Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@17:52:58 GMT

۲۸ بهترین داروی گیاهی برای رشد مو

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۲۲۶۱۹

سال‌هاست که افراد از مواد گیاهی برای تغذیه پوست سر و تحریک رشد مو استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید لیست مواد گیاهی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار طولانی است.

آلوئه ورا:

آنزیم‌هایی که در آلوئه ورا وجود دارد می‌تواند پوست مرده را حل کند. آلوئه ورا حاوی سالیسیلیک اسید است. همانطور که می‌دانید سالیسیلیک اسید یک ماده ضد التهابی و آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژلی که از گیاه آلوئه ورا تهیه می‌شود می‌تواند یک مرطوب کننده عالی باشد. این ژل ساختاری شبیه کراتین دارد. کراتین پروتئینی است که پوست و مو را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر آلوئه ورا یکی از بهترین مواد برای رشد موهای شماست.

آمله یا انگور هندی:

آمله که با عنوان انگور هندی نیز شناخته می‌شود حاوی انتی اکسیدان‌های متعددی همچون ویتامین C است که برای تولید کلاژن ضروری اند. افزایش سطح کلاژن تولید موهای جدید را افزایش می‌دهد و باعث استحکام و تقویت آن می‌شود.

پودر آمله را با یک مرطوب کننده همچون روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست سر بمالید و سپس ماساژ دهید. بهتر است بدانید که آمله بهترین درمان خانگی برای سفید شدن زودرس موهاست.

ریحان:

ریحان سرشار از منیزیم است و اغلب یکی از مواد معدنی است که توسط انسان‌ها نادیده گرفته می‌شود. زمانی که ریحان بر روی مو و پوست سر اعمال می‌شود همانند یک ماده ضد التهابی عمل می‌کند و می‌تواند موها را تقویت کند و جریان خون در فولکیول‌های مو را افزایش دهد. همین امر باعث تحریک رشد موها خواهد شد.

بهیرنگراج:

این یک گیاه باستانی است که به نظر برای رشد طبیعی موها بسیار مفید است. شما می‌توانید از این گیاه برای تقویت و رشد موهای خود استفاده کنید.

ریشه گیاه باباآدم:

ریشه گیاه بابا آدم کاربردهای زیادی در پزشکی دارد. به عنوان مثال می‌توان از آن برای درمان پوست سر و به عنوان یک ماده ضد التهابی استفاده کرد. این گیاه سرشار از اسیدهای چرب است و می‌توان آن را به تنهایی یا به همراه سایر گیاهان همچون رزماری مورد استفاده قرار داد و سلامت پوست سر را تقویت کرد. همچنین این گیاه باعث می‌شود موهای قوی تری داشته باشید.

کالاندولا:

کالاندولا یا گل همیشه بهار سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. روغن کالاندولا را می‌توان بر روی پوست سر اعمال کرد. این کار باعث می‌شود با افزایش تولید کلاژن و افزایش جریان خون در فولیکول‌ها مو، موهای قوی تر و مستحکم‌تری داشته باشید. شما می‌توانید از این گیاه به تنهایی یا به همراه سایر روغن‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

شنبلیله:

شنبلیله یکی از گیاهانی است که ویتامین زیادی در خود دارد و می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد و رشد موها را تحریک کند. دانه‌های شنبیلیله را باید یک شب قبل از مصرف در آب خیس کنید و از آن یک خمیر تهیه نمایید.

خمیر شنبلیله را به طور مستقیم بر روی پوست سر بمالید یا آن را با ماست یونانی ترکیب کنید تا بتوانید از مزایای لاکتیک اسید موجود در ماست نیز بهره مند شوید. اجازه دهید این ترکیب سی دقیقه روی پوست سر بماند و سپس شستشو دهید.

دانه کتان:

دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که به حذف سموم و پوست مرده از روی پوست سر کمک می‌کند. دانه کتان را در آب بجوشانید تا یک ژل نرم به دست اید. سپس آن را بر روی پوست سر و موها اعمال کنید. این مرطوب کننده می‌تواند رشد موها را تحریک کند و باعث تقویت موهای موجود گردد.

ریشه زنجبیل:

روغن ریشه زنجبیل جریان خون در فولکیول‌های مو را افزایش می دهد و باعث می‌شود موهای قوی تر و سالم تری داشته باشید. ریشه زنجبیل همچنین یک ضد عفونی کننده و مرطوب کننده عالی است و همین امر موجب می‌شود شوره سر و سایر مواد را از روی مو بردارد.

آب قاشقی یا گوتو کولا:

این گیاه به طور سنتی برای درمان بیماری‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود.شما می‌توانید عصاره این گیاه را با روغن زیتون ترکیب کنید و سپس پوست سر را با آن ماساژ دهید. اینکار جریان خون را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند موهای قوی تری داشته باشید.

ختمی:

گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند سلامت مو و پوست سر را بهبود ببخشد. شکوفه‌های تازه آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و ترکیب نمایید تا خمیر نرمی ایجاد شود. زمانی که این خمیر را بر روی پوست سر اعمال می‌کنید، قادر خواهید بود رشد موها را بعد از چند وقت مشاهده کنید. همچنین این ماده از بروز شوره سر جلوگیری می‌کند.

رازک:

گل گیاه رازک حاوی روغنی است که می‌تواند به عنوان تحریک کننده برای رشد موها به کار رود. علاوه بر این،روغن گل رازک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های موجود در سر کمک کند.

گیاه دم اسبی:

این گیاه سرشار از مواد معدنی است و می‌تواند یک راه حل طبیعی برای تحریک رشد موها و داشتن پوستی سالم باشد. دم اسبی کار خود را با تحریک رگ‌های خونی انجام می‌دهد که اکسیژن مورد نیاز فولیکول‌های مو را تامین می‌کند.

گیاه دم اسبی حاوی کوئرستین است که یک فلاونوئید محسوب می‌شود. برای آماده کردن این گیاه، دم اسبی خشک شده را در آب فرو ببرید و اجازه دهید یک یا چند ساعت بماند. سپس آن را صاف کنید و آب آن را بگیرید. اجازه دهید آب در دمای اتاق خنک شود و سپس بر روی مو و پوست سر اعمال کنید.

اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس یک ماده ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده قدرتمند است. این روغن جریان خون در پوست سر را تحریک می‌کند، رشد موهای جدید را سرعت می‌بخشد و به تعادل تولید روغن‌های طبیعی موجود در پوست سر کمک می‌کند. شما می‌توانید این روغن را به همراه روغن‌های دیگر به کار ببرید.

شیرین بیان:

گلیکوزیدها، ساپونین‌های تری‌ترپنوئیدی و فلاونوئیدهایی که در شیرین بیان یافت می‌شود به تغذیه پوست سر کمک می‌کند و اسیب ناشی از عفونت قارچی، اگزما، حساسیت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده کردن از این گیاه، کافیست یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خشک شده را به سه پیمانه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ریشه ها به مدت یک یا چند ساعت در آب بمانند. سپس آب آن را صاف کنید و بر روی سر و پوست آن بمالید.

مارشمالو:

ریشه مارشمالو سرشار از موسیلاژ است که می‌تواند به مو کمک کند. مارشمالوی خشک را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. عصاره آن را خارج کنید و با نرم کننده طبیعی ترکیب نمایید.

Oat Straw:

این ماده نیز منبع دیگری از سیلیس و منیزیم است که سلامت پوست سر را بیشتر می‌کند و به رشد موها کمک می‌کند. سعی کنید این ماده را به مدت یک یا چند ساعت در آب قرار دهید. البته می‌توانید چای این ماده را نیز تهیه کنید و بنوشید.

جعفری:

جعفری که معمولا در هر آب و هوایی رشد می‌کند پر از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که تولید کراتین و کلاژن را در پوست سر افزایش می‌دهد، باعث افزایش جریان خون می‌گردد و از سلامت موها و پوست سر محافظت می کند. جعفری همچنین در برگیرنده مس است که می‌تواند به تنظیم متابولیسم بدن و نیز سنتز ملانین کمک کند.

ملانین رنگدانه ای است که از پوست و مو در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند. شما می‌توانید جعفری را در آب جوش فرو ببرید یا آن را خرد کنید و با روغن ترکیب نمایید و بر روی پوست سر بگذارید. همچنین می توان جعفری را به سالادها،چای و مواد غذایی اضافه کرد. با اینحال زنان باردار باید از خوردن مقدار زیادی جعفری خودداری کنند زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

نعناع:

روغن مرطوب کننده ای که حاوی نعناع باشد می‌تواند خاصی ضدقارچی و ضد التهابی از خود نشان دهد.هنگامی که این روغن بر روی پوست سر اعمال می‌شود می‌تواند به بهبود آسیب ناشی از مواد شیمیایی، میکروبی و سایر موارد کمک کند.همچنین این ماده به تحریک رشد مو و افزایش جریان خون کمک خواهد کرد.

میوه گل رز:

میوه گل رز یکی از بهترین منابع ویتامین C است و همین امر باعث شده است این گیاه یک تحریک کننده عالی برای رشد مو باشد. شما می‌توانید آن را در آب خیس کنید تا کمی نرم شود. سپس با مرطوب کننده ترکیب نمایید تا خمیر نرمی حاصل گردد.

رزماری:

رزماری نیز جزو گیاهانی است که در بیشتر شرایط آب و هوایی رشد پیدا می‌کند. روغن رزماری سرشار از ویتامین است. این روغن خاصیت آنتی باکتریایی، آنتی اکسیدانی دارد.دو قاشق چایخوری از روغن رزماری را بردارید و با آن پوست سر خود را ماساژ دهید.

مریم گلی:

مریم گلی حاوی ویتامین‌های C، B و نیز منیزیم، روی و پتاسیم است که همه این موارد برای تقویت موها ضروری هستند. مریم گلی خاصیت ضد عفونی کننده و ضد حساسیت دارد و همین امر باعث شده است یک ماده خوب برای رشد موها باشد.روغن مریم گلی را به مرطوب کننده خود اضافه کنید یا یک محلول گیاهی از آب آن تهیه نمایید.

شیکاکی:

می‌توانید این گیاه را در آب خیس کنید و از آن یک شوینده طبیعی بسازید. موهای خود را با آن شستشو دهید یا خمیر آن را بر روی پوست سر بمالید. اینکار باعث تحریک رشد موها، تقویت ریشه مو و بهبود سلامت پوست سر می‌شود.

Soapnut:

این گیاه توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده یک شوینده طبیعی است و خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. شما می‌توانید از آن برای تغذیه پوست سر و فولیکول های مو استفاده کنید و موهای ضخیم و سالم تری داشته باشید.

آویشن:

این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچی دارد. آویشن حاوی مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سلنیم است که برای رشد موها ضروری اند. روغن اویشن را می توان با روغن حامل ترکیب کرد.

آب تره:

تَره، (نام‌های دیگر: کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی، ترتیزک آبی) گیاهی از تیره شب‌بوها به ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر با برگ‌های کوچک به رنگ سبز تیره و گل‌های خوشه‌ای کوچک سفید و ساقه‌های خزنده است. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامت و رشد موها بسیار مفیدند.

بومادران:

بومادران خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کننده دارد و قابض است. همین امر باعث می شود برای رشد موها عالی باشد. از آنجایی که این گیاه سرشار از ساپونین و اسیدهای چرب است عصاره آن می‌تواند شوینده طبیعی مو و پوست سر باشد.

گیاه یوکا:

این گیاه کاربردهای زیادی دارد و می‌توان از آن به عنوان شوینده طبیعی برای موها استفاده کرد. همچنین این گیاه برای رشد مو میتواند مفید باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: پوست رشد مو ویتامین درمان باستانی سلامت روغن زیتون تغذیه مواد شیمیایی چای نور خورشید مواد غذایی زنان سقط جنین شرایط آب و هوایی پوست رشد مو نور خورشید ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟

پوست پروانه‌ای عبارتی است که شاید اخیراً بیشتر آن را شنیده باشید. این عبارت مربوط به یک عارضه دردناک پوستی است که از آن تحت عنوان بیماری ای بی یاد می‌شود. پوست حساس این بیماران، آنها را در برابر اندک تنش‌های وارده آسیب‌پذیر می‌کند. اینکه چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟ امری است که برای اولین‌بار توسط مؤسسه خیریه حمایت از بیماران پوستی خاص یا همان خانه ای بی به‌طورجدی مطرح شد.

اولین گام برای کمک به این بیماران دردمند، شناخت این بیماری و چالش‌هایی است که افراد مبتلا با آن درگیر هستند. درصورتیکه قصد کمک رسانی به این بیماران نیازمند و مظلوم را دارید، با ما در ادامه همراه باشید تا بهترین ئ آسان ترین روش کمک را فراگیرید.

بیماری ای بی چیست؟

بیماری ای بی که احتمالاً آن را با عنوان بیماری پوست پروانه‌ای می‌شناسید یکی از عارضه‌های پوستی ژنتیکی نادر در جهان است. گفته می‌شود این بیماری از هر ۵۰ هزار نفر یک نفر را مبتلا می‌کند. همچنین بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد علت این بیماری نادر اندکی ریشه در وراثت افراد دارد؛ اما نه به طور قطعی! بدین معنی که افرادی که والدین آنها به این بیماری مبتلا هستند امکان ابتلا بیشتری برای آنها وجود دارد.

بیماران مبتلا به این عارضه دردناک، پوستی به ظرافت پوست پروانه دارند که نسبت به کوچک‌ترین تنش و محرکی واکنش نشان داده و تاول می‌زند! این تاول‌ها به زخم‌های دردناکی تبدیل می‌شوند و گاهی ممکن است منجر به آسیب به اندام‌های داخلی بدن شده و خطر جدی داشته باشد. این بیماری در تمامی سنین مشاهده می‌شود، اما درصورت بوجود آمدن در کودکان، زندگی فرد را تبدیل به جهنم می‌کند؛ چراکه تحمل بیماری ای بی برای کودکان، امری طاقت فرسا و فوق العاده سخت است.

انواع پوست پروانه‌ای

بیماری ای بی دارای انواع مختلفی است که بر اساس آن شدت و خطرات قابل‌پیش‌بینی بیماری تعیین می‌شود. از نظر پزشکان و متخصصان بیماری ای بی دارای ۴ نوع با علائم متفاوت است:

پوست پروانه‌ای ساده (EBS):

متداول‌ترین نوع بیماری EB مربوط به این دسته است. علائم از خیلی خفیف تا خیلی شدید بیمار را درگیر می‌کنند. این نوع بیماری اغلب لایه اولیه پوست یا همان اپیدرم را درگیر می‌کند؛ بدین معنی که تاول‌ها در این ناحیه ایجاد می‌شود و تنها در موارد استثنا به اندام‌های داخلی سرایت می‌کنند. در این دسته تاول‌ها به‌ندرت به زخم‌های دردناک تبدیل می‌شوند اما باز هم کنار آمدن با این مدل از بیماری پروانه ای، بسیار سخت است.

پوست پروانه‌ای اتصالی (JEB):

عوارض این نوع از حد متوسط تا شدید متغیر بوده و تاول‌ها نیز اغلب در دهان و مری ایجاد می‌شوند. البته بر اساس اطلاعات موجود این نوع بیماری ای بی بسیار نادر است.

پوست پروانه‌ای اضمحلالی (DEB):

محل ایجاد تاول در این دسته از بیماری ای بی لایه میانی یا همان لایه درم بوده و شدت عارضه نیز خفیف تا شدید گزارش شده است.

پوست پروانه سندروم کیندلر:

این نوع بیماری ممکن است تمامی لایه‌های پوست را درگیر کند که البته بسیار نادر است. افرادی که به بیماری پوست پروانه سندروم کیندلر مبتلا هستند، شرایطی بسیار سخت دارند و همین امر موجب می‌شود تا کمک کردن و یاری رساندن به این بیمارها، تبدیل به امری خداپسند شود.

علائم بیماری ای بی

در پاسخ به سوال چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟ باید بگوییم شناخت مهم‌ترین مرحله در کمک به این بیماران دردمند است. آگاهی از علائم بیماری به شما کمک خواهد کرد تا از بروز مشکلات احتمالی برای مبتلایان جلوگیری کنید. البته شناسایی کامل بر عهده پزشک متخصص است؛ اما به‌طورکلی از جمله علائم این بیماری پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بروز تاول در اندام‌های داخلی همچون مری و حلق بروز تاول در نواحی مختلف من‌جمله دست، پا زانو و آرنج‌ها پینه‌های ضخیم در کف پا و دست کاهش سطح گلبول‌های قرمز و بروز کم‌خونی انگشتان به هم چسبنده دست‌وپا ضخامت و تغییر شکل ناخن‌ها بروز پدیده میلیا مشکلات بلع کندی روند رشد کودکان

با بررسی دقیق این علائم، می‌توانید تا از خود و عزیزانتان در برابر این بیماری سخت، تا حد بسیار زیادی محافظت نمایید.

چطور بیماران پوست پروانه‌ای را شناسایی کنیم؟

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته بیماری ای بی از همان دوران نوزادی بروز می‌کند؛ اما گاهی ممکن است فرد تا سنین بزرگسالی نیز متوجه آن نشده باشد. تشخیص این بیماری معمولاً به کمک نمونه‌برداری از نواحی مختلف پوست انجام می‌شود؛ بدین صورت که نمونه برداشته شده توسط میکروسکوپ مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته می‌گیرد. از طرفی گفته می‌شود انجام برخی آزمایش‌های ژنتیکی نیز جهت تشخیص این بیماری محتمل است.

درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به ای بی

اولین پرسش مبتلایان به بیماری پوست پروانه‌ای و اطرافیان آنها در مورد درمان‌پذیری این عارضه است. متأسفانه باید بگوییم هیچ درمان قطعی برای بیماری ای بی وجود ندارد. تمامی توصیه‌ها و درمان‌های تجویزی، موقتی و برای کاهش علائم بیماری هستند. شرایط ویژه این بیماران مستلزم مراقبت دائم، مصرف مکرر دارو و درمان‌های متعدد است. خانه ای بی تنها نهادی است که برای اولین‌بار جامعه را با این بیماری سخت مواجه کرد.

هدف این مجموعه ارزشمند، حمایت از بیماران ای بی و آموزش اطرافیان آنها برای ایجاد شرایط بهتر و راحت‌تر برای زندگی این افراد است. تامین بخشی از هزینه‌های درمانی، تامین داروهای مورد نیاز، پانسمان و… از جمله اقدامات "مؤسسه خیریه حمایت از بیماران پوستی خاص" به شمار می‌رود. اگر شما نیز مایل به مشارکت در این کار خداپسندانه هستید می‌توانید با پرداخت صدقه آنلاین، به این مؤسسه خیریه در جهت تأمین هزینه‌های متعدد درمان بیماری ای بی کمک کنید.

جمع‌بندی

بیماری ای بی یا همان بیماری پوست پروانه‌ای از جمله بیماری‌های نادر و خاص در سراسر جهان است. افراد مبتلا به این عارضه، پوستی بسیار حساس نسبت به کوچک‌ترین تنش‌ها دارند. اینکه چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟ یکی از اهداف اصلی انجمن حمایت از بیماران پوست پروانه‌ای است. خانه‌ای بی تنها نهادی است که در جهت بهبود زندگی مبتلایان به این عارضه دردناک فعالیت و تلاش می‌کند. اگر شما هم تمایل دارید در این چرخه مهربانی سهمی داشته باشید می‌توانید در تامین بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور درمان این بیماری مشارکت کنید.

دیگر خبرها

  • یه عمر اشتباه پیاز خرد می کردیم
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • تالاب مره ثبت ملی شد
  • ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی
  • (ویدئو) فرآیند پرورش میلیون ها مار و پردازش پوست آن ها در کارخانه
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب
  • کرم گلدن شاین اصلی
  • گیاهی که به انسولین معروف است
  • این گیاه همانند انسولین است / گیاهی که به انسولین معروف است