اما و اگرهای سالنهای استیجاری تئاتر/ حمایت دولت از تماشاخانههای خصوصی؟
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۲۴۳۸۸
یکی از مشکلات اساسی سالنهای خصوصی در تهران املاک استیجاری است که آنها را مجبور به پرداخت هزینههای سنگین اجارهبها و انتقال هر از گاه از این سالنها میکند، نمونهای که این روزها درباره تماشاخانه پالیز شاهدیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالهاست که تماشاخانههای خصوصی تهران با همه پستی و بلندیهایی که در مسیرشان وجود داشته چراغ خود را روشن نگه داشتهاند و البته کاستیهای زیادی نیز با فشارهای اقتصادی تحمل کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سالهای اخیر تلاشهایی برای حمایت بیشتر از سالندارهای خصوصی از سوی دولت صورت گرفته است که بخشی از آنها در حد حرف باقی مانده و بخشی نیز امروز به نگارش آیین نامه تماشاخانههای خصوصی با همکاری خانه تئاتر، سالنهای خصوصی و مرکز هنرهای نمایشی انجامیده است.
اما در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر تعطیلی تماشاخانه پالیز در بین رسانهها قوت گرفته و نگرانیهای زیادی را بین هنرمندان و صنف تئاتر کشور ایجاد کرده است. بخشی از بار نمایشهای تهران بر گُرده سالنهای خصوصی همچون مستقل، پالیز، شهرزاد و ... است که در صورت رخ دادن مشکل برای این سالنها، روند خیلی از کارهای نمایشی دچار مشکل میشود.
تماشاخانه پالیز یکی از قدیمیترین تماشاخانههای خصوصی تهران است که علاقهمندان زیادی داشت و نمایشهای خوبی را هم در این سالها پذیرا بوده است که ذکر تعطیلی آن در چند روز اخیر قوت گرفته بود، در حالیکه خود سالنداران پالیز مطرح کرده بودند که به دلیل برخی از مشکلات تصمیم دارند مکان سالن را تغییر دهند.
اما شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در این باره به فارس میگوید: تعطیلی تماشاخانه پالیز جای تأسف دارد اما مدیران مجموعه درحال آماده کردن فضای دیگری برای تماشاخانه هستند که امیدوارم بتوانند سالن را به زودی در جای دیگری تأسیس کنند. بهرحال بخش خصوصی مجبور است از املاک استیجاری در یک مقطع استفاده کند و دوباره آن را عودت بدهد که در نتیجه منجر به تعطیلی میشود، این یکی از مشکلات سالنهای خصوصی است که سهم زیادی از درآمدش را مجبور است بابت اجاره ملک بدهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره مشکلات مالی پالیز با هنرمندان میگوید: مدیران مجموعه التزام به پرداخت بدهیهایشان دارند و قرارداد با گروههای نمایشی دو طرفه است، امیدوارم در زمان مناسب با گروهها تسویه حساب بشود و تعهداتشان را عملی کنند. مطابق روال اداری اگر شکایتی به ما برسد آن را بررسی میکنیم اما تعطیلی تماشاخانه زمان کوتاهی است که رخ داده و علی الظاهر قرار است مکان دیگری تأسیس بشود.
*آیین نامه سالنهای خصوصی به کجا رسید
اما نکته دیگر درباره وضعیت تماشاخانههای خصوصی نبود روال مشخص برای کار آنها و حمایت مناسب از سوی مرکز هنرهای نمایشی در سالهای اخیر بوده است. در این زمینه خانه تئاتر و مدیریت جدید آن نظر خاصی دارند؛ گیلآبادی معتقد است که باید کمک خوبی به تماشاخانههای خصوصی به لحاظ حمایتهای مختلف و ایجاد یک آیین نامه برای آنها صورت بگیرد.
گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در این باره میگوید: ما از همان ابتدا که هیئت مدیره را ترتیب دادیم کارگروهی برای بررسی آییننامه تماشاخانههای خصوصی تشکیل شد که اکنون بخش بزرگی از آن انجام شده و به هیئت مدیره سپرده شده است و قرار است با همکاری خود سالندارها و مرکز هنرهای نمایشی به جای خوبی برسیم. حیف است که سالنهای خصوصی با این همه سال سابقه و تلاشی که داشتند بیش از این دچار مشکلات بشوند.
کرمی نیز در این زمینه میافزاید: اداره کل هنرهای نمایشی خود را حامی تماشاخانههای خصوصی میداند بهرحال تماشاخانههای خصوصی در راستای هدف و کاهش تصدیگری دولتی و استفاده از بخش خصوصی ایجاد شدند ما سهم زیادی از تئاترمان در اختیار بخش خصوصی در تهران و دیگر شهرها است و سیاستگذاری دولت این است که کارها به سمتی برود که خود مراکز و سالنها را بخش خصوصی اداره کنند اما با این حال ما خود را حامی تماشاخانههای خصوصی میدانیم که در این سالها این تماشاخانهها مرحله معرفی خود را طی کردند پیشتر خیلی هنرمندان با این سالنها آشنا نبودند اما الان تجربیات کسب شده و نوع رابطه هم تعریف شده و به نظرم مشکلاتی که ما سالهای پیش با سالنهای خصوصی داشتیم الان کمتر شده است.
وی نیز درباره تصویب آیین نامه تئاتر خصوصی میگوید: این آیین نامه اکنون در مرحله ویرایش حقوقی است، زیرا قرار است رسمی، اداری و حقوقی باشد که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد چرا که سالنهای خصوصی به عنوان مؤسسه هستند و نباید سند یک طرفه تدوین کنیم تا فعالیتشان دچار نقص شود بلکه باید آسیبها را شناسایی و رابطه هنرمندان و سالنها تعریف شود.
نکته دیگر در زمینه فعالیت تماشاخانههای خصوصی وجود امکانات مناسب در آنها است که از گذشته مورد نقد هنرمندان و کارشناسان تئاتر ما قرار میگرفت. سعید اسدی ریس مجموعه تئاتر شهر مدتی قبل درباره این امکانات عنوان کرد که نقص مهم ما در این سالنها مطلوب نبودن امکانات است. نکته دیگر اینکه باید بپذیریم که تماشاخانههای خصوصی باید هزینههایشان را تأمین کنند با این حال نیاز به حمایت مرکز دارند.
در نهایت نکته اصلی این است که حمایت مرکز هنرهای نمایشی از سالنهای خصوصی به چه صورتی قرار است باش؟د چرا که این امر در هالهای از ابهام قرار دارد و طبق گفتههای مسئولان قرار نیست به صورت مالی باشد. باید دید که وضعیت سالنهای خصوصی با همه نگرانیهایی که بین سالندارها وجود دارد و نبود منابع مالی به کجا خواهد رسید و آیا قرار است در این زمینه خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی به داد سالنها برسند یا اینکه خود سالندارها همچون گذشته فکری به حال خودشان بکنند؟
منبع:فارس
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۴۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیین پاسداشت تولید ۳۰ اثر نمایشی با محوریت جوانی جمعیت برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم پاسداشت و رونمایی از ۳۰ اثر نمایشی با محوریت جوانی جمعیت عصر امروز، ۱۸ اردیبهشتماه با حضور شکیبا محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت و اعضای ستاد در این مرکز برگزار شد.
در ابتدای جلسه شکیبا محبی تبار توضیحی درباره موضوعات این جلسه رونمایی سی اثر درباره جمعیت و طرح صندوق حمایت از تولیدات رسانهای جمعیت ارائه داد و سپس محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در صحبتهایی درباره طرح حمایت از تولیدات رسانهای جمعیت توضیحاتی ارائه داد.
آسیه زارعی سپس در صحبتهایی درباره مدیریت محتوای سی اثر نمایشی با محوریت جوانی جمعیت گفت: ما هم در کلاسهای اسلامی و علمی زیاد داریم که پدر و مادر بودن چه اثری روی خود افراد میگذارد و سپس سالمندان هم با بچهها دوباره جوان میشوند، این صحبتها ماهها بحث شده و به سناریوهایی که به کارهای نمایشی رسیده است. این کار بیشتر زاویه مردمی دارد و انشالا بهانهای شود که در صداوسیما هم پخش شود.
سپس مجموعهای کلیپ با شعار هر تولد جان تازهای برای جهان پخش شد.
مهرداد تنها تهیهکننده تیزرهای جوانی جمعیت عنوان کرد: این کار را سرمایهاش را نظام پرداخت کرده و حیف است که در آرشیو باقی بماند. این کار مصطفی محمدی است که خیلی کارهایشان برند سازمان صداوسیما است، بهترین کارگردانهای گروه تیزر با آخرین تجهیزات آن را آماده کردند و هر کار قابلیت سریال و فیلم را دارد. امیدوارم این کارها نسل سالم مهدوی را پرورش دهد.
سپس محبی تبار نیز در صحبتهایی گفت: خانوادههای ما سرمایه ما هستند که در خیلی جاهای دنیا چنین چیزی را نمیبینیم، الحمدالله ما هنوز این نعمت را داریم و باید حمایت از هنرمندانی کنیم که با دلسوزی قدر گوهرگرانبهای خانواده را بدانند و تقویتش کنند. شعار این برنامهها واقعاً زیبا است که در احادیث، اسلام و دیگر ادیان هم همین را نشان میدهد. واقعاً هر تولد ناظر بر زندگی است، هر مجموعه و فردی کوچکترین کاری در حفظ چهره زیبای جمعیت میتواند بکند، ستاد ملی جمعیت را از آن خود میتواند بداند.
وی افزود: از شهردار تهران قول گرفتیم که تیزرهای جمعیت به زودی در سطح شهر منتشر کند.
سپس میثم نیلی هم درباره تبلیغات در سالنهای سینما گفت: ارزش کار بالذات و با دیده شدن بهتر میشود و در این زمینه هم میتواند اثرگذار افتد. در ادامه لوح تقدیری از سوی شکیبا محبی تبار به مهرداد تنها و گروهش اعطا شد.
انتهای پیام/