Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، در روزهای اخیر شاهد افزایش ناگهانی قیمت اقلام مختلفی از مایحتاج روزانه مردم بودیم که در روند تهیه این مایحتاج و تأمین نیازمندی‌های خانوار تأثیر داشته است.

همزمان با افزایش دیگر اجناس در بازار، قیمت گوجه فرنگی نیز به یک‌باره اوج گرفت تا جایی که  قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر تا چهار هزار تومان و قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی نیز تا 17 هزار تومان به فروش رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که چناران، یکی از قطب‌های کشت گوجه فرنگی استان محسوب می‌شود و اینک در ورود به فصل برداشت این محصول، با افزایش قیمت مواجهیم که سبب شده بسیاری از گوجه کاران هنوز محصول خود را جمع آوری نکنند.

یکی از کشاورزان چنارانی در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: کاهش تولید در فصل گذشته، خشکسالی، کمبود ظروف بسته‌بندی و اختلال در حمل‌ونقل از عوامل افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصول قرار داریم، اگر نظارت درستی صورت گیرد، محصول برداشت شده می‌تواند به تنظیم و کنترل قیمت این محصول در بازار کمک کند.

کاهش کشت گوجه به دلیل نبود مشتری

احمد سبحانی ادامه داد: سال گذشته کشاورزان گوجه زیادی کاشته  بودند که روی دستشان ماند و امسال برخی از آنان گوجه فرنگی کشت نکرده‌اند که سبب کاهش تولید شد.

علی رغم این که خشکسالی و کم آبی نیز در این گرانی اثرگذار بوده است، اما خوش بین نبودن کشاورزان نسبت به محل عرضه و فروش محصول آنان که به کاهش تولید نیز انجامیده، تأثیر مستقیمی بر قیمت گوجه فرهنگ و فرآورده‌های آن در بازار دارد.

بدیهی است اگر محصولات تولید شده توسط کشاورزان بومی خریداری نشود، کشاورزان نیز رغبتی برای تداوم کشت آن محصول نخواهند داشت که گرانی آن در بازار، یکی از تبعات بی توجهی به تولید کشاورزان است.

این کشاورز چنارانی می‌افزاید: اکنون بسیاری از کارخانجات با کمبود قوطی و ظروف بسته‌بندی مواجه هستند و حتی به دلیل کمبود، رب را در شیشه عرضه می‌کنند؛ این سبب کاهش عرضه رب به بازار و افزایش قیمت شده است.

وی با بیان این‌که نظارت نیز باید به درستی صورت گیرد تا کسانی که اجناس بسته‌بندی را با ارز دولتی خریده‌اند، آن را به تولیدکننده عرضه کنند، می‌گوید: اختلاف و اختلال در حمل‌ونقل نیز یکی دیگر از عوامل کاهش عرضه رب گوجه فرنگی به بازارهای مصرف است.

تولید 469 هزار تن گوجه فرنگی در خراسان رضوی

مدیر زراعت  سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان، 11 هزار و 157 تن است که با میانگین برداشت حدود 42 تن در هکتار، پیش‌بینی می‌شود 469 هزار تن گوجه فرنگی از این سطح برداشت شود.

علیرضا نیکپور ادامه داد: شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت جام، چناران و نیشابور، بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان را به خود اختصاص داده‌اند که امیدواریم با برداشت و عرضه به موقع محصولات کشت شده به بازار، قیمت‌ها کاهش یابد.

با این وجود به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوجه و به دنبال آن فرآورده‌های آن، بیش از آن که معلول میزان تولید و کمبود محصول در بازار باشد، ریشه‌های مدیریتی چه در حوزه کشت، چه حوزه برداشت و چه مدیریت توزیع این محصول دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

گوجه فرنگی و لیمو دو میوه خاص هستند که برای درمان سرما خوردگی بسیار موثر هستند.

گوجه فرنگی برای سرماخوردگی:

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 لیوان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و 22٪ از نیازهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می‌کند. آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

لیمو برای سرماخوردگی:

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. همانطور که می‌دانید در زمان سرماخوردگی خوردن ویتامین c بسیار مهم است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که 51 درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم