Web Analytics Made Easy - Statcounter

کش و قوس‌های جذب دانشجویان پردیس در واحد‌های روزانه دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی و جذب دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از ایران موجب شد تا اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه شکل بگیرد.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیده آقاجانی- همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید راهرو‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی پر از انرژی و تلاطم و شلوغی است، اما این تلاطم و شلوغی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی رنگ و بوی دیگری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 اما جنس این گردهمایی، متفاوت از سال‌های قبل است. این دور هم جمع شدن‌ها رنگ و بوی گلایه و اعتراض داشت و اعتراض به حضور دانشجویان پردیس خودگران شهید بهشتی و دانشجویانی که از خارج کشور پذیرش شده‌اند.
اکثر دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از آغاز این هفته  با حضور در لابی دانشکده و ارسال نامه به مدیر دانشگاه درخواست‌هایی داشتند. مهمترین درخواست این دانشجویان حضور پذیرفتگان پردیس جمالزاده بود که پس از پایان دوره اجاره این ساختمان به دوره روزانه دانشگاه بهشتی منتقل شده بودند.
دانشجویان سال بالایی هنوز در گیرودار حضور این دانشجویان بودند که خبر آمد به دلیل نوسانات قیمت ارز دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند می‌توانند با مجوز وزارت بهداشت برای انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور اقدام کنند.

با توجه به محدودیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور ورود این حجم از دانشجو شاید اجحاف در حق دانشجویانی باشد که با تلاش بسیار از سد کنکور گذشته‌اند تا در یکی از دانشگاه‌های مطرح در حوزه علوم پزشکی تحصیل کنند.   همین اعتراضات موجب شد تا روز یکشنبه همزمان با اول مهر و آغاز سال تحصیلی جدید محمدجعفر اقبال رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اعتراض به فشار‌های وارده به دانشگاه جهت انتقال دانشجویان خارجی به این دانشکده از سمت خود استعفا دهد.   البته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این باره معتقدند که به دلیل ارتقای کیفیت خدمات آموزشی تیم مدیریتی دانشکده دندانپزشکی درحال تغییر است و این مسئله ارتباطی به اعتراض و گلایه‌های اخیر دانشجویان ندارد.  
گلایه‌، اعتراض و اعتصاب دانشجویان واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولین دانشکده و دانشگاه در پی داشت، همچنین استعفای اقبال و تغییر تیم مدیریتی دانشکده از یک سو و تایید و تکذیب ورود دانشجویان پردیس و مشغول به تحصیل از سوی دیگر موجب شد تا جو آرام دانشکده بار دیگر به محلی برای اعتراض تبدیل شود.   تشکیل کلاس‌های ۵۰ نفری با ظرفیت بیست نفر اما برای روشن شدن مطلب پای صحبت دانشجویان این دانشکده نشستیم تا از اصل ماجرای این اعتراضات مطلع شویم.   یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی تا قبل از ورودی مهر ۹۳ در ساختمان جداگانه‌ای در خیابان جمالزاده تحصیل می‌کردند و از سال ۹۳ به بعد کلاس‌ها و بخش‌های درمانی این دانشجویان با ورودی‌های سراسری ادغام و همین امر موجب افزایش بیش از ظرفیت دانشجویان دانشکده شد. کما اینکه در این چند سال اخیر، دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی این دانشگاه را در هر نیمسال تحصیلی ۱۷ الی ۲۰ نفر اعلام می‌کرد، اما با ادغام دانشجویان پردیس عملا جمعیت ورودی‌ها به طور میانگین ۵۰ نفر است که این امر با توجه به تعداد یونیت‌های دانشکده، مواد و تجهیرات و ظرفیت پذیرش بیماران و تعداد مراجعین به این دانشکده، مشکلات زیادی را برای دانشجویان این دانشکده ایجاد کرده است.

وی افزود: با وجود همه این مشکلات، با شروع ترم تحصیلی جدید، دانشجویان پردیس که در ساختمان جمالزاده تحصیل می‌کردند، بنا به دلایل اقتصادی (ساختمان مذکور از دانشگاه ایران اجاره شده بود) و ... مجبور به تخلیه ساختمان مذکور شدند و به ساختمان اصلی دانشکده در ولنجک پیوستند. بعضی از بخش‌های درمانی این دانشجویان با دانشجویان سراسری مشترک است که باعث انفجار جمعیتی در بخش‌ها شده و سایر بخش‌های این دانشجویان در شیفت بعد از ظهر برگزار می‌شود که خود این امر هم دانشجویان پردیس را با مشکلات زیادی از قبیل: کمبود بیمار، مشکلات مربوط به کارمندان و هیئت علمی و... مواجه کرده است.   جذب دانشجویان معدل پایین در بین رتبه برتری‌های کنکور
این دانشجو ادامه داد:علاوه بر این موضوع زمزمه‌هایی از جذب دانشجویانی دیگر از خارج از کشور به گوش می‌رسد! به طوری که جمعیت قابل توجهی از این دانشجویان که تحصیل کرده کشورهایی، چون مجارستان، بلاروس و... هستند، طی هفته‌های گذشته توسط هیئت علمی این دانشکده مورد مصاجبه قرار گرفته اند و به گفته این اساتید، این دانشجویان از نظر علمی در شرایط بسیار بدی هستند به طوری که حتی دانشجویی با معدل دیپلم ۱۲ هم در بین این دانشجویان هستند.  
وی بیان کرد: پیشنهاد جذب این دانشجویان جهت تامین کمبود بودجه دانشگاه‌ها توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به وزارتخانه صورت گرفته و ظاهرا معاون آموزش این دانشگاه هم با اجرای این قانون در این دانشگاه موافق است. رییس دانشکده دندانپزشکی هم که تا کنون با پذیرش فراظرفیتی دانشجویان پردیس مماشات کرده بود، درمقابل پذیرش این دانشجویان تکمیلی برنتابید و استعفا داد.

این دانشجو یادآور شد: در راستای اعتراض به این سیاست‌های مخرب دانشگاه و درخواست حل مشکلات، دانشجویان این دانشکده نامه‌ای به ریاست دانشگاه که امضای همه دانشجویان به ان پیوست شده بود ارسال شد. با توجه به عدم دریافت پاسخ و یا کمترین اهمیتی از طرف مسئولین، دانشجویان این دانشکده روز یکشنبه دست به اعتصاب زده و بخش‌های درمانی را تعطیل کردند. در این اعتصاب شادنیا قائم مقام معاونت اموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع دانشجویان حاضر شد، و اینگونه توضیح داد که تنها تعداد محدودی از این دانشجویان در حال پذیرش در دانشگاه هستند و در هر کدام از دانشکده‌هایی مثل پزشکی و داروسازی تعداد ۱۵ نفر پذیرش شده‌اند و دانشکده دندانپزشکی هنوز پذیرشی نداشته است. پس از رد مجدد همین صحبت طی جملات بعدی از جانب خود ایشان و عدم اقناع دانشجویان، ضیایی درجمع دانشجویان حاضر شد و ضمن بیان اینکه هنوز یک نفر هم در کل دانشگاه به این طریق پذیرش نشده است! با سخنانی دو پهلو سعی در اقناع دانشجویان داشت که اخر هم مشخص نشد جذب این دانشجویان صورت گرفته، میگیرد و خواهد گرفت یا خیر.   صورت‌ جلسه‌ای که امضا نشد!
در پایان اعتصاب هم جلسه‌ای با حضور این مسئولین و چند نفر از نمایندگان دانشجویی تشکیل شد که در پایان قرار بر تشکیل کارگروهی در راستای حل این معضلات طی یک هفته گردید که در پایان همین جلسه هم دکتر ضیایی از امضای حرف‌های خود در جلسه امتناع کرد.
اگر بنا بر ادعای این دانشجو؛ ضیایی به عنوان معاون آموزش دانشکده دندان پزشکی از امضا مصوبات امتناع کرده باشد این تصور در ذهن متبادر می‌شود که گمانه‌زنی‌ها در خصوص جذب دانشجویان خارجی صحت دارد! البته از سوی دیگر روابط عمومی دانکده دندان پزشکی طی جوابیه‌ای به برخی ابهامات پاسخ داده است، اما همین جوابیه هم نتوانست رضایت دانشجویان را جلب کند.

در بخشی از این جوابیه آمده است:
در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل خارج از کشور در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید می‌شود تا کنون و در نیمسال اول تحصیلی هیچگونه پذیرشی از این دانشجویان صورت نگرفته است.

با توجه به مشکلات مالی دانشکده، متأسفانه تأمین مواد و تجهیزات لازم که برای استفاده در آموزش و درمان ضروری است با مشکلات فراوانی روبرو شده است. از طرفی خرید این تجهیزات به وسیله دانشجویان نیز بار مالی فراوانی را به دانشجویان و خانواده آن‌ها تحمیل خواهد کرد.   در ضمن با تعطیلی پردیس جمال‌زاده به علت مشکلات مالی و عدم تکمیل ساختمان دربند برای دانشجویان پردیس، تعداد زیادی از این دانشجویان نیز که دانشگاه وظیفه‌ی تأمین شرایط آموزشی مناسب را برای آن‌ها دارد، وارد دانشکده اصلی شده‌اند. این امر ضمن اینکه به حل مشکل دانشجویان پردیس کمکی نکرده است، بر مشکلات دانشجویان دانشکده اصلی نیز افزوده است. مشکلی که پیش از این نیز بار‌ها از سوی دانشجویان و هیئت‌رئیسه مطرح شده، ولی تاکنون راه حل مناسبی برای آن اندیشیده نشد تا که به اینجا رسید.

در کنار همه‌ این مشکلات، به تازگی بحث ورود دانشجویان تکمیلی نیز مطرح شده است. طرحی که اساساً و به اذعان همه‌ی اساتید و خبرگان دانشکده نتیجه‌ای جز شکست برای دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی و نزول جایگاه آن نخواهد داشت. پذیرش این دانشجویان که به دانشکده تحمیل‌شده‌اند، حداقل شرایط لازم و موجود در آیین‌نامه را نیز ندارند. بدون شک ورود این دانشجویان به دانشکده ضمن افزایش بار مشکلات موجود زمینه‌ساز مشکلات دیگری در شکل برخورد دانشجویان با یکدیگر خواهد بود.

صدای گلایه‌های دانشجویان به گوش مسئولین دانشگاه رسیده است، اما اینکه نتیجه آن تا چه میزان در روند جذب دانشجو‌های غیرروزانه موثر است به آینده نزدیک موکول می‌شود. آینده‌ای که نشان خواهد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تا چه حد به مسئله آموزش در حوزه پزشکی اهمیت می‌دهد، زیرا حوزه پزشکی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با سلامت و جان مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گزارش بیست اعتراض دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر

دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های شهرکرد در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهرکرد از جمله دانشگاه دولتی شهرکرد، فرهنگیان، پیام نور شهرکرد و علوم پزشکی شهرکرد ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تجمع کردند.

جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های مختلف شهرکرد در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.

خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در آمریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسرائیلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا این بار علیه اسرائیل است.

دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و استادان در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیئت علمی بازداشت شدند.

این تجمع سراسری در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با هدف حمایت از جنبش اصیل «همبستگی با غزه» برگزار شد.

تجمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری

تجمع دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد

تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

کد خبر 748845

دیگر خبرها

  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • آیپک؛ اتاق فرمان سرکوب بیداری دانشجویی
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
  • گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • دانشجویان دانشگاه نیویورک: ورق علیه صهیونیست‌ها برگشته است
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا