Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کرمان، هنگامی که از خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهرم می‌گذرم، شهری با همان ترافیک‌های عصرانه همیشگی؛ نیک که به اطرافم می‌نگرم دو کتابخانه خالی از سکنه می‌بینم!
اما جاهایی شلوغ که از پشت شیشه درونشان مه آلود است با فاصله‌های کوتاه و تعداد زیاد دیده می‌شوند، جاهایی که مملو از جمعیت است و بوی تند «بلوبری» می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شب‌ها در پارک‌ها مشعل‌های کوچک اما فروزانی هستند که آن‌ها هم همان بو و یا با کمی تفاوت بوی «دو سیب» می‌دهند.
معلوم است که این مهمان ناخوانده با همه دوست است و پیر و جوان، کودک، دانشجو، دانش‌آموز، کارمند، کارگر، رئیس، دکتر، مهندس و زن و مرد نمی‌شناسد.
یادم می‌آید، در گذشته افراد میانسال قلیان را با آن تنباکوهای قدیمی در زمان دورهمی‌ها استفاده می‌کردند و کوچکترها جرئت نگاه کردن هم نداشتند؛ حال چه؟ این مهمان ناخوانده با سرعتی فراتر از نور وارد تار و پود جامعه کنونی ما شد.
این مهمان عزیز خوشرو است و به ظاهر دلیل دورهمی‌های دوستانه است اما خنجری زهر آلود پشت سر خود پنهان کرده است و با ذره ذره عناصر سازنده‌اش به حریف ضربه می‌زند.
متاسفانه مصرف این مخدر رابطه مستقیمی با ناباروری در زنان و مردان دارد.
60 ناباروری در زنان ناشی از مصرف قلیان است
نوذر نخعی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در امور بهداشت و درمان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ثابت شده است که دود حاصل از قلیان بر روی اسپرم تاثیر مستقیم دارد حال چه شکل، حرکت، طول عمر و یا تعداد آن که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند و احتمال باروری را در مردان کاهش می‌دهند.
این پزشک توضیح می‌دهد که مصرف این مخدر در بانوان نیز در ترشح استروژن تاثیر دارد و می‌تواند قدرت باروری را از این طریق کم کند.
او معقد است که مصرق قلیان روی تولید تخمک تاثیر دارد و حتی دیده شده کسانی که «آی وی اف» می‌کنند در صورت مواجه با دود قلیان شانس موفقیت در باروری آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.
وی اعلام کرد که در خانم‌ها علت بیش از 60 درصد ناباروری‌ها به دلیل اعتیاد به انواع مخدرها است.
نخعی می‌گوید: جوانانی که از قلیان استفاده می‌کنند باید بدانند اعتیادشان به چیست؟ اعتیادشان به محفل و جمع دوستانه است یا به خود نیکوتین اعتیاد پیدا کردند.
اگر به دورهمی اعتیاد دارند باید نوع آن را عوض کنند و بیشتر با طبیعت مانوس شوند و در جمع‌های خانوادگی غیر قیلیانی حضور یابند؛ اما اگر اعتیادشان به خود نیکوتین است باید به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کنند.
وی اعلام کرد که در طی آزمایشاتی که بر روی برخی از تنباکوها انجام شد درون محتویات آن مواد مخدر نیز یافت شده است.
نخعی بیان می‌کند که مسئله قلیان را جدی بگیرید زیرا این پدیده‌ای جدید است و آثار بد خود را در سال‌های آینده نشان خواهد داد.
رابطه موثر قلیان در ناباروری و نقص جنین
ماه بانو معصوم زاده، مشاور ژنتیک و طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفته: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قلیان می‌تواند تعداد اسپرم را در مردان کاهش دهد و علاوه بر آن تحرک و طول عمر اسپرم نیز روندی کاهنده دارد.
وی ادامه داد: قلیان باعث وجود تغییرات ژنتیکی در سر اسپرم می‌شود، که در ساخت فرزند تاثیر بسزایی دارد.
معصوم‌زاده می‌گوید: اسپرم از دو قسمت تشکیل شده است که شامل سر و دم است، که ماده ژنتیکی در سر آن قرار دارد و دم نیز باعث تحرک در دستگاه رحم می‌شود که نهایتاً منجر به باروری می‌شود.
این مشاور ژنتیک بیان می‌کند: وقتی دم دچار مشکل شود عملاً تحرک دچار مشکل شده است و ناباروری به وجود می‌آید و در برخی موارد تخم‌های پوچ را شاهد هستیم، که کیسه آب تشکیل شده ولی جنین درونش تشکیل نشده و باعث سقط می‌شود و در نهایت ما مجبور به کورتاژ می‌شویم.
وی می‌گوید: علاوه بر این ماده ژنتیکی را نیز تغییر می‌دهد؛ بنابراین در نقص فرزند ایجاد شده نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.
معصوم‌زاده قلیان را حاوی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، کروم، سرب، کبالت می‌داند که باعث کاهش تولید اسپرم می‌شود و به طور کلی میزان باروری را کاهش می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: فاکتورهای دیگری علاوه بر قلیان نظیر مصرف داروهای مختلف و کم‌تحرکی در ناباروری، دیر باروری و نقص جنین دخیل هستند اما تاثیر قلیان بسیار موثر و جدی است.
تاثیر قلیان در بانوان/ خطر ابتلاع به کیست تخمدان
معصوم زاده گفته در سه ماهه اول که زمان ارگان‌زایی بچه است، یعنی ارگان‌های جنین تولید و در حال شکل گیری هستند و باعث نقص جنینی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد که اما در سه ماهه دوم و سوم عملاً بیشترین تاثیر را به دنبال دارد به دلیل اینکه اندام‌های تشکیل شده در حال رشد هستند و مصرف این مخدر باعث عقب ماندگی ذهنی و جسمی در جنین می‌شود.
این پزشک همچنین از تاثیر فوق‌العاده منفی قلیان روی تخمک‌های زن می‌گوید و عدم رشد تخمدان‌ها و کیست در تخمدان و همچنین «پی سی او» را ناشی از مصرف این مخدر می‌داند.
او می‌گوید: هنگام بارداری مادر حتی پس از گذراندن همه این مراحل تشکیل جنین، دود قلیان برای مادر بسیار مضر است.
این مشاور ژنتیک گفته: تحقیقات نشان می‌دهند که دود قلیان بسیار خطرناک‌تر از دود سیگار است، ضمن اینکه پوکی استخوان نیز برای مادر و جنین را به همراه دارد و این نوزاد هم از نظر ذهنی و هم جسمی عقب است و در سنین بعد دچار کاهش رشد خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد که طبق تحقیقات از 3 تا 6 ماه قبل از باروری چیزهایی که مادر مصرف می‌کند، روی جنین تاثیر می‌گذارد و مواد مصرفی تا 40 روز قبل از باروری بسیار موثر است.
بنابراین توصیه به قطع کل مخدرها که قلیان هم جزئی از آن‌ها محسوب می‌شود حداقل 3 ماه قبل از باروری است.
عضو شورای شهر کرمان بیان می‌کند که طبق قانون مصوبه قانون کشور در سال 86 مصرف قلیان در کشور ممنوع است ولی مصرف آن در خانم‌ها خارج از شئونات یک زن مسلمان است.
او می گوید که مصرف چیزی که به بدن ما ضربه می‌زند استعمال آن حرام است و در اینکه نباید مصرف شود هیچ شکی نیست.
یک قلیان و هزار و یک ضرر
این پزشک تاکید می‌کند: توتون قلیان خالص نیست و مخدرهایی درون آن ریخته می‌شود که وابستگی ایجاد کند؛ آن فویل آلومنیومی که در قلیان استفاده می‌شود بعد از حرارت دیدن ایجاد مواد سرطان زا می‌کند.
او می‌گوید: از طرفی این دود مضر که حدود 4 هزار برار سیگار است از آب رد می‌شود، سنگین‌تر می‌شود و بیشتر در ریه‌ها می‌نشیند.
وی ادامه می‌دهد که عمق تنفسی در قلیان، 4 برابر سیگار است و خود این باعث مشکل در ریه‌ها می شود و پایداری بیشتری درآنجا پیدا می‌کنند که مشکلات بیشتری را به دنبال دارند.
او یادآور می‌شود که ما از هر دیدگاهی که به قلیان نگاه می‌کنیم باید بگوییم که نباید مصرف شود.
با دست خودتان، خودتان را نابود نکنید
علی عارفی عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر و نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: هر آنچه که از نظر سیستم بدنی انسان و یا حتی مالی به انسان ضرر رساند و انسان بدون دلیل از آن استفاده کند، قطعا یک نوع ضرر است؛ در اسلام ضرر به خود و دیگران جایز نیست و هر گونه ضرر ممنوع شده است.
وی افزود: به جز احادیث و قرآن کریم، عقل سلیم نیز مهم است و در اسلام تاکید شده است که هر چه عقل سلیم رد کند، شرع هم آن را رد می‌کند، همه ما می‌دانیم که دخانیات عمر را کوتاه می‌کند و هم ضرر جانی و مالی دارد پس عقل هم مصرف اینگونه مواد را نهی می‌کند.
این مسئول با اشاره به مصرف قلیان بین جوانان بیان کرد: روزهای تعطیل و یا رفتن به طبیعت برای دوری از فضای آلوده شهر و تنفس در دل طبیعت است، جای تعجب دارد که برخی‌ها با دست خود هزینه می‌کنند و به دل طبیعت می‌روند و در آنجا به جای استفاده از هوای پاک، هم بدن خود و هم محیط را آلوده می‌کنند.
عارفی با اشاره به کرامت زن در اسلام اظهار کرد: با توجه به جایگاه والایی که اسلام برای زن قائل شده است در شان یک خانم، محور عاطفه خانواده، نیست که در کافه‌ها و جاهای مختلف با پایین آوردن شأن خود، قلیان و یا سیگار بکشد. همانطور که پژوهش‌ها نشان می دهد ، ضرر مصرف قلیان در خانم‌ها به مراتب بیشتر از مردها است کما اینکه فرزندان نیز الگوبرداری بیشتری از مادر خانواده دارند. با ترک و یا کاهش مصرف قلیان، از هزینه‌های سرسام آور و بالای درمان ناباروری در امان باشیم و شیرینی ازدواج را با افزایش خطر ناباروری تلخ نکنیم، همیشه یادمان باشد پیشگیری بهتر از درمان است.

فاطمه پورمرادی
انتهای پیام/

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اینجا میوه های لاکچری تولید می کنند | از بلوبری تا پاپایا در فیلستان پیدا می شود
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • دفاع عجیب خبرگزاری دولت از قلیان پرعارضه اکسیژن
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • مستند «نغمه های فروزان» فیلمی درباره بدیع الزمان فروزانفر
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟