Web Analytics Made Easy - Statcounter

آن چیزی که فضای جامعه را طی ماه های اخیر به هم ریخته است، احتکار پوشک و چالش های ناشی از ان است که غالب خانواده های البرزی نیز از این مسئله مستثنی نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی ماه های اخیر افزایش سرسام آور قیمت ها اعتراض مردم را به همراه داشت اما آن چیزی که فضای جامعه را به هم ریخته است، احتکار پوشک و چالش های ناشی از ان است که غالب خانواده های البرزی نیز از این مسئله مستثنی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالیکه بر نگرانی خانواده ها در راستای تامین پوشک برای کودکان خود روز به روز اضافه می شود، یازدهم شهریور ماه سال جاری بود که 1.5 میلیون بسته پوشک بچه از 3 انبار در استان البرز کشف شد و تعزیرات حکومتی اعلام کرد: صاحب این پوشک‌ هااز سال گذشته این پوشک‌ هارا با ارز 3800تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده بود.

کمبود پوشک بچه، افزایش عجیب قیمت آن و خبر «کشف سه انبار بزرگ احتکار پوشک بچه در استان البرز»، به گونه ای بود که حتی سوژه کارتون کاریکاتوریست ها شد.

و اما فصیح خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران درباره بازار پوشک می گوید: تقاضای کاذب و خرید بیش از اندازه مصرف‌کنندگان، نوسانات ارزی و افزایش هزینه تولید که قیمت‌گذاری را برای تولیدکنندگان دچار مشکل می‌کند و کمبود مواد اولیه وارداتی، التهاب ‌های مردم و عدم اطمینان آنها از ارائه کالاهای مصرفی به بازار از عوامل افزایش قیمت پوشک است.

یکی از والدین کرجی در گفتگو با خبرنگار تیتریک با اشاره به اینکه مگر می شود با قیمت 70 هزار تومانی پوشک بچه مشکل نداشت؟ می گوید: زمانیکه فرزندمان بیمار می شود به جای 3 پوشک روزانه 5 عدد استفاده می کند. قیمت پوشک بچه دو برابر شده و در بازار هم پیدا نمی شود، این افزایش قیمت دیگر ربطی به دلار و تحریم ندارد چون برای فرزندم از پوشک ایرانی استفاده میکنم.

علت را کسی توضیح نمی دهند در حالیکه با کمی جستجوی قیمت در واحدهای صنفی می توان به راحتی متوجه افزایش قیمت 40 یا 50 درصدی پوشک شد. با شرایط مالی خانواده های کارگری، اغلب والدین توان خرید پوشک برای فرزند خود را ندارند. دردمان را به چه کسی بگوییم؟

25 شهریور 97، علی اکبر مختاری مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز با اشاره به اینکه لوازم خانگی و اجناس احتکاری کشف شده وارد بازار می شوند در جمع خبرنگاران گفت: اجناس احتکاری کشف شده بعد از تشکیل دادگاه، صدور حکم نهایی و تعیین نرخ مصوب برای فروش بر مبنای ارز دولتی دریافتی جهت واردات کالاهای خارجی یا مواد اولیه مورد نیاز تولید، وارد چرخه عرضه کالا می شود.

 

و اما رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کرج به خبرنگار تیتریک، می گوید: تا کنون پوشک های احتکاری کشف شده وارد بازار نشده است، البته مقداری پوشک خارجی توزیع شد اما نمودی در بازار نداشته است و صرفا کمی بازار مصرف پوشک را بهبود بخشید.

محمدابراهیم شهبازی قیمت پوشک بچه را همچنان بالا دانست و افزود: مولفیکس تعداد بالا ایرانی در بازار 85 هزار تومان است اما امروز نوع خارجی ان در بازار توزیع شد که قیمت هر بسته آن 180 هزار تومان عنوان شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مای بی بی 65 هزار تومان شده است اظهار داشت: رسما قیمت ها روی اجناس درج شده است، والدین به ندرت پوشک خریداری می کنند و غالبا تعداد مصرف را کاهش داده و به کهنه های دهه 60 و همان سبک قدیمی روز آورده اند و کج دار و مریز با این روند کنار می آیند.

شهبازی تصریح کرد: نوارهای بهداشتی بانوان با 3 برابر افزایش قیمت مواجه شده اند و برخی از شرک ها همانند پنبه ریز، مای بی بی و ... تولید اجناس خود را کاهش داده اند.

وی با اشاره به اینکه غالب پوشک های بچه در واحدهای صنفی ایرانی است، گفت: نمی توان احتکار را عامل کمبود پوشک عنوان کرد چرا که هزینه نگهداری کالاهای این چنینی با توجه به حجم آن در انبارها بالاست.

شهبازی عدم مدیریت را عامل اصلی کمبود کالاهایی اعم از پوشک در بازار دانست و افزود: 400 واحد صنفی زیر مجموعه اتحادیه ما هستند که برخی از آنها با مشکل کمبود پوشک مواجه هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کرج در خاتمه گفت: واحدهای صنفی نه تنها در عرضه پوشک، بلکه در توزیع کلیه لوازم آرایش اعم از رنگ مو، اکسیدان، شامپوجات و ...با مشکل مواجه هستند.

همچنین با گرانی پوشک و ایزی لایف، اخباری مبنی بر عدم نگهداری افراد مسن در خانه های سالمندان البرز به گوش می رسید که با پیگیری خبرنگار تیتریک از مدیر کل بهزیستی استان، اسدالله حیدری گفت: اگر چه مدیریت غالب این مراکز در تماس با بهزیستی از افزایش قیمت ها، نبود ایزی لایف و ... گلایه دارند اما تا کنون هیچ مرکزی به واسطه این مشکلات سالمندی را رد نکرده است و روند نگهداری از انها ادامه دارد.

 

و اما دادستان کرج درباره توزیع کالاهای احتکاری کشف شده برای تعدیل قیمت ها در بازار به خبرنگار تیتریک گفت: طی چند روز آینده بخشی از این اقلام وارد بازار می شود.

حاجی رضا شاکرمی با اشاره به اینکه درباره لوازم خانگی نیز تصمیم گیری هایی صورت گرفته است، افزود: قیمت ها باید از از سازمان حمایت از مصرف کنندگان استعلام شود و علت تاخیر در توزیع به این مسئله باز می گردد.

وی اظهار داشت: اجناس کشف شده در استان البرز در اختیار مردم قرار می گیرد، هزینه کالاهای احتکار شده به حساب دادستانی واریز نخواهد شد، بلکه پول فروش اجناس در یک حساب نگهداری می شود و صرفا مبلغ اعلام شده توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به صاحب کالا تعلق می گیرد.

دادستان کرج در خاتمه تصریح کرد: به تهام اشخاصی که کالا احتکار کرده اند اداره کل تعزیرات حکومتی رسیدگی کرده است و حکم برخی از آنها قطعی شد.

 

در خاتمه باید گفت متاسفانه دو برابر شدن قیمت پوشک، در سایه اوضاع نابسامانی اقتصادی در ماه های اخیر به ویژه در بازار ارز و سکه، به حاشیه رفته و عملا فراموش شده است و تنها مسئله ای که می تواند مشکلات را ساماندهی کند، تدبیر عاجل متولیان امر خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۳۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت انواع سکه، طلا و ارز در بازار داخلی نسبت به روزهای قبل با کاهش همراه شده و مشاهدات میدانی از بازار ارز بیانگر خلوتی محسوس این بازار نسبت به هفته های قبل است.

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز بعد از عملیات وعده صادق و پاسخ محکم ایران به اسرائیل و ناتوانی رژیم صهیونیستی آغاز شد و در روزهای قبل نیز با وجود تلاش دلال‌ها و سفته بازان برای مقاومت در برابر ریزش بیشتر قیمت‌ها، همچنان ادامه دارد.

بازگشت آرامش به منطقه و فروکش کردن خبرهای مربوط به جنگ و درگیری به همراه خبرهای مثبت سیاسی، سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان و رفت‌و امدهای سیاسی دیگر مسئولان، سفر گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به تهران، حضور پررنگ بازارساز در بازار ارز و ... از مهمترین دلایل کاهش ادامه دار قیمت ارز محسوب می شوند.

قیمت دلار در روزهای نخست هفته قبل برای ساعتی به کانال ۵۰ هزار تومان هم بازگشته بود ولی در طول هفته به دلیل برخی خبرها درباره مالیات بر عایدی سرمایه و اعتصاب طلافروشان بازار وارد فاز افزایشی شد. برهمین اساس نیز دلار در بین کانال ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان در نوسان بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم که تا ۳.۳ میلیون تومان پایین آمده بود در طول هفته بازهم به کانال ۳.۵ میلیون رسید ولی خیلی دوام نیاورد. قیمت سکه هم تا ۴۳ میلیون تومان بالا رفته بود که آنهم دوام نداشت.

با این حال قیمت دلار از ظهر دیروز بار دیگر به مرز ۶۰ هزار تومان رسید و هم اکنون دلار در معاملات بازاری‌ها وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز وارد کانال ۳.۳ میلیونی و قیمت سکه طرح جدید نیز وارد کانال ۴۰ میلیون تومان شده است.

مشاهدات میدانی از بازار ارز نیز بیانگر کاهش محسوس معاملات است و برخلاف روزهای پرتنش بازار دیگر خبری از هیاهو بین دلال‌ها نیست. قیمت دلار در کف بازار به مرز ۶۰ و ۵۰ هزار تومان رسیده است؛ طبق روال سابق، برخلاف تعداد بالای فروشنده در بازار هم خریدار چندانی در بازار مشاهده نمی شود. هم اکنون دلال‌ها دلار را در کانال ۵۹ هزار تومان از مردم می خرند. قیمت سکه طرح جدید نیز ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام می شود.

به گفته فعالان بازار، باتوجه به خبرهای مثبت سیاسی و حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزایش عرضه درهم باید در روزهای آینده شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باشیم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903245

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • فرآیند ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی در کارخانه‌های مشهور (فیلم)
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟