Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان شامگاه پنجشنبه در بازدید اساتید دانشگاه‌های اصفهان از پارک ملی قمیشلو با اشاره به استفاده از طرح گشت الکترونیک در منطقه کلاه قاضی اظهار کرد: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح گشت الکترونیک در منطقه قمیشلو نیز با همکاری سرمایه‌گذار آلمانی و سمن‌ها این اقدام را در دستور کار داریم، افزود: باید توجه داشت که برای حراست از ظرفیت‌های موجود در پارک‌های حیات وحش تنها راه برون‌سپاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در برخی از موارد سمن‌ها و فعالان محیط زیست برای حراست از این ثروت ملی سکوت ‌می‌کنند، اضافه کرد: برای مثال در یکی از مناطق حفاظت شده یزد که به واسطه حضور دام محلی و انتقال بیماری پی‌پی‌آر از دام به حیات وحش، آمار کل‌وبز آن منطقه از ۲۰ هزار به ۲ هزار راس رسید. قیمت هر کدام از این کل‌وبزها ۱۰ میلیون تومان است و این سرمایه ملی از دست رفت و کسی هم چیزی نگفت و در این بین حفاظت و حراست شبانه ‌روزی محیط بانان نادیده گرفته شد.

وی ادامه داد: آمار حیات وحش فقط در قمیشلو هفت هزار است که در شرایط خشکسالی حداقل دو هزار از این گونه‌ها مهاجرت کرده‌اند. زمانی که محیط زیست بحث بهره برداری پایدار گونه های جانوری را اعلام می کند بعضی دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند و نمی‌گذارند کار انجام شود.

دانیالی تصریح کرد: در بحث واگذاری، محیط زیست نظارت را متوقف نمی‌کند، بلکه داشته‌های منطقه را با در نظر گرفتن شرایط تعیین شده در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد؛ در ضمن فقط بخشی از منطقه مانند مرکز گردشگری آن واگذار خواهد شد.

وی از واگذاری قلعه ظل السلطان در قمیشلو به بخش خصوصی خبر داد و افزود: این قلعه با اینکه در نزدیکی اصفهان است ولی شناخته شده نیست، قرار است در آینده این قلعه برای بحث گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود تا هم شرایط قلعه بهتر شود و هم عایداتی برای جامعه محلی داشته باشد.

مدیرکل سازمان حفاظت زیست با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به وضعیت قلعه ظل السلطان گفت: فیلم "شیرسنگی" در سال ۶۵ در قلعه قمیشلو پر شد، حدود۲۰۰ نفر در این قلعه اسکان یافتند و فیلمشان را ساختن؛ این در حالی است که این قلعه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و چه بسا اگر تلاش خود مردم تیران نبود، این قلعه تا الان تخریب شده بود.

وی تصریح کرد: دولت با در دست گرفتن مکانی، نه خود از آن استفاده می‌کند نه به مردم اجازه بهره برداری می‌دهد.

دانیالی به تجربه موفق رفسنجان در قرق‌های اختصاصی اشاره کرد و گفت: رفسنجان منطقه‌ای آزاد داشت که بیشترین تخلف را شکارچیان آنجا انجام می‌دادند. این افراد ۱۶۰ نفر بودند که متحد شدند و شرکتی تاسیس کردند و آن منطقه را تبدیل به قرق اختصاصی کردند؛ الان بیشترین میزان بهره برداری پایدار در آن منطقه اتفاق می‌افتد.

وی ورود بخش خصوصی را ضروری دانست و تاکید کرد: محیط بانان و کارکنان محیط زیست تلاش شبانه روزی می‌کنند و کمترین میزان حقوق را می‌گیرند. بچه‌های ما هدف تیرهای شکارچیان قرار می‌گیرند، ما حتی در تامین پول لاستیک ماشین‌ها به مشکل می‌خوریم، پس ورود بخش خصوصی لازم است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با بیان مشکلات محیط بانان، اظهار کرد: در آلمان پارک ملی ریسموند با ۳ هزار هکتار وسعت ۱۰ محیط بان دارد، ولی در قمیشلو با صد و ۱۳ هزار هکتار ۳۵ نیرو داریم که با سخت ترین شرایط شبانه روز در حال کار هستند.

دانیالی همچنین مسئله آموزش را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید کارهای زیربنایی مانند فرهنگ سازی انجام دهیم. آموزش به همت اداره آموزش سازمان و همچنین دهیاری در روستا میرآباد انجام پذیرفت. این آموزش‌ها بازدهی بسیار بالایی داشت و مردم میرآباد را به خوبی روشن کرد.

همچنین مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با اشاره به بحث برون‌سپاری و خصوصی سازی، اظهار کرد: امروز بخش خصوصی حاضر است تا تمام صد و ۱۳ هزار هکتار منطقه قمیشلو را در دست بگیرد و تمام استانداردهای دولت را رعایت کند و این تضمین را می‌دهد که گونه‌های جانوری اینجا را افزایش دهد، حتی حاضر است برای حسن انجام کار تضمین در اختیار دولت قرار دهد؛ اما خب دولت این کار را نمی‌کند.

وی هزینه بازسازی قلعه را حداقل ۲۰ میلیارد عنوان کرد و گفت: دولت تا ۵۰ سال آینده نیز نمی‌تواند این  اعتبار را تامین کند. سرمایه‌گذارها حتی بحث محصور کردن منطقه را نیز مطرح کرده اند، که این کار با روش‌های مورد تایید سازمان محیط زیست انجام شود و با نصب دوربین رفت و آمد ها کنترل گردد. 

فرماندار تیران و کرون خبر از وارد شدن سرمایه گذارانی برای بازسازی  و راه‌اندازی قلعه قمیشلو داد و گفت: یکی از سرمایه گذاران که اتفاقا در همین منطقه به دنیا آمده است حاضر به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاردی شده است.

امید غفارپسند، یکی از اساتید دانشگاه حاضر در این جلسه به مخالفت با طرح واگذاری پارک ملی قمیشلو به بخش خصوصی پرداخت و گفت: منابع ملی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی شمال کشور را به نابودی کشانده، در برخی کشورهای خارجی بخش خصوصی حتی از دولت قدرتمندتر است و توان انجام پروژه‌های سنگین را دارد، اما در ایران بخش خصوصی به علت تلاطم بازار اقصاد وضع ثابتی ندارد، همچنین دولت نیز در بسیاری از موارد دولت از تخلفات بخش خصوصی چشم پوشی می‌کند.

کمالی یکی دیگر از اساتید حاضر در جلسه، اظهار کرد: سرمایه گذار خارجی یا داخلی با این دید که درصدی سود باید از این منطقه ببرم وارد خواهد شد، در بسیاری از موارد این جور درنمی‌آید چون قوانین و مقررات در کشور ما لحظه‌ای است که این باعث هزینه تراشی برای بخش خصوصی می‌شود و شروع به آسیب زدن به طبیعت می‌کنند.

 

انتهای پیام/م

بازدید اساتید دانشگاه‌های اصفهان از پارک ملی قمیشلو

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: قاچاق ۳۷ قطعه کبک وحشی به کشور عراق با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک‌ها، با اخذ حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی کرده است، افزود: محیط‌بانان افزون بر این کبک‌ها، ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده‌اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رهاسازی می‌شوند.

حمیدی اضافه کرد: کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کد خبر 748646

دیگر خبرها

  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • نصب پابند الکترونیک برپای ۳۰۰ سارق در غرب تهران
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک