Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار است اولین نظر دادگاه بین المللی لاهه راجع به اقامت دعوای ایران علیه آمریکا در بازگرداندن تحریم ها راجع به کشورمان با نقض عهدنامه مودت را مطرح کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، چهارشنبه 11 مهر دیوان بین المللی دادگستری در خصوص قرار موقت مورد درخواست ایران راجع به اقامه دعوی علیه آمریکا اظهارنظر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش، جمهوری اسلامی ایران در تیرماه پس از آنکه اقدامات دیپلماسی اش در مقابل ایالات متحده آمریکا به منظور پایان دادن تحریم های یکجانبه علیه مردم کشورمان پاسخی دربر نداشت به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد.

 

در این شکایت ایران تاکید کرده که ایالات متحده آمریکا با بازگرداندن تحریم های یکجانبه علیه مردم کشورمان به نقض عهدنامه 1955 مودت پرداخته است و موضوع این شکایت ارتباطی به نقض برجام نداشته و نقش برجام توسط آمریکا از طریق سازوکار دیگری طی پیگیری های ایران در کمیسیون مشترک اجرای برجام در حال پیگیری است.

 

دیوان بین المللی دادگستری لاهه یک دادگاه بین المللی است که از سال 1945 به شکایت کشورهای عضو منشور ملل متحد از یکدیگر رسیدگی می کند و از نظر حقوقی جایگاه آن به عنوان یکی از هفت رکن سازمان ملل متحد دارای جایگاه ویژه ای محسوب می شود و احکام صادره از سوی این دیوان لزوم اجرا دارد و در روند پیگیری شکایات کشورها علیه یکدیگر دیوان بین المللی دادگستری در اولین گام باید صلاحیت خود را برای رسیدگی قضایی به آن دعاوی احراز کند که در خصوص دعوای مطرح شده ایران علیه آمریکا به منظور بازگرداندن تحریم ها نیز لازم است دیوان در اولین گام این کار را انجام دهد که نتیجه آن روز چهارشنبه 11 مهر اطلاع رسانی می شود.

 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در چندین مورد با استناد به معاهده مودت که در سال 1334 شمسی یا 1955 میلادی میان ایران و آمریکا به امضا رسید در دیوان بین المللی دادگستری شکایت هایی داشته که از آن جمله می توان به طرح دعوا در خصوص توقیف دارایی های ایران در سال 1955، همچنین شکایت از آمریکا راجع به بمباران سکوهای نفتی ایران در سال 1371 و طرح دعوی در سال 1368 به منظور حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس در سال 67 اشاره کرد.

 

البته آمریکا نیز در سال 1358 با استناد به همین عهدنامه در خصوص تسخیر لانه جاسوسی در تهران از ایران طرح شکایت کرد که ایران به دلیل حضور نیافتن در این دادگاه به صورت غیابی محکوم شد.

 

در طرح دعوی جدید ایران علیه آمریکا به منظور بازگرداندن تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران به مواد مختلفی از معاهده مودت استناد شده که بر آن اساس رفتار عادلانه و منصفانه با اتباع و شرکت های ایرانی، عدم ایجاد محدودیت بر پرداخت و نقل و انتقالات مالی، آزادی واردات، صادرات و حمل و نقل کالا و آزادی تجارت و کشتیرانی که از سوی آمریکا نقض شده، استناد شده است.

 

اما ایران متفاوت از دیگر پرونده های طرح دعوی علیه کشور مقابل در دیوان بین المللی دادگستری لاهه از این دیوان خواسته که قرار موقت برای این پرونده صادر کند تا رسیدگی به اقدام غیرحقوقی آمریکا در نقض حقوق ایران و اجرای مجدد تحریم ها 7 تا 8 سال (روند معمولی رسیدگی به پرونده ها در دادگاه لاهه) به طول نینجامد و در همین گام با توجه به تاکید ایران به فوریت ماجرا دیوان بین المللی دادگستری جلسات استماع عمومی در خصوص صدور دستور موقت در این پرونده را هم برای ایران و هم برای آمریکا از 27 اوت تا 30 اوت برگزار کرد که در این جلسات وکلای ایرانی و وکلای آمریکایی در حضور 15 قاضی که یکی از آنها قاضی آمریکا و دیگری قاضی ایران و باقی از کشورهای سومالی، آمریکا، هند، روسیه، فرانسه، چین، بلژیک، ژاپن، لبنان، استرالیا، جاماییکا، اوگاندا، ایتالیا، برزیل، مراکش و اسلواکی بوده اند به ارایه مدارک در خصوص دعاوی خود پرداختند و در نهایت قرار است روز چهارشنبه 11 مهرماه اولین اظهار نظر دیوان بین المللی دادگستری راجع به این پرونده در دو قالب احراز صلاحیت و قرار موقت مطرح شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس وزیر بهداشت مشکلات اقتصادی شیراز حادثه تروریستی اهواز ارتش جمهوری اسلامی آیت الله مکارم شیرازی ماه محرم اربعین حسینی هفته دفاع مقدس شکایت دادگاه لاهه ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۸۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو

اکسیوس به نقل از افراد مطلع به موضوع گزارش داد که یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی در طی تماسی با مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) نگرانی‌های خود را در مورد تصمیم احتمالی دادگاه برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد اسرائیلی مورد بحث قرار دادند.

به گزارش ایسنا، این تماس ظاهرا روز چهارشنبه برگزار و محرمانه تلقی شده است و مشخص نیست کدام سناتورها در این تماس شرکت کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از صدور حکم بازداشت علیه او عصبی است و قانونگذاران آمریکایی را تحت فشار قرار داده تا تلاش کنند دیوان کیفری بین‌المللی را متقاعد کنند که با برنامه‌های احتمالی خود پیش نرود.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌ها گزارش دادند که جمهوری‌خواهان کنگره در حال تهیه پیش‌نویس قانونی برای انتقام گیری از هر مقام دیوان بین‌المللی کیفری هستند که در صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیلی دخیل باشد.

کاخ سفید گفته دیوان کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیتی ندارد و از تحقیقات آن حمایت نمی‌کند.

روز دوشنبه، رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام اسرائیلی مطلع گزارش دادند که دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است حکم بازداشت نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و دیگر مقامات ارشد این رژیم را در اوایل هفته آتی صادر کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو