Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-09@00:24:31 GMT

شناسایی ۲۲۴اثر تاریخی در طبس

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۹۹۳۶۱

شناسایی ۲۲۴اثر تاریخی در طبس


بررسی باستان شناسی بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات طبس به شناسایی ۲۲۴ اثر تاریخی شامل بافت های قدیمی، بنا، محوطه، غار، راه قدیمی، معدن، کوره ذوب، قبرستان قدیمی، سنگ نگاره و… با قدمت محدوده زمانی دوران پیش از تاریخ تا پهلوی اول منجر شد .

به گزارش امتداد نیوز به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علی اصغر محمودی نسب سرپرست هیأت باستان شناسی امروز « » با اعلام این خبر شهرستان طبس را یکی از مناطق قدیمی، کهن و با سابقه چند صد ساله در استان خراسان جنوبی دانست که با استعدادهای محیطی فوق العاده و موقعیت ارتباطی ممتاز، همواره در خراسان بزرگ و ایالت قهستان، دارای جایگاه پر اهمیتی در طول دوران تاریخی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او وجود آثار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در این منطقه را موید این امر دانست و افزود: با این اوصاف، متأسفانه شهرستان طبس از ناشناخته ترین مکان های ایران امروزی از لحاظ پیشینه پژوهش های باستان شناختی و تاریخی است.
این باستان شناس اظهار داشت : در بررسی انجام شده در بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات این شهرستان مجموعا ۲۲۴ اثر تاریخی شامل بافت های قدیمی، بنا، محوطه، غار، راه قدیمی، معدن، کوره ذوب، قبرستان قدیمی، سنگ نگاره و… شناسایی شد که قدمت این آثار محدوده زمانی دوران پیش از تاریخ تا پهلوی اول را در بر می گیرد.
به گفته او ، عمده این آثار مربوط به دوران اسلامی خصوصا دوره متاخر مربوط می شود و آثار پیش از تاریخی و تاریخی در این محدوده بسیار اندک است.
وی افزود :محدوده مورد مطالعه به علت واقع شدن در کویر از یک طرف و منتهی شدن به کوهستان از سوی دیگر، دارای دو نوع آب و هوای گرم و خشک و سرد است و قسمت اعظم شهرستان طبس را دشت های خشک تشکیل می دهد.
محمودی نسب اظهار داشت : کاهش میزان بارندگی و همچنین ضریب خشکی بالای این منطقه، نمایانگر آب و هوای صحرایی و خشک و بیابانی است.
او با بیان این نکته که شهرستان طبس در قسمت های کوهستانی دارای تابستان های معتدل و زمستان های خنک و سرد و قسمت های دشت آن دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد و خشک است این امر را موجب شکل گیری آثار شناسایی شده در مناطق کوهپایه‌ای و دامنه ‌کوه ها دانست و تصریح کرد: این مناطق چه از لحاظ دسترسی آب و چه از لحاظ خاک مرغوب برای کشاورزی مناسب تر بوده است .
وی آثاری که در سطح دشت در مسیر جاده های قدیمی قرار دارند را بیشتر شامل حوض انبار، کاروانسرا دانست و گفت : علاوه بر این بناها کوره هایی در حاشیه کویر نیز ساخته شده و یکی از دلایل اصلی ساخت این کوره ها در حاشیه کویر پوشش گیاهی تاغ برای تامین سوخت کوره ها بوده است.
سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: همچنان که گفته شد قرارگیری این مناطق در حاشیه کویر موجب شده که شاهد بافت های روستایی زیادی در این محدوده باشیم که نشان از نقش و تاثیر اقلیم در معماری این منطقه بوده دارد.

محمودی نسب آثار مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اوایل اسلام در محدوده مورد بررسی را بسیار اندک و بیشتر شامل محوطه اعلام کرد و اظهار داشت : از جمله آثار شناسایی شده در قبل از اسلام علاوه بر یک محوطه می توان به بقایای راه و همچنین نقوش صخره ای اشاره کرد.
او گفت: بیشترین آثار شناسایی شده مربوط به قرون متاخر اسلامی است که حجم زیادی از آنها مربوط به استحکامات دفاعی همچون قلعه و برج و بناهای عام المنفعه مثل حوض انبار است.
وی افزود: قلعه های شناسایی شده از نوع قلعه های دشتی و با پلان مستطیل بوده که اکثر این قلعه های به دلیل ناامنی هایی که در دوره قاجار وجود داشته برای مقابله با حمله ازبکان و ترکمن های ساخته شده است.
این باستان شناس تصریح کرد : آنچه که مشخص است، شهرستان طبس به دلیل قرارگیری در مسیر جاده های ارتباطی مهمی که از مرکز و جنوب ایران به سمت شمال خراسان منتهی می شده از رونق و شکوفایی زیادی برخودار بوده و دلیل این امر را می توان در شناسایی جاده های قدیمی و عناصر معماری وابسته به آن دانست.
سرپرست هیأت باستان شناسی اظهار داشت : شاید فقدان چنین استقرارهایی را می توان به ناشناخته بودن فرهنگ های این دوره در منطقه، انجام نشدن پژوهش های هدفمند در این زمینه و فرسایش شدید بادی در منطقه قلمداد کرد که سبب مدفون شدن محوطه هایی یا بقایای این دوران در زیر ماسه بادی شده که شناسایی آن به بررسی های فشرده و منابع مالی بیشتر نیاز دارد.
به گفته این باستان شناس ، علاوه بر این محدوده مورد مطالعه به دلیل ساختار زمین شناختی که دارد، مرکز عمده ای برای برداشت از معادن و رگه های معدنی در منطقه شرق کشور بوده و این شهرستان را به بهشت معدن کاران تبدیل کرده است.
او افزود :با وجود تعداد زیاد معادن در این شهرستان، رگه های معدنی در گذشته نیز در این شهرستان مورد شناسایی و برداشت قرار گرفته اند.
محمودی نسب در پایان تصریح کرد : اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با همکاری نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان طبس با هدف تهیه نقشه جامع باستان شناسی بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات، بررسی و شناسایی آثار این محدوده را در برنامه پژوهشی گنجاند و این پژوهش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۹۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست

تردد آسیب‌زای ماشین‌های سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل که طبق مصوبه شورای ترافیک ممنوع و تخلف به شمار می‌رود، به دلیل بی‌توجهی مسئولان شهری و میراثی شهرستان بابل، دوباره از سوی رانندگان متخلف از سر گرفته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی 300 ساله محمد حسن خان که دوباره جریان گرفته، کار را به جایی رساند که میراث دوستان و گردشگران بومی و غیربومی علاقمند به نماد تاریخی شهر بابل می‌گویند چرا کسی به فکر این بنای تاریخی در حال تخریب نیست.

 برای چندمین بار پیاپی در یک سال اخیر رانندگان خودروهای سنگین با کنار زدن سازه‌های آهنی و بتنی (نیوجرسی) که در زیر این پل تاریخی جانمایی شده بود، تردد خودروهای سنگین از زیر این پل را از سر گرفتند.

این ترددها به حدی نگران کننده شده که صدای اعتراض دوستدران میراث فرهنگی در حال بازدید از این بنای تاریخی را هم در آورده است.

 

.

 

پیشتر و در دی ماه سال گذشته خبرگزاری تسنیم گزارشی را با عنوان "ماشین‌های سنگین بلای جان پل تاریخی بابل شده‌اند" منتشر کرد.

در آن گزارش مهران فلاح؛ رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بابل به خبرنگار تسنیم گفت: همه ما نسبت به وضعیت فعلی پل تاریخی محمدحسن خان نگران هستیم.

فلاح با تاکید بر اینکه تردد خودروهای سنگین از زیر پل ممنوع است، افزود: نیوجرسی‌هایی به عنوان مانع زیر طاق‌چشمه‌ها بر سر راه خودروها قرار داده شده، اما متاسفانه برخی افراد سودجو به این مهم توجه نمی‌کنند و با کنارزدن نیوجرسی‌ها به تردد از زیر پل اقدام می‌کنند، برای همین باید با تصویب یک قانون به طور جدی به این مسئله ورود کرد و مانع تردد آنها شد.

حمیدرضا قربانیا دلاور؛ رئیس شورای شهر بابل نیز دراین‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: بارها گفته‌ام که تنها راه برون‌رفت از این مشکل چندین ساله و مهم و نگران‌کننده این است که از ظرفیت و فرصت خدادادیِ رودخانه بابلرود و پل تاریخی آن باید به عنوان یک فرصت گردشگری استفاده کنیم. ما با تمام توان به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی هستیم تا از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کنیم.

با این همه به نظر می‌رسد هنوز اهتمام جدی از سوی مسئولان شهر بابل و استان مازندران برای جلوگیری از تردد خودروهای سنگین از زیر پل صورت نگرفته و قرار دادن نیوجرسی در زیر پل هم به عنوان یک اقدام موقت نتوانسته مانع تردد خودروهای متخلف شود. 

به گزارش تسنیم، شورای ترافیک شهرستان بابل در 26 دی ماه 1400 مصوب کرد که تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی ممنوع است، اما از آن تاریخ تاکنون چندین بار این مصوبه نقض و تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان از سر گرفته شده است.

نیوجرسی‌ها یا همان سازه‌های آهنی و بتنی که به منظور جلوگیری از تردد ماشین های سنگین در زیر این پل تاریخی مستقر می‌شود، به گونه‌ای است که رانندگان می توانند آن را با ماشین جا به جا کرده و از زیر پل عبور کنند.

در روزهای اخیر نیز تردد خودروهای سنگین در زیر این پل تاریخی از سر گرفته شده و واکنش و نگرانی میراث دوستان را به دنبال داشته است.

این پُل تاریخی که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می‌کرد و در یک مقطعی از تاریخ، عبور احشام از روی آن انجام می‌شد. چند سال پیش میراث فرهنگی با قرار دادن نمادی از تندیس کوچ دامداران روی این پُل فضایی ایجاد کرد که عملا امکان تردد وسایل نقلیه و احشام از روی آن ناممکن شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی میتواند نقاشی جعلی را تشخیص دهد
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • هوش مصنوعی نقاشی‌های جعلی را شناسایی کرد
  • بازدید از موزه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رایگان شد
  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!