Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسریع در روند تشکیل دولت لبنان گرچه در راستای تحقق منافع عالی کشور است، اما با کارشکنی‌های برخی گروه‌های داخلی و خارجی مواجه شده که به دنبال تحقق اهداف خود هستند. ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با گذشت زمان تحلیل‌ها در رابطه با بعید بودن تشکیل دولت لبنان در کوتاه ‌مدت تقویت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل خارجی است که تیم داخلی همسو با غرب در لبنان آن را دنبال می‌کند. علاوه بر اینکه محور آمریکایی و سعودی نیز تلاش زیادی برای مانع‌تراشی در روند تشکیل دولت انجام می‌دهد.

البته تاثیر برخی عوامل داخلی در رابطه با توزیع سهمیه‌های وزارتی در دوره پس از انتخابات پارلمانی در کشور نیز کم‌رنگ نیست، اما عامل خارجی و به ویژه منطقه‌ای همچنان مهمترین مانع تشکیل دولت باقی مانده است.

مرکز مطالعاتی باحث در مقاله‌ای به بررسی کشمکش های سیاسی و دیپلماتیک در این عرصه پرداخته و منافع هر کدام از طرف ها در تسریع یا تعویق تشکیل دولت را برشمرده است.

منافع تیم غرب‌گرای لبنانی از تأخیر در تشکیل دولت

این مقاله می‌نویسد: تیم حامی ریاض با تعویق جنگ در ادلب سوریه و نزدیک شدن به زمان مورد ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای تشدید تحریم‌ها ضد ایران، نفسی به راحتی کشیده است. آنها معتقدند که این عوامل می‌تواند برگه‌هایی در دست این تیم باشد تا جایگاه عربستان سعودی را در منطقه افزایش دهد.

بخشی از وقت‌کشی تیم مورد حمایت ریاض و آمریکا در لبنان نیز مربوط به نزدیک شدن به زمان صدور حکم نهایی دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان است که تیم سعودی و آمریکا تلاش دارند به این ترتیب حزب‌الله را در این ترور متهم کنند. طبعاً این تصمیم با وجود این که نمی‌تواند تغییرات اساسی در نقشه سیاسی لبنان یا قدرت حزب‌الله در لبنان و منطقه داشته باشد، اما از دید این گروه تصمیمی حائز اهمیت است.

تلاش‌های آمریکا برای خرید زمان قبل از تشکیل دولت لبنان از این منظر است که واشنگتن معتقد است حزب‌الله نفوذ بالایی را برای خود به دست آورده است، تا جایی که برخی محافل آمریکایی معتقدند که دولت لبنان در حال حاضر تحت کنترل حزب‌الله قرار دارد.

از سوی دیگر پیگیری کنندگان تحولات لبنان می‌گویند که مانع‌تراشی‌های کنونی برای تشکیل دولت تنها از منظر سهمیه وزارتی تیم متحد ریاض و آمریکا در دولت آینده نیست، بلکه در خصوص مطالبات حزب الله لبنان در این دولت نیز مطرح شده است.

دشمنان حزب الله لبنان نتوانستند جلوی محبوبیت عمومی و اعتبار مردمی بالای حزب‌الله لبنان را با وجود قانون نسبیت که چالش‌هایی برای این حزب داشت، بگیرند. اما با این حال تلاش دارند جلوی ورود حزب‌الله لبنان به بازی واقعی سیاسی را بگیرند تا نگذارد آن چیزی که بدنه ملت از مدتها پیش به دنبال آن هستند یعنی سهمیه متوازن در قدرت اجرایی کشور محقق شود.

طی روزهای اخیر اطلاعاتی منتشر شده است با این مضمون که حزب‌الله لبنان به دنبال دستیابی به پست وزارت بهداشت است. طبعا این موضوع قانونی است، اما تلاش‌های زیادی برای منصرف کردن یا جلوگیری از اعطای این پست و سایر پست‌های موثر وزارتی به حزب‌الله صورت می‌گیرد.

برخی محافل رقیب و دشمن حزب‌الله لبنان سعی دارند شایعاتی را در لبنان منتشر کنند با این مضمون که درخواست حزب الله برای تصدی پست وزارت بهداشت در جهت اجرای قراردادهای فروش داروهای غیراستاندارد ایرانی! به لبنان است، علاوه بر اینکه این حزب تلاش دارد به این ترتیب از طریق لبنان، جایگزین هایی برای تحریم‌های اعمال شده ضد ایران به دست آورد!

تیم غربگرای لبنانی معتقد است که گذشت زمان و صدور حکم دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری در صورتی که متضمن محکوم کردن حزب‌الله در این جنایت باشد، پیامدهای زیادی در عرصه داخلی لبنان و سطح بین‌الملل خواهد داشت. آنها معتقدند که به این ترتیب اتحادیه اروپا که شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله لبنان را جدا کرده، این تمایز را بر خواهد داشت و حزب‌الله لبنان را به صورت کامل در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار خواهد داد.

از دید این گروه به این ترتیب حزب‌الله نمی‌تواند هیچ توافقنامه بین‌المللی را از طریق وزارت بهداشت یا دیگر وزارتخانه‌‌های مهم منعقد کند.آنها تلاش دارند با این ادعاها اینگونه وانمود کنند که هر دولتی که بر اساس مطالبات حزب‌الله و متحدانش در لبنان تشکیل شود، نتایجی مصیبت‌بار ضد لبنان خواهد داشت و باعث واکنش‌های منفی بین‌المللی می‌شود.

نگاهی واقع گرایانه به شایعات و ادعاهای مطرح شده از سوی تیم آمریکایی سعودی در لبنان نشان می‌دهد که حکم دادگاه بین المللی که برخی انتظار صدور آن در نیمه اول سال آینده را دارند، تنها می‌تواند عرصه داخلی لبنان را به تنش بیندازد. جریان المستقبل به خوبی این نکته را می داند که چنین تصمیمی نمی‌تواند تغییری در کشور ایجاد کند، مگر اینکه بگوییم این جریان به دنبال ایجاد تنش داخلی در لبنان و بی ثبات کردن این کشور باشد. البته این موضوع نیز برای تمامی گروه‌های سیاسی از جمله جریان المستقبل و به ویژه شخص سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه که اقتصاد را اولویت اصلی خود قرار داده، گران تمام خواهد شد.

رئیس جریان المستقبل همچنان تلاش دارد خود را در هرم بالای قدرت اهل تسنن در این کشور معرفی کند. این موضوع جز در سایه شرایط آرام در کشور و ثبات داخلی و پیشرفت‌های اقتصادی محقق نخواهد شد. البته او نمی‌تواند در برابر تصمیم احتمالی عربستان برای مهار کردن حزب‌الله در لبنان مقاومت کند. چراکه برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد ایجاد تشنج و آسیب زدن به لبنان می‌تواند شرایط مناسب برای فرار عربستان از باتلاق یمن و همچنین انتقال آرام قدرت در عربستان را مهیا کند.

سه ضلع توطئه سعودی‌ها ضد لبنان

به هر حال به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده راهکاری دراماتیک برای حل مشکل تشکیل دولت در لبنان به دست نخواهد آمد. این همان چیزی است که متحدان عربستان در لبنان به دنبال آن هستند. گرچه سعد حریری مهمترین متحد عربستان در لبنان در صدر این تاثیرگذاری قرار دارد، اما دو متحد قوی دیگر نیز اقدام به مانع تراشی و تاثیرگذاری در این روند می‌کنند که همان حزب نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه هستند.

برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است حزب نیروهای لبنانی و سوسیالیست ترقی خواه به مخالفان دولت بپیوندند، اما به نظر می رسد چنین گزینه ای در حال حاضر امکان تحقق ندارد. این موضوع در درجه اول از سوی رهبران این دو حزب مردود است و در طرف مقابل سعد حریری نیز اصرار دارد که این دو حزب در دولت حضور داشته باشند. علاوه بر اینها این دو جریان به ویژه حزب نیروهای لبنانی تلاش دارند بیشترین سهمیه را در حاکمیت آینده به خود اختصاص دهند و مسئولیت‌ها و امتیازات مختص مسیحیان را به نفع خود درو کنند.

این دو گروه سیاسی به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا دولت لبنان بدون آنها امکان تشکیل ندارد. این موضوع را به ویژه می‌توان در رفتارهای ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه مشاهده کرد که ادعا می‌کند دولت بدون او مهمترین ساختار خود را از دست می‌دهد و او اجازه این کار را نخواهد داد، چرا که می‌تواند در صورتی که احساس خطر کند، افکار عمومی را تحریک نماید.

می‌توان این نکته را مطرح کرد که حریری مانع از تشکیل هر دولتی به ریاست خود و بدون حضور این دو متحد خود می‌شود. البته مناسبات وی با این دو جریان اخیراً دچار شکاف‌هایی شده است. حریری بعد از بازداشت در عربستان، تنش‌هایی را با سمیر جعجع تجربه کرد و در جریان انتخابات پارلمانی نیز روابطش را با ولید جنبلاط به هم زد. با این وجود از حریری خواسته می‌شود که به اضلاع متحدان عربستان در لبنان متعهد باشد.

آنها معتقدند این سه نفر اگر با هم باشند، به خوبی می تواند با برخی تصمیمات از جمله برقراری روابط با سوریه مقابله کنند. حریری تصور می‌کند که برخی خودکامگی‌ها در تشکیل دولت وجود دارد که تلاش دارد واقعیت‌های کنونی را به وی تحمیل کند. این واقعیت‌ها مورد موافقت میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احیای مجدد مناسبات لبنان با دولت سوریه اشاره کرد. از سوی دیگر برخی جریان‌های وابسته به المستقبل ادعا می‌کنند که حزب‌الله لبنان و متحدانش تلاش دارند در بیانیه وزارتی عدم تعهد لبنان به تحریم‌های اعمال شده ضد ایران را تحت عنوان بی‌طرفی در این مناقشه بگنجانند.

با این پیش فرض حریری خود را مجبور می‌داند تا برای مقابله با این تحولات با جعجع و جنبلاط متحد شود.

معادلات و ابهامات داخلی تشکیل دولت

گفته می‌شود که موانع داخلی تشکیل دولت در درجه اول مربوط به دو مشکل مسیحی‌ها و دروزی‌ها است و در مرحله بعدی مشکل مربوط به اهل تسنن پیش می‌آید. اهمیت مشکل مربوط به اهل تسنن از مشکلات قبلی کمتر نیست، بلکه قابلیت حل و فصل آن بیشتر و سریعتر از مشکل دروزی‌ها و مسیحی‌ها است. مشکل مسیحی‌ها سخت‌ترین مشکل داخلی کنونی برای تشکیل دولت است.

الف: مشکل مسیحی-مسیحی در روند تشکیل دولت

همانطور که از ظواهر پیداست و برخی اعضا و حامیان حزب نیروهای لبنانی نیز به آن اشاره می‌کنند، سمیر جعجع به دنبال تقابل با میشل عون رئیس جمهور لبنان نیست و از این که اختلافات تا این حد رسیده خوشحال نیست، اما در هر حال تلاش دارد بعد از محرومیت گسترده، خود را در هرم قدرت سیاسی لبنان مطرح کند.

جعجع تلاش زیادی به کار گرفته تا بین میشل عون و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان تمایز قائل شود. او باسیل را رقیب اصلی خود در هرم قدرت می‌داند و معتقد است که باسیل اوضاع را تا این حد متشنج کرده است. عناصر حزب نیروهای لبنانی معتقدند که باسیل ضد این نیروها اعلام جنگ کرده است، همانطور که میشل عون در زمان حضور سوریه در لبنان ضد آنها اعلام جنگ کرد.

از این منظر بسیاری اعتقاد دارند که مشکل کنونی در تشکیل دولت، مشکل مسیحی- مسیحی است و ارتباطی به دروزی‌ها ندارد. جعجع اصرار زیادی دارد که هیچ عقب‌نشینی در برابر جریان آزاد ملی نداشته باشد. آنها می‌گویند که زمان امتیاز دهی ها به پایان رسیده است و آنها باید نمایندگی حدود 35 تا 36 درصد از مسیحیان را در دولت در اختیار داشته باشند که همین موضوع باعث می‌شود 5 پست وزارتی را در اختیار بگیرند. آنها مدعی هستند که طرحهایشان علاوه بر موافقت حریری، از موافقت نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز برخوردار است.

به این ترتیب تنش‌های موجود میان حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی به نقطه صفر بازگشته است. علاوه بر اینکه در آینده احتمالا این تنش‌ها افزایش خواهد داشت. جعجع که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، تلاش خواهد کرد جریان آزاد ملی را تحریک کند. این حزب خود را مهمترین عامل برای رساندن میشل عون به ریاست جمهوری می‌داند و به این ترتیب معتقد است که جریان آزاد ملی مدیون حزب نیروهای لبنانی است.

در حالی که جریان آزاد ملی تلاش دارد حزب نیروهای لبنانی را تحریک کند که از دولت خارج شود، اما جعجع اعلام کرده است که دولتی بدون حزب نیروهای لبنانی تشکیل نخواهد شد. این موضوع نشان دهنده مواضع حامیان خارجی جعجع است.

جعجع در تقابل خود با میشل عون و به صورت غیرمستقیم در تقابل با حزب‌الله لبنان بر روی حمایت عربستان سعودی حساب ویژه‌ای باز کرده است. جعجع ثابت کرده که متحدی کاملاً وابسته برای ریاض است. او از طریق نتایج قابل قبولی که در انتخابات پارلمانی به دست آورده، این ادعا را مطرح می‌کند که شریک قوی مسیحی در عرصه سیاست داخلی لبنان است.

گرچه زیاده‌خواهی‌های جعجع می‌تواند فوایدی برای وی در میان افکار عمومی مسیحیان حامی وی داشته باشد، اما بهبود مناسبات وی با جریان آزاد ملی نیز ضروری به نظر می‌رسد. گفتگوهای سیاسی در حال حاضر بین رهبران جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی متوقف شده است. جعجع تمرکز خود را بر موضوع تشکیل دولت قرار داده، اما جریان آزاد ملی تلاش دارد بسته کاملی را در مناسبات خود با حزب نیروهای لبنانی بررسی کند.

ب: چالش دروزی‌ها برای تشکیل دولت

در موازات چالش مسیحیان، موضوع ولید جنبلاط یا مشکل مربوط به دروزی‌ها مطرح است که گرچه عمقی به اندازه معضل مسیحیان ندارد، اما به شدت در عرصه سیاسی لبنان مطرح است. طی روزهای اخیر جنبلاط نرمشهایی در موضوع تشکیل دولت به ویژه در موضوع مناسبات لبنان و سوریه داشته و دیدار وزرای متبوع خود از سوریه را به صورت تلویحی پذیرفته است.

جنبلاط برداشت خوبی از تحولات افکار عمومی در لحظه مناسب دارد. او در جریان تحولات مربوط به می سال 2007 و فشارهای مربوط به آن، این موضوع را نشان داد و در عقب نشینی سیاسی به نفع توافق دوحه کنار رفت. در تحولات سال 2009 نیز در روند جدایی از جریان 14 مارس این موضوع را نشان داد.

مهم‌ترین نگرانی جنبلاط در حال حاضر جانشین کردن تیمور جنبلاط به جای خود و تسهیل روند همزیستی افکار عمومی دروزی‌ها با این موضوع است. از این منظر او نرمش قابل‌ملاحظه‌ای در روند تشکیل دولت از خود نشان می‌دهد، اما همچنان نسبت به عدم حضور طلال ارسلان در دولت اصرار دارد.

تحلیلگران مسائل داخلی لبنان اعتقاد دارند که مواضع اخیر جنبلاط واکنش‌های مثبتی را در داخل لبنان ایجاد کرده و رکود کنونی در روند تشکیل دولت را شکسته است. البته باید شرایط مد نظر وی در این خصوص و ماهیت میانجی که در این عرصه وارد عمل شده را نیز در نظر گرفت. شایسته ترین فرد برای میانجیگری در این رابطه نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان است، چرا که جنبلاط نسبت به توانمندی‌های سعد حریری در این خصوص تردید دارد.

در همین رابطه کمیسیون مشترک به ریاست سرتیپ عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان تشکیل شده تا اختلافات در تمامی سطوح میان حزب سوسیالیست ترقی خواه و جریان آزاد ملی کنار گذاشته شود.

به نظر می‌رسد جنبلاط تصمیم خود را برای حل مشکل دروزی‌ها در چارچوب و ضوابط مشخص و متوازن بدون پیروزی یکی از طرف‌ها بر طرف دیگر گرفته است.

البته این موضوع به معنی پایان بحران میان حزب سوسیالیست ترقی خواه و جریان آزاد ملی نیست، بلکه می‌تواند تا مدتی شرایط را مدیریت کند. چرا که جنبلاط نمی‌خواهد به تنهایی وارد معرکه با میشل عون و جبران باسیل شود.

از سوی دیگر جعجع بر روی عقب‌نشینی میشل عون حساب باز کرده است. عون می‌داند که جعجع در روند تشکیل دولت مواضع سعودی را دنبال می‌کند و آمادگی قربانی کردن ثبات لبنان لااقل در عرصه اقتصادی برای تحقق اهداف خود و جلوگیری از سقوطش را دارد.

به این ترتیب است که معادله سه جانبه حریری- جعجع - جنبلاط هیچ طرحی برای خروج کشور از بحران کنونی ندارند و در طرف مقابل نیز رئیس جمهور قرار دارد که با سرسختی معروف خود ظاهرا نمی‌خواهد به این طرف‌ها باج بدهد.

تقابل بر سر سهمیه مسیحیان، از پست‌های وزارتی تا ریاست‌جمهوری آینده

یکی از رهبران جریان آزاد ملی لبنان می‌گوید که معرکه‌ی کنونی سخت‌ترین معرکه‌ای نیست که رئیس جمهور وارد آن شده است. رقابت برای ریاست جمهوری، سخت‌ترین این تقابل‌ها بود که عون با وجود اعتراضات گسترده داخلی و خارجی بر سر آن ثابت قدم ماند. عون می‌داند که در برابر جریان سیاسی قرار دارد که قدرت و نفوذ خود را در دهه 90 میان هم تقسیم کرده بودند. علاوه بر اینکه قدرت حزب نیروهای لبنانی نیز وجود دارد که درگیری عمیق و تاریخی با این جریان بر سر نفوذ در مناطق مسیحی نشین دارد. رویکرد این تقابل نیز برای تعیین فردی است که مهم‌ترین شخصیت مطرح در عرصه مسیحیان باشد تا زمینه برای رقابت بر سر پست ریاست جمهوری مهیا شود. به این ترتیب است که هر کدام از طرفین با تمامی پتانسیل وارد این بازی شده و می‌خواهد طرف مقابل را از سر راه بردارد و اجازه حضور طرف مقابل در رأس هرم قدرت نفوذ در عرصه مسیحی را ندهد.

در همین راستا به نظر می‌رسد که جعجع بازی هوشمندانه‌ای را آغاز کرده و به دنبال همگرایی با سلیمان فرنجیه رئیس جریان المردة بر آمده است. این موضوع باعث تماس‌هایی میان دو طرف شده، اما تاکنون هیچ نتیجه رسمی و اعلام شده از این تماس‌ها به دست نیامده است.

در طرف مقابل نیز جریان آزاد ملی و حزب الکتائب سیاست همگرایی با یکدیگر را در پیش گرفته‌اند. الکتائب مادر حزب نیروهای لبنانی است و این همگرایی برای دو طرف نیز مفید است.

در نهایت باید گفت که گرچه روند تشکیل دولت علاوه بر تامین منافع کشور، به نفع جریان العهد و بسیاری از گروه‌های سیاسی در داخل این کشور است، اما همچنان برخی طرف‌ها به دنبال کارشکنی در تشکیل دولت هستند. آنها معتقدند عون در نهایت میان مواضع جریان آزاد ملی و منافع کشور، گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد. در عین حال یک منبع نزدیک به عون می‌گوید که وی ترجیح می‌دهد منتظر تشکیل دولتی باشد که پیروزی در دوره ریاست جمهوری وی را تضمین کند، تا اینکه به نفع دولتی کنار برود که در این دوره شکست خواهد خورد و به کشور آسیب خواهد زد.

انتهای پیام/

R36346/P36442/S8,90/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۴۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت

خانواده‌های شهدا و مجروحان انفجار مهیب بندر بیروت در آستانه چهارمین سالگرد این فاجعه با برگزاری تجمعی از مسئولان لبنانی خواستند وظیفه خود را برای روشن شدن حقیقت این پرونده و نیز حمایت از مجروحان و خانواده‌های قربانیان انجام دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که با وجود گذشت نزدیک به 4 سال از فاجعه انفجار مهیب بندر بیروت در سایه سیاسی‌کاری و مداخلات بین‌المللی به ویژه غرب و آمریکا این پرونده همچنان بلاتکلیف بوده و تحقیقات دقیقی برای شفاسازی حقیقت انفجار و عاملان آن انجام نشده است، خانواده‌های شهدا و مجروحان انفجار بیروت در اعتراض به بلاتکلیف ماندن این پرونده و سیاسی کاری آن تجمعی برگزار کردند.

«ابراهیم حطیط» سخنگوی خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت در این تجمع اعلام کرد که سه ماه به چهارمین سالگرد انفجار بندر بیروت مانده و در حالی که 1350 روز از این جنایت می‌گذرد اما خانواده‌های قربانیان همچنان تحت ظلم قرار دارند و برای رسیدن به حقیقت و عدالت می‌جنگند تا با محاکمه عاملان این جنایت کمی آرام شوند.

وی تاکید کرد که در حالی که 4 سال از این فاجعه می‌گذرد اما مجروحان و آوارگان و همه کسانی که از این انفجار آسیب دیدند در سایه عدم توجه دولت و عدم هیچ‌گونه تضمین اجتماعی درگیر رنج و دردهای زیادی هستند و در شرایطی که برخی از مجروحان همچنان به مداوای دائمی نیاز دارند اما از دسترسی به هرگونه امکاناتی برای کاهش کاهش درد و رنج خود محروم هستند. ما از ابتدا به عنوان خانواده‌های شهدای انفجار بندر بیروت مسئولیت پیگیری پرونده این انفجار را بر عهده گرفتیم و همواره تحت ظلم بوده‌ایم.

شهدای انفجار بیروت در این تجمع خواستار رسیدگی به پرونده انفجار و شفاف سازی حقیقت شدند و از مسئولان لبنانی خواستند که به وظیفه خود در روشن کردن حقیقت و حمایت از قربانیان فاجعه انفجار بیروت و خانواده‌های شهدا عمل کنند.

وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بودانتقاد تند خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت از مانع‌تراشی‌های حزب سمیر جعجع در روند تحقیقاتهشدار درباره تلاش غرب برای تکرار نمایشنامه دادگاه «رفیق حریری» در پرونده انفجار بیروت

به گزارش تسنیم، پرونده انفجار بیروت همانند دیگر پرونده‌های جنایی لبنان که اسیر سیاسی‌کاری طرف‌های ذینفع بین‌المللی همچون آمریکا و غرب شده، بعد از گذشت 4 سال همچنان بلاتکلیف بوده و حقیقت آن روشن نشده است.

در دوره ابتدایی این انفجار مهیب، محور آمریکایی و برخی چهره‌های وابسته داخلی آن در لبنان تلاش کردند از پرونده انفجار بیروت برای ضربه زدن به مقاومت و خلع سلاح آن استفاده کنند و با طرح اتهاماتی مضحک مدعی شدند که حزب الله عامل انفجار بندر بیروت است. جریان غربگرای 14 مارس و در راس آنها افرادی همچون «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی از بازیگردانان اصلی این نمایش بودند اما بعد از ناکامی در پیشبرد اهداف خود، پرونده انفجار بیروت را به سمت و سوی دیگری بردند و متاسفانه دستگاه قضایی لبنان نیز با آنها همکاری کرد.

مداخله مستقیم طرف‌های خارجی و بین المللی در جریان تحقیقات مربوط به این انفجار از همان ابتدا آغاز شد و در راس آنها آمریکا سعی داشت این پرونده را نیز همانند پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان در فوریه 2005 بین المللی کند؛ پرونده‌ای که بعد از گذشت 19 سال هرگز حقیقت آن فاش نشد و با دستگیری و مجازات افرادی که هیچ نقشی در این جنایت نداشتند مختومه گشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امشب؛ دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • ۱۳۵ پرونده تخلف حوزه دامپزشکی در استان سمنان تشکیل شد
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت