Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، فارغ از وضعیت اعداد و ارقام و کیفیت ادبیات دفاع مقدس، نبود زمان مناسب مطالعه و کمبود کتاب‌های جذاب در این زمینه، به این سوال پاسخ دهیم که اساسا ضرورت نگارش ادبیات دفاع مقدس چیست؟ برای مثال با نبود چنین کتاب‌هایی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا اگر تنها در هنر‌های تصویر‌ی و بصری به دفاع مقدس فکر کنیم، بهتر است؟

ادبیات، در تاریخ هر ملتی می‌تواند بیانگر حقایق، رخدادها، رویدادها، خوشی‌ها، ناخوشی‌ها و حماسه‌های انکارناپذیر تاریخ یک کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادبیات دفاع مقدس هم که بر آمده از تاریخ معاصر ایران است، جدا از این قاعده نیست. اما ادبیات دفاع مقدس ما با توجه به هویت آرمانی خود با ادبیات جنگ در جهان تفاوت دارد و بیانگر نوعی ارزش انسانی و آرمانی است.

این ادبیات در قلب خود قهرمانانی دارد که بدن‌ها و بازو‌های آهنی ندارند، اما بسیار قوی و پر قدرت هستند. در عین حال در فضایی تخیلی هم زندگی نمی‌کنند و کار‌های خارق العاده هم که در توان یک انسان نیست، انجام نمی‌دهند. اما در مقابل ابر قهرمان‌های خیالی ادبیات و سینما‌ی جهان همه ویژگی‌های تبدیل شدن به یک قهرمان را دارند.

از مزیّت‌هایی دیگر ادبیات دفاع مقدس که ضرورت نگارش این ادبیات را بیشتر می‌کند، مزیّت «سندسازی» است. امروزه ادبیات علاوه بر جذب مخاطبان خود، اقناع نویسندگان و پر کردن اوقات فراغت خوانندگان و فعال کردن زمینه‌های فرهنگی و هنری، می‌تواند به عنوان سندی غیرقابل انکار از ادبیات و تاریخ یک کشور برای آیندگان باقی بماند. 

برای مثال در صورتی که آیندگان بخواهند در مورد اتفاق و موضوعی در این برهه مهم تاریخی تحقیق کنند، می‌توانند با تورقی بر متون ادبی، تحلیل محتوا و مقایسه‌ با آثار دیگران به حقیقت آن اتفاق پی ببرند. البته این نکته موقعی عملی می‌شود که نویسندگان ادبیات دفاع مقدس که خود در آن دوران و عملیات‌ها بوده‌اند، دست به کار شوند. چون آن‌ها به دلیل حضور در آن شرایط کمتر دچار لغزش و تحریف می‌شوند و حتی اگر در بیان، قدرت انتقال پیام، استفاده بهینه از خلاقیت‌های بکارگیری از کلمات و ماجرا‌ها، قصوری کم و بیش داشته باشند، حداقل در بیان مفاهیم صادق هستند.

از این روست که ما بر تارک ادبیات ایران، دفاع مقدس را مانند برگ زرینی در تاریخ می‌بینیم که همانند گوهر درخشانی در ادبیات حماسی، ادبیات نمایشی، ادبیات عرفانی، ادبیات انتقادی و ادبیات توصیفی این مرز و بوم می‌درخشد و می‌تواند بهانه‌ای باشد برای به راه افتادن جریان‌های فکری و تازه در زمینه پیوند تاریخ و ادبیات.

پیوندی که به دلیل بستر دفاع مقدس که عاری از رنگ خشونت و بی رحمی جنگ‌های رایج دیگر دنیاست، می‌تواند سپری در برابر ترویج خشونت، دفاع در مقابل بی رحمی، زورگویی و استعمارگری باشد که در بسیاری از ادبیات‌های جنگ جهان به وفور یافت می‌شود.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: در حوزه‌ی استانی جشنواره‌ی «افتخار من» که سال گذشته همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد، بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۸ اثر برتر به تهران معرفی شد.

سرهنگ حسن حبیبی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل جوان و آینده ساز با فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس و تاسی از تاریخ شفاهی رزمندگان پیشکسوت است که در ۸ سال مقاومت ملی مردم ایران مقابل تجاوز حزب بعثی ، درس شهامت، ایثار و آزادگی را مشق نمودند و از کیان و شرف این سرزمین دفاع کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: در سلسله جشنواره‌های ملی «افتخار من» فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دفاع مقدس، حوادث و خاطرات دوران جنگ را از اجداد خویش جویا شده ودر قالب نثر یا ضبط، به جشنواره ارایه می‌دهند. 

سرهنگ حسن حبیبی اضافه کرد: نخستین جشنواره‌ی ملی «افتخار من» سال ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد و فراخوان چهارمین جشنواره هم سوم خردادماه امسال همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد