Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرویز پرستوئی با بازی در نقش های متعدد و ماندگار در سینمای دفاع مقدس به یکی از چهره‌های ماندگار این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، «حاج کاظم» آژانس شیشه ای را تقریبا همه می شناسیم، کاراکتری که در دهه 70 به یکی از تاثیرگذارترین‌ها در سینمای دفاع مقدس تبدیل شد. آژانس شیشه ای  در دورانی که خیلی ها جسارت زدن خیلی از حرف ها را نداشتند تمام حرف ها و دردهای هم نسل های حاج کاظم ها و عباس ها را از زبان این کاراکتر بازگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پرویز پرستوئی که بدون اغراق یکی از برترین چهره های سینمای دفاع مقدس ایران است با بازی در این نقش در کنار بازیگران موفقی چون رضا کیانیان و حبیب رضائی پازل موفقیت آژانس شیشه ای را تکمیل کرد. این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و پرویز پرستوئی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و رضا کیانیان هم برای بازی در نقش مامور دولت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

 

داستان فیلم را هم که می دانید؛ عباس، بسیجی شهرستانی است که برای درآوردن ترکش خمپاره ای که از دوران حضورش در جبهه در گردنش باقی مانده  برای معاینه به تهران می‌آید و به صورت اتفاقی در خیابان با همرزم سابقش حاج کاظم روبه رو می‌شود که با اتومبیلش مشغول مسافرکشی است. پزشک بعد از معاینه عباس توصیه می‌کند هرچه زودتر برای درآوردن ترکش به لندن برود. کاظم برای تأمین هزینه سفر عباس، حاضر می‌شود اتومبیلش را بفروشد و ادامه فیلم به تلاش حاج کاظم برای راهی کردن عباس به لندن می پردازد...

 

حاتمی کیا با «حاج کاظم»، پس از سال ها از اتمام جنگ تحمیلی، تصویری از رزمندگان دفاع مقدس ارائه کرد که تا به آن روز کارگردانی جسارت نشان دادنش را نداشت.

 

 

پرویز پرستوئی که با «لیلی با من است»،« خاک سرخ»،«آژانس شیشه ای»، «روبان قرمز»،«سیزده 59» ، «میهمان داریم» ویا حتی « بادیگارد»و ... کارنامه درخشانی در سینمای دفاع مقدس از خود به جای گذاشته است، یکی از چهره های ماندگار این ژانر در سینمای ایران است و به جرات می شود گفت ماندگارترین نقش او «حاج کاظم» است.

 

 

 پرستوئی با«حاج حیدر» بادیگارد قهرمان دهه نودی ها هم شد، او درباره این نقش خود گفته است: علیرغم بی مهری هائی که به بادیگارد شد اما ما کار خودمان را کردیم و می دانیم امروز شرمنده تباری چون حیدر ذبیحی نیستم.

 

پرستوئی 19 سال پس از پخش آژانس شیشه ای در نشستی گفت:« بارها با صراحت تمام و با تمام وجودم اعلام کرده ام ما در این هشت سال برای حفظ این آب و خاک خون و جان داده ایم، مفقود داده ایم و یک سری از جنازه ها هنوز پیدا نشده اند. بعد از آژانس شیشه ای به فاصله 2 روز در فیلم مرد عوضی بازی کردم این دو نقش هیچ ربطی به یکدیگر نداشتند اما این ذات قضیه است که همچنان در وجود من است و در واقع پس از آژانس شیشه ای کاراکتر حاج کاظم در من نقش بسته، در رفتارم، در نگاهم، اخلاقم تاثیر بسیاری گذاشته است، وقتی قرار است در فیلمی دفاع مقدسی کار کنم اوضاع برایم خیلی فرق می کند. وقتی می خواهم نقش های این چنینی را بازی کنم یک چیزی برایم مهم است و اینکه اینها صاحب دارند و باید در واقع به صاحبان این نقش ها جواب پس بدهم.»

 

پرستوئی گفت تن لرزه می گیرد وقتی می خواهد نقشی بازی کند درباره حاج کاظم و یادآوردی عباس هائی که احتمالا در چرخه روزمرگی کمتر سراغشان را می گیریم.

 

به گزارش شبستان عباس ها فراوانند و حاج کاظم ها هم همینطور، یکی شان شد قهرمان قصه حاتمی کیا و با پرویز پرستوئی شناخته شد، اما خیلی هایشان بدون هیچ نام و نشانی در این خاک به سختی زندگی می کنند. قهرمان هائی که به کل فراموش شده اند.

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس ماه محرم محرم حادثه تروریستی اهواز ارتش جمهوری اسلامی تشییع شهدا عاشورا تروریست شیراز آیت الله مکارم شیرازی حاج کاظم بادیگارد چهره ماندگار ابراهیم حاتمی کیا سینمای دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۳۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از طریق فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی با پرواز هواپیمایی ایران ایر وارد اهواز شد.

در مراسم استقبال از این شهیدان خانواده معظم شهدا، فرماندهان انتظامی و مسئولان استان خوزستان حضور داشتند.

کد خبر 6094177

دیگر خبرها

  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی و متخصص هنرهای رزمی و دفاع شخصی / فیلم
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس کرمان
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد
  • شهید مطهری چهره‌ای ماندگار در عرصه جهاد تبیین
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی