Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه نقدِ نقد با بررسی اوضاع نقد در عرصه موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست پژوهشی «نقدِ نقد در موسیقی ایران» عصر روز پنجشنبه پنجم مهر 1397 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست که حضور برای عموم در آن آزاد بود، جمعی از پژوهشگران، منتقدان، هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست، حمیدرضا عاطفی نایب رییس کانون پژوهشگران و بهروز مبصری دبیر برگزاری جلسات این کانون تعرفی از نقد را برای حاضران ارائه دادند. 

مبصری گفت: نقد نیازمند به اشراف کامل به اسناد و موضوع مورد نظر دارد. امیدوارم با تداوم این جلسات بحث «نقدِ نقد بر موسیقی» را که خود نیز به اشراف کامل نیاز دارد، به یک جای خوب برسانیم.

عاطفی هم گفت: اگر خبرنگاران که خود قلم به دست دارند اهل تفکر نباشند، فاجعه به وجود می آید.

علیرضا میر علی نقی پژوهشگر موسیقی، مهران مهر نیا نوازنده و آهنگساز، آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی، کامیار صلواتی پژوهشگر موسیقی؛ از سخنرانان این مراسم بودند.  در ادامه متن صحبت های هر کدام از این سخنرانان را می خوانید:

نقد مانند ریاضیات نیست / در نقد نتیجه بدون تغییر نیست

میر علی نقی: نقد موسیقی اساسا در حوزه موسیقی وجود نداشته و طی 80، 90 سال اخیر به وجود آمده است. تنها زمینه هنری که نقد در آن صورت می گرفته، شعر بوده است، زیرا شعر هنر اصلی ایرانیان بود.
نقد یک موقعیت است، یک تفهیم نیست و همانند ریاضیات هیچگاه به یک نتیجه مشخص و بدون تغییر نمی رسد. نقد بر اساس نظرات و عقاید منطقی و عقلانی منتقد با تکیه بر اسناد است.
نقد حداقل در برخی جاها باید با استفاده از نظرات صحبت های افراد مناسب و صاحب نظر باشد که از صافی ذهن آنها گذشته و در اختیار رسانه های مناسب قرار بگیرد. 

نقدها رک تر و منفی تر شده اند

کامیار صلواتی: اولین نقدهای موسیقی در ایران توسط مجله موزیک  در سال 1319 آغاز شده و تا سال 1340 ادامه پیدا کرد. تا سال 1340 کلیه نقدهای مجله های تخصصی موسیقی معطوف بر اجراها بوده و بر جنبه های اجرایی تمرکز داشته است. طی 20 سال اخیر نقدها رک تر و منفی تر شده اند.
به نظر می رسد مجله موزیک ایران در آن زمان در رقابت با مجله رادیو بوده است و در بعضی موارد نیز به نقد از موسیقی رادیو پرداخته اند. همچنین می توان گفت این مجله برای اولین بار  به نقد طنز  از موسیقی پرداخت.

با یک عینک نمی توان همه نوع موسیقی را نقد کرد

سجاد پور قناد: یک منتقد در درجه اول باید بتواند یک تعریف مشخص از الفاظ و تعاریف مرتبط با شاخه ای که با آن کار می کند، برای خود داشته باشد و همچنین بتواند آن را به مخاطب منتقل کند.
در درجه دوم یک منتقد باید طبقه بندی های مختلف در رشته خود را بداند. البته گاهی اوقات هم لازم است به خارج از محدوده رشته خود رجوع کند.
اگر یک موسیقی دان کلاسیک بخواهد درباره موسیقی پاپ بحث کند، نباید با همان عینک موسیقی کلاسیک  و ویژگی های آن درباره موسیقی پاپ اظهار نظر کند. بلکه باید با توجه به ویژگی های موسیقی پاپ صحبت کند.
در موسیقی کلاسیک موسیقی دان برای مخاطب فرهیخته خود یک اثر هنری تولید می کند. ولی در موسیقی پاپ ما بیشتر به آمار رجوع می کنیم و موسیقی دان برای عموم آهنگ می سازد و انتظار دارد جمعیت بالایی از کار او استقبال کنند.
موسیقی محلی به دو قسمت بدوی و پیشرفته تقسیم شده است. 

بهترین نقدهای جهان مثبت هستند

آروین صداقت کیش: منظور من از نقد موسیقی درباره نقد هایی است که درباره آثار موسیقی صورت می گیرد. 
نقد ایراد گیری نیست. اینکه بخواهیم مدام منفی برویم و بد بگوییم بخش کوچکی از نقد است. بهترین نقدهای جهان نقدهای مثبت اند.
یکی از کارهای نقد هنری، داوری آثار هنری است. اینگونه که آن را ارزشیابی کنند و چرایی آن را نیز بیان کنند. 

گاهی منتقد در نقش آزارگر ظاهر می شود

مهران مهرنیا: به نظر من در بسیاری از نقدهایی که صورت می گیرد، نویسنده در ابتدا خود را در قالب یک قربانی قرار می دهد. سپس به سراغ یک ناجی می رود و در نهایت بدون حل کردن صورت مسئله یا فحاشی می کند و یا در بدترین حالت درباره موضوع مورد نقد صحبت می کند.

این امر می تواند به دلیل کمبود عزت نفس باشد زیرا ممکن است فرد منتقد در رشته خود بنابر دلایلی همانند کمبود پشت کار و یا نداشتن توانایی در آن حوزه موفق نشود. به همین دلیل به سراغ نقد می رود و در نقش آزارگر (منتقد) حاضر می شود و بدون داشتن اطلاعات کافی نقد می کند.

نقاد هنری باید از خالق اثر داناتر و آگاه تر باشد

هوشنگ کامکار: این جلسه بزرگترین جلسه درباره نقد بر موسیقی است. معتقدم یک نقاد هنری باید از خود خالق اثر هنری دانا تر و آگاه تر باشد.

انتهای پیام/

R33357/P1439/S4,40/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۶۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

وی امروز یکشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض تاکید کرد: ما باید به یک دنیای جدید عادت کنیم. ما باید نسبت به امنیت خودمان بیشتر مسئول باشیم. اروپایی‌ها باید متحدتر باشند زیرا آنها خیلی کوچک هستند که از یک جهان با قدرت‌های بزرگ نجات پیدا کنند.

بورل همچنین امروز در دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر به طور فشرده در مورد وضعیت منطقه غرب آسیا گفتگو کرد.

وی در حساب ایکس خود نوشت که با شکری در مورد لزوم پایان جنگ غزه، تضمین دسترسی کامل کمک بشردوستانه و اقدام‌های جدی به سمت اجرای راه حل دو دولتی توافق کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟
  • لکه های سفید روی ناخن ها چه معنایی دارند؟
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس