Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: خبر شیوع بیماری سرطان مثانه به دلیل وجود انگل "شیستوزومیا" در آب کارون صحت ندارد و تکذیب می شود.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان درخصوص بیماری سرطان مثانه بیان داشت: عامل بیماری سرطان مثانه، انگلی بنام شیستوزوما است که در ایران و استان ما فقط نوع ادراری یا هماتوبیوم آن ناقل بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح این بیماری اظهار کرد: تخم این انگل در جدار مثانه انسان آلوده شده زندگی می‌کند و وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می‌کنند، تخم وارد آب می‌شود که برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده‌کنندگی انگل به حلزون‌های آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می‌شوند را آلوده خواهند کرد.

سلمان‌زاده اذعان داشت: از سال 1959 میلادی پس از مدتی مطالعه و تحقیق، برنامه مبارزه با بیماری در استان خوزستان توسط سازمان‌های ملی شامل؛ انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداری و سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و بنیاد خاورمیانه نزدیک در سطح وسیعی آغاز و اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است و برای ریشه‌کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیت‌های گسترده‌ای از سال 1345 انجام شده که در سنوات اخیر نیز در ادامه آن فعالیت‌ها، کوشش های مشترک و هماهنگ دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ایستگاه تحقیقات بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری را در سطح استان به مرحله حذف "Elimination " قرین کرده است که با اجرای یک برنامه کشوری و منسجم بیماری رسماً از جمهوری اسلامی ایران حذف شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه افزود: با اقدامات انجام شده در خصوص بیماریابی و درمان افراد مبتلا و همچنین بهسازی محلی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و افزایش مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزش‌های لازم، از سال 1380 تاکنون موردی از بیماری شیستوزومیازیس در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر نیز با وجود حذف بیماری، مراقبت فعال در سطح استان از طریق کارشناسان مراکز بهداشت شهرستان‌ها و بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود که یکی از وظایف کارشناسان شناسایی موارد مشکوک، نمونه‌گیری و ارسال سریع نمونه‌ها به آزمایشگاه بهداشتی است که تمام نمونه‌ها از سال 1380 منفی بوده‌اند.

شکراله سلمان زاده اظهار داشت: به هیچ وجه موضوع آلودگی آب کارون صحت ندارد و متاسفانه بعضی از متخصصان بدون آگاهی از اپیدمیولوژی بیماری‌ها در استان و روند مبارزه،کنترل و حذف این بیماری صحبت‌هایی داشته‌اند که کاملا غیرواقعی است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مرگ تلخ دختر ۵ ساله اصفهانی زیر کتک های وحشتناک + عکس

صف اتاق عمل زایمان برای تولد در روز ۹۷/۷/۷ لاکچری بازی جدید!

ترور نافرجام سردار قاسم سلیمانی در عراق / روزنامه "بغداد پست" اعلام کرد + عکس

تجاوز رونالدو به دختر جوان درهتل/ اولین عکس از قرار شیطانی فوتبالیست با دختر شاکی + عکس

هجوم عربستانی ها برای پایین کشیدن علی دایی +سند

شجاعت یک زن جان سرنشینان اتوبوس اصفهان را نجات داد

این آدمکش را می شناسید؟ / او از اول مهر فراری است +عکس

جزئیات تکان دهنده از حادثه تروریستی اهواز / تک تیرانداز از دستور فرمانده اش سرپیچی کرد +فیلم

صحنه وحشتناک درگیری مرد مسلح با پرنده فروش های اهواز زیر پل کارون + فیلم

چهره واقعی شیما قابل تحمل نبود!

عجیب ترین سنگ قبر با عکس سلفی یک دختر! + عکس

پیام قاتل ملکه زیبایی عراق او را لو داد + عکس و جزئیات

عزرائیل حریف رقیه خاتون نشد!

جاسوسانی که عکس قالیشویی «تورقوزآباد» را به اسرائیل فروختند! + فیلم و عکس

ازدواج پنهانی در اتاق مدیر / منیژه داخل شرکت به حجله رفت !

این ابر سمی در آسمان جولان می دهد! + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه حمله تروریستی اهواز سرطان پزشکی سیاسی اخبار حوادث آلودگی آب سرطان خوزستان بیماری سرطان کارون عکس ایران فیلم قتل عراق روزنامه زندگی مرد زیبایی تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • (ویدئو) آلودگی مشعل‌های نفت در خوزستان
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر