Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری امام حسین(ع) در دهه دوم ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در بقعه شیخ نوایی شهرستان خوی برگزار شد که در این مراسم نکات مهمی در زمینه عبدویت و جایگاه عبودیت نزد پروردگار مطرح شد.

همچنین از جمله مباحثی که در این جلسه معنوی روی آن بحث شد، مسئله مهم سرمشق و الگو برای انسان‌ها و اهمیت آن است، چیزی که خداوند به آن تاکید کرده و در سوره انبیاء بیان داشته که انبیاء(ع) به عنوان ائمه و راهنما برای مردم انتخاب شده‌اند تا مردم بتوانند با تمسک به سیره آنها به رستگاری نهایی نائل آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این در این مراسم مطالبی نیز از داستان حضرت یوسف(ع) و زلیخا بیان شده که آن نیز اهمیت وجود الگو و سرمشق در زندگی را نشان می‌دهد. بخش پایانی این مراسم نیز اختصاص به ذکر فضایل گریه بر سیدالشهدا(ع) و اهمیت نجوا با خداوند دارد.

وی در ابتدا بیان کرد: خداوند مهربان فقط از باب لطف و احسان و محبت و عنایت، هیچ مقامی را برای انسان به مانند مقام بندگی و عبودیت قرار نداده است، هر خیر، ارزش، سود و منفعتی در دنیا و آخرت، از شجره طیبه عبودیت ظهور می‌کند.

اهمیت وجود سرمشق در زندگی انسان

این استاد اخلاق تصریح کرد: چند آیه در این زمینه وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنم تا ارزش این مقام روشن‌تر شود، عدد انبیاء الهی از زبان امام صادق(ع) اعلام شده است، در روایاتی که از این منبع علم نقل شده 124 هزار نفر را فرموده‌اند. در سوره مبارکه انبیاء نسبت به همه آنها در یک آیه می‌فرماید «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» همه این‌ 124 هزار نفر را به پیشوایی انتخاب کردم که مردم تا روز برپا بودن این دنیا سرمشق زندگی داشته باشند و برای انتخاب یک زندگی سالم سرگردان نباشند.

انصاریان در ادامه بیان کرد: خداوند پیشوایانی قرار داد که در اندیشه، اخلاق و در عمل کاملا پاک و درست بودند، عقل حکم می‌کند که اگر بنا باشد انسان سرمشقی را انتخاب کند، یک سرمشق بی عیبی را انتخاب کند، یک سرمشق بی نقصی را انتخاب کند که اگر از او الگوبرداری کرد ضرر نکند.

انبیاء چه چیزهایی را حلال یا حرام اعلام می‌کردند

وی تصریح کرد: در همین داستان خوردنی‌ها و نخوردنی‌ها، شما راهنمایی‌های انبیاء الهی را ببینید که چقدر درست است، آنچه که برای روح، اخلاق و بدن ضرر دارد انبیاء اعلام کردند که آنها را نخورید، انبیاء الهی می‌خواستند اینها را انبار کنند برای خودشان؟ یا در اعلام این که نخوریم بخیل بودند؟ در همین چند روزه در یکی از شهرهای ایران بر اثر خوردن مشروب الکلی 12 نفر فوت کردند، البته کاری با این ندارم که طبق روایت کسی که در حال مستی بمیرد بی محاکمه به جهنم می‌رود، قرآن فرمود «فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ» چطور می‌خواهند عذاب را تحمل کنند؟

این استاد اخلاق در ادامه بیان کرد: با این عمل زن بیوه شده، چند بچه یتیم شدند، چند خانواده عزادار شدند، حدود 120 نفر آنها بد حال و دچار اختلال روانی شده‌اند، انبیاء گفته‌اند نخورید، آیا بخیل بودند یا می‌خواستند انبار کنند برای خودشان؟ فرمود: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» اینها را من به عنوان پیشوا انتخاب کردم چون در اندیشه و اخلاق معصوم بودند، آنها را می‌شناختم که آنها را انتخاب کردم که شما سرمشق پاک داشته باشید.

علت حرمت و حلیت احکام چیست؟

وی تصریح کرد: چرا خداوند درختان انگور را خشک کند؟ خدا اعلام کرده که انگور را به صورت شراب درنیاورید، بخشی از مسائل را حرام اعلام کرد، ائمه چرا بخشی از مسائل را حرم اعلام کردند؟ اینها را باید فکر کنید، علت حرمت این بوده که مردم ضرر نکنند، علت حلیت این بوده که مردم سود کنند.
انصاریان با اشاره به حکمت حرمت و حلیت احکام بیان کرد: برای حرمت و حلیت بنده چیز سومی پیدا نکردم، حرمت چون برای انسان ضرر دارد، یا برای فکرش یا برای اخلاقش، حلیت نیز برای زندگی سودمند است، وقتی حلال و حرام به هم بریزد اوضاع جامعه و خانواده از هم می‌پاشد، خداوند انتخاب را برای بندگان قرار داد تا سرمشق‌های سالم داشته باشند و راحت بتوانند از انسان‌هایی که در همه جوانب حیات از سلامت برخوردارند پیروی کنند. اجباری هم در کار نیست. خداوند از زمان آدم تا الان هیچ کسی را مجبور به اطاعت خود، انبیاء و ائمه نکرده است.
آلوده شدن به معصیت جهنم دنیایی و عقبایی را در پی دارد
این استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: خدا با بندگانش عالمانه حرف زده است و گفته اگر خودتان آلوده کنید یک جهنم دنیایی و یک جهنم آخرتی برای شما درست می‌شود، از قدیم هم می‌گفتند که حرف حساب جواب ندارد، قرآن هم همین است، خود را به حرام‌ها آلوده نکنید چون دنیا و آخرت شما آلوده می‌شود، خود را به خوبی‌ها آراسته کنید، دنیا و آخرت شما بهشت می‌شود.
وی با اشاره به زندگی ائمه و اولیاء الهی بیان کرد: شما سراسر زندگی ائمه را مطالعه کنید، ذره‌ای از عذاب‌های دنیا و آخرت در زندگی آنها مشاهده نخواهید کرد، هر چه در زندگی اینها می‌بینید بهشت است، مردم یک ظاهری می‌بینند و فکر می‌کنند زندگی ائمه تلخی داشته است، اما یک ذره هم تلخی نداشته است.
برخی از ائمه(ع) با وجود سن اندک به مقامات عالیه نائل شدند
انصاریان در ادامه به داستان زلیخا و با حضرت یوسف(ع) اشاره و گفت: زن جوان زیبای عشوه‌گر و طناز مصری می‌خواهد یوسف را به بند شهوت حرام بیندازد و همه چیز هم آماده است اما او حاضر نمی‌شود چون برای زندگی‌اش الگو دارد، الگوی او ابراهیم، اسحاق و یعقوب است. اما چند روز باید در این دنیا الگوبرداری کنیم؟ قرار نیست که هزار سال آدم خوبی باشید، خیر، مگر علی اکبر برای رسیدن به مقامات عالیه چند سال مهلت داشت؟
این استاد اخلاق گفت: حد نهایی که نوشته‌اند 24 سال بوده است و حداقل 18 سال، صدیقه کبری چند سال مکلف بوده است؟ حد نهایی عمر ایشان را اگر 24 سال بگیریم 14 سال سن تکلیف می‌ماند و با این 14 سال سیده نساء العالمین شده است. نهایتا این خانم عشوه گر طبق قرآن مجید یوسف را به زندان تهدید کرد. زندان‌های مصر نیز زندان‌های فراعنه بود که اسم آنها برخی را وادار به سکته می‌کرد.
خدا در سوره یوسف به جوانان سرمشق معرفی می‌کند
وی در ادامه افزود: گاهی انسان را به زندان می‌اندازند ولی فقط محروم از آزادی اما زندان مصر توام با شکنجه بود، اینها را یوسف می‌داند، اگر ما بودیم چه می‌کردیم؟ خیلی تلخ می‌شد؟ بله، اما اولیاء خدا اینطور نیستند، تا زلیخا او را به زندان تهدید کرد یوسف نیز الگوبرداری کرد و در همان حال به پروردگار فرمود «قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ»، خدا در حال معرفی سرمشق برای جوانان دنیا است. فرمود خدایا افتادن در زندان همراه با شکنجه نزد من عاشقانه‌تر است از آن عمل زنا که به آن دعوتم می‌کنند.
انصاریان بیان کرد: یوسف(ع) 9 سال زیر شکنجه بود اما خوش بود چون زندان برای او عبادت بود، چون زندان جدایی از معصیه الله بود، جدایی از معصیت بهشت است و آلوده بودن به معصیت جهنم است، حرف قرآن دو کلمه است.
«آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَ طُولِ الطَّرِيقِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ، وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ»؛ نجواهای عاشقانه علی(ع)
وی در ادامه به جمله‌ای از امام سجاد پیرامون گناه نکردن اشاره و تصریح کرد: امام سجاد(ع) فرمود خدایا روزی که علم داری من می‌خواهم وارد گناهی بشوم، وارد نشده ملک الموت را بفرست تا جان من را بگیرد، روی این فکر کنید که به چه معنا است، یک کسی از سفر برمی‌گشت دیر به مدینه رسید، نیمه شب رسید که می‌گوید صدای ناله‌ای می‌آمد که انسان را متاثر می‌کرد، می‌گوید یک نفر نجوا می‌کرد و می‌گفت «آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَ طُولِ الطَّرِيقِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ، وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ» وای از کمی توشه و دوری راه و بعد هم ساکت شد، می‌گوید او را پیدا کردم و دیدم امیر المومنین(ع) است که مانند چوب خشک روی زمین افتاده است.
انصاریان تصریح کرد: این فرد می‌گوید به منزل حضرت(ع) رفتم و در را زدم، با همان در اول دیدم حضرت زهرا(س) دم در آمد، او هم طور دیگر با خدا عشق بازی می‌کرد و فقط گفت نگران ما و شما نباشید، حال علی(ع) همینطور است. ما فکر می‌کنیم نماز و روزه و خدمت به مردم زحمت است اما بهشت است.
گریه بر سیدالشهداء(ع) دارای فضائل سه‌گانه است
بخش دیگری از صحبت‌های این استاد اخلاق نیز پیرامون فضیلت گریه بر سیدالشهدا(ع) بود که در این زمینه بیان کرد: گریه برای خداوند از پر قیمت‌ترین گریه‌ها است، گریه بر امام حسین(ع) سه کار می‌کند، اول این که سبب آمرزش گناهان است، دوم این که گریه سبب شفاعت است، گریه سبب رحمت است، گریه سه کار برای انسان انجام می‌دهد.
این استاد اخلاق تصریح کرد: همچنین مومن باید دلش به خاطر این حرف شاد باشد که حرف امام صادق(ع) در کتاب کامل الزیارات است. با خدا حرف زدن نیز لذت بخش است، خدا نیز پیغام داده که دوست دارد بندگانش با او حرف بزنند و خدا دوست دارد گریه بندگان را ببیند.
یادآور می‌شود این مراسم در روز ششم مهرماه برگزار شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آن‌ها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت‌: در هیچ‌مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

به گزارش جماران، متن پیام آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.

موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاه‌های گوناگونی‌ارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آن‌ها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت‌: در هیچ‌مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّن‌ِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان‌: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه در‌ها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفت‌آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعداد‌های فراوانی را که دست آفرینش در وجود این‌موجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه‌کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»

«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»

و این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده‌است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر می‌باشم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • معلم‌های سیروان و سرمشق دستگیری از نیازمندان
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)