Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@07:46:00 GMT

پذیرایی خونین از پرندگان مهاجر آغاز شد + فیلم

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۳۱۶۹۴

پذیرایی خونین از پرندگان مهاجر آغاز شد + فیلم

‍‍‍‍‍‍

هرچند محمیه‌داران، افراد متمولی هستند که با صرف هزینه‌ای قابل توجه محمیه‌ها را دایر می‌کنند اما متاسفانه، «امرار معاش»، بهانه‌ای است که مسئولان برای توجیه عدم برخورد قانونی با این تخلفات مطرح کنند. ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ اجتماعی محیط زیست نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران، دوباره مقدمات نسل‌کشی بی‌رحمانه این میهمانان خسته‌بال در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتاری که علی‌رغم محکوم شدن از سوی همه نهادهای مربوطه هرسال بی‌رحمانه‌تر از سال قبل انجام می‌شود.

وعده‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دادستانی کل کشور برای جلوگیری از این کشتار شرم‌آور به جایی نرسیده و هشدارهای سازمان دامپزشکی مبنی بر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نتیجه کشتار و عرضه گوشت پرندگان مهاجر که طی سال‌های گذشته خسارت‌های بسیاری را به صنعت مرغداری و اقتصاد کشور وارد آورده جدی انگاشته نمی‌شود. گویی، مقامات اجرایی و قضایی دیگر پذیرفته‌اند که نه تنها پرندگان مهاجری که سرمایه‌های بین‌المللی حیات وحش محسوب می‌شوند بلکه اقتصاد کشور و وجهه بین‌المللی این سرزمین هم ناگزیر، قربانی منفعت جمعیتی اندک از سودجویانی است که سالانه درآمد هنگفتی از کشتار پرندگان مهاجر حاصل می‌کنند.

فیلمی که در ادامه مشاهده می‌کنید، قتل عام پرندگان مهاجر در آبگیرهای مصنوعی دشت آزادگان خوزستان را به تصویر می‌کشد؛ پرندگانی که پس از طی فرسنگ‌ها، برای سپری کردن چند روزی در تالاب‌های جنوبی کشورمان میهمان شده‌اند: جایی که سودجویان برایشان سفره‌هایی خونین به نام «محمیه» پهن کرده‌اند تا با تیزی چاقو از آنها پذیرایی کنند.

 

 

محمیه به آبگیرهای مصنوعی نسبتا وسیعی گفته می‌شود که صیادان به منظور صید پرندگان ایجاد می‌کنند. در این آبگیرها تورهای بزرگی جاسازی شده و به منظور جذب پرندگان، غلات پخش می‌شود. حالا این دام بزرگ که محمیه نام دارد آماده است و پرندگان مهاجری که برای مدتی زمستان‌گذرانی در تالاب‌های جنوبی کشور بر فراز استان خوزستان پرواز می‌کنند را به سوی خود جذب می‌کند. محمیه‌ها در پاییز و زستان مملو از دسته‌های پرندگان مهاجری هستند که یا بر اثر گرفتار شدن طولانی‌مدت در تورها جان می‌دهند و یا توسط صیادان سربریده می‌شوند.

لاشه این میهمانان نگون‌بخت، در بسیاری از نقاط خوزستان به فروش می‌رسد که پررونق‌ترینشان بازار کیان اهواز در نزدیکی اداره حفاظت محیط زیست اهواز است. بازار شادگان و دشت آزادگان (سوسنگرد)  از دیگر مراکز عرضه لاشه پرندگان مهاجر هستند.

هرچند محمیه‌داران، افراد متمولی هستند که با صرف هزینه‌ای قابل توجه محمیه‌ها را دایر می‌کنند اما متاسفانه، «امرار معاش»، بهانه‌ای است که مسئولان برای توجیه عدم برخورد قانونی با این تخلفات مطرح کنند.

به گفته فعالان محیط زیست، سودجویان از ماه گذشته به دایر کردن محمیه‌ها مشغول شده‌اند و این روزها محصول خونین تخلفاتشان را در کمال آرامش و امنیت درو می‌کنند.

به گزارش تسنیم، هر ساله پرندگان ارزشمندی شامل گونه‌های در خطر انقراض در آب‌های خونین محمیه‌ها جان می‌سپارند. گروه‌های خوتکای ابرو سفید در اواخر تابستان و پاییز، اولین میهمانان محمیه‌ها هستند و سپس نوبت به پرندگانی چون اردک بلوطی، اردک مرمری، اردک تاجدار می‌رسد.

انتهای پیام/

R7856/P1014142/S2,23/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۱۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی

مدیرکل محیط زیست سمنان از آغاز فنس‌کشی "جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی" با مشارکت بخش خصوصی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

بهرامعلی ظاهری مدیرکل محیط زیست سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با حضور داوطلبان برای حفاظت از یوز ایرانی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف بود که اقدامات اولیه را در خصوص عبور ایمن گونه‌های یوزپلنگ ایرانی از جاده که یک انقطاعی را میان زیستگاه شمالی و جنوبی توران ایجاد کرده است انجام دهد و برای این عبور ایمن نیاز بود که روگذر یا زیرگذر مناسب برای عبور ایجاد شود که این کار نیاز به فنس‌کشی و ایجاد کوریدور داشت.

وی افزود: این اقدام در وظایف اداره راه و شهرسازی مصوب شده بود و وزارت راه و شهرسازی نیز تلاش خود را انجام داد اما اقدام شایسته و بایسته‌ای صورت نگرفت و پیش از این هیچگونه فنس‌کشی توسط وزارت راه در این خصوص انجام نشده است؛ مگر یک فنس‌کشی 8 کیلومتری که اواخر دهه 90 سازمان حفاظت محیط زیست با بودجه خودش انجام داده بود.

یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار توران کمتر از 20 قلاده هستند+فیلم

مدیرکل محیط زیست سمنان گفت: با وجود اینکه قرار بود فنس‌کشی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود اما سازمان حفاظت محیط زیست خود را به هیچ وجه غافل از این موضوع ندانسته و در این راستا معاونت محیط طبیعی سازمان تلاش کرد تا با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی فنس‌کشی را انجام دهد که در نتیجه این توافق، در روزهای پایانی سال 1402 فنس‌کشی یک بخش 2 کیلومتری به صورت پایلوت آغاز شد و این عملیات همچنان ادامه دارد تا انشالله بتوانیم فنس کشی را برای عبور ایمن یوز در یک محدوده 80 کیلومتری ایجاد کنیم که این کار با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ظاهری درباره حضور داوطلبانه مردم برای ایمن کردن مسیر نیز گفت: محیط‌بانان ذخیره‌گاه زیست کوره توران به همراه داوطلبین دوستدار محیط زیست در حال پایش محور عباس آباد ـ میامی هستند که چندین مورد تلفات یوزپلنگ در این منطقه در گذشته اتفاق افتاده است. طبیعت دوستانی که به صورت داوطلب به ما پیوسته‌اند، 8 تا 10 خودرو پایش جاده‌ای هستند که به صورت اکیپ 2 الی 3 نفره در طول این مسیر 80 کیلومتری در حال تردد هستند و خودروهای عبوری را نسبت به رعایت سرعت مطمئنه که 90 کیلومتر بر ساعت است، آگاه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگی با این سرعت مطمئنه علاوه بر اینکه به حفظ گونه‌های حیات وحش در این زیستگاه و به ویژه یوزپلنگ ایرانی منجر می‌شود برای خود رانندگان نیز امن‌تر است.

مدیرکل محیط زیست سمنان در پایان تأکید کرد: تعداد کمی از گونه یوزپلنگ ایرانی باقی مانده است و اکنون تنها زیستگاهی که در جهان برای این گونه وجود دارد ذخیره‌گاه زیست کره توران است. که این مورد حفاظت از این منطقه را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۱۶۱ قطعه پرنده چکاوک و سهره در تربت حیدریه
  • هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • بازداشت صد‌ها مهاجر غیرقانونی و قاچاقچی انسان در ترکیه
  • شکارچی فلامینگو در سردشت دستگیر شد
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • پیش فروش نمایش طلوع خونین آغاز شد
  • آغاز پیش‌فروش بلیت «طلوع خونین»
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام