Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پس از زلزله‌ي دل‌خراش بم بود که «محمدرضا شجريان» براي بازسازي روحيه‌ي مردم آسيب‌ديده‌ي اين شهرستان، پروژه‌ي «باغ هنر بم» را کليد زد؛ پروژه‌‌اي که البته بعدتر به خاطر آنچه موانع و دشواري‌هاي نارواي ايجادشده خواند، از آن کنار کشيد. حالا در همين روزها عضو شوراي سياستگذاري باغ هنر بم مي‌گويد که اين پروژه هم‌زمان با سالروز تولد خسروي آواز ايران (اول مهرماه) خاتمه يافته و به‌زودي در مراسمي رسمي افتتاح مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاستن از آلام مردم داغديده و «بازسازي‌ِ روحيه‌ي مردم»، هدفي بود که «محمدرضا شجريان» براي ساخت «باغ هنر بم» به آن توجه داشت. او مي‌گفت مي‌خواهد اين باغ نهادي باشد براي پژوهش، آموزش و اجراي فعاليت‌هاي هنري تا از اين طريق طراوت و شادابي را به فضاي اجتماعي و فرهنگي بم بازگردد. اين باغ هفت هزار متر مربع زيربنا داشت و قرار بود شامل چهار ساختمان (کتابخانه، گالري، باغچه، آمفي تئاتر، فضاي پيوندي و...) باشد. در آن زمان شوراي شهر بم، طبق توافقنامه‌اي، زميني به وسعت 14 هکتار (بخشي از پارک 22 بهمن) را براي تاسيس باغ هنر بم در اختيار شجريان قرار داد. در مرحله نخست 30 هزار متر مکعب خاکبرداري شد و سپس عمليات ساخت سازه آغاز شد. پيش‌بيني اوليه براي هزينه پنج ميليارد بود. «محمدرضا شجريان» پيش از آغاز کارهاي اين پروژه، با هم‌خواني «همايون شجريان» و هم‌راهي «کيهان کلهر» و «حسين عليزاده»، مجموعه کنسرت‌هاي «هم‌نوا با بم» را برگزار کرد و تمامي عوايد حاصل از آن به همراه عوايد حاصل از فروش سي‌دي را در اختيار اين پروژه قرار داد. او در اين باره گفت: «درآمد کنسرت‌هاي زلزله بم را که کمتر از 150 ميليون تومان مي‌شد، به اضافه درآمدي که از DVD و CD اين برنامه کسب شد و مقداري کمک‌هائي که ديگران کردند، جمعا به 275 ميليون رسيد؛ علاوه بر آن با افتتاح يک حساب بانکي براي کساني که بودجه اندکي دارند نيز انگيزه ايجاد کرديم تا به بازسازي بم کمک کنند.»‌ بخشي از اين ميزان، پول‌هايي بود که توسط خانه‌ي موسيقي و همچنين شرکت‌هاي محصولات خانگي تامين شده بود. در همين راستا او شماره حسابي براي دريافت کمک‌هاي مردمي به اسم خودش افتتاح کرد. «شجريان» مي‌گفت در تلاش است براي بازسازي بم يک کار اشتراکي سامان دهد.
خواننده‌ي پرآوازه‌ي ايراني هم‌چنين تيمي داوطلب تشکيل داد تا بخش‌هاي مختلف پروژه را مديريت کنند. اعضاي شوراي سياستگذاري باغ هنر‌بم در آن زمان محسن گودرزي (رئيس شورا)، بهار مشيري، فرداد خواجه نصير، علي جهاندار، حسن رياضي، ‌محسن کاشي، يونس شکرخواه، کامبيز نوروزي و افشين اميرشاهي بودند. به گفته مهندس خواجه نصير تمام ضوابط ساختمان سازي در اين پروژه رعايت شده و از نظر ساخت از بهترين امکانات موجود در محل استفاده شده بود: «پروژه باغ هنر در محل جنوب غربي شهر بم قرار دارد و معماري آن بر اساس معماري اصيل ايراني طراحي شده است؛ البته به شرايط روز و نياز اين معماري را کمي مدرن تر کرده‌ايم تا از نظر وضعيت اقليمي آب و هوا با محيط سازگاري داشته و در عين حال سمبليک باشد.»
«محمدرضا شجريان» اما اميد بسياري براي به‌سرانجام رساندنِ اين پروژه داشت: «در کنار رسانه‌ها، مي‌توانيم هنرمندان را بسيج کنيم تا آنها هم فعاليتي در اين راستا داشته باشند، آنها مي‌توانند با برگزاري کنسرت و ديدارهاي مختلف اين پروژه را به هدف برسانند، هرچند من با برگزاري کنسرت براي انجام اين پروژه موافق نيستم چرا که نمي‌توان مردم را مجبور به خريد بليت‌هاي گران کرد، اگر همت عالي در اين زمينه باشد، باز هم جوابگوي نيازهاي ما نيست. البته اگر برگزاري کنسرت من موثر باشد من به شخصه و با توجه به شرايط کنسرت را برگزار مي‌کنم. اما لازم است فاجعه بم براي مردم دوباره يادآوري شود تا آنها انگيزه هم ياري در آن ها تقويت شود.»
شجريان به دنبال انجام يک کار اساسي براي اين شهر بود؛ واگرنه در آن زمان با توجه به مبلغي که تهيه شده بود، مي‌توانست يک طرح کوچک به سرانجام برسد. او حتي نمي‌خواست پروژه باغ هنر به اسمش ساخته شود و قرار بود به نام شهيد «حجت قندي» نام‌گذاري شود. هر چند تا آذر 83 روند پروژه‌ي ساخت باغ هنر به خوبي پيش‌ مي‌رفت و مهندسان معمار پروژه نيز اميدوار بودند اين کار ظرف سه سال به انجام برسد؛ اما مشکلات اندک اندک شروع شد. در همان زمان مهندس «خواجه‌نصيري» هم به اين مساله تاکيد داشت که برخي سازمان‌ها و افراد به قول‌هاي خود عمل نکرده‌اند:«اگر روند کمک‌رساني به همين منوال پيش برود، ممکن است تکميل پروژه چيزي حدود 10 سال طول بکشد.» او اين جملات را بدبينانه بيان کرد؛ اما پروژه بسيار بيش از آنچه او پيش‌بيني مي‌کرد به‌طول انجاميد.
هر چه مي‌گذشت اميدِ استادِ آوازخوان به دريافت کمک‌هاي مردمي هم کمتر مي‌شد، به همين خاطر مشکلات مالي خيلي زود گريبانِ پروژه را گرفت و با وجود آنکه نمايندگان مجلس و دولتيان نيز قول‌هايي براي حمايت داده بودند؛ اما هيچ‌چيز آن‌طور که شوراي سياست‌گذاري باغ هنر پيش‌بيني‌ کرده بودند، پيش نرفت؛ عظمت پروژه بسيار بيش از توان مالي‌اي بود که يک هنرمند (حتي اگر شجريان باشد) بتواند از پس آن برآيد. او دوباره خود دست به کار شد و نمايشگاهي شامل 100تابلوي خطاطي را برگزار و تمامي آن را به پروژه اهدا کرد.
او در سال 87 بار ديگر تلاش فراواني انجام داد و با راه‌اندازي نمايشگاه فروش آثار هنرمندان خوش‌نويسي بار ديگر توجه همگان را به باغ هنر جلب کرد. «شجريان» در آن نمايشگاه گفت: «مدتي است دردي به دل من نشسته که گاه در لفافه از آن سخن گفته‌ام، اما امروز به صراحت مي‌گويم که مردم بم را فراموش کرده‌اند. ما مردمي هستيم با فرهنگ و تمدني والا که دستاوردهاي قابل ستاشي را در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري در طول تاريخ داشته‌ايم که بخشي از اين دستاوردها به ميراث جهاني تعلق دارد؛ اما مردم ما صفات ناپسندي هم دارند که فراموشي يکي از آنان است. ما ملت فراموش‌کاري هستيم. روزي که زلزه بم روي داد، همه خود را مصيبت‌زده مي‌دانستيم و درد اين زخم را بر روان خود احساس مي‌کرديم. ما به بازماندگام بم قول‌هاي بسياري داديم و اينکه دوباره بم را خواهيم ساخت. مردم اين شهر بالاخره بم را مي‌سازند؛ اما گرد زمانه بر دل ما نشست. زخم بم را فراموش کرده‌ايم و امروز نام بم ديگر دل کسي را نمي‌سوزاند. امروز بايد براي کمک به مردم بم دست به ترفند و تبليغات بزنيم که رسم خوبي در ميان ما نيست و اين همان نکته‌اي است که مرا آزار مي‌دهد.»
او مي‌گفت انگيزه‌اش تنها کمک به مردم بم نيست، بلکه مهم‌تر از آن فراموش نکردن آن است: «اين فراموشي سرانجام از ميان خودمان قرباني مي‌گيرد. به درون زندگي ما نفوذ مي‌کند و مثل موريانه ما را از درون مي‌پوساند.»
آوازخوان چندان اهلِ گفت‌وگو نيست؛ اما درباره‌ي «باغ هنر بم» همه چيز فرق مي‌کرد و مدام گزارش روند کار را به رسانه‌ها مي‌داد؛ براي مثال در يکي از گفت‌وگوهايش –خبرگزاري فارس- به اين مساله اشاره کرد که تا به امروز هزينه‌هاي اين پروژه از محل کمک‌هاي مردمي و با برگزاري برنامه‌هاي مختلفي که داشته تأمين شده است.
او البته همواره تاکيد داشت که کمک‌هاي مردمي کم شده و مردم ديگر بم را فراموش کرده‌اند: «ما در نشست‌هاي مختلفي که با مسئولين داشتيم، پيشنهادها و هزينه‌هاي مورد نياز خود را مطرح کرده‌ايم؛ ولي هنوز استقبالي از سوي نهادهاي دولتي نداشته‌ايم. نهادهاي خصوصي به ما قول داده‌اند که در بخش تأمين لوازم و تأسيسات مورد نياز ساختماني به ما کمک کنند که البته ساختمان باغ هنر بم هنوز به آن مرحله نرسيده است.»
تمام اين مسايل به علاوه مشکلات ديگري که در برهه‌ي زماني خاصي براي خسروي آواز ايران رخ داد، سبب شد تا در نهايت او با نگارش نامه‌اي از ساخت پروژه‌ي «باغ هنر» استعفا دهد. او در نامه‌اي که در اين خصوص نوشت، آورده بود: «ماه‌هاست که توان ما به جاي پيشبرد پروژه به رفع حاشيه‌ها و مشکلات برخاسته از آن معطوف شده است. من ديگر توان مقابله با اين همه موانع و دشواري‌هاي نارواي ايجادشده را ندارم. حال که مقامات استان تمايلي براي حضور من و همکارانم ندارند، توصيه حافظ بزرگ را عمل مي‌کنم که فرمود: «ما آزموده‌ايم در اين شهر بخت خويش/ بيرون کشيد بايد از اين ورطه رخت خويش. از آنجايي که از ابتدا با شوراي محترم شهر بم طرف بوديم، اکنون نيز رسماً اين پروژه را به همان شورا تحويل مي‌دهيم. اسناد مربوطه را هم متعاقبا تقديم شوراي شهر خواهيم کرد. به منظور احترام به اعتماد مردم، نسخه‌اي از گزارش مالي و عملکرد پروژه هم به افکار عمومي تقديم خواهد شد.»
او در ادامه‌ي نامه‌ي خود آورده بود: «آنچه ما را به اين وادي کشاند، عشق و دين به مردم بم بود. هم‌چنان رنج اين عزيزان را در ياد دارم و هر بار که فرصتي دست دهد، آن را به ياد خواهم آورد تا فراموشي، ميل به «انسان بودن» را در ما از ميان نبرد. به مردم بم هم مي‌گويم که هم‌چنان بر ميثاق دوستي و مهر هستم و براي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري که بنا بود در باغ هنر به اجرا درآيد، به موقع پا به ميدان خواهم گذاشت.»
زماني که آوازخوان قدر، پروژه را تحويل داد؛ حدود 6 هزار متر مربع اسکلت سازي در زمين مورد نظر احداث شده بود و علاوه بر خاک‌برداري، ديوارهاي حائل دور بنا نيز به‌صورت سفت کاري احداث شده بود. بعد از انصراف «شجريان» اما شاگردش «علي جهاندار» تا سه سال در آن پروژه ماند و به فعاليت‌هايش ادامه داد. او در آن زمان، يک ميليارد و 240 ميليون تومان براي احداث اين پروژه هزينه کرد که تنها حدود 810 ميليون تومان آن تامين شده بود. خودش مي‌گفت: «به اميدِ خيريني که با ما در احداث اين پروژه همکاري مي‌کردند کار را ادامه دادم، اما بعدها به دليل وضعيت اقتصادي و مشکلاتي که آنها داشتند در ادامه کار همراهي نکردند و در جلساتي که با هم داشتيم، قول‌هايي مي‌دادند که متاسفانه تامين نکردند.»
از آن سال تا سال 92 پروژه خوابيد تا اينکه فرماندار بم خبر داد ساخت باغ هنر دوباره از سر گرفته شده است. «رضا اشک» گفت: «قرار است يک شرکت خودروسازي از محل کمک‌هاي اجتماعي اين شرکت 13 ميليارد تومان در اين پروژه هزينه کند و احتمالاً تا يک سال آينده باغ هنر به بهره برداري مي‌رسد.»
اين اتفاق اما رخ نداد و تنها «هنرستان موسيقي» با اتاق‌هاي تمرين، کارگاه ساختِ ساز، کلاس‌هاي تئوري و سالن اجتماعات و... آماده شد. آن زمان که هنوز «شجريان» در اين پروژه حضور داشت، قرار بود تا هيات مديره‌ي خانه‌ي موسيقي به عنوان اولين استادان موسيقي هنرستان فعاليت کنند که حالا بعيد است چنين اتفاقي رخ دهد.
در همين روزها اما «حسن رياضي» -عضو شوراي سياست‌گذاري باغ هنر بم- خبر داده است که پروژه باغ هنر بم در سالروز تولد استاد استاد شجريان خاتمه يافت است و به‌زودي در مراسمي رسمي افتتاح مي‌شود: «‌ اين پروژه با پيشنهاد و پيگيري استاد شجريان مطرح شد و پس از کنسرت معروف ايشان توسط گروهي از معتمدان استاد در قالب شوراي سياستگذاري باغ هنر برنامه‌ريزي شد. پس از آماده‌سازي‌ نقشه‌ها، کار جانمايي در شهر بم آغاز شد و پروژه باغ هنر بم در همان سال کليد خورد و وارد مرحله اجرايي شد. ‌ايده اصلي استاد شجريان در طول سال‌هاي گذشته، ساخت مجموعه‌اي استاندارد و جامع براي آموزش هنرهاي اصيل ايراني و موسيقي ايراني بود، باغ هنر بم با الهام از معماري اصيل ايراني در مجموعه‌اي با زيربناي 4هزار مترمربع شامل کلاس‌هاي آموزشي، سالن آمفي‌تئاتر، استوديوي ضبط، بوفه دانشجويي و کلاس‌هاي تمرين ساخته شده است.»
حالا مجموعه‌اي که مي‌گويند با الهام از ساختارهاي فضاي مرکز حفظ و اشاعه موسيقي ايراني ساماندهي شده است، در حالي به سرانجام رسيده است که آوازخوان پيشکسوت در معرضِ بيماري است و روزهاي ناخوشي را مي‌گذراند؛ اگرچه به طور حتم، حالا هم از اين اتفاق خرسند خواهند بود؛ اما اي‌کاش در همان زمان کارشکني‌هايي که انجام شده، به وقوع نمي‌پيوست تا استادِ آوازخوان بتواند بهره‌ي اثري را ببرد که زحمات فراواني برايش کشيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۰۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی از اجرای پروژه آبرسانی به ۶۰۰ روستا در استان خبرداد.

سرهنگ نجمی ۱۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری تشریح برنامه های هفته بسیج سازندگی در استان که در سالن جلسات سپاه شهدای آذربایجان‌غربی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری هفته بسیج سازندگی از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت ماه افزود: طی سال گذشته توزیع ۵۵۱ مورد جهیزیه نو عروس، توزیع ۵٠ هزار بسته معیشتی، توزیع ۶۴۰ بسته لوازم التحریر، مرمت و احداث ۲۱ باب مدرسه و مسجد انجام شد. 

وی ادامه داد: اجرای آسفالت ۲۲٠ کیلومتر بین مزارع در قالب ۱۰ پروژه، افتتاح ۱۵ باب مسکن مددجویی، افتتاح ۱۵ پروژه آبرسانی، عمرانی و دیوار کشی منازل مناطق محروم بخشی دیگر از اقدامات بسیج سازندگی در استان طی سال گذشته بود. 

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی از اعزام ۶ هزار و ۱۰۰ گروه جهادی به نقاط مختلف محروم استان در مناسبت‌های مختلف خبر داد و گفت: گروه‌های پزشکی و  ۳۲ گروه جهادی دامپزشکی به مناطق محروم استان اعزام شده است. 

وی تاکید کرد: ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است. 

جانشین فرمانده سپاه شهدای استان خاطر نشان کرد: ۱۶۰۶ فرصت شغلی در استان توسط بسیج سازندگی سپاه ایجاد شده است. 

سرهنگ نجمی از افتتاح ۷۰ پروژه محرومیت زدایی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان و مرمت ۶۵ واحد مسکن روستایی محرومین و افتتاح ۵ پروژه ورزشی نیز خبر داد. 

وی اظهار کرد: افتتاح ۱۵ کیلومتر راه روستایی بین مزارع در شهرستانهای ارومیه و شوط و برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی، توزیع ۲۳ هزار مترمربع ایزوگام رایگان در بین خانوارهای مناطق محروم، اجرای پروژه لوله کشی و آبرسانی در ۶۰۰ روستا با اعتبار هزار میلیارد تومان نیز از اقدامات در دست پیگیری بسیج سازندگی سپاه استان است. 

وی تاکید کرد: ماموریت‌های بسیج سازندگی و محرومیت زدایی یکی از ماموریت‌های مهم سپاه است و در این حوزه از استان‌های پیشرو در کل کشور هستیم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی
  • پروژه روشنایی معابر نواحی صنعتی رضی و مشگین شهر افتتاح می‌شود
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
  • قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین افتتاح می‌شود