Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، روزگذشته ششم مهرماه در نشست تخصصی «فرهنگ عاشورایی و تاثیر آن بر ادبیات ایران» در کتابخانه مرکزی اردبیل با اشاره به تاثیر شگرف ادبیات ایران از حماسه عاشورا، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی از غنی‎ترین و حماسی‎ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است و شاعران متعددی در دوره‌های مختلف، این واقعه را در قالب زبان شعر و مریثه به تصویر کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عزیزخانی با اشاره به رواج بحران‌های مختلف در منطقه خاورمیانه و حضور جوانان مدافع حرم برای دفاع از حریم اهل بیت و ارزشه‌های حسینی گفت: ادبیات غنی عاشورایی که با الهام از واقعه عاشورا شکل گرفته، محرک خوبی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از مظلوم است.
در ادامه این نشست شهاب وطن‎دوست، از نویسندگان و پژوهشگران استان، اوج مدیحه سرایی در خصوص واقعه عاشورا را بعد از شکل‌گیری حکومت صفویه دانست وگفت: شعر عاشورایی مختص شیعیان نبود و شاعران اهل سنت نیز که از تعصبات سیاسی حکومت پیروی نمی‌کردند به سرودن این اشعار می‌پرداختند، اما با به قدرت رسیدن حاکمان شیعه صفوی، واقعه عاشورا به بزرگترین نماد شیعی تبدیل شد و این دوران آغازی شکوهمند برای شعر عاشورایی بود.
وی به تشریح تاثیر فرهنگ عاشورا در ادبیات معاصر بویژه ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: شکل‎گیری نهضت انقلاب اسلامی که از عاشورای سال ۴۲ شروع شد، ریشه و افکار خود را از عاشورا الهام گرفته بود.
وی خاطر نشان کرد: اشعار عاشورایی در این دوران مفهومی تازه به خود گرفت و معارف عاشورا و هدف قیام امام حسین (ع) روز به روز در شعر شاعران معاصر تجلی پیدا کرد.
شعرخوانی توسط شاعران حماسی استان اردبیل از برنامه‌های دیگر این نشست تخصصی بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی اردبیل نهضت انقلاب اسلامی ادبیات دفاع مقدس قران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۴۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: به‌مناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان» انجام شد.

جواد کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محله‌های هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نه‌تنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.

وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیسته‌اند که کلام و اشعار ظریف و دل‌نشینی دارند.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.

کد خبر 748477

دیگر خبرها

  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز صداوسیما در انعکاس اقدام حماسی «وعده صادق»
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم