‌میرد.

امیدواریم گرده‌افشانی گل‌های این گیاه با قلم‌مو برای به دست آوردن بذر‌ها به ما اجازه دهد حضور این گونه شگفت‌انگیز در مجموعه را برای نسل‌های آینده تضمین کنیم.

دیگر خبرها

  • برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!
  • کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم
  • صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟
  • تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان
  • «سال گربه» در کمین «تمساح خونی»
  • یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهدا کردند
  • توانمندی‌های گیلان در قاب نمایشگاه صادراتی ایران
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهداء کردند
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی