Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تشکيل دولت در عراق با موانع متعددي مواجه است، اما مهمترين مانع دخالت‌هاي دولت آمريکا در فرآيند تشکيل دولت است.
انتخابات پارلماني عراق در مه 2018 برگزار شد، پارلمان جديد عراق تا کنون دو جلسه تشکيل داده است اما صرفا موفق به معرفي رئيس جديد پارلمان شدند و هنوز رئيس جمهوري و نخست وزير جديد اين کشور تعيين نشدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجايي که نخست وزير بايد کابينه را تشکيل دهد و بخش اصلي قدرت را در عراق در اختيار دارد مهمترين منصب سياسي در اين کشور محسوب مي شود.
با اين حال، موانع مهمي براي معرفي نخست وزير جديد وجود دارد که مهمترين اين موانع مداخله هاي آشکار آمريکا در اين موضوع است.
مهمترين هدف آمريکايي ها از دخالت در امور داخلي عراق
«برت مک گورک» فرستاده ويژه آمريکا در ائتلاف ضد داعش، سفير آمريکا در عراق و «جان بولتون» مشاور امنيت ملي آمريکا از جمله مقامات کاخ سفيد هستند که آشکارا در امور داخلي عراق دخالت و درباره تشکيل دولت اين کشور اظهار نظر کردند.
مهمترين هدف آمريکايي ها از مداخله در فرآيند معرفي نخست وزير و کابينه جديد عراق، تشکيل کابينه اي همسو با واشنگتن و محور سازش در خاورميانه و تضعيف روابط عراق با ايران است.
در همين راستا، «مارکو روبيو» سناتور جمهوري خواه آمريکايي در اظهار نظري مداخله گرايانه صريحا اعلام کرد که واشنگتن نبايد اجازه دهد وزير نفت عراق شخصي نزديک به ايران باشد.
سايت خبري «ديفنس وان» که سايتي نظامي است نيز به نقل از يک مسئول عالي رتبه آمريکايي اعلام کرد: در صورتي که نخست وزير آينده عراق شخصي نزديک به ايران باشد واشنگتن همه کمک هاي نظامي و مالي به عراق را قطع خواهد کرد.
در واقع، آمريکا با طرح ادعاهايي نظير ممانعت از روي کار آمدن نخست وزير و دولتي نزديک به ايران سعي دارد مداخله خود در امور داخلي عراق را توجيه کند.
عراق اهميت زيادي براي آمريکا دارد، زيرا واشنگتن با جنگ سال 2003 عليه عراق و براندازي نظام بعثي در اين کشور تلاش داشت عراق را به عنوان الگو و مدلي براي ديگر کشورهاي خاورميانه مطرح کند، اما عراق امروز سياستي مستقل در پيش گرفته و حتي اجازه بهره گيري از جغرافياي خود عليه سوريه را نمي دهد و به نوعي در کنار محور مقاومت قرار گرفته است.
دولت واشنگتن سعي دارد با دخالت در فرآيند تشکيل دولت آينده عراق، دولتي وابسته در اين کشوري روي کار آورد. به همين دليل کاخ سفيد با کارشکني هاي مختلف تلاش مي کند اشخاصي نظير «فالح فياض» يا «عادل عبدالمهدي» پست نخست وزيري عراق را در اختيار نگيرند.
نکته مهم اين است که دولت آمريکا حتي اگر در اين مرحله تشکيل دولت در عراق در دستيابي به اهداف خود موفق نشود پس از تشکيل دولت به کارشکني هاي خود در جهت تضعيف دولت آتي عر ادامه خواهد داد.
در همين راستا، «مايکل نايتس» عنوان مي کند مداخله هاي آمريکا در امور داخلي عراق ممکن است اين کشور را با تهديدهاي جديدي مواجه کرده و توانمندي دولت آينده عراق را کاهش دهد.
نويسنده: سيد رضي عمادي
116/110
کليدواژه آمريکا عراق

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۸۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

با حکم قاضی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از رفتن به زندان جان به در برد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری نیوز وان خبر داد، یکی از قضات دادگاه عالی با صدور حکم خود اجازه ادامه حضور نتانیاهو را در مقام خود به رغم دادخواست تقدیم شده مربوط به تضاد منافع ابقا کرد.

به نوشته این رسانه، 28 نفر از شخصیت‌های اسرائیلی از جمله اساتید دانشگاه و اقتصاد دان برجسته اسرائیلی با تقدیم دادخواستی به دادگاه عالی اسرائیل اعلام کردند بین مدیریت جنگ شمشیرهای آهنین و پرونده شخصی نتانیاهو به عنوان یک متهم جنایی، تضاد منافع وجود داشته و وی باید فورا برکنار شود.

چند رسانه دیگر عبری زبان هم با اشاره به این خبر افزودند: این حکم در حالی صادر شد که درخواست کنندگان دلایل مبرهنی دال بر ارتباط طولانی شدن جنگ با درخواست نتانیاهو برای تعویق محاکمه‌اش ارائه کرده و اعلام کردند که این امر نماد تضاد منافع است اما قاضی دادگاه با حکم خود در واقع به نخست وزیر اجازه داد به رغم متهم بودن به ارتکاب جرم همچنان در راس مقام اجرایی باقی بماند.

این دومین دادخواستی است که شخصیت‌های علمی و اقتصادی اسرائیلی برای برکناری نتانیاهو از قدرت تقدیم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی می‌کنند.

حدود یک ماه پیش نیز تعداد دیگری از سرمایه داران و دانشگاهیان اسرائیلی درخواست مشابهی را ارائه کرده بودند.

این رسانه‌ها خبر دادند، با وجود آنکه قضات به وجود تضاد منافع در این امر رسیدند اما ترجیح دادن این مسئله را از طریق دریافت تعهد کتبی از نتانیاهو در رابطه با احترام با قانون تضاد منافع حل کنند.

گفتنی است از یک سال پیش دادخواست‌های مشابهی علیه نتانیاهو به دادگاه ارائه شده و تاکید می‌شود تلاش نتانیاهو برای تغییر قوانین قضائی هم در راستای منافع خویش بوده و اقدام وی نیز در چارچوب تضاد منافع قرار دارد.

ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شدعضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیسترکوردی که نتانیاهو ثبت کرد

در صورتی که دادگاه حکم به تضاد منافع و برکناری نخست وزیر می داد، رفتن نتانیاهو به زندان امری حتمی می بود.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح
  • رد شدن توافق آتش‌بس از سوی نتانیاهو
  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • صفحه نخست روزنامه‌ها - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟