Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان این که تصوف پیروان خود را در فروع دین آزاد می گذارد گفت:‌ صوفیان از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب می شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و محمدتقی سبحانی رئیس همایش «تصوف شاخصه ها و نقد ها»، افزود: کار علمی پیرامون تصوف بسیار خوب است و باید با تبلیغ این فرقه ها در کشور مقابله شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با قدردانی از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی در برابر فرق انحرافی، بیان کرد: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است.
وی خاطرنشان کرد: از اوایل جوانی با صوفی ها درگیر بودیم و نخستین کتابی که نوشتم با عنوان«جلوه حق» در رابطه با تصوف بود که در عین حال که سن کمی هم داشتم، ولی با دقت نوشتم و یک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و ایشان به دنبال من فرستادند و گفتند من کتاب شما را خواندم و هیچ خلافی در آن ندیدم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مطالعه پیرامون تصوف باید از چند جهت دنبال شود،گفت: یکی از جاذبه های تصوف این است که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد می گذارند و خیلی سخت نمی گیرند تا بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عده ای که می خواهند هم اسم مسلمان را داشته باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در رابطه با تصوف این است که اینها معمولا پیروان خود را توصیه می کنند که داخل در سیاست نشوید و از این جهت با بهاییها اشتراک دارند، ولی اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود کرده و گاه با خارجی ها ارتباطاتی بر قرار کرده اند.
وی با بیان این که صوفی ها حسابشان را از جماعت مسلمانان جدا می کنند، گفت: مرکز عبادت تمام مسلمانان جهان مسجد است؛ ولی این ها مرکز عبادتشان خانقاه است و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام می دهند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات صوفیان این است که شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است تا روشنگری اتفاق نیفتد، افزود: این ها در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالی، ریاضت های غلطی را اجازه می دهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضت ها بیان شده که خلاف اسلام است.
وی به برخی ریاضت های عنوان شده در کتاب احیاء العلوم غزالی اشاره و اضافه کرد: یکی از صوفیان در چاهی خودش را واژگون می ‌کرد و شب تا صبح یا مدتی، خودش را به این صورت درمی آورد؛ دیگری چنین ریاضت می کشید که مشتی چوب را آنقدر به پای خودش می‌ زد تا همه این چوب ها بشکند و چنین مسائلی که با شرع نمی سازد و من در کتاب جلوه حق، موارد متعددی را نقل کرده ام.
وی ادامه داد: نمونه دیگر این که یکی از صوفیان ملامتی برای این که میان مردم بدنام شود، در ملا عام از حمام دزدی کرد و مردم نیز او را دیدند و کتک زدند و آن صوفی گمان می کرد که اینگونه سیر و سلوک بهتری خواهد داشت! چنین مطالب و افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار خطرناک است.

*موضع گیری صوفیان در مقابل ائمه(ع)
این مرجع تقلید با اشاره به طرفداری خارجی ها از صوفیان این حمایت را به خاطر اشتراک در برخی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنها دانست و گفت: تاریخ نشان می دهد که صوفیان در مقابل امامان معصوم(ع) هم می ایستادند و از ایشان ایراد می گرفتند.
وی با بیان این که صوفی ها خوانندگی، نوازندگی و رقص را حرام نمی دانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای برخی جوانان جاذبه دارد، گفت: آن ها تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال برخی از آن ها می گویند نگاه به زنان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد.
/2085/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تصوف آيت الله مكارم قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریار سپاهان برای لیگ برتر آبروداری می‌کند

شهریار مغانلو در جریان برد 2-1 تیم سپاهان برابر ملوان یک گل دیگر زد و 14 گله شد. 14 گل در 24 بازی حالا رفته رفته آماری آبرومند برای لیگ برتر کشورمان محسوب می شود.

به گزارش طرفداری، شهریار مغانلو در حالی به این آمار رسیده که در سالهای اخیر، گلزنان لیگ برتر ایران آماری بسیار ضعیف از خود به جا گذاشته اند. در سال گذشته تعداد گلهای بهترین گلزن لیگ به عدد 14 هم نرسیده بود و همین شهریار مغانلو با 13 گل آقای گل مسابقات لیگ حرفه ای شد. اما مغانلو در فصل جاری در حالی که 6 بازی کمتر از فصل گذشته داشته، 14 گل زده و در 6 بازی آتی می تواند آمار خود را در بهترین شرایط حتی به 20 گل برساند که یک آمار رویایی برای آقای گل لیگ برتر ایران محسوب می شود.

در تاریخ لیگ ایران برخی اوقات آمارهای شایسته و قابل توجهی در زمینه گلزنی داشته ایم. برخی از این آمارهای فوق العاده به قرار ذیل است:

حسین کلانی از پرسپولیس با 7 گل در 4 بازی لیگ سال 49 (فقط آمار دور نهایی محاسبه شده) حسین کلانی و صفر ایرانپاک از پرسپولیس در لیگ سال 1350 (هرکدام با 12 گل در 14 بازی) فرشاد پیوس از پرسپولیس در لیگ سال 1373 (20 گل در 24 بازی) رضا عنایتی از استقلال در لیگ سال 85 (21 گل در 30 بازی) رضا نوروزی از فولاد خوزستان در لیگ سال 1390 (24 گل در 34 بازی)

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • پرافتخارترین تیم‌های جام حذفی به یک چهارم نهایی هم نرسیدند!
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • شهریار سپاهان برای لیگ برتر آبروداری می‌کند
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود