Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:23:05 GMT

ميز تخصصي کشمش براي توسعه صادرات

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۰۶۷۷۳

ميز تخصصي کشمش براي توسعه صادرات

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- طلاي ناب امروز شاخصه اي مهم در صادرات به شمار مي رود و در عين حال حضور فعال اين محصول راهبردي را در بازارهاي جهاني مي طلبد.

به گزارش ايرنا کنفرانس ملي صنعت انگور و کشمش ايران امسال متفاوت تر از سال هاي گذشته برگزار شد، کنفرانسي که محققان و پژوهشگران اين صنعت و دست اندرکاران صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشت تا در کنار باغداران روي ميز تخصصي کشمش بنشينند و براي توسعه صادرات آن چاره انديشي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهر خوشه هاي زرين انگور براي چهارمين سال ميزبان اين کنفرانس ملي انگور و کشمش و ميز تخصصي کشمش بود تا با هم انديشي متخصصان اين حوزه بتوانند ابزاري کارآمد براي توسعه صادرات کشمش بيابند و گوي رقابت را از رقباي هميشگي خود بگيرند.
اهميت برگزاري اين ميز تخصصي بدان جهت است که ايران پس از ترکيه و آمريکا رتبه سوم جهان را در توليد کشمش دارد و تکيه زدن بر اين جايگاه و البته ايستادن بر پله هاي بالاتر به طور قطع نيازمند همفکري براي رفع موانع و مشکلات و روان سازي صادرات آن است، به گونه اي که امروز روند صادرات کشمش در جهان در حال افزايش است و پر واضح است که ايران نمي تواند از اين قافله عقب بماند.
طبق نظر متخصصان اين حوزه سه بخش باغداري، واحدهاي فرآوري و بخش تجاري بايد در فرآيند توليد کشمش مورد توجه و حمايت قرار گيرند، فناوري هاي روز دنيا را بدانند و براي جذب بازارهاي رقابتي طبق راي و خواسته مشتري در مسير صادرات موفق عمل کنند.
در اين چارچوب اما همواره چالش هايي بر سر راه صادرات اين محصول قرار مي گيرد، چالش هايي همچون دستورالعمل و ضوابط اجرايي اخير بانک مرکزي مبني بر رفع تعهد ارزي صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادي کشور که به طور قطع کشمش را نيز با چالش و تهديد مواجه مي کند.
در اين راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت، نمايندگان مجلس و فعالان حوزه صادرات کشمش را بر آن داشت تا موضوع را از طريق وزارتخانه هاي مطبوع و بانک مرکزي پيگيري کنند، موضوعي مهم در ميز تخصصي کشمش که بارها مورد تاکيد قرار گرفت و رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان قول مساعد داد تا رفع کامل اين مشکل موضوع را پيگيري کند.
حميدرضا متين ارزش غذايي انگور و کشمش اين استان را منحصر به فرد دانست و بر لزوم ايجاد صنايع تبديلي، حذف تعرفه بر اين محصول و تلاش براي توسعه صادرات تاکيد کرد و گفت: در حوزه صادرات کشمش بايد پا را فراتر بگذاريم.
وي با اشاره به فعاليت 60 واحد فرآوري کشمش در ملاير، اين شهرستان را در رتبه نخست توليد کشمش استان دانست و ادامه داد: ملاير 20 درصد از توليد کشمش کشور را به خود اختصاص داده است.
رئيس صنعت، معدن و تجارت همدان ابراز اميدواري کرد: با برگزاري نخستين ميز تخصصي کشمش کشور در ملاير بتوانيم با حضور توليد کنندگان و صادرکنندگان اين محصول نتايج بهتر و اثربخشي را بگيريم.
متين با بيان اينکه کشمش ملاير بيش از نيمي از صادرات استان را دارد، اين جايگاه ويژه در حوزه صادرات را شايسته نگاه خاص و اثرگذار دانست و بيان کرد: تلاش ما بر اين بود تا در اين ميز تخصصي توليد و صادرکنندگان اين فرآورده باغي از استان هاي انگور خيز کشور حضور داشته باشند.
وي بررسي راهکارهاي رونق توليد، صادرات کشمش، بسته بندي مطالق با نياز روز بازار، پيگيري و رفع موانع و مشکلات جدي اين محصول، همراهي بيشتر با فعالان اين حوزه و ارائه راهکارهاي اساسي را از اهداف مهم ميز تخصصي کشمش عنوان کرد.
يک سمت ميز تخصصي کشمش فعالان و صادرکنندگان کشمش بودند که در تکميل اين چرخه نقش بسيار مهمي را ايفا مي کنند، نقشي که پررنگ تر شدن آنان در بازارهاي رقابتي در مرحله نخست حمايت جدي دولت را مي طلبد و در مراحل بعدي، حرکت در مسير جذب بازارهاي جهان، پاسخ مثبت به نظر مشتري و بسته بندي هاي به روز در اولويت است.
طبق نظر فعالان صنعت کشمش، براي اينکه يک کشمش سالم داشته باشيم، بايد حتما انگوري سالم تربيت کنيم و اين همان حلقه نخست اين فرآيند است که در دستان باغدار است.
به گفته يک صادرکننده فعال کشمش، کشمش مطلوب بازار کشمشي با فيزيک سالم، رنگ کهربايي و خالي از آفات و بقاياي سموم مورد استفاده است که به طور قطع در صادرات نقش مهمي را بازي مي کند.
منوچهر رضايي نيز در نخستين ميز تخصصي کشمش باغداري را در جايگاه نخست اهميت دانست و گفت: اگر در فرآوري و تجارت نمي توانيم کاري کنيم، بايد هر چه توان داريم بايد در حوزه باغداري انجام دهيم.
وي سرمازدگي را مهمترين معضل باغ هاي انگور عنوان کرد و اظهار داشت: در اين رابطه چنانچه ارقام مناسب و مطلوب با شرايط اقليم ايران ارائه شود، آن زمان يکي از ريسک هاي جدي باغداري را توانسته ايم حل کنيم.
رئيس انجمن توليد و صادرکنندگان کشمش ملاير بهره گيري از ريز مغذي ها و کودها را نيز از ضرورت ها عنوان و بيان کرد: اگر قرار است روش هايي در اين زمينه ارايه شود، دانش و فناوري باغداران نيز بايد مد نظر قرار گيرد.
رضايي با بيان اينکه انگور مي تواند مشتقات متعددي داشته باشد، کشمش را سنتي ترين و در عين حال مطلوب ترين محصول انگور دانست و افزود: مي توانيم به ساير عرصه هاي صنايع تبديلي مشتقات انگور ورود پيدا کنيم.
وي با اشاره به کاربرد مهم اجزاي ديگر انگور همچون هسته و پوست خاطرنشان کرد: ما بايد فناوري، ماشين آلات و نيروي انساني لازم براي اين فرآوري را داشته باشيم و اين امر به چگونگي وجود زيرساخت ها برمي گردد.
او اصلاح وضعيت انبارداري را از ديگر اولويت ها برشمرد و گفت: تهيه زيرانداز و سبد براي باغداران به منظور حمل انگور از باغ تا محل خشک کردن و تيزاب زدن کشمش، بسيار به افزايش کيفيت محصول کمک مي کند که کشمش هم با اين روش بايد اصلاح شود.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي همدان نيز از صاحبان واحدهاي فرآوري کشمش درخواست کرد: براي باغداراني که انگور را روي زمين يا زيرانداز خشک مي کنند، در هنگام خريد و قيمت گذاري تفاوت قائل شوند.
رضا عباسي بيان کرد: در سال هاي گذشته حدود 48 هزار سبد به صورت الگويي بين باغداران ملايري توزيع شد که اين امر بايد ادامه پيدا کند.
ديگر محققان و پژوهشگران حوزه انگور و کشمش نيز در اين ميز تخصصي ضمن پاسخگويي به سوال هاي باغداران، خواستار ايجاد تشکل توسط توليدکنندگان و باغداران شدند که اين تشکل مي تواند قدرت چانه زني باغداران را به ويژه در زمان قيمت گذاري محصول کشمش افزايش دهد و واسطه ها را از چرخه خريد و فروش حذف کند.
کارشناسان و پژوهشگران اين حوزه عنوان کردند که با افزايش کيفيت کشمش، به طور قطع ضايعات آن نيز کاسته مي شود و استفاده از تجهيزات پيشرفته و ارتقاي بسته بندي و سرمايه گذاري در بخش تحقيقات، در شرايط کنوني بازار جهاني ضروري است و مي تواند قدرت رقابت با محصول خارجي را افزايش دهد.
نخستين ميز تخصصي توسعه صادرات کشمش به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت در جريان برگزاري کنفرانس ملي صنعت انگور و کشمش ايران، تا حدودي توانست پاسخ باغداران و يافتن راهکارهاي مناسب براي توسعه اين محصول راهبردي را بدهد، اما نياز به استمرار و حضور بيشتر دست اندر کاران اين حوزه دارد.
2087/7528
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ 8 اسفند 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۵ مورخ اول اسفند 1402 شورای معین، به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

شورای عالی حوزه‌­های علمیه
شورای تخصصی حوزوی
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ 8 اسفند 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۵ مورخ اول اسفند 1402 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی حوزه­های علمیه) به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«ماده واحده- ماده ۴ اصلاحی آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی (مصوب جلسه ۸۸۴ مورخ 13 تیر 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی) به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۴- اعضای شورا:

 سه نماینده از شورای‌عالی حوزه‌­های علمیه
 سه نماینده از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
 مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی
 رئیس جامعة المصطفی العالمیه یا نماینده وی
 مدیر حوزه علمیه خراسان
 مدیر حوزه علمیه اصفهان
 مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
 مدیر جامعة الزهرا (س)
 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
 هفت نفر از فضلای صاحب‌نظر حوزوی

تبصره - اعضای حقیقی موضوع بند ۱۰ بنا به پیشنهاد شورای عالی حوزه­‌های علمیه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای یک دوره ۳ ساله منصوب می‌شوند».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • برگزاری آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • برگزاری دوره آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم