Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزینه های این مرکز بدون کمک دولتی و تنها با مشارکت خیرین و نیکوکاران تامین می شود و سازمان بهزیستی در ازای نگهداری معلولان تاکنون حتی یک ریال یارانه پرداخت نکرده است.

مشکلات مالی موسسه باعث شده تا مرکز نگهداری معلولان میان رسیدگی کامل به معلولان و کم نگذاشتن خوراک و پوشاک برای این افراد و حقوق پرسنل ، درصدی از حقوق و دستمزد نیروهای خود فعلا پرداخت نکند که البته مدیر مرکز پرداختها را به آینده ای نزدیک موکول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازدیدی که از این مرکز به عمل آمد، رویانیان مدیرعامل مرکز نگهداری معلولان فدک (وردآورد) با اشاره به اینکه کمتر از یک سال است که این مرکز را تحویل گرفته است، گفت: از برج ۱/۱۰/۹۶ تاکنون مرکز دولتی نگهداری معلولان ذهنی وردآورد به مرکز غیردولتی فدک تبدیل و به صورت هیئت امنایی اداره می شود.

وی گفت: مرکز نگهداری کودکان معلول ذهنی بالای ۱۴ سال که فقط دختران در این مرکز نگهداری می شوند، ظرفیت ۲۰۰ معلول را دارد در حالی که تعداد معلولان در برخی از موارد به ۳۰۰ نفر نیز می رسد.

وی گفت: تمامی معلولان از سوی بهزیستی معرفی شده اند و در مرکز نگهداری می شوند و در گذشته ۱۱۵ پرسنل دولتی در این مرکز فعالیت می کردند که در همان ابتدا ۵۰ نفر آنها جدا شدند و مابقی نیز تا پایان فروردین ماه سال ۹۷ از مرکز خارج شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۸ پرسنل داریم که با قرارداد تامین اجتماعی مشغول به کار هستند و تمامی آنها را بیمه تکمیلی کرده ایم.

عدم پرداخت یارانه نگهداری از سوی بهزیستی

رویانیان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی از زمان تحویل تاکنون ریالی یارانه به مرکز پرداخت نکرده است، گفت: در حال حاضر ۲۳۳ معلول در اینجا نگهداری می شود که تمامی آنها مشمول یارانه هستند و از این تعداد ۲۹ نفر نیز مجلول الهویه بوده اما مابقی خانواده دارند. اما خانواده ای که نمی تواند از عهده تامین مخارج آنها بربیاید و خودشان نیازمند هستند.

وی اظهارکرد: ماهیانه یک و نیم تا سه میلیون تومان برای هر فرد معلول در این مرکز هزینه می شود اما خانواده های بسیاری از این افراد حتی یک ریال هم پرداخت نمی کنند و برخی از این خانواده ها شاید ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در ماه به ما بدهند.

وی گفت: در مجموع ماهیانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مبلغی است که از خانواده ها به مرکز پرداخت می شود در حالی که نیاز ما ماهیانه ۳۶۰ میلیون تومان است. این در حالی است که برآورد ماهیانه ما مبلغی که در حساب بانکی مرکز است شاید ۵۰ تا ۷۰ میلیون شود و مابقی آن که معمولاً ۸۵ تا ۹۰ درصد از سوی خیرین تامین می شود.

مدیرعامل مرکز نگهداری معلولان فدک (وردآورد) با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون تومان باید به سازمان بهزیستی اجاره مکان پرداخت کنیم، گفت: علاوه بر اجاره ماهیانه که البته به دلیل مشکلاتمان مقداری از آن را پرداخت کرده ایم؛ پول گاز، آب و سایر انرژی ها نیز مبلغ هنگفتی می شود که باید موسسه پرداخت کند. ماهیانه حدود ۲۸۰ میلیون تومان کسری داریم که از سوی خیرین و یا هیئت امنا و هیئت مدیره مجبور به تامین آن هستیم.

۲۵۰ میلیون تومان هزینه درمان معلولان مرکز

وی گفت: طی ۶ ماهه ابتدای سال تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان هزینه درمان معلولان نگهداری شده در این مرکز بوده که برای انجام آزمایشات هپاتیت، HIV و غیره پرداخت کرده ایم. تعدادی از معلولان ما مشکل دیابت، دیالیز، بینایی و روان دارند که برای درمان آنها ماهیانه هزینه های هنگفتی را باید پرداخت کنیم.

رویانیان در پاسخ به اینکه علت تعویق پرداخت در حقوق پرسنل چه بوده است ، گفت: حداقل حقوقی که نیروی کار ما دریافت می کند یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است که تاکنون با توجه به مشکلات مالی که موسسه دارد، ۸۰ درصد حقوق را پرداخت کرده ایم و باقیمانده حقوق آنها نیز در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد. در مجموع ۵ ماهی که حقوق این افراد پرداخت نشده ماهیانه اگر ۳۰۰ هزار تومان مانده باشد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از ما طلب دارند و ما برای اینکه بتوانیم حداقل حقوق را به تمامی پرسنل خود پرداخت کنیم مجبور شدیم که مبلغی را از هر کدام کسر کنیم تا همه به طور یکسان حداقل حقوق را دریافت کنند.

وی گفت: بین بچه ها و کارمندان، ما معمولاً فرزندان خودمان که معلول هستند را در نظر می گیریم و اینها خط قرمز ما هستند. به همین دلیل ترجیح دادیم کمبودی در رسیدگی به فرزندان معلول خود  نگذاریم به همین دلیل درصد کمی از حقوق کارکنان را پرداخت نکنیم تا بتوانیم از پس هزینه های معلولان بر آییم.

مشکلات مالی خللی در رسیدگی به معلولان ایجاد نکرده است

مدیرعامل مرکز نگهداری معلولان فدک (وردآورد) با اشاره به اینکه هزینه های خوراک، پوشاک و سلامت بچه ها کامل پرداخت شده است، گفت: رسیدگی ما به این افراد تفاوتی با گذشته نداشته و به رغم مشکلات اقتصادی مشکلی برای فرزندان معلول ما در مرکز ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه از میان ۱۱۸ پرسنل ما ۲۵ نفرشان سرپرست خانواده هستند و ما از خانواده های این افراد نیز حمایت می کنیم، گفت: در مجموع ۱۴۰۰ نفر زیر چتر حمایتی موسسه زندگی می کنند و همچنین حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر از کارمندان ما نیز چون وضع مالی مناسبی دارند، دلی کار می کنند و پولی دریافت نمی کنند و چنانچه وضع موسسه خوب شد حقوق آنها را می دهیم.

رویانیان در  پاسخ به این سئوال که آیا پرسنل مرکز اخراج شده اند ، گفت: تعدادی از پرسنل به خاطر مشکلاتی که داشته اند و برخوردهایی که با بچه های معلول انجام می دهند، اخراج شده اند و مابقی آنها هیچ مشکلی در قرارداد و کارشان ایجاد نشده است.

وی اظهارداشت: رسیدگی هایی که برای معلولان در این مرکز انجام می شود باعث شده که طی این یک سال هیچ کودکی فوت نکند و این نشان دهنده این است که مشکلی از نظر تغذیه، درمان و دارو و پوشاک ندارند.

چندین بار نظارت در ماه از سوی بهزیستی

رویانیان گفت: از سوی سازمان بهزیستی نظارت کافی به مرکز انجام می شود و شاید در ماه دو یا سه بار به صورت سرزده از مرکز معلولان بازدید می کنند و هر مشکلی که باشد اعلام می کنند و ما نیز در کمترین زمان نسبت به رفع آن اقدام می کنیم.

وی گفت: خانواده های ۱۸۰ تا ۱۹۰ نفر از معلولانی که نگهداری می شوند، نیازمند به کمک هستند و ما در بازدیدهایی که از خانواده های آنها انجام دادیم، این موضوع مشخص شد و پس از آن علی رغم اینکه هیچ مبلغی به ما پرداخت نمی کنند از سوی مرکز کمک هایی به آنها ارائه می شود.

رویانیان گفت: از میان ۲۳۳ معلول نگهداری شده در مرکز فدک ۴۵ کودک آموزش پذیر هستند که در کلاس های مختلف گلیم بافی، جاجیم بافی، نقاشی، خیاطی، صنایع دستی و غیره شرکت می کنند و از هفته آینده ۱۵ کودک آموزش پذیر ما به مدارس استثنایی می روند که برای آنها باید سرویس برای رفت و آمدشان تامین کنیم.

وی گفت: هر ۱۲ کودک یک مادریار دارند که ما سعی می کنیم برای مادریارانی که با بچه هایی که مشکل روانی دارند، ماهیانه مبلغی را علاوه بر حقوقشان پرداخت کنیم.

مدیرعامل مرکزی نگهداری معلولان وردآورد (فدک) گفت: با توجه به اینکه تعدادی از معلولان مرکز، بیمار هستند و یا اینکه ناگهان بیماری آنها عود می کند ما مجبوریم روزانه ۵ تا ۶ اعزامی به مراکز درمانی و بیمارستانها داشته باشیم و همچنین ۳ بیمار دیالیزی داریم و دو مسلول که حالشان نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی گفت: نیروهای ما در این مرکز به صورت سه شیفت فعالیت می کنند و دو بهیار، ماما، پزشک، روانپزشک، پزشک عمومی مشغول فعالیت هستند.

آموزش هایی مانند گلیم بافی، قالیبافی، کارِ چرم، پولک دوزی و سایر کارهای هنری را به معلولان آموزش پذیر،در مرکز نگهداری فدک ارائه می شود و از محصولاتی که آنها تولید می کنند معمولا چندین بار در سال در همین مرکز نمایشگاهی برپا می‌شود و محصولات آنها را خیرین خریداری می کنند که البته قرار است امسال نمایشگاهی نیز خارج از مرکز برای نمایش محصولات این افراد برگزار شود.

علاوه بر کمک هایی که از کارکنان و خانواده های معلولان نگهداری شده در مرکز انجام می دهیم معمولا به مناسبت های مختلف گوشت و سایر اقلام غذایی به آنها داده می‌شود. معلولان مرکز علاوه بر وعده های غذایی در روز، صبح و عصر نیز میان وعده دریافت می کنند و همچنین برنج خارجی نیز از سبد غذایی آنها حذف شده است.

چاره اندیشی برای کاهش مشکلات درماه های آینده

وی در پاسخ به اینکه برای کمبود دارو و یا کاهش مشارکت خیرین در ماههای آینده چه برنامه ریزی انجام داده اید گفت: پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم به مشکلات آینده غالب شویم. به همین دلیل از نظر غذا و دارو برنامه ریزی کرده ایم تا با مشکلی مواجه نشویم.

رویانیان گفت: از مسئولان بهزیستی درخواست می کنیم با تامین یارانه معلولان نگهداری شده در مرکز به ما کمک کنند تا بتوانیم از پس مشکلاتمان برآییم.

وی افزود: پرداخت مابقی حقوق پرسنل مان منوط به افزایش مشارکت ها یا کمک بهزیستی است که امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر درصد باقی مانده از حقوق چند ماه اخیر پرسنل خود را پرداخت کنیم. مرکز را بدون کوچکترین کمک و حمایت دولتی تاکنون اداره کرده ایم و در برخی موارد حتی با هزینه شخصی خود و فروش برخی از لوازم توانسته ایم از بحران ها عبور کنیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بهزیستی معلولان یارانه خوراک حقوق دستمزد برج کودکان تامین اجتماعی خانواده پول انرژی هیئت مدیره درمان نیروی کار مشکلات مالی سلامت مشکلات اقتصادی فوت دارو صنایع دستی مراکز درمانی پزشک گوشت وعده های غذایی برنج مشکلات تغذیه خوراک کودکان معلولان نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جود بلینگام و دادن گرمکن خود به کودک معلول پیش از آغاز دیدار انگلیس و بلژیک / فیلم

جود بلینگام شب گذشته و دقایقی پیش از آغاز دیدار دوستانه تیم های ملی انگلیس و بلژیک، زمانی که متوجه شد کودک معلولی که به همراهش وارد زمین شده بود احساس سرما می کند، گرمکن خود را از تن درآورده و به کودک داد.

دانلود (2.9MB)

دیگر خبرها

  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • جود بلینگام و دادن گرمکن خود به کودک معلول پیش از آغاز دیدار انگلیس و بلژیک / فیلم
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • در اقامتگاه دختران معلول جسمی و ذهنی ابن الرضا (ع)قم چه می‌گذرد؟+فیلم
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • تلاش برای ساماندهی مراکز غیرمجاز نگهداری پسماند در قم/ وجود ۳۶۰ مرکز غیرمجاز
  • اجرای طرح نیابت در مرکز نگهداری از معلولان کم توان ذهنی در قم 
  • میز خدمت و ویزیت رایگان در مرکز مهرآوران زاهدان برپا شد