Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شوراي حقوق بشر سازمان ملل از تصميم خود مبني بر تشکيل ساز و کاري مستقل براي تسهيل روند دادرسي جنايي و رسيدگي به عاملان جنايات جنگي در ميانمار خبر داد.
به گزارش تارنماي روزنامه فرانسوي لوموند؛ شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج شنبه (27 سپتامبر) از تصميم خود مبني بر ايجاد يک ساز و کار بين المللي به منظور جمع آوري شواهد و اسناد معتبر از جنايات ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا از سال 2011 تاکنون خصوصاً قتل و شکنجه، با نگاهي به پيگرد قانوني عاملان آن در آينده، خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اين ترتيب، «ميچل باچله»، کميسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تصويب قطعنامه اي با موضوع ايجاد ساز و کار مذکور و ارسال آن به مجمع عمومي سازمان ملل شد.
گفتني است، از شواهد و اسناد جمع آوري شده در دادگاه بين المللي عليه عاملان جنايت استفاده خواهد شد.
درهمين راستا، قطعنامه پيشنهادي اتحاديه اروپا و سازمان همکاري هاي اسلامي (OCI) عليه عاملان کشتار اقليت روهينگيا در شوراي حقوق بشر با 35 راي موافق، 3 راي مخالف (چين، فيليپين بروندي) و راي ممتنع ونزوئلا و کوبا به تصويب رسيد.
گفتني است، اين تصميم شوراي حقوق بشر که از سوي سازمان عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر مورد استقبال قرار گرفت، مانند ديگر تصميمات اين شورا مستلزم تاييد مجمع عمومي سازمان ملل متحد مي باشد.
تشديد حملات ارتش ميانمار و بودائيان افراطي به مسلمانان روهينگيا در استان راخين در غرب ميانمار از 25 اوت 2017 تاکنون به کشته و آواره شدن هزاران مسلمان منجر شده است.
سازمان ملل در گزارشي ضمن محکوم کردن عمليات سرکوب و کشتار هدفمند مسلمانان روهينگيا در راخين، اقدامات ارتش ميانمار ضد مسلمانان را پاکسازي و تبعيض نژادي دانست و آنها را بدترين نظاميان جهان توصيف کرد.
درخواست اعمال تحريم هاي هدفمند در گزارشي که اواخر اوت 2018 توسط هيأت حقيقت ياب سازمان ملل متحد در ميانمار منتشر شد، اعمال تحريم هاي هدفمند، محاکمه و اجراي عدالت عليه فرماندهان اصلي ارتش ميانمار در دادگاه بين المللي به اتهام نسل کشي در شمال استان راخين، جنايت ضد بشريت و ارتکاب جنايات جنگي در راخين، کاشين و شان درخواست شده است.
دو هفته پس از اينکه ديوان بين‌المللي کيفري تصميم گرفت که به موارد اتهامي در ميانمار بپردازد، هيات حقيقت ياب از شوراي امنيت خواست تا از طريق دادگاه لاهه عوامل کشتار مسلمانان ميانمار را هدف تحريم هاي هدفمند قرار داده و صادرات سلاح به ميانمار را به منظور جلوگيري از ادامه اين فاجعه انساني ممنوع کند.
در پي حملات ارتش ميانمار در سال 2017 بيش از 700،000 مسلمان روهينگيا آواره و به بنگلادش فرار کردند.
سازمان ملل نيز در بيانيه اي ضمن محکوم کردن کشتار هدفمند مسلمانان روهينگيا، اقدامات ارتش ميانمار را پاکسازي و تبعيض نژادي دانست و آنها را بدترين نظاميان جهان معرفي کرد.
اين در حالي است که سخنگوي دولت ميانمار مفاد گزارش هيات حقيقت ياب سازمان ملل متحد را که در ارتباط با کشتار اقليت روهينگيا تهيه شده است، رد کرده است.
«فرخ اميل»، نماينده پاکستان در سازمان ملل متحد در اين باره اظهار داشت: "اين فاجعه مستلزم يک پاسخ محکم و بي سابقه از سوي جامعه بين المللي است."
مبارزه با مصونيت عاملان جنايت ضد بشريت «اليزابت تيشي فيسلبرگر»، نماينده اتريش در سازمان ملل متحد و نيز به نمايندگي از اتحاديه اروپا اعلام کرد: "امروز سازمان همکاري هاي اسلامي و اتحاديه اروپا براي نخستين بار در خصوص تصويب يک قطعنامه عليه عاملان اين فاجعه انساني به توافق رسيده اند."
نماينده اتريش در سازمان ملل افزود: "بي شک عدم پيگيري حقوقي و عدم اجراي احکام مجازات، ضمن گسترش خشونت و جنايت هاي مشابه، پيامدهاي ويرانگر و غيرقابل جبراني را در سطح ملي و منطقه اي به همراه خواهد داشت."
در اين قطعنامه بر گسترش فعاليت هاي هيات حقيقت ياب سازمان ملل و ايجاد يک ساز و کار دائمي و مستقل به منظور جمع آوري، حفظ و تحليل اسناد و مدارک موجود در خصوص بزرگترين جنايات بين المللي و نقض حقوق و قوانين بين المللي تاکيد شده است.
در اين قطعنامه همچنين از اعضاي تيم تحقيقاتي سازمان ملل خواسته شده تا با تشکيل پرونده هاي جرائم و ارائه آن به دادگاه هاي ملي، منطقه اي و حتي بين المللي در تسهيل و تسريع روند دادرسي جنايي بطور مستقل و عادلانه، همکاري کنند.
ديوان کيفري بين المللي (دادگاه لاهه) اواسط ماه سپتامبراعلام کرد: "بررسي‌هاي اوليه در زمينه جنايت عليه اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار آغاز شده تا به اين وسيله زمينه براي پيگيري‌ هاي بيشتر مساعد شود."
138/112
مترجم:حقاني
بيشتربخوانيد:
کانادا خواستار محاکمه نظاميان عامل نسل کشي اقليت روهينگيا شد+ ويدئو
اتحاديه اروپا: به جنايات ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا رسيدگي شود
موگريني نقض حقوق مسلمانان روهينگياي ميانمار را محکوم کرد
درخواست سازمان ملل براي رسيدگي به جنايات دولت ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا + ويدئو
کليدواژه روهينگيا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، چهل وچهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام پهلوان تختی از امروز در شهرک نفت اهواز آغاز شد.

دراین مسابقات فرنگی کاران از کشور‌های ایران، سوریه، عراق و ارمنستان به رقابت می‌پردازند.

۸۹ فرنگی کار برگزار کننده مسابقات ۵ وزن نخست رقابت‌ها هستند.

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی، حسن حسین زاده سرمربی و مربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کشور به همراه فرزاد ایمانعلی زاده و غلمرضا قصاب از خوزستان به عنوان عضو کمیته فنی بر مسابقات نظارت می‌کنند.

حمید باوفا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان کشور از نزدیک این مسابقات را تماشا می‌کند.

مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی فرداشب با شناخت نفرات و تیم‌های برتر به پایان می‌رسد.

دیگر خبرها

  • هرمزگان در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد
  • درخواست غزه از گوترش برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره کشتار بیمارستان ناصر
  • هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد
  • آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز
  • آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز