Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنش‌ها در منطقه بالکان بار دیگر با تظاهرات هزاران معترض در مرکز کوزوو علیه تبادل اراضی احتمالی با صربستان، دشمن جنگی سابق آنها، بالا گرفت. دولت صربستان هم پس از استقرار پلیس ویژه کوزوو در مناطق صرب‌نشین شمال، نیروهایش را به حالت آماده‌باش درآورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته بلگراد، واکنش صربستان به دنبال اقدام پلیس ویژه کوزوو در منطقه‌ای در اطراف دریاچه استراتژیک "گازیووده" در سمت کوزوو انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم تاچی، رئیس‌جمهوری کوزوو شنبه از این منطقه نزدیک به مرز صربستان بازدید کرد. این حرکت به صورت موقت موجب شد تا توجهات از اعتراضات بزرگ اپوزیسیون در پریشتینا برداشته شود. به گفته پلیس کوزوو، یک یگان امنیتی برای همراهی رئیس‌جمهوری کوزوو اعزام شده بود.

به گفته یک مقام صربستانی، نباید نیروهای ویژه را بدون اعلام قبلی در شمال کوزوو مستقر کرد؛ منطقه‌ای در کوزوو که اقلیت قومی صرب را در خود جای داده است. رسانه‌های صربستان از شکایت بلگراد به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خبر دادند.

الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان که از متحدان روسیه در بالکان است، در کنفرانس خبری شامگاه شنبه هشدار داد کشورش اجازه هیچگونه خشونتی را علیه اقلیت صرب در کوزوو نمی‌دهد. او در پاسخ به سوالی درباره کمک‌ گرفتن از روسیه تاکید کرد، در جریان سفر قریب‌الوقوع به مسکو از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مشورت می‌گیرد اما کمک نظامی خیر. ووجیچ تاکید کرد: تمایلی ندارم درگیری‌های جهانی بزرگ در اراضی ما رخ دهد.

صربستان استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از این سرزمین را به رسمیت نمی‌شناسد اما دولت‌هایشان به میانجیگری اتحادیه اروپا هفت سال است که وارد مذاکره شده‌اند. از طرفین خواسته شده است به عنوان پیش‌شرطی برای عضویت در اتحادیه اروپا، روابطشان را عادی‌سازی کنند.

هاشم تاچی تاکید دارد "تصحیح مرزی" بخشی از گفت‌وگوهاست. برخی از مقام‌های صربستان پیشنهاد کرده‌اند که تبادل اراضی احتمالا به خاتمه این مناقشه کمک می‌کند. سیاستمداران دو طرف یک ایده‌ای را مطرح می‌کنند که شامل تبادل منطقه‌ای عمدتا آلبانیایی تبار موسوم به "پرزوو ولی" در جنوب صربستان با منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو می‌شود. در همین حال این ایده با مخالفت آلمان و سایر کشورهای اروپایی روبرو شده است. آنها معتقدند تبادل کوزوو-صربستان موجب شود تا در سایر بخش‌های ناآرام بالکان هم درخواست‌های مشابهی مطرح شود.

شنبه هزاران تن از حامیان حزب اپوزیسیون "تعیین خودمختاری" کوزوو راهپیمایی مسالمت‌آمیزی در پریشتینا، مرکز کوزوو برگزار کردند تا به هرگونه تغییر احتمالی مرزها اعتراض کنند. رهبر اپوزیسیون کوزوو، تاچی را با صربستان همدست دانشته و خواستار برگزاری انتخابات جدید شده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری کوزوو بازنگری‌های مرزی بر پایه قومیت را رد کرده و تبادل اراضی احتمالی را نپذیرفته است. اما او توضیح نمی‌دهد که چگونه صربستان به دست کشیدن از منطقه پرزوو ولی بدون دریافت چیزی، راضی شده است. دولت‌های پریشتینا و بلگراد ابراز امیدواری کرده‌اند مذاکراتی به میانجیگری اتحادیه اروپا به عقد توافق الزام‌آور حقوقی منجر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام صربستان کوزوو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد

وزیر خارجه اردن اشغالگری رژیم اسرایئل در منطقه را عامل همه تنش‌ها و بحران‌ها در اراضی اشغالی و منطقه دانست و گفت که این اشغالگری امنیت و ثبات برای تل‌آویو به ارمغان نمی‌آورد و نباید به رژیم اسرائیل اجازه تشدید تنش داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن امروز پنجشنبه با انتقاد از  اقدامات رژیم اسرائیل تنش در منطقه را به اشغالگری این رژیم دانست و گفت که ایران به دنبال درگیری و جنگ نیست.

او گفت که رژیم اسرائیل حدود 34000 فلسطینی از جمله 13000 کودک و همین تعداد زن را در غزه کشت و غزه را ویران کرد اما اراده مردم آن برای زندگی کردن را نتوانست بشکند.

وزیر خارجه اردن با بیان اینکه «صلح، ثبات و امنیت حاصل نمی شود مگر با تحقق حقوق کودکان فلسطین در یک کشور مستقل فلسطین»، اظهار داشت: اشغال و صلح ضد هم هستند و به هم نمی رسند.

الصفدی درباره خطر تشدید تنش و جنگ هشدار داد و گفت: «خطر تشدید و گسترش جنگ در غزه به صورت منطقه ای هر لحظه که تجاوزات ادامه می یابد بیشتر می شود».

 وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه ایران به دنبال تشدید تنش نیست، گفت: پس از اعلام عدم تشدید تنش از سوی ایران، باید از تشدید تنش از سوی اسرائیل در منطقه جلوگیری کرد».

ایمن الصفدی در ادامه مدعی شد: «باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر تلاش کنیم و ما اجازه نمی‌دهیم اسرائیل یا ایران، اردن را به عرصه درگیری تبدیل کنند».

به گزارش خبرگزاری عمون اردن، وزیر خارجه این کشور افزود: «تجاوز به غزه امنیت را برای اسرائیل به ارمغان نمی آورد و صلحی که به اشغال پایان می دهد، تضمین کننده امنیت و صلح است».

صفدی در مورد قصد رژیم اسرائیل برای حمله به جنوب نوار غزه نیز اظهار داشت: «نمی توان به اسرائیل اجازه حمله به رفح را داد و ما نسبت به این حمله و عواقب آن هشدار می دهیم و شورای امنیت باید اسرائیل را ملزم به جلوگیری از این امر کند».

تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد
  • اردن: ایران قصد افزایش تنش ندارد
  • اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد
  • مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود
  • احتمال وقوع سیل بر اثر تشدید بارش‌ها در سه استان کشور 
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • اردوغان: نتانیاهو و سران اسرائیل تنها مقصران تشدید تنش ها در خاورمیانه هستند
  • بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
  • اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در منطقه است