Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-07@09:17:01 GMT

اختلاس در عصر زندیه !

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۰۱۲۰۲

رکنا: پس از سقوط صفویه، کشور دچار بحران‌های متعددی شد که از نتایج آن می‌توان به غارت اموال مردم توسط خوانین محلی اشاره کرد یا حتی وصول مالیات سنگین از عموم مردم در اواخر دوره نادری که می‌توان نمونه‌های آن را در سفرنامه ژان اوتر مشاهده کرد، او پدر و دختری را در کرمانشاه و در فقر کامل مشاهده می‌کند که مأموران دولتی هرآنچه داشتند را با خود بردند و تنها دو میش برای تغذیه از شیرآنها برایشان باقی گذاشتند

به گزارش رکنا، با آغاز عصر زند بخصوص دوره کریم خانی، جلوی این اجحافات تا حد بسیار زیادی گرفته شد و به قول لطفعلی‌ آذر بیگدلی از شعرای بازگشت ادبی در دوره زندیه: «مفسدان ایران که پیوسته به قاطبه مساکین استیلا داشتند، دست تطاول در آستین درآورده، یارای تعدی ندارند و گلشن خزان دیده عراق و فارس و گلزار آفت رسیده دارالمرز و آذربایجان از اهتزاز نسیم عدلش به تازگی رنگ بهار گرفته» و به قول میرزا محمد کلانتر فارس: « از وکیل دنیاری و حبه‌ای ندیدیم که بی‌حساب از کسی گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
چند نمونه از برخورد با متخلفین در عصر کریم‌خانی را چه در منابع زندیه و چه در مراجع دوره قاجار می‌توان مشاهده کرد. ماجرای تنبیه محمدتقی خان بافقی حاکم یزد حاوی مطالبی آموزنده و جالب توجه است. هنگامی که کریم خان از شیراز به قصد تعقیب محمدحسن خان قاجار حرکت کرد و در طول راه برای انتظام ولایات به یزد قدم گذاشت؛ خبرهایی مبنی بر بدرفتاری خان مزبور با اهالی یزد به کریم خان رسید. همان‌طور که کتاب تاریخ گیتی‌گشا می‌گوید:«جمعی از مسلمانان را بدون جرمی به نیشتر جفا کور و گروهی از مسلمانان را به تیغ از زندگانی مهجور کرد و دکان شیادی گشوده بود.» وی سرانجام توسط زکی خان محبوس شد. حاکم دیگری به‌عنوان حاکم یزد منصوب و او را به اردو بردند و مأمور به همراه اردو شد و «جنابش ضعیف و ذلیل و انگشت نمای نزدیک و دور گشت.» او پس از مدتی مجدداً به حکومت یزد منصوب شد اما دوباره سوء رفتار خود را با اهالی یزد از سرگرفت.
جمعی از اهالی یزد به شیراز رفتند و به قصد دادخواهی اعتراض خود را به کریم خان رساندند. حاکم شهر به شیراز احضار شد. ماجرا از این قرار بود که اهالی یزد می‌گفتند که چهل هزار تومان بدون حساب و کتاب از آنها گرفته شده و محمدتقی خان انکار می‌کرد. سرانجام این پرونده به محکمه شرع محول شد و اهالی توانستند از این مبلغ، مقدار پانزده هزار تومان را اثبات کنند و مقدار بیست و چهار هزار تومان دیگر توسط وی انکار می‌شد و توسط اهالی اصرار. قضات یا به عبارتی حکام شرع در آن زمان رأی بر این صادر کردند که متهم باید توسط محصلین به شاهچراغ برده شود و هشت هزار قسم بر او واجب شد: «سه روز و سه شب در ازای غذای چاشت و شام، هشت هزار قسم میل فرمودند و از آغاز صبح تا غروب به جای هر نوع از کلام، تلفظ به اسماء جلاله فرمودند.» مبلغ اثبات شده به اهالی یزد برگردانده و از اهالی مظلوم دلجویی شد.
حکایت دیگری در کتاب رستم الحکما وجود دارد به این صورت که یکی از زنان ثروتمند تبریز الماسی گرانبها داشت و قصد فروش آن را کرد که این خبر به حاکم شهر رسید. حاکم آن زن را با دانه الماسش احضار کرد و به زن گفت که این الماس را خریدارم. امشب نزد من باشد تا از اصل و غیراصل بودنش مطمئن شوم و فردا بهایش را به تو تسلیم کنم. زن به خانه رفت و حاکم شهر حکاکی را مأمور کرد تا بدلی از الماس با جنس بلور بتراشد و به جای الماس واقعی قرار دهد. روز بعد حاکم شهر به آن زن گفت که این الماس را نمی‌خواهم و می‌توانی به هرکه می‌خواهی بفروشی. زن حقه را گشود و برای دادخواهی به شیراز و ارگ حکومتی رفت و اعتراضش را به وکیل رسانید. کریم خان پس از کمی تأمل گفت، اندکی صبر کن، خداداد خان آن الماس را به جای مالیات برای من خواهد فرستاد. پس‌ از مدتی الماس به جای مالیات به شیراز فرستاده شد. کریم خان در نامه‌ای به خداداد خان که حاوی الماس قلابی بود، مالیات مربوطه را طلب کرد. آن زن خواست که الماس را به کریم خان پیشکش کند، موافقت نشد و الماس با قیمت تمام و مبلغی اضافی از او خریداری شد و او را خلعت دادند و روانه تبریز کردند.
حکایات دیگری نیز در کتاب کریم خان زند اثر جان ر پری وجود دارد: «می گویند حاکم مازندران از سوداگری مبلغ ناقابل دوعباسی به زور گرفته بود و آن مرد به شیراز شکایت کرد. وکیل فوراً فرستادگانی را جهت کشاندن حاکم به دربار گسیل داشت، در دربار او را از حکومت معزول ساختند. طی مدت شش هفته به مرد دادخواه در قصر جا و غذا دادند و هنگام بازگشتش به مازندران نه تنها خرجی راهش را پرداخت کردند بلکه مبلغی به‌عنوان خسارت ناشی از فقدان درآمد به علت غیبت از محل کسبش به او داده شد و خسارت این مخارج و کارها به خاطر دو عباسی اجحاف از حاکم معزول گرفته شد... در ارومیه گروهی از بازرگانان که راهزنان آنها را غارت کرده بودند به رضا قلی خان حاکم ارومیه شکایت کردند. مشارالیه قیمت کالاهایشان را به آنها پرداخت کرد تا گرفتار اتهام مسامحه نشود و اندکی بعد نیز اموال مسروقه پیدا شد.»

منابع:
محمد صادق نامی اصفهانی- تاریخ گیتی گشا، ص 78
آذر بیدگلی- آتشکده، جلد دوم، ص 402
روزنامه خاطرات میرزا محمد کلانتر فارس- ص 67
محمد هاشم آصف- رستم التواریخ، ص470
جان. ر پری - کریم خان زند، ص 378
ژان اوتر- سفرنامه ژان اوتر، ص 366

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قیمت های حبابی بازار دلار را بشناسید / در سبزه میدان تهران چه می گذرد !؟

تصادف پر حاشیه مرد بازنشته با یک زن در مشهد

دلایل افزایش خریداران غیر بومی زمین در شمال کشور چیست؟

2 طلاق در شناسنامه عروس 12 ساله مشهدی

جزییات آخرین تماس مرد کارخانه دار با زن تهرانی!

لو رفتن فیش های حقوقی در دعوای نماینده مجلس و وزیر نفت + فیلم

تجاوز مربی بوکس به شاگردانش در تهران / پسر نوجوان به پلیس چه گفت؟

رد پای خطای پزشکی در مرگ طلبه ترور شده در مشهد

فیلم بی قراری عجیب دختربچه شهید حادثه تروریستی اهواز پیش از رفتن پدرش به رژه

شلاق زدن فرزند اسماعیل در ملا عام /در نیشابور صورت گرفت

تجاوز به دختر تهرانی در خانه مشاور تحصیلی + عکس

تجاوز پزشک جراح به 32 دختر باکره + عکس

همخوابی عاشقانه دختر 15 ساله با فروشنده لباس زنانه / زن این مرد آن در را در اتاق خواب گیر انداخت +عکس

10 فیلم دیده نشده و جدید از حادثه تروریستی اهواز

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه حمله تروریستی اهواز غذا سفرنامه ایران سفرنامه مالیات زندیه نمونه عکس اهواز فیلم زندگی حمله تروریستی اهواز حادثه تروریستی اهواز شهید تهران حوادث تهران اخبار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارزار نجات انجیلسی در مازندران

مازندرانی‌ها برای تعطیلی سایت زباله انجیلسی، با تشکیل کارزار «سکوی مستقل جمع آوری امضاء» خواستار اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

در این کارزار خطاب به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و استاندار مازندران آمده است:

"منطقه انجیلسی و حومه به مدت ۲۵ سال محل دپوی زباله شهرستان بابل می‌باشد که سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی و سطحی از طریق شیرابه و تخریب جنگل، اراضی کشاورزی و دامداری و نابودی جان و مال مردم گردیده است؛ لذا تقاضا داریم نسبت به اجرای حکم قطعی به شماره ۱۴۰۰/۳۸۰۶۱ مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ صادره از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر رفع مزاحمت، جمع‌آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت از منطقه انجیلسی به محل دیگر اقدام شود. آدرس کارزار https://www.karzar.net"

۹ اردیبهشت ماه جاری هم جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگل‌های هیرکانی شدند.

مردم منطقه در ورودی سایت زباله انجیلسی بنری نصب کردند که در این بنر تنها خواسته خود را اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله به مکان دیگر اعلام کردند.

روستای انجیلسی یکی از روستا‌های بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری‌ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند، اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهر‌های بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهر‌های اقماری پیدا شود، اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می‌باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله‌ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب‌ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش است، که سایت زباله انجیلسی در بخش بابلکنار در قلب جنگل‌های هیرکانی واقع شد و روزناه میزبان حدود ۳۰۰ تن زباله است.

 

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • بهسازی نهرهای کشاورزی روستای آق قلعه به همت اهالی
  • فداکاری معلمان فلسطینی در شرایط جنگی حاکم بر نوار غزه/عکس
  • فداکاری معلمان فلسطینی در شرایط جنگی حاکم بر نوار غزه+ تصاویر
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • ارتقاء ایمنی اهالی رشت با آموزش در پارک‌ها و بوستان‌ها