Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- احزاب مخالف پاکستان به وعده نخست وزير اين کشور براي اعطاي تابعيت به مهاجرين افغان در پاکستان اعتراض کردند.
احزاب مخالف در پارلمان پاکستان با انتقاد از«عمران خان» نخست وزير اين کشور اعلام کردند، اعطاي تابعيت به مهاجرين افغانستاني و بنگالي ، پاکستان را به يک يتيم خانه جهاني تبديل مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين زمينه «اختر مينگل» رييس حزب ملي بلوچستان پاکستان گفت، مردم ايالت بلوچستان که پاکستاني هستند از حقوق اوليه خود محروم هستند و دولت اسلام آباد نبايد با اعطاي تابعيت به مهاجران افغان بار مشکلات آنها را به مردم پاکستان تحميل کند.
«نفيسه شاه»عضو ارشد حزب مردم پاکستان نيز وعده عمران خان به مهاجران افغان را غير قابل اجرا دانست.
نخست وزير پاکستان در سفر به شهر کراچي اين کشور اعلام کرد، تصميم دارد به تمام افغان هايي که در خاک پاکستان متولد شدهاند تابعيت پاکستاني اعطا کند و از اين به بعد آنها مشکلي براي دريافت کارت ملي پاکستاني نخواهند داشت.
واکنش منفي به تصميم نخست وزير پاکستان در خصوص اعطاي تابعيت به آندسته از فرزندان پناهجويان افغانستان که درآن کشور متولد شده اند، ناشي از نگراني ها از پيامدهاي اقتصادي اجرايي شدن چنين تصميمي است.
ازنظر مخالفان در شرايطي که دولت پاکستان با مشکلات عمده اي در عرصه اقتصاد به خصوص ايجاد اشتغال براي اتباع خود مواجه است، اعطاي تابعيت اين کشور به پناهجويان افغان،محدوديت هاي بيشتري براي شهروندان پاکستاني جوياي شغل به وجود مي آورد.
براساس چنين ديدگاهي، اعطاي تابعيت به مهاجران افغانستان موجب خواهد شد تا دولت پاکستان هزينه هاي بيشتري را متحمل بشود که بخشي از هزينه هاي چنين تصميمي را بايد مردم اين کشور بپردازند.
البته مخالفان تصميم عمران خان براي اعطاي تابعيت به مهاجران افغانستان،اين تصميم را به لحاظ سياسي براي پاکستان به صلاح نمي دانند.
با اعطاي تابعيت به مهاجران افغان در پاکستان، جمعيت پشتون ها در اين کشور افزايش خواهد يافت که اين مسئله البته براي گروه هاي سياسي پشتون از جمله حزب ملي عوامي خوشايند خواهد بود، زيرا اين امکان را براي احزاب پشتون فراهم مي کند که در ساختار سياسي از جمله در پارلمان پاکستان نقش تاثير گذارتري داشته باشند.
در چنين مواردي اين پرسش مطرح مي شود که بنا به چه ملاحظاتي نخست وزير پاکستان بر خلاف دولت هاي پيشين اين کشور که مسئله اعطاي تابعيت به مهاجران افغانستان را پذيرفته است؟
با توجه به موضع عمران خان پس از اعلام پيروزي حزب حاکم تحريم انصاف در انتخابات پارلماني پاکستان در ژوئيه گذشته مبني برتقويت همکاري ها با همسايگان از جمله افغانستان،به نظر ميرسد که يکي از اهداف مهم اعلام تصميم اعطاي تابعيت به مهاجران افغان از سوي عمران خان،اعتماد سازي براي مقامات کابل در جهت همکاري براي کاهش چالش دولت افغانستان در خصوص بازگشت مهاجران است.
«قيوم سجادي» کارشناس سياسي در افغانستان مي گويد، سخنان عمران خان براي اعطاي تابعيت به مهاجرين افغان که در پاکستان متولد شده اند مطابق با منشور سازمان ملل متحد است، اما پاکستان بايد بجاي اين مسئله براي پيشرفت صلح در افغانستان همکاري کند.
به دليل آنکه بيش ازدو و نيم ميليون مهاجر افغان در پاکستان زندگي مي کنند که گفته مي شود بيش از يک ميليون نفر از آنان به طور غيرقانوني در اين کشور اقامت دارند، دولت افغانستان نگران بازگشت اجباري آنان به اين کشوراست که در شرايط کنوني امکان بازگشت به لحاظ تامين مقدمات آن براي مقامات کابل فراهم نيست.
عمران خان با اتخاذ اين تصميم قصد دارد حسن نيت خود را براي دولت افغانستان به جهت آمادگي براي کمک به حل مشکلات اين کشور به اثبات برساند که البته چنين تصميمي هزينه هاي اقتصادي براي پاکستان بدنبال دارد.
140/110
کليدواژه افغانستان پاکستان مهاجران عمران‌خان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!

روزنامه دولتی ایران به انتقادات نسبت به اعطای مدرک دکترای افتخاری به رئیسی در پاکستان واکنش نشان داد.

این روزنامه نوشت: اهدای مدرک دکترای افتخاری به رئیس جمهور کشورمان در پاکستان، موجب بروز واکنش‌هایی در میان رسانه‌ها و فضای مجازی شد.

در همین رابطه ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه مدرک دکترای افتخاری، از سوی یک دانشگاه فرعی پاکستان و توسط معاون این دانشگاه به آیت‌الله رئیسی اهدا شده است.

این ادعا درحالی است که اولاً دانشگاه کراچی بزرگترین دانشگاه دولتی در پاکستان است؛ ثانیاً در مراسم اعطای این مدرک افتخاری «حکمران» ایالت سند پاکستان به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه‌های کراچی حضور داشته است.

دیگر خبرها

  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • زندان را به سازش با کسانی که پاکستان را به بندکشیدند،ترجیح می‌دهم
  • تمدید ۲ ماهه کارت «پی‌.او‌.آر» پناهجویان افغان در پاکستان
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!