Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-02@03:07:45 GMT

عوارض جبران ناپذیر بی‌خوابی بر عملکرد مغز

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۲۹۶۰۸

عوارض جبران ناپذیر بی‌خوابی بر عملکرد مغز

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مسعود طهماسیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه پنجمین همایش نقشه‌برداری مغز ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جدیدترین یافته‌های متاآنالیز یا فراتحلیل در حوزه‌های مختلف اختلالات خواب مثل آپنه و بی‌خوابی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود:اختلالات خواب در سنین کودکی تا بزرگسالی مشاهده می‌شود که عموما در بزرگسالان بیماری‌های لوزه منجر به اختلالات خواب خواهد شد.طهماسیان با بیان اینکه شروع اختلالات خواب در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر مشاهده می‌شود،‌گفت: بیشتر بیماری‌های خواب مثل آپنه در سن 30 تا 50 سالگی مشاهده می‌شود.

دبیر علمی پنجمین همایش نقشه‌برداری مغز ایران با بیان اینکه بی‌خوابی عوارض جبران ناپذیری در عملکرد مغز افراد وارد می‌کند،توضیح داد:‌تحقیقات نشان داده 24 ساعت بی‌خوابی می‌تواند تغییرات خطرناک و غیرقابل بازگشتی در مغز داشته باشد به طوری که سلول‌های مغز با بی‌خوابی بیش از حد از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد:بسیاری از اختلالات باعث بروز بیماری‌هایی مانند دمانس، آلزایمر و افسردگی می‌شود. همچنین اختلالات خواب تا 5 برابر ریسک ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اختلالات خواب با داروهای موجود درمان پذیر است اما متاسفانه از آنجا که مصرف خودسرانه دارو در کشور ما شیوع بالایی دارد باعث تشدید اختلالات خواب شده است.

طهماسیان افزود: در حال حاضر حدود 30 درصد افراد جهان علائم اختلالات خواب را دارند و 10 درصد با مشکلات بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند.وی در پایان گفت: کلینیک‌های خواب نقش بسزایی در تشخیص بیماری‌های اختلالات خواب دارند اما باید  توسعه بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کنیم آلزایمر نگیریم؟

به گزارش خبرآنلاین، ورزش منظم و فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی در همه افراد، به‌ویژه سالمندان، دارد. به نظر می‌رسد ورزش هوازی، مفیدترین گزینه باشد، زیرا عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت اعصاب می‌شود و می‌تواند روند پیشگیری از بیماری آلزایمر و عملکردهای مغز را به طور چشمگیری تقویت کند.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

با توجه به این واقعیت که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راهی برای به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری عصبی بسیار مهم است. افزایش سطح ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در دستیابی به این هدف به طور پایدار، مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کند و بر پویایی عصبی تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که سابقه طولانی ورزش، بین ۲ تا ۱۰ سال، دارند، افت عملکرد شناختی کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین داشتن فعالیت بیشتر باعث بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چه کنیم تا حافظه سالمی داشته باشیم؟/ ۱۰ نکته کلیدی برای جلوگیری از زوال عقل

منبع: psychologytoday

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897482

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی