Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@11:36:36 GMT

مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود/ علت در دست بررسی است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۴۴۰۶۵

مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود/ علت در دست بررسی است

‍‍‍‍‍‍

دریافت 7 MB

خبرگزاری مهر- گروه استان ها:  در پی آلودگی رودخانه زرینه رود و سخت تر شدن شرایط زیستی، تعدادی از آبزیان رودخانه یاد شده از جمله ماهی ها تلف شدند.

روز گذشته با دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر وقوع تلفات آبزیان در رودخانه زرینه رود، بلافاصله کارشناسان و ادارات محیط زیست، آب منطقه ای استان عازم محل شده اند تا علت اصلی وقوع این حادثه را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۹۳ مرگ هزاران قطعه ماهی در زرینه رود موجب گلایه و نگرانی مردم منطقه شد و از آن سال تاکنون هر سال هزاران قطعه ماهی در این رودخانه تلف می شود.

امسال تکرار فاجعه مرگ و میر ماهیان در زرینه رود نیز صدای مردم منطقه را درآورده و تنها پاسخ مسئولان در این خصوص اعزام کارشناسان و بررسی علت اصلی حادثه است.

هر چند این اقدام کاملا منطقی و بجا به نظر می رسد اما اینکه این فاجعه هر سال تکرار می شود این سوال را در اذهان ایجاد می کند که چرا تا کنون اقدام قانونی و اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

مستندات و شواهد به همراه فیلم های منتشره شده از این فاجعه گویای سرازیرشدن پساب کارخانه قند میاندوآب که در نزدیکی رودخانه دایر شده است اما هنوز اقدام در خوری برای دفع بهداشتی پساب های این واحد انجام نشده که هر سال این فاجعه زیست محیطی در منطقه تکرار می شود.

کارخانه قند میاندوآب در حاشیه رودخانه زرینه و در داخل منطقه مسکونی واقع بوده و با وجود کنترل نحوه فعالیت آن به صورت پایش ماهانه، مشکلات زیست محیطی آن کاملا رفع نشده است.

سرازیرشدن پساب کارخانه قند میاندوآب موجب اتلاف ماهیان زرینه رود می شود

مسئول کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان میاندوآب در این خصوص با اشاره به مرگ و میر هزاران قطعه ماهی در زرینه رود گفت: هر سال به دلیل سرازیر شدن پساب کارخانه قند میاندوآب شاهد تلف شدن فله ای ماهیان در زرینه رود هستیم.

شهروز محمدنژاد روز گذشته(شنبه ۷ مهر) در نامه ای خطاب به مسئولان استان و شهرستان آورده است، هر سال پاییز هزاران قطعه آبزی و ماهی زرینه رود تلف می شود و متاسفانه پیگیری های صورت گرفته تاکنون نتیجه قابل قبولی در پی نداشته است.

در ادامه این نامه آمده است: از سال ۹۳ در پی بزرگترین مرگ و میر ماهیان در زرینه رود به صورت مستند دلایل این امر به دلیل سرازیرشدن پساب به رودخانه زرینه رود به مسئولان مربوطه جهت رسیدگی گزارش شده است و امسال نیز این حادثه متاسفانه تکرار شده است.

اتلاف ماهیان زرینه رود در دست بررسی است

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در پی گزارشهای مردمی، اکیپ بازرسی و آزمایشگاه این اداره کل از دیروز برای بررسی فنی این موضوع عازم محل شده اند که پس از بررسی نتایج آزمایشگاهی، اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت می گیرد.

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص علت تکرار مرگ و میر ماهیان زرینه رود طی سالهای اخیر افزود: هر سال شاهد اتلاف تعدادی از ماهیان در رودخانه زرینه رود هستیم که این امر علت های مختلفی دارد و علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: در سالهای گذشته به دلیل کاهش میزان آب و پایین آمدن دبی رودخانه، بستر رودخانه به دلیل انباشت پساب ها سمی شده و اکسیژن آب کم و در نتیجه موجب اتلاف ماهیان می شد و در برخی سالها نیز علت مرگ و میر مربوط به پساب کارخانه قند بود ولی علت وقوع حادثه امسال توسط کارشناسان در دست بررسی است.

ناصر امیری فرماندار میاندوآب نیز با خودداری از دادن پاسخ قطعی به سوال خبرنگار مهر در خصوص علت مرگ و میر ماهیان زرینه رود در سالهای اخیر گفت: موضوع توسط کارشناسان محیط زیست، آب منطقه ای استان و نیز مسئولان کارخانه قند میاندوآب در دست بررسی است.

رودخانه زرینه‌رود (جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. این رودخانه با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که طول شهرستان شاهین دژ و میاندوآب را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

سرچشمهٔ این رود از کوه‌های چهل‌چشمه در شهرستان سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین دژ رودهای هولاسو و هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چای و در شهرستان میاندوآب رود لیلان چای به آن می پیوندند بر روی این رودخانه سد بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می‌کند. ۸۰ کیلومتر از این رودخانه در داخل شهر میاندوآب جاری است.

کد خبر 4416287

منبع: مهر

کلیدواژه: ماهی محیط زیست آذربایجان غربی بوشهر ماه محرم هفته دفاع مقدس کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد رژه نیروهای مسلح عاشورا حمله تروریستی اهواز سانحه تصادف شیراز دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت مرگ و میر ماهی‌های منطقه حفاظت‌شده دز چه بود؟

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ماجرای کلیپ منتشر شده در فضای مجازی از مرگ و میر ماهی‌ها منطقه حفاظت شده دز را تشریح کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سید عادل مولا‌، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به انتشار ویدیویی از مرگ و میر ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز که علت آن سم‌ریزی در مزارع کشاورزی عنوان شده است، اظهار داشت: اخیرا کلیپی مبنی بر سم‌ریزی و مرگ و میر ماهیان در منطقه دز در فضای مجازی منتشر شده که این ویدیو برگرفته از ویدیوهای متنوع است.

وی افزود: ما بر اساس وظیفه، این موضوع را بررسی و پیگیری کردیم و طبق بازدید از منطقه مشخص شد حوضچه‌ای در محدوده منطقه حفاظت شده دز در نزدیکی شهر حُر در مجاورت زمین‌های کشاورزی وجود دارد که آب این برکه حاصل از آب برگشتی روان‌آب‌های سطحی و آب کشاورزی است. وقتی این حوضچه پرآب است، اهالی محلی بچه ماهی در این حوضچه می‌ریزند و بعد از بزرگ شدن ماهی‌ها، ماهیگیری می‌کنند.

مولا گفت: در این مورد، آب در این نقطه جمع شده و بعد از مدتی که راکد شده، اکسیژن آب کاهش یافته است. هر چند در این شرایط، ممکن است تاثیر فاکتورهای شیمیایی حاصل از زمین‌های کشاورزی نیز موجب مرگ و میر آبزیان به ویژه ماهیان ریز شده باشد.  

وی با بیان اینکه ماهی‌های تلف‌شده بیشتر از نوع کپور بوده‌اند، افزود: میزان تلفات در این حوضچه زیاد نبوده است و به جای بررسی میزان تلفات، بیشتر در حال بررسی نحوه تلف شدن ماهی‌ها هستیم. طبق بررسی‌های میدانی و آزمایش‌های لحظه‌ای، علت مرگ ماهی‌ها کمبود اکسیژن بوده است.

وی افزود: اگر مواد سمی حاصل از زمین‌های کشاورزی وارد بدن ماهیان شده باشد، در آزمایش‌های بعدی مشخص خواهد شد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: از سال‌های قبل این موضوع پیگیری و مسیر فرار آب‌های ورودی از زمین‌های کشاورزی به این محدوده تعبیه شده بود اما با این وجود نمی‌توان همه آب‌های غیرقابل کنترل را منحرف و به صورت مستقیم وارد منابع آبی مانند رودخانه کرد. افرادی که در بالادست در زمین‌های کشاورزی سم‌ریزی می‌کنند شناسایی شده‌اند و تذکر لازم به آن‌ها داده شده است تا در سمپاشی مزارع دقت و آب‌ها را به جاهای دیگر هدایت کنند. با این وجود ماهیان از این آلودگی ها بی تاثیر نخواهند بود.

وی بیان کرد: با این وجود، علت مرگ و میر ماهی‌ها در کلیپی که منتشر شده، بیشتر حاصل از کمبود اکسیژن محلول در آب بوده است.

مولا گفت: همکاران ما در حال پایش مناطق و زیستگاه‌ها هستند تا اقدامات لازم را در جاهایی که قبلا آب داشته و اکنون کم‌آب شده‌اند و احتمال ایجاد اثر منفی بر زیستمندان این مناطق وجود دارد، انجام دهند و از ‌مرگ و میر آبزیان جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حلزون‌های سیبی جمع‌آوری شدند/ ماهیان قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنید
  • آمار عجیب مرگ‌ومیر تصادف جاده‌ای در سه روز گذشته/ ۱۱۰ کشته در جاده های کشور
  • آمار عجیب مرگ‌ومیر تصادف جاده‌ای در سه روز گذشته
  • استقبال از بهار با ۶۰۰ هزار بوته گل در میاندوآب
  • تاریخچه و تبعات سیل؛ از سقوط امپراتوری ساسانی تا ویرانی‌های اخیر
  • علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز تشریح شد
  • جریمه قاچاقچی روسری در میاندوآب
  • یادواره شهید باکری و ۸۵۰ شهید شهرستان میاندوآب
  • برگزاری نوروزگاه در میاندوآب
  • علت مرگ و میر ماهی‌های منطقه حفاظت‌شده دز چه بود؟