Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی در دهه نخست محرم  به مدت یازده شب، از دوشنبه ۱۰ تا پنجشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸ با حضور پرشور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از ملیّت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می­ نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند. در شب ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به ­گونه­ ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن­های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها، طبقه همکف و نیز در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

شایان ذکر است این مراسم همزمان به زبانهای آلمانی و ترکی نیز ترجمه می گردید.

در این شب­ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پس از برنامه تلاوت قرآن، قرائت ادعیه و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، از بیان احکام شرعی توسط آل­­ بتول، سخنرانی حجت الاسلام محمدی آشنانی و مداحی ذاکر اهل بیت احمد نیکبختیان بهره­ مند می­ شدند. همچنین سخنران مراسم ظهر عاشورا امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام مفتح بودند.

محور اصلی سخنرانی های حجت الاسلام محمدی آشنانی در ایام محرم « شناخت و معرفت اهداف نهضت حسینی، درس ها، عبرت ها، شعارها و  آسیب های آن» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین گردید. 

وی در بخشی از سخنان خویش اقامه سوگواری برای امام حسین (ع) را دستوری دینی برشمرده که هدف از آن بازخوانی تقابل حق و باطل و اسوه گیری از قهرمانان حق آن همچون امام حسین (ع)  و اصحاب گرانقدرش و پندگیری و عبرت آموزی از سرنوشت شوم تجلیات باطل آن همچون عمر سعد و شمر  می باشد. وی با اشاره به حضور و نقش زنان در حماسه کربلا، آسیب شناسی مراسم سوگواری و عزاداری ها و بسنده نکردن به گریه بلکه عملگرایی، توجه به نماز و عفت ورزی اخلاقی در طول زندگی را مورد تاکید قرار دادند. همچنین وی در طول شب های محرم در سخنرانیهای خویش به موضوعاتی همچون: اهمیت زمینه ها و ضرورت  شکل گیری حماسه کربلا ، خاستگاه و رسالت توحیدی قیام کربلا، درس ها و عبرت های نهضت عاشورا، حضور، نقش و جایگاه زنان در حماسه حسینی، حکمت و فلسفه اقامه سوگواری برای سالار شهیدان، معرفی انواع گریستن و معرفی نوع گریه بر امام حسین (ع)، آسیب شناسی تحلیل نهضت حسینی و آسیب های اقامه سوگواری، تحلیل شفاعت و تبیین ثبات قدم و برنامه سوگواران حسینی در دوران معاصر اشاره نمود.

لازم به ذکر است در ویژه برنامه ظهر روز عاشورا، حجت الاسلام مفتح امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن تقدیر و تشکر از حضور گسترده و پرشور مردم و خصوصاً جوانان و خادمان و خدمتگزاران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، از امام حسین (ع) به عنوان پیوند دهنده ابتدا و انتهای تاریخ یاد کرده و افزودند: در فرازهایی از زیارات وارث که مضامین زیبا و درس آموزی دارد، می خوانیم که « السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَی کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَی رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام [وَلِیِّ اللَّهِ‏]» امام حسین (ع) چه نسبتی با حضرت آدم ابوالبشر دارد که به عنوان وارث آدم شمرده می شود؟ یا وارث حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهیم (ع) و سایر انبیای بزرگ؟ و از طرف دیگر پرچم قیام امام زمان (عج) و شعار آن حضرت مطابق آنچه در روایات نقل شده عبارت « یالثارات الحسین» است. یعنی از ابتدا تا انتهای تاریخ اباعبدالله (ع) حضور دارد. ما در طول تاریخ قله هایی داریم که بعثت انبیاء الهی مانند حضرت نوح (ع) حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) و پیامبر گرامی اسلام جزو این قله ها هستند. قله های دیگری نیز در تاریخ وجود دارد مانند انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب اسلامی ایران و ... از قله های دیگر مانند جنگ جهانی اول و دوم، لشکر کشی اسکندر مقدونی، حمله مغول و ... تفاوت قله های بعثت انبیاء الهی با سایر قله های بشری که در تاریخ وجود دارد در ماندگاریشان است. پیامبران الهی هنوز در جامعه بشری تاثیرگذار هستند ولی سایر قله ها به وقایع تاریخی تبدیل شده اند. و از اینکه از امام حسین (ع ) در زیارت وارث به عنوان وارث انبیای الهی نام برده شده است متوجه می‏شویم که میان شخصیت و نهضت اباعبد الله (ع) با قله های ماندگار تاریخ بشری نسبتی وجود دارد، که قابل مطالعه و بررسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به علل قیام عاشورا به تحلیل این موضوع از منظر متفکرین قرون معاصر پرداخته و افزود: امام حسین (ع) ۱۰ سال در دوران معاویه امامت و رهبری پیروان اهل بیت (ع) را به عهده داشتند و در این ۱۰ سال قیام نکردند، چه شد که در قرن ۶۱ هجری قیام کردند؟ این از موضوعاتی است که در طول تاریخ کمتر به آن پرداخته شده است، ولی در قرون معاصر برخی از متفکرین به تحلیل این موضوع پرداختند که به سه نظریه در ادامه اشاره خواهیم کرد:

نظریه اول: مرحوم صالحی نجف آبادی در کتابی به نام « شهید جاوید» هدف قیام امام حسین (ع) را تشکیل حکومت اسلامی می‏داند. وی می گوید در مرحله اول امام با سرپیچی از بیعت یزید، مشغول بررسی این موضوع بود که تشکیل حکومت ممکن هست یا نه. در مرحله دوم امام در پاسخ به دعوت کوفیان تصمیم به حرکت برای تشکیل حکومت گرفت، لذا مسلم بن عقیل را فرستاد جهت بررسی شرایط کوفه. مرحله سوم قیام پس از روبرو شدن با سپاه حر است که امام سعی در جلوگیری از خونریزی و برقراری صلح شرافتمندانه داشت. در مرحله چهارم که دشمنان اقدام به تهاجم کردند، امام به مقاومت و دفاع تا سرحد شهادت پرداخت. البته بسیاری از بزرگان با این نظریه مخالفت کردند و گفتند در این نظریه علم غیب امام به شهادت انکار شده است.

نظریه دوم: مرحوم دکتر علی شریعتی نظریه مرحوم صالحی نجف آبادی را رد می کند و می گوید اگر امام حسین (ع) قصد تشکیل حکومت اسلامی در کوفه را داشت راه مناسب تر این بود که با عده ای از جوانان و اسبان تندرو از راههای ناشناخته خود را به سرعت به کوفه برساند و حکومت را در دست بگیرد، نه اینکه با زنان و کودکان و به صورت آشکارا و پر سرو صدا و با سخنرانی در منازل وسط راه به سوی کوفه حرکت کند. ایشان معتقد است که امام حسین (ع) احساس کرد که انحراف در جامعه اسلامی در حدی شده است که اصلاح انحرافات به راحتی امکان پذیر نیست و نیاز به ایجاد یک شوک اجتماعی بزرگ و موج عظیم در جامعه دارد.لذا ابا عبدالله (ع) از ابتدا برای شهادت حرکت بود اما نه شهادت معمولی بلکه شهادتی پر سر و صدا، که آن برکه آرام و لجن گرفته جامعه اسلامی را تکان دهد. دکتر شریعتی جملاتی را در تایید این نظریه از امام حسین (ع) بیان می کند.

نظریه سوم: استاد شهید مطهری نیز نظریه مرحوم صالحی نجف آبادی را رد می‏کند، و می‏گوید اگر عامل حرکت اباعبدالله به سمت کوفه، نامه اعلام آمادگی کوفیان بود، باید آن حضرت پس از اطلاع از تخلف کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل، راه خود به سمت کوفه را ادامه نمی‏داد و به مدینه باز می‏گشت. شهید مطهری با تکیه بر سخنان نقل شده از اباعبدالله در کنار مرقد رسول الله و وصیت نامه معروف ایشان به محمد حنفیه، معتقد است که هدف اصلی امام حسین (ع)، اصلاح امور جامعه و احیای سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) از طریق امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در تشریح برنامه‌های دهه کرامت ورامین گفت: محوریت برگزاری مراسم باید در اعتاب مقدسه باشد، چون همگان امکان حضور در صحن مطهر حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، حجت‌الاسلام سید محسن محمودی در جلسه دهه کرامت شهرستان ورامین گفت: در نظام اسلامی موظف به تعظیم شعائر هستیم و برای دهه کرامت که کار کردن در آن دلی و اعتقادی است و قطعاً برکات آن در سطح جامعه ساری و جاری خواهد شد باید با تمام توان انجام وظیفه کنیم.

وی افزود: بزرگداشت دهه کرامت وظیفه دینی انقلابی همه شیعیان است و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه باید با محوریت دختران برنامه‌ها پیش‌بینی شود تا حق دختران ما ادا شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: توجه به کرامت دختران و بانوان در زمانی که بیشترین هجمه‌ها به این قشر از جامعه توسط دشمنان وجود دارد یک اولویت برای مسئولین و خانواده‌ها باشد که لازم است با بهره‌گیری از توانایی‌های بانوان که فراوان است بتوان قدم کوچکی در این راه برداشت.

حجت‌الاسلام محمودی برگزاری مراسم و جشن را عرض ارادت به محضر ائمه اطهار دانست و تصریح کرد: در کنار برگزاری مراسم می‌توانیم برنامه‌های تبیینی را مکمل برگزاری یک مراسم داشته باشیم و محوریت باید در اعتاب مقدسه باشد و چون همگان امکان حضور در صحن مطهر حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را ندارند می‌توان در بقاع متبرکه خصوصاً امامزادگان بانو برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌شده است عصر روز 20 اردیبهشت‌ماه ویژه‌برنامه سراسری برای دختران برگزار شود و در این برنامه با اجرای خود بانوان برنامه‌ها در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

وی از ادارات خواست توجه ویژه‌ای به بانوان داشته باشند و برنامه‌های جشن و اعطای هدایا به این عزیزان را در برنامه‌های خود داشته باشند و در این راستا خادمیاران رضوی می‌توانند با حضور در ادارات به اجرای این برنامه نقش‌آفرینی کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان گفت: همه وظیفه دارند از نیروی انتظامی در طرح نور حمایت کنند و باید در این عرصه فرهنگی که دشمن به جنگ اعتقادات بانوان عفیفه ما آمده است همگان باید حمایت خود را اعلام کنند تا بتوانیم شاهد اثرات آن در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • مرکز دولتی درمان سوءمصرف مواد بیمارستان امام حسین (ع) افتتاح شد
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد