Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی در فضای مجازی باید جلوه تازه ای پیدا کند، اگر جغرافیای زندگی ما در حال تغییر است باید خوشنویسی را در فضای مجازی جدی تر گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، سید عباس صالحی امروز (5 مهر) در مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه خوشنویسی که در سالن اجتماعات بانک ملی قزوین برگزار شد، بیان کرد: خوشنویسی به عنوان یک هنر ایرانی از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید خوشنویسی نمادی از هویت ایرانی است که هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ما به اندازه خوشنویسی به هویت ما ربط پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: زبان و ادبیات ما مدیون خوشنویسی است، ماندگاری شعر فارسی در طول تاریخ ایران از طریق موسیقی و خوشنویسی بوده و شعر شاعران بزرگ فارسی از طریق خوشنویسی مانده و در خاطرات ریشه دوانده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر ایرانی روح شاعرانه دارد، بخشی از این روح شاعرانه را مدیون خوشنویسی است که در جان او نشسته است؛ کمتر هنری مانند خوشنویسی است که با هنرهای گوناگون ایرانی پیوند یافته باشد و خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته یافته است.

 

* خوشنویسی خط ارتباط هنر ایرانی است

وی عنوان کرد: گزافه نیست که بگوییم خوشنویسی خط ارتباط هنر ایرانی است، اجزا مختلفی از هنر ایرانی با خوشنویسی پیوند یافته اند بنابراین خوشنویسی تنها یک هنر نیست بلکه خط مرتبط هنرهای ایرانی و یا بخش زیادی از هنرهای ایرانی است.

 

صالحی تأکید کرد: شاید با همین نگاه خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبتی دارد بنابراین خوشنویسی ایرانی و خطوط ایرانی به نحوی روح ایرانی را هم به نمایش در می آورد و ظرافت روح ایرانی، پیچیدگی و حفره های عمیقی که در روح ایرانی در هزاران سال تاریخ خفته است در خطوط پرانحنا خط ایرانی دیده می شود.

 

وی توضیح داد: نکات متعددی در روح ایرانی مانند آرامش، صلح جویی، اعتدال، میانه روی و غیره مشاهده می کنیم و خط ایرانی از این روح ایرانی مایه هایی گرفته است و به گونه ای بین زبان، لهجه و خط، موسیقی و روح ملت پیوند های ناگسستنی ایجاد شده است.  

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بین هنرها، کمتر هنری است مانند خوشنویسی به هنر قدسی نزدیک باشد، هم از این جهت که با موضوعات قدسی مرتبط است نظیر نگارش کلام الله مجید و متون مقدس که نویسنده به صورت عملی با موضوعات، کلمات و مفاهیم قدسی مرتبط می شود و هم از این باب که به نوعی خوشنویس یک هنر درون گراست.

 

وی ادامه داد: هنر خوشنوسی نوعی هنر مراقبه، درون وجودی است و فرد باید در تمرکز و سلوک درونی برود تا خروجی به عنوان خط خوش داشته باشد و همین محورهاست که هنر خوشنویسی را به هنر معنوی و قدسی نزدیک تر می کند.

 

صالحی تصریح کرد: هنر خوشنویسی  از هنرهایی است که اتصال تاریخی پیدا کرده و ما هنر های فراموش شده و یا هنرهای تضعیف شده داریم ولی هنر خوشنویسی از هنرهایی است که همچنان در اتصال تاریخی خودش برقرار است و روند روبه گسترش خوشنویسی را در ایران زمین داریم.

 

* حضور بانوان در فضای خوشنویسی نقطه عطف تاریخ خوشنویسی ایران است

وی تأکید کرد: هزاران هزار و صدها نفر در فضای خوشنویسی می کوشند که امیدوار کننده است و حضور بانوان در فضای خوشنویسی نقطه عطف تاریخ خوشنویسی ایران است؛ ما جهش و گستره قابل توجهی را در جریان تاریخ خوشنویسی ایران مشاهده می کنیم و آن حضور زنان خوشنویس در فضای ایران معاصر است و این یعنی نیمی از ایران به فضای خوشنوسی ورود پیدا کرده و این بشارت نیکی برای آینده این هنر قدسی، ایرانی و معنوی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اعلام کرد: در خوشنویسی ما حتی اگر فرصت نگارش نداشته یا فراغت و علاقه پیوسته نداشته باشیم ولی ذوق بصری خوشنویسی را داشتیم و آنچه در دوره مدرن ممکن است ایران ما را تهدید کند این است که آفرینندگان خوشنوسی کم نشوند ولی لذت بران از خط خوش کم شوند و این مخاطره برای هویت ایرانی است.

 

وی اضافه کرد: هویت ایرانی به این بود هم خوشنویسان و اساتید خوشنویسی با تنوع خطوط و مهارت نگارش کم نبودند و هم اینکه لذت بران از خوشنویسی بسیار بودند که در این حوزه سهم مدرسه، خانواده و رسانه بسیار است.

 

صالحی افزود: اگر به اتصال نمادهای هویت ایرانی تعلق داریم باید لذت بردن از خوشنوسی مانند لذت بردن از موسیقی تداوم بخشیم که در این حوزه خانواده، مدرسه و رسانه سهم زیادی دارد که چشم های ما را به خط خوش آشنا کند و لذت بردن از خط خوش را به ما بیاموزد.

 

* هنر خوشنویسی دریچه ای برای ارتباط و پیوند با جهان اسلام

وی با اشاره به نقش خوشنویسی در دیپلماسی گفت: خوشنوسی همواره خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و اگر تاریخ ایران را بنگریم ما از طریق شعر، موسیقی و خوشنوسی دیپلماسی سیاسی وسیع و دیپلماسی عمومی اجتماعی داشتیم؛ امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنوسی بیش از گذشته تعلق خاطر نشان دهیم اینکه از طریق خط می توان با جهان اسلام پیوند برقرار کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یکی از حوزه هایی که می تواند جوامع اسلامی را با جامعه ایرانی مرتبط کند،  هنر خوشنوسی است و خوشنوسی را می توان دریچه ای برای دیپلماسی فعال اجتماعی قرار داد.

 

* خوشنویسی را باید در فضای مجازی جدی تر گرفت

وی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج هنر خوشنویسی بیان کرد: فضای مجازی در واقع فضای حقیقی زندگی ماست، خوشنویسی در فضای مجازی باید جلوه تازه ای پیدا کند اگر جغرافیای زندگی ما در حال تغییر است خوشنویسی را باید در فضای مجازی جدی تر گرفت.

 

صالحی افزود: اگر ما خوشنویسی را از فضای مجازی دور کرده و یا در این فضا جدی نگیریم با روندی که در مسیر سیطره فضای جدید وجود دارد خوشنویسی می تواند کمرنگ تر شود.

 

وی خاطر نشان کرد: خوشنویسی نیاز به قطب های مکانی دارد؛ علم، فن و هنر قطب های مکانی می خواهد و ایده ای که اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود با عنوان شهرهای خلاق با همین نگاه است که بتوانیم شهر به شهر را با مزیت های نسبی به قطب های خاص تبدیل کنیم که با آن موضوع هسته مرکزی برای تلالو در ایران زمین و فرای ایران زمین باشند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون تردید قزوین قطب جدی خوشنویسی ایران است و خوشبختانه این امر مستمر است و برگزاری این جشنواره به همین معناست که این موضوع مورد پذیرش اساتید و دانشجویان این فن قرار گرفته و از همه کسانی که این مسیر را به اینجا رسانده اند، تشکر می کنم.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس حادثه تروریستی اهواز هفته دفاع مقدس شیراز تشییع شهدا وزیر بهداشت حسن روحانی اهواز علی لاریجانی اربعین حسینی هنر خوشنویسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوسالانه خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899323

دیگر خبرها

  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • از کودکی برخی مردهای ایرانی تا قفس سرباز پارسی / لگدی که معنای زیادی پیدا کرد (فیلم)
  • واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی