Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حاليکه بحران انساني در يمن روبه وخامت است، سازمان ملل متحد همچنان به ارائه آمار و ارقام در خصوص تلفات جنگ در يمن بسنده مي کند.
«اسماعيل المحاقري» در مقاله اي که در پايگاه العهد لبنان منتشر شد، نوشت: بحران انساني در يمن روبه وخامت است.
اوضاع اقتصادي در يمن به طور اعم و در استان الحديده به طور اخص به سبب ادامه حملات نظامي ائتلاف سعودي – اماراتي پيچيده تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين حملات با چراغ سبز آمريکا و با هدف بستن مسير حياتي ارسال کمک هاي بشردوستانه به ميليون ها يمني بويژه در مناطق ساحلي غرب اين کشور تشديد شده است.
هدف از تشديد اقدام هاي ظالمانه عليه مردم يمن به زانو درآوردن مردمي است که قيموميت و مداخلات خارجي را در امور داخلي کشورشان نمي پذيرند.
کاهش حملات نظامي ائتلاف سعودي در محور الحديده با تشديد و تنگ تر کردن محاصره بندر الحديده با هدف دامن زدن به گرسنگي و بحران انساني در يمن همراه بوده است.
گزارش: حمله متجاوزان سعودي به «برنامه جهاني غذا» در الحديده
منابعي در بندر الحديده گفتند که ناوهاي دشمن چند روز قبل کشتي حامل فرآوردهاي نفتي را توقيف کرده اند.
به گفته اين منابع، ائتلاف سعودي همچنين از ادامه حرکت سه کشتي ديگر که در جيبوتي توقيف شده اند، با وجود تحرکات سازمان ملل و اخذ مجوز ورود اين کشتي ها به بندر الحديده، جلوگيري کرده است.
ساکنان همه استان هاي يمن در شرايط دشواري به سر مي برند و هيچ تفاوتي ميان استان هاي شمالي و جنوبي به لحاظ رنجي که مردم متحمل مي شوند، وجود ندارد.
جنگ کثيف اقتصادي که دشمنان يمن عليه اين کشور آغاز کرده اند، وارد مرحله جديدي شده و به نقطه اي نزديک شده است که ديگر جلوگيري از وقوع تلفات سنگين انساني در نتيجه شيوع گرسنگي در مناطق مختلف امکان پذير نخواهد بود.
عدم امنيت غذايي، تهديد جان مردم يمن
«مارک لوکاک» معاون دبير کل سازمان ملل در امور بشردوستانه چند روز قبل در سخناني در توصيف بحران انساني روبه گسترش يمن، اوضاع اين کشور را بدترين بحران انساني دانست که در جهان وجود دارد.
لوکاک در گزارش خود به شوراي امنيت سازمان ملل اعلام کرد: اکثر مردم يمن از عدم امنيت غذايي رنج مي برند.
معاون دبير کل سازمان ملل تصريح کرد: واردات تجاري به يمن پس از بسته شدن بندر الحديده در نوامبر گذشته به دست نيروهاي ائتلاف سعودي متوقف شده و تا کنون از سرگرفته نشده است.
اين مساله بحران انساني را در يمن تشديد کرده است. اين بحران و تشديد اقدامات نظامي عليه الحديده تهديدي واقعي براي عمليات کمک رساني قلمداد مي شود و با وجود اين مشکلات، حلقۀ محاصره بندر حياتي الحديده که براي ارسال کمک هاي بشردوستانه و تأمين نياز بازارهاي تجاري يمن مورد استفاده قرار مي گيرد، روز به روز تنگ تر مي شود.
اين شرايط در حالي است که هيچ اقدامي براي اجراي درخواست محافل مدافع حقوق بشر براي جلوگيري از وخامت اوضاع در يمن مشاهده نمي شود.
در اين ميان، سازمان ملل تنها به موضع گيري هاي لفظي و هشدار و ارائه آمار و ارقام در خصوص اوضاع انساني در يمن بسنده مي کند.
سخنان اخير «ليزا گرانده» هماهنگ کننده امور انساني سازمان ملل در يمن در حاشيه هفتاد و سومين نشست مجمع عمومي اين سازمان، آخرين سخنان و هشدارهايي نخواهد بود که در خصوص اوضاع يمني ها ايراد مي شود.
ليزا گرانده در اين سخنان تاکيد کرد: سه چهارم مردم يمن و 80 درصد کودکان اين کشور نيازمند کمک ها و حمايت هاي بشردوستانه هستند.
هماهنگ کننده امور انساني سازمان ملل در يمن همچنين در خصوص کاهش ارزش پول يمن و افزايش قيمت دلار در صورت ناديده گرفته شدن اوضاع اين کشور هشدار داد و گفت که در صورت ادامه اين وضع 12 ميليون شهروند يمني در معرض خطر گرسنگي قرار مي گيرند.
گرانده بازگشايي فرودگاه ها و يافتن راهکاري براي نجات جان بيماران و کاهش رنج مردم يمن را خواستار شد.
دلايل تشديد بحران يمن
دلايل واقعي تشديد بحران يمن در "دشمني، تدابير بيهوده براي به زانو در آوردن مردم، محاصره ظالمانه اين کشور، تلاش عربستان و امارات براي اشغال بنادر، گذرگاه هاي زميني و دريايي و نيز عمليات نظامي بي وقفه اي" نهفته است که از چهار سال قبل عليه يمن کليد خورد.
دشمنان يمن بدون کوچکترين توجه به مسائل انساني، اخلاقي و مطالبات نهادهاي مدافع حقوق بشردر خصوص اجتناب از هدف قرار دادن اقتصاد، به تلاش خود براي تحقق اهداف شوم خود ادامه مي دهند.
درگيري ها در مناطق ساحلي غرب يمن شايد گهگاهي کاهش يابد، اما هواپيماهاي جاسوسي دشمن تمام تحرکات مردم يمن را در اين بخش زير نظر دارند و با هدف کشتار مردم به تخريب منازل و راههاي ارتباطي در الحديده ادامه مي دهند و تلاش مي کنند که ارتباط اين استان با ديگر شهرهاي يمن را قطع و آن را منزوي کنند.
شهروندان آواره اي که در بيشتر موارد از حملات هوايي و موشکي جان سالم به در مي برند، با جنگ اقتصادي و بمباران انبار غلات در سواحل درياي سرخ قرباني مي شوند.
دشمنان يمن ما يحتاج غذايي مردم اين کشور و انبار آذوقه را هدف قرار مي دهند و اين انبارها هدف مزدوران دشمنان يمن قرار مي گيرد چرا که دشمنان بر اين باورند که با نابود کردن انبارهاي مواد غذايي زمينه براي کوچ اجباري مردم فراهم مي شود و به اين طريق مي توان مردم را به زانو درآورد.
اينگونه اقدام هاي دشمنانه در يمن نقض آشکار قوانين و معاهده هاي بين المللي و حقوقي است.
تشديد محاصره يمن، اهرم فاشري براي اشغال شهر الحديده
بدتر از اين، تهديدات ائتلاف سعودي به تشديد محاصره و افزودن آلام و رنج هاي مردم يمن است. ائتلاف سعودي از تشديد محاصره به عنوان اهرم فشاري براي اشغال شهر الحديده بهره برداري مي کند.
جالب اين که «انور قرقاش» وزير مشاور امور خارجي امارات اذعان مي کند که بحران انساني يمن به اهداف مورد نظر ائتلاف مربوط مي شود.
انور قرقاش در سخناني گفت: بار ديگر اين واقعيت را تکرار مي کنيم که راه حل بُعد انساني بحران يمن به حل بُعد سياسي اين بحران بستگي دارد.
اما سخنان «خالد اليماني» وزير امور خارجه دولت «عبدربه منصور هادي» رئيس جمهور مستعفي يمن نيز جالب توجه است.
وي به طور کل وجود بحران انساني در يمن را منکر مي شود و گزارش نهادهاي تابعۀ سازمان ملل را تکذيب مي کند و اين گزارش ها را مورد هجمه قرار مي دهد.
اليماني در مصاحبه با شبکه «اسکاي نيوز» که از امارات پخش مي شود، گفت: بهره برداري از بُعد انساني بحران يمن با هدف نيرنگ، ايجاد رعب و وحشت و نَه تعامل با واقعيت ها صورت مي گيرد.
جامعه بين الملل همانند سازمان ملل درک مي کند که برون رفت از بحران انساني و اقتصادي در يمن توقف حملات ائتلاف سعودي، لغو محاصره ظالمانه و خويشتن داري کشورهايي را مي طلبد که بدون مستثني دانستن هيچ کسي مشغول جنگيدن براي پاکسازي نژادي هستند.
تشديد تحريم هاي اقتصادي آخرين برگ برندۀ دشمنان يمن براي به زانو درآوردن ملت اين کشور است.
اما به گفته «مهدي المشاط» رئيس شوراي عالي سياسي يمن؛ «تدابير دردسرسازي» نيز وجود دارد که در صورت ادامه سياست سعودي گرسنه نگه داشتن مردم يمن اجرا خواهد شد و پيامدها و عواقب اين تدابير دامن گير دشمنان و ظالمان خواهد شد.
نويسنده: محبوبه جعفري
116/110
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کالابرگ ادامه می یابد؟

به گزارش خبرنگار مهر یکی از رویکردها و اهداف اصلی دولت سیزدهم از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی نحوه تأمین سبد غذایی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بود تا فشاری در زمینه تأمین نیازهای غذایی و خوراکی بر مردم وارد نشود.

بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تأمین نیازهای غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تأمین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترون یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمارها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می بخشد در حالی که که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تأمین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با درایت هوشمندانه مسئولان کشورمان به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده که این روند قابل تقدیر است و امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

کد خبر 6090363 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام