Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: جامعه همانطور که در موضوع عاشورا خود را بدهکار دانسته و بر خود فرض می داند که امام حسین(ع) را در اموال شریک کند و دغدغه برگزاری روضه و مجالس عزای حسینی را دارد، باید نسبت به امام زمان(عج) هم چنین باشد.

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به نیازهای جامعه به نذورات فرهنگی با محور مهدویت، اظهار کرد: باید توجه داشت اطعام عزاداران حسینی خود از مهمترین و بزرگ ترین کارهای فرهنگی است چراکه اساساً غذا پایه معنویت است و قرآن ابتدا می فرماید: «كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ» و سپس می فرماید: «وَ اعْمَلُوا صالِحاً» این در حالی است که برخی به بهانه هایی مثل کمک به فقرا می خواهند اطعام و سفره های حسینی کمرنگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) با بیان اینکه طعام می تواند تاثیرات معنوی بالایی داشته و سبب دوری از شیطان شود، تصریح کرد: شربت و چای مجالس حسینی تاثیر فرهنگی دارد و می تواند فرصت اصلاح را برای شرکت کنندگان در مجالس حسینی فراهم کند.

 

کفیل با تاکید بر لزوم توسعه نذورات و وقف های فرهنگی، بیان کرد: باید توجه داشت مردم در موضوعاتی که موردنیاز توسعه است، ورود می کنند چنان که توجه به نذورات عاشورایی به منظور احیای واقعه است؛ به عبارت دیگر، چون علما توجه و تاکید داشتند که جامعه عاشورایی بماند و با عاشورا پیوند داشته باشد، به نذورات و وقف های عاشورایی توصیه می کردند که در نتیجه آن جلسات و عزاداری ها و اطعام های مرتبط با امام حسین(ع) پویا شده و رشد کرده است.

 

وی تاکید کرد: اینکه جامعه در غیبت امام عصر(عج) به سر می برد و باید برای ظهور بسترسازی کند و دغدغه فرج داشته باشد و معارف مهدوی نهاینه شود، به احیای نذورات و وقف های مهدوی به عنوان رسالت عمومی نیاز دارد. اما ... چه بسا در میان ائمه(ع) کمترین موقوفات به حضرت مهدی(عج) اختصاص دارد؛ از این رو، توسعه موقوفات و نذورات مهدوی با محور مشخص، ضرورت دارد.

 

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اضافه کرد: در نذورات و موقوفات مهدوی، باید موضع و نیت وقف مشخص باشد؛ لذا مراکز حوزوی علمی وظیفه دارند مصادیق نذورات و موقوفات مهدوی را مشخص کنند چراکه بهتر است اگر فردی می خواهد برای امام عصر(عج) گامی بردارد نیت اش را مشخص کند در نذر هم مشخص کردن نیت، نتیجه بهتری را به دست می دهد.

 

کفیل با بیان اینکه مراکز علمی و دینی و جهت دهندگان فرهنگی نسبت به تعیین مصادیق وقف و نذورات مهدوی غفلت کرده اند، ابراز کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید بسترساز موقوفات مهدوی باشد؛ اگر حادثه عاشورا با توجهات مردمی احیاء و پویا شده و هر روز هم پویاتر می شود، در مسئله انتظار و زمینه سازی برای ظهور و توجه به امام عصر(عج) نیز جامعه باید اینچنین باشد.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: جامعه همانطور که در موضوع عاشورا خود را بدهکار دانسته و بر خود فرض می داند که امام حسین(ع) را در اموال خویش شریک کند و دغدغه برگزاری روضه و مجالس عزای حسینی را دارد، باید نسبت به امام زمان(عج) هم چنین رویکردی داشته باشد یعنی امام عصر(عج) را شریک در اموال خود بداند.

 

وی درباره راه های ایجاد و نهادینه کردن این باور در جامعه بیان کرد: این مهم بر عهده علما و بزرگان و خواص و نیز رسانه ها است تا همان طور که جامعه را نسبت به مسئله عاشورا و قیام کربلای حضرت سیدالشهداء(ع) حساس کرده اند درباره نذورات و موقوفات مهدوی و مصادیق کمک های مردمی در این باره نیز به مردم جهت دهند.

 

کفیل کمکاری خواص را عامل کمرنگ بودن نذورات و موقوفات مهدوی دانست و گفت: نمی توان به مردم ایراد گرفت چراکه اگر خواص عاشورا را تبیین نکرده بودند، چه بسا نذورات و موقوفات عاشورایی نیز نداشتیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: جامعه و افراد آن باید بدانند تا عدالت مهدوی را نخواهند از ظهور خبری نمی شود، باید برای مردم تبیین کرد که خدا سرنوشت مان را با آمادگی و خواستن خودمان تغییر می دهد، باید ویژگی های عصر ظهور و مصائب غیبت را تبیین کنیم؛ که البته همه اینها به پشتوانه نیاز دارد.

 

کفیل در پایان خاطرنشان کرد: اگر کمک های مردمی توسعه بیابد، علم و هنر مهدوی و توجهات به امام عصر(عج) هم توسعه می یابد هرچند همین دعاهای ندبه و ... نیز توسط مردم راهبری می شود؛ لذا اگر مصادیق مشخص شود مردم آماده و پای کار اند کما اینکه صدها جلسه دعای ندبه و مجالس منتسب به امام زمان(عج) با هزینه و کمک مردم در سطح کشور پا گرفته است.

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس وزیر بهداشت حادثه تروریستی اهواز اهواز مشکلات اقتصادی شیراز حسن روحانی مجلس دولت اربعین حسینی ظهور امام زمان عج نذر فرهنگی مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامشهر بیشترین نذورات برای عتبات عالیات در استان تهران را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود اسماعیل بیگی در جلسه ستاد بازسازی عتبات عالیات اسلامشهر از تلاش‌ها و پیگیری‌های فرماندار و اعضای این ستاد در اسلامشهر قدردانی کرد و گفت: اسلامشهر و یکی دیگر از شهرستان‌های استان سال گذشته بیشترین نذورات را در امر بازسازی عتبات عالیات اهدا کردند که قابل تقدیر است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران با بیان اینکه مؤسس ستاد بازسازی عتبات عالیات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است، افزود: با همت این شهید والامقام اقدامات بسیاری توسط این ستاد در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر توسعه حرم حضرت سیدالشهداء (ع) در حال انجام است و مردم می‌توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند.

بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه حجت الاسلام سراقی رئیس ستاد بازسازی اسلامشهر به ارائه گزارشی از اقدامات این ستاد در سال گذشته جهت جمع آوری نذورات مردم شهرستان پرداخت.

کد خبر 6088706

دیگر خبرها

  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • گزینه رویایی ایران در آستانه فتح بهترین لیگ دنیا
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • اسلامشهر بیشترین نذورات برای عتبات عالیات در استان تهران را دارد
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود