Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما با شور و اشتیاق خاصی منتظر محصولات جدید اپل هستیم تا متوجه شویم که نسل آینده فناوری که منتظر آن هستیم، چه ویژگی‌هایی دارد و ما به کدام سمت پیش خواهیم رفت اما از این غافل هستیم که گوشی‌های اپل که به این نقطه رسیده‌اند، چه مسیری را پیموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی به تاریخ کمپانی اپل می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که اپل از یک گاراژ داخل خانه به یک برند تأثیرگذار تبدیل شده است، پس از آن ورشکست شده و با قدم‌های مستحکم دوباره خود به بزرگترین کمپانی جهان در حوزه تکنولوژی شده است. این کمپانی امروزه به جایی رسیده که کتاب‌هایی در مورد آن نوشته شده و بارها درباره روند رشد آن صحبت شده است.

تا به حال، حتما نام مدل‌های جدید آیفون یعنی iPhone XS Max، iPhone XS و iPhone XR راشنیده‌اید اما تا به حال از اولین مدلی که شرکت اپل آن را به جهان معرفی کرده، چیزی نشنیده‌اید. حال زمان آن رسیده تا بیشتر با روند صعودی و سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند ساخت اپل آشنا شویم و بهتر پله‌های رسیدن به این نقطه از دنیا را برای اپل بشناسیم. به مناسبت معرفی آیفون‌های جدید شرکت اپل، با ما همراه باشید تا روند تکاملی آن‌ها را با هم مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: توری با آیفون‌های 2018 داشته باشید

اتصالات جدید

سومین نسل از iPod کلاسیک در سال 2003 با اتصال داک 30-پین معرفی شد. این پورت جای پورت FireWire را که در کامپیوترهای این شرکت استفاده می‌شد، گرفت. این آیپاد تأثیرات دیگری هم داشت. از جمله این تغییرات استفاده از جک 3.5 میلیمتری هدفون برای کنترل توانایی‌های دستگاه از طریق هدفون‌های دارای کنترلر بود. این دو نمونه اتصالات دارای سیم در آیفون‌ها و آیپدها هم استفاده می‌شدند تا اینکه iPhone 5 تولید شد و همه چیز را تغییر داد. اتصال این گوشی از 30-پین به پورت لایتنینگ دو رو تبدیل شد یعنی تولید این گوشی با پورت USB-C را برای دو سال دیگر به عقب انداخت.

این تغییر از طرف شرکت اپل یک تغییر بزرگ و چشمگیر به نظر می‌رسید اما یک تغییر کامل به نظر نمی‌آمد. اتصال جدید به کار رفته در دستگاه‌های اپل با داشتن پین‌های کمتر از صدای آنالوگ و خروجی‌های ویدئویی مانند اتصالات قدیمی پشتیبانی می‌کرد. تغییرات اتفاق افتاده در گوشی‌های اپل منجر به اقداماتی عجیب توسط اپل شد. از جمله این اقدامات، تولید کابل لایتنینگ به HDMI به همراه پردازنده ARM با رم 256 مگابایتی بود. حداقل حسنی که گوشی‌های اپل با خود نگه داشتند، وجود جک 3.5 میلیمتری صدا بود. شرکت اپل به دلیل استفاده از این جک EarPod، هندزفری جدید گوشی‌های اپل را معرفی کرد.

به هر حال، iPhone 5 اولین گوشی بود که از اینترنت نسل چهارم، LTE پشتیبانی می‌کرد. این اولین حرکت پیش رونده اپل پس از iPhone 3G از 3G به سمت نسل چهارم اینترنت بود. همچنین iPhone 5 اولین مدلی بود که نسبت تصویر 3:2 را از صفحه نمایش خود حذف کرد و به سراغ گزینه بهتر برای انواع مدیا یعنی 16:9 رفت. پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت به دلیل استریم ویدئو به آیفون‌های اپل اضافه شد.

بیشتر بخوانید: آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل

ولخرجی اپل

برای اولین بار در تاریخ آیفون، اپل در سال 2013 از دو مدل رونمایی کرد: iPhone 5S و iPhone 5C. آخرین مدل از آیفون که توسط iOS 12 پشتیبانی می‌شود، 5S خواهد بود و نسخه‌های تولید شده قبل از آن به هیچ عنوان iOS 12 را دریافت نخواهند کرد. اما در حال حاضر قصد داریم به نمونه‌ای که پردازنده‌ای قدیمی‌تر داشت یعنی 5C بپردازیم.

معرفی دو مدل آیفون در یک سال اولین حرکت غیر قابل پیش‌بینی از سوی کمپانی اپل نبود. iPhone 5C قرار بود یک نسخه اقتصادی برای دوستداران آیفون باشد اما با مقایسه قیمت 550 دلاری آن با iPhone 5S مشخص شد که تفاوت قیمتی با آن ندارد چرا که 5S ارزش 650 دلاری داشت.

گوشی iPhone 5C بدنه‌ای پلاستیکی داشت. این گوشی در رنگ‌های مختلف در دسترس عموم افراد قرار گرفته بود و به اندازه همان رنگ‌های بدنه هم قاب‌های مختلف برای آن تولید و عرضه شده بود. پس می‌توان این نتیجه را گرفت که iPhone XR که به تازگی معرفی شده، جایگزینی برای iPhone 5C به حساب خواهد آمد اما این تنها بدنه نبود که از امکانات جدید محروم مانده بود. iPhone 5C همان چیپست به کار رفته در iPhone 5 یعنی A6 را داشت و حسگر اثر انگشت برای آن در نظر گرفته نشده بود؛ شباهتی دیگر با iPhone XR. البته این کار فقط به منظور ذخیره در هزینه‌های شرکت اپل در نظر گرفته شده بود. Touch ID در زمان معرفی iPhone 5C هزینه بالایی داشت چرا که تازه در عرضه تولید گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شد.

اوایل با iPhone 5C به چشم منفی نگریسته می‌شد اما پس از مدتی مشخص شد که فروش این محصول آن چنان هم بد نیست. آن زمان از هر چهار گوشی فروخته شده از گوشی‌های آیفون یک دستگاه iPhone 5C و سه دستگاه iPhone 5S بود. اگرچه این آمار زیاد به نظر نمی‌رسد، 5C در سه ماه اول پس از عرضه به بازار جزو سه گوشی پرفروش آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:  سیستم عامل‌های جدید اپل منتشر شدند

قدرت 2 برابر

آتاری جگوار (Atari Jaguar) به عنوان اولین کنسول بازی 64 بیتی در زمان خود معرفی شد و تبلیغات آن استفاده زیادی از این عنوان به دست آمده توسط این کنسول کردند تا آن را بزرگ کنند و بازار فروش خوبی داشته باشند. البته دپارتمان بازاریابی آتاری هم به اعدا زیاد توجه نمی‌کرد و فقط قصد داشت محصول این شرکت به فروش برسد.

با این اوصاف دلیل نمی‌شود بگوییم اپل هنگام تولید iPhone 5s بدون علت به سراغ پردازنده‌های 64 بیتی قدم برداشت. در حقیقت، با وجود داشتن پردازنده قدیمی و معرفی آن در 5 سال پیش هنوز هم آخرین نسخه‌های iOS را پشتیبانی می‌کند و هیچوقت هم سرعت آن پایین نیامده است. همه چیز برای این گوشی به خوبی پیش می‌رود. حرکت اپل به سمت پردازنده‌های 64 بیتی باعث شد که رقیب این شرکت در عرصه تولید پردازنده، کوآلکام به تولید پردازنده 64 بیتی روی آورد و اولین پردازنده 64 بیتی خود، Snapdragon 810 را تولید کند.

5s به دلیل دیگری هم حائز اهمیت بود و آن همراه بودن تولید آن با عرضه iOS 7 بود. این سیستم عامل از ریشه اسکومورفیک خود دور شده بود و به سمت طراحی مدرن رو آورده بود که هنوز هم از همین شیوه برای طراحی سیستم عامل‌های آیفون استفاده می‌شود. طراحان مایکروسافت و گوگل برای مدتی از طراحی صاف و بدون جلوه برای سیستم عامل‌های خود استفاده می‌کردند اما بعد از طراحی سیستم عامل جدید اپل توسط جانی آیو این دید را در همه تولید کنندگان سیستم عامل تلفن همراه عوض کرد و همه رو آوردند به نوشتن رابط کاربری مدرن و جذاب تا از این طریق هم بتوانند مشتریان زیادی کسب کنند.

iPhone 5s به دلیل وجود یک قابلیت دیگر هم شهرت زیادی کسب کرد و آن دارا بودن اسکنر اثر انگشت بود. این اسکنرها قبل از این هم توسط چند کمپانی و روی دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته بودند اما هیچکدام نتوانستند مانند اپل موفقیت کسب کنند. با وجود این، استفاده از اسکنرهای کشیدنی روی اسکنر اثر انگشت برای استفاده سخت بود ولی باز هم کمپانی‌هایی از جمله سامسونگ به سراغ اینگونه اسکنرها رفتند.

علاوه بر اینکه iPhone 5s اولین تلفن همراه هوشمند 64 بیتی در جهان بود، پردازنده این گوشی، A7 اپل اولین پردازنده‌ای بود که همراه با یک پردازنده حرکتی دیگر به نام M7 تولید شده بود. این پردازنده حرکات صاحب خود را تشخیص می‌دهد و اپلیکیشن‌های فیتنس را فعال می‌کند. استفاده از M7 همچنین اولین حرکات آغازین اپل برای تمرکز این شرکت روی قابلیت‌های سلامتی بود.

بیشتر بخوانید: حافظه‌های جدید آیفون درآمد بیشتری برای شرکت اپل دارند

داستان تاریخ‌سازی شرکت اپل به همینجا ختم نمی‌شود. برای دانستن راه‌های رسیدن محصولات این شرکت به این نقطه از تاریخ با دیگر گزارش‌های ما همراه باشید.

گزارش از رامین کیانی

انتهای پیام/

سیر تکاملی گوشی‌های آیفون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فناوری محصولات اپل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ‌سازی الفتی با گرفتن سهمیه المپیک ژیمناستیک

به گزارش جام جم آنلاین، طبق اعلام سایت فدراسیون جهانی ژیمناستیک، مهدی الفتی، ملی‌پوش ژیمناستیک ایران توانست با قرار گرفتن در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه المپیک، به المپیک پاریس راه پیدا کند.

الفتی با کسب ۶۲ امتیاز موفق شد حضور در المپیک پاریس را برای خود قطعی کند. الفتی اولین ژیمناست ایرانی است که در ۶۰ سال گذشته در این بازی‌ها شرکت می‌کند.

دیگر خبرها

  • نگاهی به بدترین گوشی های هوشمند جهان؛ از آیفون ۶ تا گلکسی نوت ۷ انفجاری (+عکس)
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ بهترین پرچمدار سامسونگ چند؟
  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت ایرانی برای تولید گوشی موبایل تسهیلات دریافت کردند
  • آیا حاضرید آیفون را ارزان‌تر بخرید، ولی با بدنه پلاستیکی؟
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در موردش چه می‌گویند؟
  • تاریخ‌سازی بزرگ در ژیمناستیک ایران
  • تاریخ‌سازی الفتی با گرفتن سهمیه المپیک ژیمناستیک
  • ۱۰ دلیل برای اینکه جدیدترین مدل آیفون را نخریم!
  • آموزش: چگونه مانع افزایش حافظه مصرفی پیام‌رسان‌ها شویم؟
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در مورد آن چه می گویند؟