Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما،روسیه از سپتامبر 2015 در پاسخ به درخواست دولت سوریه برای مبارزه با گروههای تروریستی حضور نظامی گسترده ای در این کشور دارد.پایگاه هوایی "حمیمم" در استان لاذقیه محل استقرار هواپیماهاهای روسی برای عملیات در سوریه است. در عین حال رژيم صهيونيستي تلاش زیاد کرده تا با جنگ روانی و نیز رایزنی های سیاسی به نحوی موضع روسیه در باره حضور ایران در سوریه را تحت تاثیر قرار داده و به نحوی مسکو را با خواست خود همسو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شکست این تلاش ها حملات رژیم صهیونیستی علیه اهدافی در سوریه که به ادعای آن مرتبط با نیروها و تجهیزات مرتبط با ایران و جنبش حزب الله است سیر صعودی داشته است.

سرنگونی هواپیمای روسی
در آخرین مورد از این حملات هواپیماهای اسرائیلی با سوء استفاده از پرواز یک هواپیمای تجسسی روسی دوشنبه شب 27 شهریور(17 سپتامبر) به یک هدف در لاذقیه حمله کرده که در واکنش به آن پدافند هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای ایلوشین- 20 (ایل-20)روسی را سرنگون کرد. این مساله خشم شدید مسکو از تل آویو را به دنبال داشته است.

"ایگور کوشناکوف" ﺳﺨﻨﮕﻮی ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺩﻓﺎﻉ ﺭﻭﺳﯿﻪ در این باره اعلام کرد که اسرائیل تنها ﯾﮏ ﺩﻗﯿﻘﻪ پیش ﺍﺯ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺟﻨﮕﻨﺪﻩﻫﺎی ﺍﻑ-۱۶ خود، ﺭﻭﺳﯿﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻻﺫﻗﯿﻪ ﺁﮔﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ وی ﺧﻠﺒﺎﻥﻫﺎی رژیم صهیونیستی ﺍﺯ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎی تجسسی ﺍﯾﻠﻮﺷﯿﻦ-۲۰ ﺍﺭﺗﺶ ﺭﻭﺳﯿﻪ با ۱۵ خدمه (که در حال بازگشت به پایگاه حمیمیم بود) ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﭙﺮ ﻭ ﭘﻮﺷﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺣﻤﻼﺕ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎی پدافند ﻫﻮﺍﯾﯽ ﺳﻮﺭﯾﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ حمله ﻣﻮﺷﮑﯽرژیم صهیونیستی با پشتیبانی و مشارکت یک ناوچه فرانسوی ﺑﻪ ﻻﺫﻗﯿﻪ رخ داد.به گفته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه : ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺗﺤﺮﯾﮏﺁﻣﯿﺰ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺑﺎ ‏«ﺭﻭﺡ ﻫﻤﮑﺎﺭیﻫﺎی میان ﺭﻭﺳﯿﻪ ﻭ اسرائیل» ﮐﺎﻣﻼ ﺩﺭ ﺗﻨﺎﻗﺾ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻗﺪﺍﻣﯽ ﺧﺼﻤﺎﻧﻪ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺣﻖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺩ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ.

ارزیابی نادرست
روسها اکنون به استفاده ابزاری صهيونيست ها از مسکو در عرصه سوریه پی برده اند .مسکو تصور می کرد که با عدم واکنش به حملات هوایی اسرائیل به اهداف مد نظر آن در سوریه عملا در قبال رویارویی اسرائیل و ایران در سوریه سیاست بی طرفی را اتخاذ کرده و تل آویو نیزآسیبی به نیروها و تجهیزات نظامی روسی مستقر در سوریه نخواهد رساند .با این حال اکنون آشکار شده که صهیونیست ها هیج ارزشی برای روابط دو جانبه قائل نیستند و براحتی روسها را قربانی اهداف خود می کنند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، در این باره گفت: "بارها و بارها از اسرائیل خواسته شده تا از انجام حملات هوایی در سوریه که می‌تواند امنیت نظامیان روسی را به خطر اندازد، خودداری کند." وزارت امور خارجه روسیه پس از جلسه با معاون سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو اعلام کرد که مسکو هر اقدامی که برای حفاظت از نیروهایش در سوریه لازم باشد، به‌عمل خواهد آورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در واکنش به سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه در سوریه اظهار داشت: این حادثه را نمی توان با سقوط هواپیمای روسیه توسط ترکیه مقایسه کرد. موضع من درباره سقوط این هواپیما، همان موضع وزارت دفاع است. باید این رخداد را به‌صورت جدی ارزیابی کرد. واکنش روسیه افزایش سطح امنیتی نیروهای‌مان در سوریه خواهد بود. بدین ترتیب باید این حادثه را سرآغاز مرحله جدیدی از روابط روسیه و اسرائیل به ویژه در عرصه سوریه تلقی کرد .روسها اکنون پی برده اند که سیاست قبلی آنها صرفا منجر به جسارت هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی شده وباید در قبال اقدامات نظامی خصمانه آنها علیه سوریه واکنش جدی نشان دهند.این حادثه نشانگر خوی تجاوز کارانه و بی اعتنایی صهیونیستها به تعهدات و روابط دو جانبه حتی با روسیه است.

حادثه ای سر نوشت ساز
اقدامات غیر قانونی اسرائیل در حمله به اهداف متعدد در سوریه در چند سال اخیر که به بهانه مقابله با حضور نظامی ایران یا جلوگیری از ارسال تجهیزات نظامی به جنبش حزب الله لبنان و با حمایت غرب صورت می گیرد با پیامدغیر منتظره ای یعنی سرنگونی هواپیمای تجسسی روسیه همراه شده است. در آخرین مورد از این حملات ،چهار فروند هواپیمای اف 16نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در اواخر ساعات27 شهریور تاسیساتی را در استان لاذقیه مورد حمله قرار دادند.صهیونیست ها ادعا کرده اند که در این تاسیسات موشکهای دور برد نقطه زن توسط ایران برای جنبش حزب الله آماده می شده است. اما آنچه باعث تمایز این تهاجم شد ، سرنگونی ناخواسته هواپیمای تجسس الکترونیک ایلوشین- 20 ( ایل-20 ) روسیه توسط پدافند هوایی سوریه بود .هر چند تل آویو تلاش کرد تا با اعزام فرمانده نیروی هوایی خود به مسکو در صدد توجیه و بی گناه جلوه دادن هواپیماهای جنگنده اسرائیلی در این حادثه برآید ،اما برخود سرد روسها با هیات اعزامی و غیر قابل قبول دانستن دلایل مطرح شده از سوی صهیونیست ها به بروز تنش بین روسیه و اسرائیل منجر شده است.با توجه به اهمیت موضوع این دیدار با تفصیل آورده می شود.

موضع رسمی مسکو
در آخرین تحول در این زمینه ، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه 1 مهر رسما نیروی هوایی اسراییل را مقصر سرنگونی هواپیمای ایل-20روسی معرفی کرد. در این بیانیه آمده است که جنگنده های اسراییلی پس از بمباران اهدافی در استان لاذقیه خود را در پوشش هواپیمای روسی قرار داده تا از گزند پدافند هوایی سوریه در امان باشند و بدین ترتیب هواپیمای روس در این حادثه سرنگون شد. "ایگور کوناشنکوف" سخنگوی وزارت دفاع روسیه دریک نشست خبری با ارایه جزئیات بیشتر از دلایل سرنگونی هواپیمای ایل- 20 روسیه در سوریه، اعلام کرد: مسبب این حادثه نیروی هوایی اسرائیل است. اسرائیل با نقض توافق بین المللی سال 2015 برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی با روسیه در آسمان سوریه، باعث بروز این حادثه شده است.مسکو تاکید می کند که اسرائیل تنها یک دقیقه قبل از شروع حمله هوایی خود به سوریه، روسیه را از این اقدام خود آگاه کرد و خلبانان اسرائیلی با پوشش قرار دادن هواپیمای روسی، آن را هدف حمله پدافند هوایی اس -200 سوریه قرار داد.

در این راستا وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خلبان های اسرائیلی از هواپیمای ایل20 روسیه به عنوان سپر استفاده کرده اند.این مساله خشم مسکو را بر انگیخته است. "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه گفت : مسئولیت کامل سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن 15 نظامی روس با اسرائیل است چرا که اقدامی غیرمسئولانه و خصمانه صورت گرفته است.در مقابل اسرائیل در دروغی آشکار اعلام کرد که زمانی که موشک پدافند هوایی سوریه به هواپیمای ایل-20 اصابت کرده، جنگنده هایش به حریم سرزمین های اشغالی بازگشته بودند. کارشناسان نظامی اعلام کرده اند که اگر چه اسرائیل هواپیمای روسی را هدف نگرفته، اما آن را به هدفی برای پدافند هوایی سوریه تبدیل کرده است.مقامات ارشد نظامی روسیه نیز معتقدند که خلبانان اسراییلی با وجود آنکه می دانستند ممکن است پدافند هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای روسی را هدف بگیرد، اما پشت آن پنهان شدند و عامدانه به حرکت خود در اطراف این هواپیما ادامه دادند.اعلام نتیجه تحقیقات روسیه در باره سرنگونی هواپیمای ایل-20 نشان می دهد که روسها به بی اهمیت انگاشتن توافقات و تعهدات از جانب رژیم صهیونیستی و استفاده ابزاری صهیونیستها از دیگران حتی از روسیه پی برده اند.

البته ارتش روسیه نیز پس از حادثه اخیر مسیر تردد هوایی و دریایی میان قبرس و ساحل شرقی مدیترانه را منطقه بسته نظامی اعلام کرده وتاکید کرد که قصد دارد در این منطقه تمرین نظامی برگزار کند. به گفته مسکو، این رزمایش تا روز چهارشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت. با اعلام منطقه بسته هوایی و دریایی برای برگزاری مانور در شرق مدیترانه مسکو تاکنون مانع اجرای حملات مجدد نیروی هوایی اسرائیل به سوریه شده است.ضمن اینکه کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات اسرائیل به سوریه نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌رود.

با این حال آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسراییل اعلام کرد با وجود حادثه سرنگونی هواپیمای نظامی روسی، تل آویو هرگز از عملیات بر علیه اهداف ایران و متحدینش در خاک سوریه دست نخواهد کشید.روسها پی برده اند که سیاست قبلی آنها صرفا منجر به جسارت هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی شده وباید در قبال اقدامات نظامی خصمانه آنها علیه سوریه واکنش جدی نشان دهند. در این راستا مجلس دومای روسیه طی بیانیه ای خواستار ممنوعیت حضور نیروی هوایی اسراییل در آسمان سوریه شده است.انها اعلام کرده اند که خاک سوریه محل حضور نیروهای روسی میباشد و هر جنگنده اسراییلی که به حریم هوایی سوریه وارد شود بایستی سرنگون بشود. 

===========================

نویسنده: سید رضا میرطاهر،کارشناس مسائل بين المللي.

.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: هواپيما سرنگوني روسيه صهيونيست لاذقيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

تلویزیون اسرائیل گزارش داد یک هواپیمای این رژیم در خاک عربستان فرود آمده و احتمالا چند مقام اسرائیلی به ریاض رفته باشند.
 
به گزارش فارس؛ یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.
 
تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.
 
کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.
 
این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.
 
در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • روز ۲۰۷ طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند