Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر تا چند سال پیش زنجان با چاقو و صنایع دستی شناخته می شود امروز به برکت دسته های پرشور عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته می شود.

مجموعه حسینیه اعظم که دومین قربانگاه جهان اسلام لقب گرفته بزرگترین اجتماع عزاداری شیعیان جهان را برگزار می کند.
در کنار همه این عظمت و بزرگی همواره حرف ها و شایعاتی پیرامون این مجموعه وجود دارد که در این میان دستگاههای تبلیغاتی معاند هم برای ایجاد دودلی و شک به این شایعات دامن می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجموعه ای از این حرف و حدیث ها را جمع آوری کردیم و در گفتگویی صریح با جواد غم پرور رئیس هیات امنای حسینیه پاسخ گرفتیم از گنبد طلا تا دستمزد مداحان و مخارج حسینیه در این گزارش پاسخ داده می شود.
حجم نذورات سالیانه چه مقدار است؟ چرا مبالغ گزارش شده از فروش گوسفندان کمتر از مقدار واقعی اعلام می شود؟
آمار اعلام شده به تعداد است اما در میان این نذری ها تعداد زیادی بره و گوسفندان کم وزنی هست که از مناطق مختلف اهدا می شود گاها وزن این دام ها 10 کیلو است. بنابراین ما یک مبلغ متوسطی را در نظر می گیریم و بر مبنای همان عدد متوسط و تعداد گوسفندان اهدایی آمار را اعلام می کنیم. یعنی گوسفند 100 هزاری و یک میلیونی تفاوتی ندارد و ما به یک مبلغ حساب می کنیم.
جمع آوری و نظارت بر نذورات به چه شکل است؟
ما یک اکیپ 500 نفری در امور مالی داریم نفرات در هر کیف و در هر اکیپ با شماره مشخص هستند با تعداد قبض های صادر شده همگی کنترل می شود. علت دیر اعلام کردن آمار هم همین فرایند کنترل است که یک مقدار زمان می برد ولی ضروری است که ما این کنترل و دقت را انجام دهیم تا احیانا خطایی رخ ندهد. طلاها هم وزن می شود و صورتجلسه می شود و در بحث ذبح شرعی ما با دسته بندی احشام و رنگ زدن آنها به 5 گروه ذبح شرعی نظارت داریم و مشکلی پیش نمی آید اما در میان کسانی که خود گاو و گوسفند خود را ذبح می کنند فراوان مشاهده می شود که متاسفانه ذبح صحیح صورت گرفته و لاشه بی مصرفی باقی می ماند اینها جز آمار ما ثبت می شود ولی گوشت آن استفاده ندارد و باید معدوم شود.
چشم انداز فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و برنامه جامع حسینیه اعظم چیست؟
حسینیه از پیش از این چشم اندازی برای خود تعریف کرده بود اما این چشم انداز علمی و دارای چهارچوب اساسی نبود یکی از برنامه های قطعی ما بعد از دهه محرم چشم انداز 20 ساله حسینیه است که تدوین شود و برنامه های کوتاه مدت برنامه ریزی شود.
حسینیه اعظم حقوق بگیر هم دارد؟
خادمان مراسمات همگی افتخاری هستند و هزینه ای دریافت نمی کنند و از خود هزینه هم می کنند اما در زیر مجموعه های حسینیه مانند قرضه الحسنه دارالشفاء، کتابخانه ، مزرعه ، دفتر حسینیه و اپراتورهای 24 ساعته مجموعا حدود 100 نفر حقوق بگیر ثابت حسینیه اعظم می باشند. از این تعداد بیشتر افراد از درامد خود مجموعه که خود کفا هستند پرداخت حقوق دارند و تعداد اندکی از نذورات حقوقشان پرداخت می شود.
اراضی کشاورزی حسینیه چه مقدار است و فعالیت های زراعی چگونه است ؟
حسینیه اعظم زنجان 75 هکتار زمین کشاورزی واقع در ابتدای جاده دندی دارد که در این مجموعه علاوه بردامداری که ذکر شد حدود 14 هکتار باغ سیب احداث شده که از نهالهای نهالستان حسینیه به عمل امده است. بخش دیگری از این اراضی نهالستان است که پایه نهالها از هلند وارد شده و دراین منطقه پرورش و تولید می شوند علاوه بر اینها باغ گل محمدی در این اراضی به بهره برداری رسیده است که این نمونه گلها از سراسر کشور جمع آوری شده اند سایر اراضی تحت کشت سایر اقلام زراعی همچون سیب زمینی ، جو ، ذرت علوفه ای و .... به صورت آبیاری یا دیمی قرار گرفته است درآمد حاصله از این مجموعه هنوز صرف تجهیز و تکمیل همین اراضی می شود تا در آینده بتواند درآمد ثابت برای حسینیه و اشتغال برای مردم شهر باشد.
چرا گوشت های قربانی فقط بین مناطق نیازمند توزیع نمی شود و در شمال شهر هم توزیع می شود ؟ عدالت را چگونه برقرار می کنید؟
ما قبلا با ادارات و منازل کار می کردیم درنتیجه ممکن بود شخصی هم از اداره و هم از منزل گوشت دریافت کند بنابراین ما این برنامه ها را حذف کردیم این سالها اکیپی از دوستان فرهنگی مناطق را شناسایی می کنندو هر سال یک منطقه توزیع می شود این گوشت ها گوشت های تبرکی هستند که در بسته های نیم کیلویی بسته بندی می شوند.
تبرک اما حسین (ع) هم نیازمند غنی دارد هم نیازمند فقیر کسی با نیم کیلو گوشت سیر نمی شود اما این تبرکات آثار معنوی دارد که همه محتاج آن هستند.
با این وجود مناطقی هستند که ما هر ساله به آن مناطق توزیع می کنیم از جمله ضلع جنوبی خیابان خیام.
گروه های توزیع هم دقیق ثبت می کنند که کدام منازل یا واحدها این کوپن ها را دریافت کرده اند و میزان خطا تقریبا صفر است. در بسته بندی هم سعی می کنیم این دسته بندی ها محترمانه و در شان همشهریان باشد و با کنترل کیفیت دقیق این مساله را پیگیری می کنیم. هر بسته بندی امسال 2000 تومان هزینه داشت که برای یک گوسفند 50 کیلیویی 200 هزار تومان فقط هزینه بسته بندی ماست که در مجموع هزینه قابل توجهی می شود.
برای اسکان زائران و امکانات برای مسافران چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
متاسفانه مسئولین شهرما هیچ توجهی به این امر ندارند ما از سالهای گذشته بارها با مسئولان جلسه داشتیم و این نکته را متذکر شدیم که این دسته از سال 97 به بعد با تابستان تقارن دارد در نتیجه افراد بیشتری در ایام فراغت برای حضور در این برنامه راهی زنجان می شوند ما زیرساخت درستی نداریم. در زنجان هتل، مهمانپذیر و مسافرخانه مجموعا 1300 تخت است که گنجایش تعداد مسافران را ندارد ما در این ایام بیشتر از نوروز مسافر داریم . این یک پتانسیل است.
الان زنجان را با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی می شناسند. معلوم نیست مسئولین چه زمانی از این فرصت بهره برداری خواهند کرد اما امسال حسینیه با همکاری سپاه آموزش و پرورش تربیت بدنی و برخی نهادها موفق به آماده سازی اسکان برای 2000 نفر شده است. در ورودی های شهر هم ایستگاههای صلواتی آماده شده و علاوه بر پذیرایی راهنمای زائران هم مستقر می شود از مردم هم می خواهیم حتی مسافران این ایام را پیش از پیش تکریم کنند.
چرا حسینیه برای جوانان ایجاد اشتغال نمی کندو کارخانه احداث نمی کند؟ پولهای حسینیه کجا می رود؟
اول این نکته را عرض کنم که هر جایی یک کاربری دارد وظیفه اصلی مسجد و حسینیه هم احداث کارخانه و فروشگاه نیست.
اما جدای از این ما در سال 85 فقط 600 میلیون تومان نذورات داشتیم مساحت کل حسینیه قدیم 700 متر مربع بود الان بیش از 20 هزار متر مربع مساحت حسینیه اعظم است. 84 باب منزل و مغازه خریداری شده چون مساحت قبلی پاسخگوی نیاز حسینیه نبود ودر این سالها پولها همینجا هزینه شده است نیاز وقت این بود.
اما نکته بعدی میزان نقدینگی ماست در زمان دولت آقای احمدی نژاد به ما پیشنهاد دادند یک کارخانه سنگ احداث کنیم ما یک بررسی اجمالی کردیم که جاده بیجار یک کارخانه سنگ احداث شده بود.
در آن زمان هزینه راه اندازی این کارخانه 70 میلیارد تومان بود. قیمت تیغه اره آن 7 میلیارد تومان بود ما اگر هر سال تمام نذورات را جمع کنیم و جایی خرج نکنیم هم از سال 85 تا الان توانایی احداث ـآن را نداریم. مردم 3 میلیارد حسینیه را 300 میلیارد حساب می کنند درحالی که با این پولها امکان سرمایه گذازی کلان وجود ندارد ضمن اینکه مخارج حسینیه هم باید از همین نذورات تامین شود 4 میلیارد و 300 میلیون مجموع نذورات سال قبل بوده است خواسته قلبی ما کمک به مردم بوده است.
حسینیه برای محله های همسایه خود که ضعیف هم هستند چه خدماتی ارائه داده است.؟
همین دارالشفاء که با تخفیف و در ایام خاص ویزیت رایگان است نیاز مردم این منطقه بوده است .
کتابخانه حسینیه برنامه های فرهنگی و ورزشی و کلاسهای تابستانی که به طول سال گسترش یافته و سایر اقدامات برای قشر نوجوان و جوان از اقدامات حسینیه در این مناطق بوده است.
تعدادی از بانوان حسینیه افراد مسن که امکان پخت غذا ندارند را در این محل ها شناسایی کرده و هر هفته 2 وعده غذای گرم به آنها می رسانند.
مرکز مشاوره هم در طول سال آماده ارائه خدمات مشاوره به جوانان و مردم شهر است.
احداث زائر سرا و حسینیه در مشهد چرا به تاخیر افتاده است؟
مادر مشهد 1000 متر مربع زمین داریم بعد از کلنگ زنی افرادی با فضا سازی ها مانع کار شدند مطرح می کردند که حسینیه پولها را در مشهد سرمایه گذاری می کند در صورتی که بررسی های متعددی داشتیم که درآن سالها سالیانه حدود 200 هزار نفر از زنجان عازم مشهد مقدس می شوند.
ما اگر درصدی از این جمعیت را جذب می کردیم در زائر سرا هزینه های ما جبران می شد و درآمد زایی هم می شد قرار بود این زائر سرا به افراد متولد زنجان با تخفیف خدمات ارائه کند مرحوم آیت اله سید عزالدین حسینی هم کمک های زیادی کردند اما فضا سازی ها نهایتا منجر به توقف طرح شد. برآورد طرح 7 میلیارد تومان بود قرار بود در ایام غیر پیک هم افراد بی بضاعت را با کمک خیرین به صورت رایگان به زیارت ببریم. در هر فصل هم نو عروس ها و دامادها را ثبت نام به زیارت می بریم و دوره های آموزشی خانواده را در آنجا برگزار می کنیم که علاوه بر ماه عسل و معنویت این سفر از نکات مطرح شده در دوره ها در موضوعات سبک زندگی هم استفاده کنند.
برای جلوگیری از اختلاط آقایان و بانوان در دسته چه تمهیداتی دارید؟
ما دو محل را برای تجمع بانوان در نظر گرفته ایم تا حدودی هم موفق بوده است اما باید گفت که امکان کنترل کامل با توجه به حجم جمعیت وجود ندارد این مستلزم همکاری بانوان و افزایش آگاهی عمومی است

**شایعاتی که پیرامون حسینیه اعظم زنجان شنیده می شود و واقعیت آنها
متن شایعه:گنبد حسینیه اعظم از طلاست و از ایتالیا وارد شده است.
جنس گنبد از طلا نیست برای انتخاب نوع و جنس این گنبد تحقیق زیادی شد تا به این رسیدیم که از استیل طلایی با درصد آهن کم که اصطلاحا نگیر گفته می شود استفاده کنیم از پیش از نصب این گنبد قرا بود که گنبد حسینیه اعظم با کاشی کاری تزئین شود اما با توجه به وضعیت آب و هوایی زنجان کاشی کاری بعد ازمدت کوتاه اسیب می بیند به همین علت بعد از تحقیقات به این نوع گنبد رسیدیم و لازم به ذکر است هزینه این گنبد یک سوم هزینه کاشی کاری گنبد بود طراحی شبیه به گنبد حضرت اباعبداله علیه السلام انجام گرفته است. این گنبد از تهران خریداری شده و نصاب و طراح آن هم اهل بابل هستند.
متن شایعه: حسینیه اعظم با گوسفندان نذری پرورش گوسفند راه اندازی کرده است.
جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی روی پروژه گوسفند افشاری تحقیقاتی به مدت 4 سال داشتند نژاد گوسفندان نیوزلند، با گوسفندان بومی زنجان آمیخته و اصلاح شد این نوع گوسفندان چند قلو زا هستند ودمبه کمتری دارند وزن بیشتری دارند و غذای کمتری هم می خورند . نتیجه تحقیقات این نهادها را حسینیه در مزرعه خود تکثیر کرده وبه دنبال تامین امنیت غذایی مردم و رفع مشکل کمبود دام سبک در کشور می باشد. این پروژه از سرمایه گذاری های حسینیه اعظم است و ارتباطی بین این پروژه و گوسفندان نذری وجود ندارد.
متن شایعه: قرض الحسنه حسینیه که تا سقف 5 میلیون تومان وام می دهد با معرفی هیئت امناء وامهایی با مبلغ بیشتر هم اختصاص داده است.
حسابرسی از قرض الحسنه حسینیه اعظم بسیار دقیق انجام می شود اوقاف و بانک مرکزی همواره به این نهاد نظارت دارند. اگر کسی حتی 5 میلیون و یک ریال از حسینیه اعظم وام دریافت کرده باشد وسند آن را ارائه کند ما بدون شرایط 5 میلیون وام به آن شخص می دهیم ضمن اینکه می توان گفت تنها صندوق قرض الحسنه ای هستیم چون وامهای 4 درصد واقعی می دهیم و سالیانه حدود 2 هزار و 20 نفر از این تسهیلات استفاده می کنند.
متن شایعه: حسینیه اعظم در قم کتابخانه می سازد.
قرار بود پژوهشگاه تخصصی عاشوراشناسی در قم احداث شود چرا که محققان در قم حضور دارند از این آثار منتشر شده بحثهای معرفتی مسابقات کتابخوانی و جشنواره ها در سطح کشور و در سطح بین الملل برگزار کنیم که با مخالفت هیات امنا انجام نشد و الان کتابخانه تخصصی امام حسین با 6000 جلد کتاب در حوزه عاشورا در زنجان دایر شده است وقتی محقق نباشد که از این مجموعه استفاده کند ظرفیت به هدر می رود مثل برگزاری مسابقات فوتبال در حالی که خودمان تیم نداشته باشیم.

متن شایعه: کله پاچه و سایر اعضای گوسفندان را خودشان بر می دارند
قبلا در محل حسینیه اسم نویسی می کردیم و کله پاچه و جگر و سایر اعضای گوسفندان را می فروختیم اما این سالها تحویل گروهی می دهیم و کل هزینه را دریافت می کنیم آنها هم در محل هایی مثل امیر کبیر و سبزه میدان این اقلام را به فروش می رسانند.
متن شایعه: مداحان هزینه های بالایی از حسینه دریافت می کنند.
من به شما قول می دهم که مداحان در حسینه حتی از روستا ها هم کمتر دریافتی دارند حتی یک نفر ازمداحان هزینه ای طلب نکرده است و یا اعتراضی نداشته است و ما هزینه ناچیزی به عنوان تبرک می دهیم . حتی برخی خیرین اصرار کرده اند که از مداحان کشوری استفاده کنیم و آنها هزینه ها را تامین می کنند ولی ما چهارچوب های خودمان را داریم و قبول نمی کنیم.
هزینه های دور از نظر مردم
حسینیه در طول سال گذشته 117 برنامه اجرا کرده است که کل دهه محرم یا 30 روز ماه رمضان هر کدام یکی از این برنامه ها محسوب می شود سال گذشته 700 هزار نفر در این برنامه ها حضور داشته اند که نزدیک یک صد میلیون تومان فقط هزینه لیوان کاغذی این تعداد است که با جایگزینی لیوان شیشه ای این هزینه ها را کاهش داده اند.

*مهدیار تقوی، هفته نامه عهد زنجان
3216/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ديگر رسانه ها حسينيه اعظم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

ایسنا/زنجان رئیس‌کل دادگستری زنجان گفت: خیران زنجانی ۱۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی کمک کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌ عمومی دادگستری زنجان، حجت الاسلام و المسلمین علی فرجی‌برحق در جلسه ستاد دیه استان زنجان، ضمن تقدیر از  مردم و خیران بزرگوار استان زنجان در راستای مشارکت در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی، افزود: در بازده زمانی ۱۵ بهمن سال گذشته تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خیرین استان مبلغ ۱۳ میلیارد تومان کمک کردند که این مبلغ نسبت به مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱۷ زندانی مشمول برای کمک با ۳۳ میلیارد تومان بدهی در این بازده زمانی که بیشترین کمک ها در ماه رمضان بود، تاکنون ۵۴ نفر آزاد شدند، گفت: البته کمک‌های خیرین ادامه دارد امیدواریم تا ۱۵ اردیبهشت که  این پویش ادامه دارد، شاهد آزادی تعدادی دیگر از زندانیان مشمول باشیم.

رئیس‌کل دادگستری زنجان با بیان اینکه در برگزاری این پویش تلاش‌های زیادی انجام شد که در این میان بایستی از اقدامات صدا و سیمای مرکز زنجان که نقش زیادی در اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی داشتند تشکر کنیم، بیان کرد: مردم خیر و نوع دوستان استان با این مقدار کمک‌های مالی یک کار خداپسندانه و بزرگی انجام دادند که شایسته تجلیل و احترام هستند.

 فرجی‌برحق بررسی وضعیت پرونده‌های محکومان مالی که در زندان هستند مورد توجه مسئولان امور زندان و قاضی ناظر زندان قرار گیرد، گفت:  باید برای کمک به زندانیان مشمول ابتدا آماری از تعداد مشمولان برای کمک مالی داشته باشیم تا بعد برنامه‌ریزی برای کمک داشته باشیم که این امر هم مورد عنایت دست‌اندرکاران قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در ایام شهادت امام جعفرصادق(ع)
  • جشن روز کار و کارگر - زنجان
  • نخبگان موفقیت خود را مدیون معلمان هستند
  • کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۳۸ درصد رشد یافت
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود