Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:42:55 GMT

دره‌ها و غارهای خراسان رضوی پاک‌سازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۱۵۸۴۵

دره‌ها و غارهای خراسان رضوی پاک‌سازی می‌شود

هم‌زمان با روز ملی غارها و دره‌های پاک، دره‌ها و غارهای خراسان‌رضوی پاک‌سازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نخستین جمعه مهرماه، روز ملی غارها و دره‌های پاک نام‌گذاری شده است. از این جهت با هم‌کاری هیئت کوهنوردی، انجمن‌غار وغارشناسی، کارگروه حفظ محیط کوهستان هیئت استان، بخش غارها و دره‌ها و هیئت‌های شهرستان‌های تابعه و باشگاه‌های کوهنوردی فعال استان در این روز پاک‌سازی این مکان‌ها با شعار «حفاظت از غارها و دره‌ها حفاظت از چرخه آب است» انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه «حمید نظام‌دوست»، مدیر انجمن غار و غارشناسی خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره این‌که «هر ساله جمعه اول مهرماه در تقویم زیست‌محیطی کشور روز ملی غارها و دره‌های پاک نام‌گذاری شده است»، خاطرنشان کرد: با توجه به این که سال جاری نهمین سال پاک‌سازی غارها و چهارمین سال پاکسازی دره‌هاست، برنامه‌های پاک‌سازی طبق روال هر سال در این روز به خصوص انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در برنامه پاک‌سازی پیش‌رو 5 هیئت کوهنوردی شهرستان‌های استان، انجمن‌ غار و غارشناسی، کارگروهای حفاظت از محیط کوهستان بخش غار و دره  و نیز بالغ بر 15 باشگاه کوهنوردی مشهد، تعدادی از غارها و دره‌های استان را پاک‌سازی می‌کنند. از این جهت از تمامی دوستانی که در برنامه‌های پاک‌سازی شرکت می‌کنند تقاضا می‌شود با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی حضور داشته باشند.

نظام‌دوست تصریح کرد: برنامه‌های پاک‌سازی تا سال ۹۳ از طریق انجمن غار و غارشناسی کشور مدیریت صورت می‌گرفت، اما از سال۹۳ به بعد انجام این مهم به دست انجمن غار و غارشناسی دفتر نمایندگی خراسان رضوی، کارگروه حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی خراسان‌رضوی و باشگاه‌های کوهنوردی فعال استان صورت می‌گیرد.

وی افزود: غارها و دره‌ها به‌عنوان یک منبع ذخیره آب، یخ و منابع طبیعی، سرمایه‌ای برای آیندگان هستند و با توجه به کم‌آبی کره زمین و کشور ما، حفظ این منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مسئول کارگروه حفاظت از محیط کوهستان استان با اشاره به این‌که «اکثر غارها و تعدادی از دره‌ها اکوتیپ‎های حساس، شکننده و ارزشمندی هستند که در طول هزاران و میلیون‎ها سال به وجود آمده‎اند و زوایای ناشناخته و پدیده‎های پر رمز و رازی دارند»، تاکید کرد: این زیستگاه‎ها در گذشته پناهگاه و سکونت‌گاه انسان‌ها و جاندارن دیگر بوده‎ و مأمن و زیستگاه منحصر بفردی برای بازماندگان برخی گونه‎های جانوری در معرض انقراض یا کمیاب و با ارزش هستند که متأسفانه بعضاً بر اثر عدم شناخت، بی‎توجهی و بهره‎وری نادرست تخریب شده و ساختار فیزیکی، تعادل زیستی، دمایی و اکولوژیکی  آن‌ها به هم خورده و دچار آسیب‎های جبران‌ناپذیری شده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌هایی که از برگزاری این روز ملی ارزشمند می‌گذرد، توانسته‌ایم به کمک تمامی همنوردانمان و عاشقان طبیعت فرهنگ سازی‌های خوبی را در این زمینه انجام دهیم و احاد مردم را با این دو ژئومورفلوژی خاص از نظر زمین‌شناسی آشنا کرده و اهمیت حفاظت از آن را گسترش دهیم.

نظام‌دوست افزود: در زمینه غارها و دره‌ها از متولیان امر سازمان محیط زیست استان به عنوان دبیر کارگروه غارشناسی استان و معاون عمرانی استانداری به عنوان ریاست کارگروه غارشناسی استان به جهت عدم حمایت و کمک در این موضوع مهم انتقاد داشته و هم‌چنین سازمان میراث فرهنگی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای را نیز به حمایت از این حرکت ملی دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام غار منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۵۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی

رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: هم اینک هیچ مسیر مسدودی در جاده‌های اصلی استان وجود ندارد و تمام راه ها باز و تردد در جریان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسین میش‌مست اظهار کرد: شامگاه جمعه مسیر جاده‌ای شهر «بار» در نیشابور به دلیل سیلاب مسدود شده بود که این مسیر با تلاش راهداران بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی اضافه کرد: در مسیر سبزوار - شاهرود نیز دیشب گل و لای سطح جاده را گرفته بود و در این مسیر کندی حرکت وجود داشت که این جاده هم پاکسازی شد.

وی ادامه داد: دیروز ۶ فقره تصادف جرحی با هفت مصدوم و ۲۲ فقره تصادف خسارتی در جاده‌های استان رخ داده است.

میش‌مست افزود: اکنون ترافیک در مسیر مشهد- چناران پرحجم و در سایر جاده‌های استان عادی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شروع باران و گرد و خاک در جاده‌های خراسان رضوی
  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • صعود خادمیاران رضوی ریگان به قله کوه شاه
  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی